Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Lagerlundaolyckan
Av Rolf
Sten |
|
Järnvägsolyckan
i Lagerlunda |
Den allra första svåra olyckan i Statens järnvägars
då hittills korta historia inträffade i Sandsjö
på Södra stambanan den 23 december 1864. Det var ett
extratåg som bakifrån körde in i ett stillastående
blandat tåg på Sandsjö station. Vid olyckan
dödades 7 personer och 8 skadades.
Det kom sedan att dröja till den olycksaliga
natten mot den 15 november 1875 innan nästa större
olycka inträffade. Den här natten möttes de båda
nattsnälltågen mellan Stockholm och Malmö front
mot front vid Lagerlunda.
Kartan ovan visar regionen runt Lagerlunda. Den röda
pilen visar platsen för Lagerlundaolyckan. Vill Du
se en större karta? Klicka i kartan!
Det sydgående tåget
nr i från Stockholm till Malmö och det norrgående
tåget nr 2, skulle enligt tidtabellen mötas i Linköping
klockan 00,27.
Vid midnatt fick tågledaren i Linköping
telegrain från Tranås som meddelade att tåg
nr2, från Malmö, var cirka en timma försenat.
Han bestämde därför att flytta mötet mellan
tågen till Bankeberg. Order skickades till Bankeberg där
stationsinspektorn personligen mottog och kvitterade ordern om
den nya mötesplatsen
I Linköping fick personalen på tåg
nr 1 personlig order av tågledaren att fortsätta till
Bankeberg och där möta det försenade tåg
nr 2.
Tåget avgick från Linköping
klockan 01,10 och tågledaren anmälde "tåg
ut" till Bankeberg där det mottogs av stationsinspektorn.
Under tiden hade stationsinspektorn i Bankeberg förberett
mötet genom att tjänstgörande stationskarlen hade
lagt om norra växeln till spår 2 så att tåg
nr 1 skulle gå in sidospåret. Därefter gick
stationskarlen till semaforen för att där lyssna till
ankomstsignalen från tåg nr 2. Han hade även
stränga order att under inga som helst omständigheter
ställa semaforen till "kör", utan han skulle
bara meddela stationsinspektorn när tåg nr 2 hördes.
Strax efter det att stationsinspektorn
kommit ut på plattformen gav tåg nr 2 ankomstsignal.
Han sade till stationskarlen att ge sig iväg till norra
växeln. Semaforen stod på stopp och ställdes
inte till "kör varsamt" förrän tåg
nr 2 hunnit innanför den södra växeln. Detta för
att inte lokomotivföraren skulle komma in med för hög
hastighet.
Stationsinspektorn antog att tågpersonalen
hade blivit informerade om att de skulle möta tåg
nr 1 här, (vilket de inte hade blivit) men han tyckte ändå
att tåget hade för hög fart varför han visade
stopp med handsignallyktans gröna sken redan då tåget
var vid södra ändan av plattformen. Sannolikt uppfattades
signalen av lokföraren då han "blåste"
upprepade bromssignaler.
Tågets hastighet var dock så hög att det inte
fick stopp förrän det passerat den norra växeln.
Stationsinspektorn antog att lokföraren uppfattat stoppsignalen
och skulle backa tillbaka till plattformen.
Stationskarlen som inte hade hunnit fram
till norra växeln passerades av det avstannande tåget.
Tågbefälhavaren ropade en fråga ull honom om
väggrindarna strax norr om stationen, en fråga som
även besvarades.
Nu hände något helt
oväntat tåget som nästan hade stannat ökade
plötsligt farten och fortsatte. Detta iakttogs från
plattformen både av stationsinspektorn och en banvakt som
uppehöll sig där. Banvakten skyndade efter tåget
och visade upprepade stoppsignaler med sin handsignallyktas röda
sken, även stationskarlen gjorde samma sak. Dessa signaler
uppfattades inte från tåget, mycket på grund
av den snöyra som rådde för tillfället
Några minuter senare inträffade
olyckan, strax före bron över Lagerlundaån. Båda
tågen bestod av A-lok, packvagn, postvagn, en andra klass-,
två första klass-, två andraklass personvagnar
samt ytterligare en packvagn.
Vid kollisionen reste sig tåg nr
1: s lok "SVEA" och nr 2:s lok "EINAR" upp
mot varandra. "Sveas" tender kilade in sig under loket
medan "Einars" tender kastades åt sidan. Båda
loken totalförstördes tillsammans med två första
och två andra klass personvagnar samt två post- och
två packvagnar.
På tåg 1 dödades lokeldaren,
vagnssmörjaren samt en stationskarl. På tåg
2 dödades föraren och eldaren, en vagnssmörjare
och en stationskarl samt två passagerare. Ett stort antal
skadades, bland dem föraren på tåg 1 vilken
hade hoppat av loket strax innan kollisionen och hade turen att
få det från postvagnen lösryckta taket över
sig som skydd.
Bilden ovan är tagen några dagar efter olyckan.
Tala om spillror. Bra att vi idag åker i kraftiga stålvagnar.
Från vänster i bild kom tåg nummer 1 med loket
"SVEA" som dragkraft. Från andra hållet
kom tåg nummer 2 med loket "EINAR" som dragkraft.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum. Vill Du se en större
bild? Klicka i bilden! |
Olyckan föranledde en omfattande undersökning.
Stationsinspektorn i Bankeberg ansågs som ouppsåtligen
vållande till olyckan och dömdes till avsättning
och fängelse. Händelsen väckte även sådan
uppmärksamhet att två motioner vid 1876-års
riksdag krävde att nattågen skulle ställas in. De föranledde
dock ingen åtgärd.
I samband med alla typer av olyckor tittar
man genast om befintliga säkerhetsbestämmelser är
till fyllest eller om de behöver kompletteras.
Efter den i början av artikeln nämnda olyckan i Sandsjö,
hade bestämmelserna skärpts bland annat när det
gällde tåg som följde efter annat tåg på
samma stationssträcka.
Efter olyckan i Lagerlunda skärptes bestämmelserna
när det gällde kvarhållande och stoppsignalering
till tåg. Genom cirkulär kom bland annat följande
ändring "...att för det fall, att tåg
skulle kvarhållas å en station, där detsamma
enligt tidtabell eljest icke borde stanna, fasta signalen skulle
bibehållas till "stopp", intill dess tåget
stannat, och först sedan stationsföreståndaren
gifvit lokomotivförare och konduktör besked om att
tåget skulle kvarhållas å stationen samt anledningen
därtill, finge fasta signalen förändras till "kör
varsamt".
De optiska
nattsignalernas sken på 1870-talet var, och då talar
vi om skenet från fasta signalinrättningar och handsignallyktor,
enligt följande: Rött sken betydde "STOPP".
Grönt sken betydde "VARSAMT' och ofärgat sken
betydde "ALLT VÄL", eller att tåg obehindrat
får fortsätta.
|
Returtåg till "Diverse" |
© Rolf Sten
lagerlundaolyckan.html senast uppdaterad 16 augusti 2000
|