Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1888
Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Statsbanan
Ljusdal - Hudiksvall. Den 35 kilometer långa
bandelen Delsbo - Näsviken - Hudiksvall öppnades för
allmän trafik 1 oktober. Sträckningen Näsviken
- Hudiksvall var före detta Hudiksvalls Järnväg
vilken hade byggts om till normalspår.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- Göteborg - Hallands Järnväg,
GHB. Den 77 kilometer långa järnvägen
Varberg - Göteborg (Bergslagsbanans station) öppnades
för allmän trafik 1 september.
GHB såldes till staten 1 januari 1896 för att bli
en del i Västkustbanan.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Fågelsta - Vadstena - Ödeshögs
Järnväg, FVÖJ, spårvidd 891 mm. Den 32
kilometer långa bandelen Vadstena - Ödeshög
inklusive bibanan Hästholmen - Hästholmens hamn, 1
kilometer, öppnades för allmän trafik 13 respektive
27 november
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
- Före detta
Hudiksvalls
Järnväg, HJ (Hudiksvall -
Näsviken) med spårvidd 1217 mm. Den 16 kilometer
långa järnvägen köptes av staten 1 november
1887 och byggdes om till normalspår under 1888.
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- |