Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
BLHJ, Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg
LBJ, Lund - Bjärreds
Järnväg
LReJ, Lund - Revinge Järnväg
Av Rolf Sten |
Snabbfakta LReJ (facts about LReJ)
De första planerna (The first
plans for a railway) (year) |
år |
1894 |
Koncession delen (section)
Lund - Revinge |
år |
19/12 1902 |
Koncession delen (section)
Revinge - Harlösa |
år |
21/10 1904 |
Spårvidd
(gauge) |
mm |
1435 |
Längd
(length)
Lund-Revinge |
km |
21 |
Längd
(length)
Revinge - Harlösa |
km |
2 |
Banbyggnadsstart
(Start of construction) |
år |
1904 |
Öppnad allmän trafik (open for
public transport) |
|
|
- delen (section) Lund-Revinge |
år |
6/5 1905 |
- delen (section) Revinge
- Harlösa |
år |
6/2 1906 |
Persontrafik nedlagt (closed
for passeger traffic) |
år |
15/6 1939 |
Godstrafik helt nedlagd (closed
for all goods traffic) |
år |
15/6 1939 |
Banan helt uppriven år (year) |
år |
1940-1984 |
Tekniska data
(technical data) |
År
1905 |
År
1925 |
År
1934 |
År
- |
År
- |
Spårlängd i huvudspår (length
maintrack) |
km |
21,3 |
24,2 |
- |
|
|
Spårlängd i sidospår (length) |
km |
5,3 |
5,5 |
- |
|
|
Största lutning (Max. gradient)) |
|
16 |
16 |
16 |
|
|
Minsta kurvradie
(Min. curve radius) |
m |
300 |
300 |
300 |
|
|
Rälsvikt
(weight of rail) |
kg/m |
25 |
25 |
25 |
|
|
Största tillåtna hjultryck
(highest wheelpressure) |
ton |
5,5 |
5,5 |
6,5 |
|
|
Största tillåtna hastighet (speedlimit) |
km/h |
50 |
50 |
50 |
|
|
Elektrisk drift (Electrification) |
år |
- |
- |
- |
|
|
Rullande materiel (rolling
stock) |
År
1905 |
År
- |
År
- |
|
|
Ånglok,tank (Steamengine) |
st |
2 |
- |
- |
|
|
Personvagnar 2 axlar
(passengercars 2 axles) |
st |
4 |
- |
- |
|
|
Personvagnar 4 axlar
(passengercars 4 axles) |
st |
- |
- |
- |
|
|
Res- och godsvagnar |
st |
29 |
- |
- |
|
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
lrej_snabbfakta.htm senast uppdaterad (last update) 7 januari
2000
|