åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
BLHJ, Bjärred - Lund - Harlösa
Järnväg
LBJ, Lund - Bjärreds
Järnväg
LReJ, Lund - Revinge Järnväg
Av Rolf Sten |
|
Bjärred - Lund - Harlösa
Järnväg, BLHJ |
Bolaget bildades 1 juli 1918 och var en sammanslagning
av de två ursprungliga, enskilda järnvägarna
Lund - Bjärred (LBJ)
och
Lund - Revinge (LreJ).
Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg fick koncession från samma tidpunkt "att
spårvägen Lund - Bjärred och järnvägen Lund - Revinge - Harlösa skulle anses
som en enda järnväg".
Trafiken var mycket olika på de två delarna. Mellan
Lund - Bjärred förekom endast liten godstrafik medan persontrafiken,
speciellt badresorna under sommaren, var av stor omfattning.
På sträckan Lund - Harlösa dominerade godstransporterna främst sten och grus
men även betor och militärtransporter.
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från 1926 beskrivs BLHJ
enligt följande:
"Bjärred – Lund - Harlösa järnväg, linjerna Bjärred - Lund, 11 km., och Lund
- Harlösa, 23 km.
Från badorten Bjärred, vackert belägen på en ås vid öresund
går linjen genom Kaniks dalsänka, förbi Leråkra, därifrån ett sidospår leder
till Flädie, och därefter över den bördiga slätten till Lund som höjer sig
högt över denna.
Från Bjärredbanans station, Lunds Västra, är det några
minuters promenad till Högevall, ändpunkten för Lund - Harlösa järnväg,
belägen invid statsbanan. Härifrån är det 1 km. till Lunds Södra station.
Därifrån är järnvägen förd i en böjd linje genom Lilla Råby till Dalbyvägen,
där en anhaltsstation benämnd Lunds östra förlagts. Härefter börjar en
längre stigning med det skarpa lutningsförhållandet av 16,67 ‰.
Järnvägen
når därefter Hardeberga och fortsätter över hållplatsen i det
naturhistoriskt bekanta Fågelsång till Södra Sandby åt vilken livliga
framåtsträvande kommun järnvägen beräknades giva ökade
utvecklingsmöjligheter.
Järnvägens sträckning närmar sig därefter Kävlinge
ådal och passerar genom några täcka furudungar fram till Skatteberga
hållplats.
I nästan rak och plan linje fortsätter järnvägen fram till
stationerna Revingeby och Revingehed, den sistnämnda belägen i omedelbar
närhet av Södra skånska infanteriregementets mötesplats.
Å en större bro av
modern konstruktion föres banan därefter över Kävlinge å och vinner i
Harlösa anslutning till Kävlinge - Sjöbo och Malmö - Simrishamns järnvägar."
Ovanstående ritning visar de olika stationerna i Lund 1921. De grönmärkta
spåren visar spår tillhörande BLHJ. De båda bandelarna hade alltså inte
någon direkt kontakt med varandra. Banan som gick mot Harlösa hade sin
slutstation i Lund vid Högevall hållplats. Banan mot Bjärred hade sin
slutstation i Lund vid Lund Västra.
De röda dubbellinjerna är SJ, södra stambanans dubbelspår mot Malmö
respektive Eslöv.
De blåa linjerna är Landskrona - Lund - Trelleborgs Järnvägs (LLTJ)
linje. Till skillnad mot BLHJ fick LLTJ:s tåg använda och passera
SJ-stationen Lund Central .
Järnvägsstationen i Bjärred i början av 1920-talet. Elmotorvagn nummer 6
med vagnar ankommer från Lund. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens historik 1876-1926.
Nedläggning och upprivning
1936-års statliga kommissionen för järnvägarnas förstatligande menade att på
bandelen Lund - Bjärred bedrevs ointressant spårvagnstrafik.
När det gällde
bandelen Lund - Harlösa menade de att denna del måste ses som Hardeberga
stenbrotts järnvägsförbindelse och att övrig trafik var ganska oviktig. De
menade dock att man i SJ-regi kunde köra godstrafiken från Hardeberga via
Harlösa - Sjöbo - Lund i stället och att trafiken skulle motoriseras
(insättande av motorvagnar).
Linjen var ständigt förlustbringande och SJ var
inte intresserade av att ta över trafiken.
Till sist såg sig Lund stad tvungna att söka tillstånd för trafikens
nedläggning.
Detta beviljades och trafiken lades ned 15 juni 1939. Den
återupptogs inte med undantag av viss vagnslasttrafik, trots andra
världskrigets bränslebrist.
15 juni 1939 lades all trafik ned på sträckan Lund Västra - Bjärred samt
sidospåret Flädie - Leråkra. Viss resttrafik (bettransporter) förekom mellan
Flädie - Nybble under hösten 1939. Eldriften upphörde från samma datum.
15 juni 1939 lades persontrafiken ned mellan Högevall och Hardeberga.
Från samma datum lades all trafik ned mellan Hardeberga och Harlösa. Viss
trafik (gruslaster) förekom mellan Revingehed och Hardeberga fram till och
med juni 1940.
Bandelen Bjärred - Leråkra och Fjelie - Lund Västra revs 1940.
Bandelen Hardeberga - Revingehed revs 1940.
Revingehed 29 maj 1939. Ett av de sista persontågen innan nedläggningen
gör uppehåll i Revingehed. Lok 5 svarar för dragkraften. Loket som var
tillverkat av Vagn - & Maskinfabriksaktiebolaget i Falun 1905 levererades
samma år till LReJ. Det fick då nummer 2 men omnumrerades till nummer 5 vid
sammanslagningen av LReJ och LBJ. Efter nedläggningen såldes loket 1940 till
Svensk Torvförädling i Sösdala. Loket skrotades 1962. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Resttrafik
Bandelen Högevall - Hardeberga kom att ligga kvar och trafikerades av SJ med
godstransporter fram till 8 november 1965 då godstrafiken lades ned mellan
Lund Södra och Hardeberga. 3 mars 1966 lades godstrafiken ned på den
återstående sträckan Högevall - Lund Södra. Bandelen Högevall - Hardeberga
revs under 1966.
Inköpta av SJ
På forna LBJ köpte SJ 1940 den 3 kilometer långa sträckan mellan Flädie
och Fjelie. Spåret trafikerades sporadiskt med bettåg fram till 1955. Banan
revs 1958.
På forna LReJ köpte SJ 1940 den 2 kilometer långa sträckan mellan Harlösa
och Revingehed. Spåret trafikerades sporadiskt med godstrafik fram till
1978. Spåret revs 1984.
Därmed var alla delar av forna LBJ och LReJ borta!
BLHJ lok nummer 3. Loket köptes 1935 begagnat från SJ. Loket var
ursprungligen tillverkat av Motala Verkstad. Det levererades till SJ 1907
som tanklok Ke 924 med axelföljden C. Inför försäljningen till BLHJ byggdes
loket om till tenderlok. Vattentankarna togs bort och en tvåaxlig tender
tillkopplades. Efter järnvägens nedläggning såldes loket 1941 vidare till
GAW i Landskrona. Loket skrotades 1950.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning (train back to
table of content) |
© Rolf Sten
blhj_historik.htm senast uppdaterad (updated) 2005-03-10
|