De första planerna (The first
plans for a railway) (year) |
år |
1896 |
Koncession |
år |
11/7 1900 |
Spårvidd
(gauge) |
mm |
1435 |
Längd
(length) Lund - Bjärred |
km |
11 |
Längd
(length) sidospår Leråkra - Flädie |
km |
1 |
Banbyggnadsstart
(Start of construction) |
år |
1899 |
Öppnad allmän trafik (open for
public transport) |
|
|
- delen (section)
Lund - Bjärred |
år |
26/7 1901 |
- delen (section) sidospår
Leråkra - Flädie |
år |
1904 |
Persontrafik nedlagt (closed
for passeger traffic) |
år |
15/6 1939 |
Godstrafik helt nedlagd (closed
for all goods traffic) |
år |
15/6 1939 |
Banan helt uppriven |
år |
1940/1958 |
Tekniska data
(technical data) |
År
1901 |
År
1925 |
År
- |
År
- |
År
- |
Spårlängd i huvudspår (length)
maintrack) |
km |
11 |
11 |
|
|
|
Spårlängd i sidospår (length) |
km |
4,1 |
4,1 |
|
|
|
Största lutning (Max. gradient) |
|
16 |
16 |
|
|
|
Minsta kurvradie
(Min. curve radius) |
m |
300 |
300 |
|
|
|
Rälsvikt
(weight of rail) |
kg/m |
31 |
31 |
|
|
|
Största tillåtna hjultryck
(highest wheelpressure) |
ton |
6,5 |
8,25 |
|
|
|
Största tillåtna hastighet (speedlimit) |
km/h |
50 |
60 |
|
|
|
Elektrisk drift (Electrification) |
år |
27/5 1916 |
|
|
|
Rullande materiel (rolling
stock) |
År
1901 |
År
1912 |
*År
1925 |
|
|
Ånglok, tender
(Steamengine with
tender) |
st |
- |
- |
1 |
|
|
Ånglok, tank
(Steamengine) |
st |
2 |
2 |
3 |
|
|
Elektrolok (Electric locomotive) |
st |
- |
- |
1 |
|
|
Personvagnar 2 axlar
(passengercars 2 axles) |
st |
1 |
1 |
5 |
|
|
Personvagnar 4 axlar
(passengercars 4 axles) |
st |
2 |
2 |
3 |
|
|
Res- och godsvagnar |
st |
4 |
1 |
101 |
|
|