HOME
INDEX

414     Håkantorp - Herrljunga

FÖREGÅENDE
LISTA
Håkantorp - Vara - (Herrljunga)
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg
= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Hp/Håp Håkantorp v 63,400 79 1866-12-15 stn, † P 1987-05-31, *P 1988-05-29 (Lidkö- pingstågen), † G 1989-10-01; ansl VGJ, Kinnekullebanan; PS
  Rydaholm 67,200 1870t hp, † ~1910
  Lagerhusets sidospår 68,700   ssp, I infogad i Vara stn
Vr/Vaa Vara v 69,200 81 1866-10-17 stn, † G 1998-06-08; ramp 1435>891, 91>1435; ansl VGJ; PS
  Wara 69,200  
Rtp/Rlp Rangeltorp v 74,000 91 1870t  hp, hlp 1899, hps 1971-05-23, ssp 1987-05-31,
BI 1991-04-27; fd Rangelstorp
  Rangelstorp  
Vm/Ved Vedum v 79,800 107 1866-10-17 stn, † G 1983-10-01, *G 1984-04-01, †G 1988-05-29; PS
  Wedum    
Elgare 87,000 1905-05-27 lp, † 942-07-01; fd Elgared
Elgared      
  spårkorsning   90,000   1866-10-17 spk, BI 1990-08-12; plankorsning med WSB
Hr (Herrljunga) v  90,600 107 1862-12-18 stn; ansl Västra stambanan; FS

 

Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnväg (UVHJ)
Förutom nedanstående finns mer information om UVHJ HÄR!

Det var rusch på 1860–70-talet för att förse Englands alla hästar med        foder, och UVHJ fick omsider namnet ”havrebanan”, men Uddevallas konkurrens med Göteborg och banans med sjöfarten var svår, inkomsterna blev inte de väntade och svårigheterna varade länge.
När man inför hotet att nästan helt omges av normalspåriga banor äntligen breddade vände ekonomin.
Sedan uppstod industrier, främst i Vänersborg och Vargön, som tillförde UVHJ trafik, liksom de anslutande smalspårsbanorna. Mellankrigskriserna möttes som vid många andra banor med bl.a. motorvagnsdrift och klarades någorlunda. 1950-talets breddning av västgötabanor ökade så den f.d. UVHJ-linjens vikt
 

Koncession 1863-09-11 (enligt Järnvägsliggaren, enligt SvJF 26 1863-09-25).

Längd
92 km
spårvidd 1217 mm, men banvall och även rullande materiel var förberedd för breddning. Normalspårstrafiken upptogs successivt 1899-08-10–30 och omstigning till ännu ej breddad sektion skedde på linjen vid ständigt framflyttade ”tippstationer” enligt förebild från Sundsvall–Torpshammars järnväg.

Förvaltningsort
Vänersborg till 1928, sedan Uddevalla.

Trafikförändringar

1866-10-17 * Uddevalla–Salsta, 46 km, och Vara–Herrljunga, 22 km, allmän trafik.
1866-12-15 * Håkantorp–Vara, 6 km, och Salsta–Grästorp, 5 km, allmän trafik.
1867-05-17 * Grästorp–Håkantorp, 13 km, allmän trafik.
1940-09-02 † Uddevalla–Uddevalla hamn, 2 km, helårs persontrafik.
1946-09-01 † samma sträcka, säsongspersontrafik.

Samband
Gemensam förvaltning med Uddevalla–Lelångens järnväg från 1935-04-16.

Omläggning

a) 1907-08-01 anslöts UVHJ permanent till Uddevallas SJ-station – provisorisk anslutning fanns från 1903.
UVHJ nådde den egna stationen Uddevalla hamn via ett nytt 1435 mm-spår, till stor del parallellt med ULB:s 891 mm-spår från väster.
Banan hade ursprungligen gått rakt ner mot hamnen, öster om Skansberget, men lutningen var sådan att tågen måste köra fram en bit och sedan backa in till stationen.
b) 1970-11-30 flyttades sträckningen genom Uddevalla till söder om Norra kyrkogården och i tunnlar genom Kålgårdsberget på grund av vägbygge.
c) 1990-08-12 ny anslutning till Herrljunga stn när plankorsningen med Västra stambanan slopades. Till 1994 fick persontågen backa till plattform.

Förstatligad
1940-07-01..

Elektrifiering
1949-12-15..

Fjärrblockering
1972-12-18 Håkantorp stn, lokal fjärrstyrning; Vara..

ATC

1982-09-07 Herrljunga stn..
1987-11-16 (Uddevalla, delvis)–(Öxnered)–(Vänersborg)–(Vara)–(Herrljunga).
1988-05-25 Öxnered stn.

Nollpunkt
Uddevalla hamn, 1950 omkilometrerat till Uddevalla C..

Anmärkning

a) Vid Vargön fanns landets första större fackverksbro..
b) 1988-07-01–2002-03-31 med i stomnätet..

Källor och referenser
- Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009
- Jonas Wallin, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1863–1923, 1923
- Sten Kristiansson, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1923–1940, 1940.
- Jan Herentz & Per-Olov Widesheim, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1867–1987, 1987.
- UVHJ benämns från 1990 Älvsborgsbanan (se vidare denna, även för trafikplatsdata)
- Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 .


 
TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   / Benny Nilsson  / Kjell Byström
Uppdaterad/kompletterad 2025-01-15 Rolf Sten