Return to previous page
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
BLHJ, Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg
LBJ, Lund - Bjärreds Järnväg
LReJ, Lund - Revinge Järnväg


 

Av Rolf Sten

 Snabbfakta LReJ (facts about LReJ)
De första planerna (The first plans for a railway) (year) år  1894
Koncession delen (section) Lund - Revinge år  19/12 1902 
Koncession delen (section) Revinge - Harlösa  år   21/10 1904
Spårvidd (gauge) mm 1435
Längd (length) Lund-Revinge km 21
Längd (length) Revinge - Harlösa   km  2
Banbyggnadsstart (Start of construction) år 1904
Öppnad allmän trafik (open for public transport)      
- delen (section) Lund-Revinge år  6/5 1905
- delen (section) Revinge - Harlösa år  6/2 1906
Persontrafik nedlagt (closed for passeger traffic)  år  15/6 1939
Godstrafik helt nedlagd (closed for all goods traffic) år  15/6 1939
Banan helt uppriven år (year) år  1940-1984 

Tekniska data (technical data)

År
1905

År
1925

 År
1934
 År
-
 År
-
Spårlängd i huvudspår (length maintrack) km  21,3  24,2  -    
Spårlängd i sidospår (length)   km  5,3 5,5  -    
Största lutning (Max. gradient))   16 16   16    
Minsta kurvradie (Min. curve radius) m   300 300  300    
Rälsvikt (weight of rail)   kg/m  25 25  25    
Största tillåtna hjultryck
(highest wheelpressure)
ton  5,5 5,5  6,5    
Största tillåtna hastighet (speedlimit) km/h  50 50 50     
Elektrisk drift (Electrification)  år   -  -  -    
Rullande materiel (rolling stock)  År
1905
 
År
-
 År
-
   
Ånglok,tank (Steamengine)  st  2 - -     
Personvagnar 2 axlar
(passengercars 2 axles)
st  4 -  -    
Personvagnar 4 axlar
(passengercars 4 axles)
st  - - -     
Res- och godsvagnar st  29 -  -    
Övrigt (comments) 

Back till sidans början, top of the page
 
Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page

 

Returtåg till innehållsförteckning, to table of content
  Returtåg till innehållsförteckning (train back to table of content)



© Rolf Sten
lrej_snabbfakta.htm senast uppdaterad (last update) 7 januari 2000