
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Hp/Håp |
Håkantorp |
v |
63,400 |
79 |
1866-12-15 |
stn, † P 1987-05-31, *P 1988-05-29 (Lidkö- pingstågen), † G 1989-10-01; ansl VGJ, Kinnekullebanan; PS |
|
Rydaholm |
|
67,200 |
|
1870t |
hp, † ~1910 |
|
Lagerhusets sidospår |
|
68,700 |
| |
ssp, I infogad i Vara stn |
Vr/Vaa |
Vara |
v |
69,200
| 81
|
1866-10-17 |
stn, † G 1998-06-08; ramp 1435>891, 91>1435; ansl VGJ; PS |
|
Wara |
|
69,200 |
| |
|
Rtp/Rlp |
Rangeltorp |
v |
74,000
| 91
|
1870t |
hp, hlp 1899, hps 1971-05-23, ssp
1987-05-31,
BI 1991-04-27; fd Rangelstorp |
|
Rangelstorp |
| |
| |
|
Vm/Ved |
Vedum |
v |
79,800
|
107 |
1866-10-17 |
stn, † G 1983-10-01, *G 1984-04-01,
†G 1988-05-29; PS |
|
Wedum |
|
|
| |
|
|
Elgare |
|
87,000 |
|
1905-05-27 |
lp, † 942-07-01; fd
Elgared |
|
Elgared |
|
|
|
|
|
|
spårkorsning |
|
90,000 |
|
1866-10-17 |
spk, BI 1990-08-12; plankorsning med WSB |
Hr |
(Herrljunga) |
v |
90,600 |
107
|
1862-12-18 |
stn; ansl
Västra stambanan; FS |
Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnväg (UVHJ)
Förutom nedanstående finns mer information om UVHJ
HÄR!
Det var rusch på 1860–70-talet för att förse
Englands alla hästar med foder, och UVHJ fick omsider namnet ”havrebanan”,
men Uddevallas konkurrens med Göteborg och banans med sjöfarten var svår,
inkomsterna blev inte de väntade och svårigheterna varade länge.
När man inför hotet att nästan helt omges av normalspåriga banor äntligen
breddade vände ekonomin.
Sedan uppstod industrier, främst i Vänersborg och Vargön, som tillförde UVHJ
trafik, liksom de anslutande smalspårsbanorna. Mellankrigskriserna möttes
som vid många andra banor med bl.a. motorvagnsdrift och klarades någorlunda.
1950-talets breddning av västgötabanor ökade så den f.d. UVHJ-linjens vikt
Koncession 1863-09-11 (enligt
Järnvägsliggaren, enligt SvJF 26 1863-09-25).
Längd 92 km
spårvidd 1217 mm, men banvall och även rullande materiel var förberedd för
breddning. Normalspårstrafiken upptogs successivt 1899-08-10–30 och
omstigning till ännu ej breddad sektion skedde på linjen vid ständigt
framflyttade ”tippstationer” enligt förebild från Sundsvall–Torpshammars
järnväg.
Förvaltningsort Vänersborg till 1928, sedan Uddevalla.
Trafikförändringar
1866-10-17 * Uddevalla–Salsta, 46 km, och Vara–Herrljunga, 22 km, allmän
trafik.
1866-12-15 * Håkantorp–Vara, 6 km, och Salsta–Grästorp, 5 km, allmän trafik.
1867-05-17 * Grästorp–Håkantorp, 13 km, allmän trafik.
1940-09-02 † Uddevalla–Uddevalla hamn, 2 km, helårs persontrafik.
1946-09-01 † samma sträcka, säsongspersontrafik.
Samband Gemensam förvaltning med Uddevalla–Lelångens järnväg från
1935-04-16.
Omläggning
a) 1907-08-01 anslöts UVHJ permanent till Uddevallas SJ-station –
provisorisk anslutning fanns från 1903.
UVHJ nådde den egna stationen Uddevalla hamn via ett nytt 1435 mm-spår, till
stor del parallellt med ULB:s 891 mm-spår från väster.
Banan hade ursprungligen gått rakt ner mot hamnen, öster om Skansberget, men
lutningen var sådan att tågen måste köra fram en bit och sedan backa in till
stationen.
b) 1970-11-30 flyttades sträckningen genom Uddevalla till söder om Norra
kyrkogården och i tunnlar genom Kålgårdsberget på grund av vägbygge.
c) 1990-08-12 ny anslutning till Herrljunga stn när plankorsningen med
Västra stambanan slopades. Till 1994 fick persontågen backa till plattform.
Förstatligad 1940-07-01..
Elektrifiering 1949-12-15..
Fjärrblockering 1972-12-18 Håkantorp stn, lokal fjärrstyrning; Vara..
ATC
1982-09-07 Herrljunga stn..
1987-11-16 (Uddevalla, delvis)–(Öxnered)–(Vänersborg)–(Vara)–(Herrljunga).
1988-05-25 Öxnered stn.
Nollpunkt Uddevalla hamn, 1950 omkilometrerat till Uddevalla C..
Anmärkning
a) Vid Vargön fanns landets första större fackverksbro..
b) 1988-07-01–2002-03-31 med i stomnätet..
Källor och referenser
- Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009
- Jonas Wallin, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1863–1923, 1923
- Sten Kristiansson, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1923–1940, 1940.
- Jan Herentz & Per-Olov Widesheim, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg
1867–1987, 1987.
- UVHJ benämns från 1990 Älvsborgsbanan (se vidare denna, även för
trafikplatsdata)
- Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920
.
|
|