HOME
INDEX

413     Uddevalla H - Håkantorp

FÖREGÅENDE
LISTA
Uddevalla H - Öxnered - (Håkantorp)
NÄSTA

 
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg
= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign

Driftplatsens namn Sida Km  Höjd Från Notering







Uv/Uvh (Uddevalla hamn) +1,800 2 1866-10-17 stn, I del av Uddevalla C stn 1940; <1908-05-01 Uddevalla, < 1940-07-01 Uddevalla UV, fd Uddevalla (UVHJ), Uddevalla UVH; ramp 1435>891; hamnspår; GÖ
(Uddevalla UV)      
Uv (Uddevalla C) h 0,000 6 1903-12-15 stn 1907-08-23; <1908-05-01 Uddevalla, <1940-07-01 Uddevalla SJ; ansl Älvsborgsbanan; hamnspår; FS
  Kålgårdsberget N1   1,100   1970-11-30 N1 tunnel 465 m ; vid linjeomläggning
  Kålgårdsberget N2   1,500   1970-11-30;   N2 tunnel 242 m  vid linjeomläggning
Kud Kuröd 2,700   ~1960 ssp, I infogad i Uddevalla C stn 1965; industriområde
Eg/Ägb Ängebacken v 7,500 69 1866-10-17 stn, hlp 1966-05-22, T lp 1968-05-12, † 1971-05-23, BI 1980
 

Väne ryr

  13,200     bro 78 m
  Engebacken        
  Väne ryr   13,200 78    bro
Ry/Ryr Ryr v 13,700 72 1866-10-17 stn, † G 1969-06-01, † 1985-06-02;
Skuleboda       ssp, BI ~1935
Alm) Almås 16,200   1973-03-19 lp, † 1989-10-01, BI 1995-10-29
  Grunnebo h       18,4 Grunnebo (Gr/Gub) 70 stn 1866-10-17, hlp 1935-01-01, T lp 1971-05-23, †1977-05-22, BI 1980
  spårkorsning   22,400 61 ~1879 BI 2004-10-17; plankorsning med Norge / Vänerbanan
Öx Öxnered 22,500 61 1878-02-26 stn, † G 1970t; 1988-05-29–1990-05-27 Vänersborg V (), även annonserat som Vänersborg Öxnered; ansl Älvsborgsbanan; triangelspår; PS
  Vänersborg Öxnered        
Vgv Vänersborg V        
Advg Annedalsvägen   23,700   1943-12-01 hpr, † 1948-05-09
  sidospår   24,300     ssp, BI
Bsut Blåsut 25,100   1943-12-01 hpr, † 1956
  Trollhätte kanal   25,600   1866 svängbro Klaffbron  53 m, sipl+klaffbro 70 m 1916, I infogad Vänersborg stn 1916;
  Hamnkanalen   26,100   1866svängbro totalt 62 m, fast bro 1934; Vänersborgs hamnkanal
Vb/Vg Vänersborg C 26,200 46 1866-10-17 stn, † G 1990-05-27; 1988-05-29–1990-05-27 Vänersborg C; PS
  Vänersborg v        
  Venersborg        
  Wenersborg        
Tändsticksfabrikens sidospår 26,900     BI 1937 sidospår
Regementets sidospår 27,200   ~1915 ssp , BI ~1930; fd Kasärnspåret
Mari Mariero   28,400     sipl, BI s1950t
Mariero     1911-06-27 hlp, † 1935-10-01; småbana Fridhem–Mariero; oklart läge
Va/Vag Vargön h 31,100 58 1866-10-17 stn, GU 2007-01-17; småbana Vargöns industri, <1917-05-01 Rånnum; FS
Rånum      
  Storegården   32,300   1920t sto, U ~1930
  Hästevadet   33,000   1920t sto, U ~1930
  Harvheden   33,400   1920t sto, U ~1930
Hjärpetorp 34,600   1919-07-28 lp, † 1920t; fd Järpetorp
Ls/Lsk Lilleskog v 35,600 64 1866-10-17 stn, hlp 1966-05-22, † 1969-06-01,I ssp 1969-06-01, BI 1995-06
Lskgp/
Lskg
Lilleskogs grusgrop 37,100     grp+lp, † 1985, BI 1985-11-29; fd Munkestens sidospår,
Lsk grp Munkestens sidospår        
Flm Flo mosse 38,300     ssp, lp, † 1945-11-29; fd Mossebo sidospår; småbana Lilleskogs torv
Mossebo        
Detterstorp 40,100   1870t hp, † ~1910
St/Sad Salstad h 44,100 50 1866-10-17 stn, hlp 1963-05-26, T hp 1975-06-01, I hp 1977, † 1985-06-02; ~1880–1939-05-15 Salsta
Salsta        
  Sahlstad        
Sahlsta        
Forshall 47,100   1868-02-01 hp, † 1890-11-01
Gt/Gop Grästorp h 49,500 58 1866-12-15 stn, † G 1986-06-11; PS
Fbe//Fbg Flakeberg h 54,100 69 1914-09-25 hlp, hp 1963, †1 977-05-22
Ut/Utp Ulvstorp v 57,800 80 1867-05-17 stn, hlp 1963-05-26, †1 971-05-23, BI 1971; fd Ulfstorp
  Ulfstorp        
Bad Baljered 61,800   1940t ssp, namn- och signatursatt 1969-06-01, BI 1996-11-10; oljelager
Lastplats vid km 61,8        
Hp/Håp (Håkantorp) v 63,400 79 1866-12-15 stn, † P 1987-05-31, *P 1988-05-29 (Lidkö- pingstågen), † G 1989-10-01; ansl VGJ, Kinnekullebanan; PS  

 

              
Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnväg (UVHJ)
Förutom nedanstående finns mer information om UVHJ HÄR!

Det var rusch på 1860–70-talet för att förse Englands alla hästar med foder, och UVHJ fick omsider namnet ”havrebanan”, men Uddevallas konkurrens med Göteborg och banans med sjöfarten var svår, inkomsterna blev inte de väntade och svårigheterna varade länge.
När man inför hotet att nästan helt omges av normalspåriga banor äntligen breddade vände ekonomin.
Sedan uppstod industrier, främst i Vänersborg och Vargön, som tillförde UVHJ trafik, liksom de anslutande smalspårsbanorna. Mellankrigskriserna möttes som vid många andra banor med bl.a. motorvagnsdrift och klarades någorlunda. 1950-talets breddning av västgötabanor ökade så den f.d. UVHJ-linjens vikt
 

Koncession 1863-09-11 (enligt Järnvägsliggaren, enligt SvJF 26 1863-09-25).

Längd
92 km
spårvidd 1217 mm, men banvall och även rullande materiel var förberedd för breddning. Normalspårstrafiken upptogs successivt 1899-08-10–30 och omstigning till ännu ej breddad sektion skedde på linjen vid ständigt framflyttade ”tippstationer” enligt förebild från Sundsvall–Torpshammars järnväg.

Förvaltningsort
Vänersborg till 1928, sedan Uddevalla.

Trafikförändringar

1866-10-17 * Uddevalla–Salsta, 46 km, och Vara–Herrljunga, 22 km, allmän trafik.
1866-12-15 * Håkantorp–Vara, 6 km, och Salsta–Grästorp, 5 km, allmän trafik.
1867-05-17 * Grästorp–Håkantorp, 13 km, allmän trafik.
1940-09-02 † Uddevalla–Uddevalla hamn, 2 km, helårs persontrafik.
1946-09-01 † samma sträcka, säsongspersontrafik.

Samband
Gemensam förvaltning med Uddevalla–Lelångens järnväg från 1935-04-16.

Omläggning

a) 1907-08-01 anslöts UVHJ permanent till Uddevallas SJ-station – provisorisk anslutning fanns från 1903.
UVHJ nådde den egna stationen Uddevalla hamn via ett nytt 1435 mm-spår, till stor del parallellt med ULB:s 891 mm-spår från väster.
Banan hade ursprungligen gått rakt ner mot hamnen, öster om Skansberget, men lutningen var sådan att tågen måste köra fram en bit och sedan backa in till stationen.
b) 1970-11-30 flyttades sträckningen genom Uddevalla till söder om Norra kyrkogården och i tunnlar genom Kålgårdsberget på grund av vägbygge.
c) 1990-08-12 ny anslutning till Herrljunga stn när plankorsningen med Västra stambanan slopades. Till 1994 fick persontågen backa till plattform.

Förstatligad
1940-07-01..

Elektrifiering
1949-12-15..

Fjärrblockering
1972-12-18 Håkantorp stn, lokal fjärrstyrning; Vara..

ATC

1982-09-07 Herrljunga stn..
1987-11-16 (Uddevalla, delvis)–(Öxnered)–(Vänersborg)–(Vara)–(Herrljunga).
1988-05-25 Öxnered stn.

Nollpunkt
Uddevalla hamn, 1950 omkilometrerat till Uddevalla C..

Anmärkning

a) Vid Vargön fanns landets första större fackverksbro..
b) 1988-07-01–2002-03-31 med i stomnätet..

Källor och referenser
- Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009
- Jonas Wallin, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1863–1923, 1923
- Sten Kristiansson, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1923–1940, 1940.
- Jan Herentz & Per-Olov Widesheim, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1867–1987, 1987.
- UVHJ benämns från 1990 Älvsborgsbanan (se vidare denna, även för trafikplatsdata)
- Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 .

 

TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   /Benny Nilsson  /  Kjell Byström
Uppdaterad 2025-01-15 Rolf Sten