
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Uv/Uvh |
(Uddevalla hamn) |
|
+1,800 |
2 |
1866-10-17 |
stn, I del av Uddevalla C stn 1940; <1908-05-01 Uddevalla, < 1940-07-01 Uddevalla UV, fd Uddevalla (UVHJ), Uddevalla UVH; ramp 1435>891; hamnspår; GÖ |
|
(Uddevalla UV) |
|
|
|
|
|
Uv |
(Uddevalla C) |
h |
0,000 |
6 |
1903-12-15 |
stn 1907-08-23; <1908-05-01 Uddevalla,
<1940-07-01 Uddevalla SJ; ansl Älvsborgsbanan; hamnspår; FS |
|
Kålgårdsberget
N1 |
|
1,100 |
|
1970-11-30 |
N1 tunnel 465 m ; vid linjeomläggning |
|
Kålgårdsberget
N2 |
|
1,500 |
|
1970-11-30; |
N2 tunnel 242 m vid linjeomläggning |
Kud |
Kuröd |
|
2,700
| |
~1960 |
ssp, I infogad i Uddevalla C stn 1965; industriområde |
Eg/Ägb |
Ängebacken |
v |
7,500 |
69 |
1866-10-17 |
stn, hlp 1966-05-22, T lp 1968-05-12,
† 1971-05-23, BI 1980 |
|
Väne ryr |
|
13,200 |
|
|
bro 78 m |
|
Engebacken |
|
|
|
|
|
|
Väne ryr |
|
13,200 |
78 |
|
bro |
Ry/Ryr |
Ryr |
v |
13,700 |
72 |
1866-10-17 |
stn, † G 1969-06-01, † 1985-06-02;
|
|
Skuleboda |
|
|
|
|
ssp, BI ~1935 |
Alm) |
Almås |
|
16,200 |
|
1973-03-19 |
lp, † 1989-10-01, BI 1995-10-29
|
|
Grunnebo |
h |
|
|
|
18,4 Grunnebo (Gr/Gub) 70 stn 1866-10-17, hlp 1935-01-01, T lp 1971-05-23,
†1977-05-22, BI 1980 |
|
spårkorsning |
|
22,400 |
61 |
~1879 |
BI 2004-10-17; plankorsning med Norge / Vänerbanan |
Öx |
Öxnered |
|
22,500 |
61 |
1878-02-26 |
stn, † G 1970t; 1988-05-29–1990-05-27
Vänersborg V (), även annonserat som Vänersborg Öxnered; ansl
Älvsborgsbanan; triangelspår; PS |
|
Vänersborg Öxnered |
|
|
|
|
|
Vgv |
Vänersborg V |
|
|
|
|
|
Advg |
Annedalsvägen |
|
23,700 |
|
1943-12-01 |
hpr, † 1948-05-09 |
|
sidospår |
|
24,300 |
|
|
ssp, BI |
Bsut |
Blåsut |
|
25,100 |
|
1943-12-01 |
hpr, † 1956 |
|
Trollhätte kanal |
|
25,600 |
|
1866 |
svängbro Klaffbron 53 m, sipl+klaffbro 70 m 1916, I infogad
Vänersborg stn 1916; |
|
Hamnkanalen |
|
26,100 |
|
1866 | svängbro totalt 62 m, fast bro 1934; Vänersborgs hamnkanal |
Vb/Vg |
Vänersborg C |
|
26,200 |
46 |
1866-10-17 |
stn, † G 1990-05-27; 1988-05-29–1990-05-27 Vänersborg C; PS |
|
Vänersborg |
v |
|
|
|
|
|
Venersborg |
|
|
|
|
|
|
Wenersborg |
|
|
|
|
|
|
Tändsticksfabrikens sidospår |
|
26,900 |
|
|
BI 1937
sidospår |
|
Regementets sidospår |
|
27,200 |
|
~1915 |
ssp , BI ~1930; fd Kasärnspåret |
Mari |
Mariero |
|
28,400 |
|
|
sipl, BI s1950t |
|
Mariero |
|
|
|
1911-06-27 |
hlp, † 1935-10-01; småbana Fridhem–Mariero; oklart läge |
Va/Vag |
Vargön |
h |
31,100 |
58 |
1866-10-17 |
stn, GU 2007-01-17; småbana Vargöns industri, <1917-05-01 Rånnum; FS |
Rå |
Rånum |
|
|
|
|
|
|
Storegården |
|
32,300 |
|
1920t |
sto, U ~1930 |
|
Hästevadet |
|
33,000 |
|
1920t |
sto, U ~1930 |
|
Harvheden |
|
33,400 |
|
1920t |
sto, U ~1930 |
|
Hjärpetorp |
|
34,600 |
|
1919-07-28 |
lp, † 1920t; fd Järpetorp |
Ls/Lsk |
Lilleskog |
v |
35,600 |
64 |
1866-10-17 |
stn, hlp 1966-05-22, † 1969-06-01,I ssp 1969-06-01, BI 1995-06 |
Lskgp/
Lskg |
Lilleskogs grusgrop |
|
37,100 |
|
|
grp+lp, † 1985, BI 1985-11-29; fd Munkestens
sidospår, |
Lsk grp |
Munkestens sidospår |
|
|
|
|
|
Flm |
Flo mosse |
|
38,300 |
|
|
ssp, lp, † 1945-11-29; fd Mossebo sidospår; småbana Lilleskogs torv |
|
Mossebo |
|
|
|
|
|
|
Detterstorp |
|
40,100 |
|
1870t |
hp, † ~1910 |
St/Sad |
Salstad |
h |
44,100 |
50 |
1866-10-17 |
stn, hlp 1963-05-26, T hp 1975-06-01, I hp 1977, † 1985-06-02; ~1880–1939-05-15 Salsta |
|
Salsta |
|
|
|
|
|
|
Sahlstad |
|
|
|
|
|
|
Sahlsta |
|
|
|
|
|
|
Forshall |
|
47,100 |
|
1868-02-01 |
hp, † 1890-11-01 |
Gt/Gop |
Grästorp |
h |
49,500 |
58 |
1866-12-15 |
stn, † G 1986-06-11; PS |
Fbe//Fbg |
Flakeberg |
h |
54,100 |
69 |
1914-09-25 |
hlp, hp 1963, †1 977-05-22 |
Ut/Utp |
Ulvstorp |
v |
57,800 |
80 |
1867-05-17 |
stn, hlp 1963-05-26, †1 971-05-23, BI 1971;
fd Ulfstorp |
|
Ulfstorp |
|
|
|
|
|
Bad |
Baljered |
|
61,800 |
|
1940t |
ssp, namn- och signatursatt 1969-06-01,
BI 1996-11-10; oljelager |
|
Lastplats vid km 61,8 |
|
|
|
|
|
Hp/Håp |
(Håkantorp) |
v |
63,400 |
79 |
1866-12-15 |
stn, † P 1987-05-31, *P 1988-05-29 (Lidkö- pingstågen), † G 1989-10-01; ansl VGJ, Kinnekullebanan; PS |
|
|
Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnväg (UVHJ)
Förutom nedanstående finns mer information om UVHJ
HÄR!
Det var rusch på 1860–70-talet för att förse
Englands alla hästar med foder, och UVHJ fick omsider namnet ”havrebanan”,
men Uddevallas konkurrens med Göteborg och banans med sjöfarten var svår,
inkomsterna blev inte de väntade och svårigheterna varade länge.
När man inför hotet att nästan helt omges av normalspåriga banor äntligen
breddade vände ekonomin.
Sedan uppstod industrier, främst i Vänersborg och Vargön, som tillförde UVHJ
trafik, liksom de anslutande smalspårsbanorna. Mellankrigskriserna möttes
som vid många andra banor med bl.a. motorvagnsdrift och klarades någorlunda.
1950-talets breddning av västgötabanor ökade så den f.d. UVHJ-linjens vikt
Koncession 1863-09-11 (enligt
Järnvägsliggaren, enligt SvJF 26 1863-09-25).
Längd 92 km
spårvidd 1217 mm, men banvall och även rullande materiel var förberedd för
breddning. Normalspårstrafiken upptogs successivt 1899-08-10–30 och
omstigning till ännu ej breddad sektion skedde på linjen vid ständigt
framflyttade ”tippstationer” enligt förebild från Sundsvall–Torpshammars
järnväg.
Förvaltningsort Vänersborg till 1928, sedan Uddevalla.
Trafikförändringar
1866-10-17 * Uddevalla–Salsta, 46 km, och Vara–Herrljunga, 22 km, allmän
trafik.
1866-12-15 * Håkantorp–Vara, 6 km, och Salsta–Grästorp, 5 km, allmän trafik.
1867-05-17 * Grästorp–Håkantorp, 13 km, allmän trafik.
1940-09-02 † Uddevalla–Uddevalla hamn, 2 km, helårs persontrafik.
1946-09-01 † samma sträcka, säsongspersontrafik.
Samband Gemensam förvaltning med Uddevalla–Lelångens järnväg från
1935-04-16.
Omläggning
a) 1907-08-01 anslöts UVHJ permanent till Uddevallas SJ-station –
provisorisk anslutning fanns från 1903.
UVHJ nådde den egna stationen Uddevalla hamn via ett nytt 1435 mm-spår, till
stor del parallellt med ULB:s 891 mm-spår från väster.
Banan hade ursprungligen gått rakt ner mot hamnen, öster om Skansberget, men
lutningen var sådan att tågen måste köra fram en bit och sedan backa in till
stationen.
b) 1970-11-30 flyttades sträckningen genom Uddevalla till söder om Norra
kyrkogården och i tunnlar genom Kålgårdsberget på grund av vägbygge.
c) 1990-08-12 ny anslutning till Herrljunga stn när plankorsningen med
Västra stambanan slopades. Till 1994 fick persontågen backa till plattform.
Förstatligad 1940-07-01..
Elektrifiering 1949-12-15..
Fjärrblockering 1972-12-18 Håkantorp stn, lokal fjärrstyrning; Vara..
ATC
1982-09-07 Herrljunga stn..
1987-11-16 (Uddevalla, delvis)–(Öxnered)–(Vänersborg)–(Vara)–(Herrljunga).
1988-05-25 Öxnered stn.
Nollpunkt Uddevalla hamn, 1950 omkilometrerat till Uddevalla C..
Anmärkning
a) Vid Vargön fanns landets första större fackverksbro..
b) 1988-07-01–2002-03-31 med i stomnätet..
Källor och referenser
- Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009
- Jonas Wallin, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1863–1923, 1923
- Sten Kristiansson, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg 1923–1940, 1940.
- Jan Herentz & Per-Olov Widesheim, Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga Järnväg
1867–1987, 1987.
- UVHJ benämns från 1990 Älvsborgsbanan (se vidare denna, även för
trafikplatsdata)
- Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920
. |
|
|