HOME
INDEX

404     Sunnanå - Bäckefors

FÖREGÅENDE
LISTA
Sunnanå - (Mellerud) - Dals Rostock - Bäckefors
inklusive (Dals Rostock) - Skälebol
NÄSTA


Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

 

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Så,Snå /Suå Sunnanå 2,600 46 1879-07-18 stn, lp ~1927, † 1959-08-01; hamnspår
Ml (Mellerud) h 0,000 55   1879-06-21 stn; ansl BJ, DVVJ; triangelspår; FS
Gd/Gds Gärdserud h 1,300 56 hp ~1915, † 1981-05-31
Gerdserud 1879-07-18
Skälebol 100,100  
Rås Råskogen 104,300 ts 1995-09-03; IS
  Kolån   105,700     bro 182 m
Öv, Ösn/Övtn Östevatten v 4,100 71 1879-07-18 hp ~1910, †1963-05-23
Bbl Bäckebol h 6,300 75 1995-05-03 avx, fp 1995-05-03; ansl linjen mot Dals Rostock; IS
Bbl Bäckebol S 6,300 75 1879-07-18 hp ~1910, † 1968-05-12; <~1940 Bäckebol S
  Sandlycke   7,000   <1883 lp, † 1900-11-01
      7,600  ~1995 lmk BI; km 112,000 = 7,628 mot gamla linjen
      8,000  ~1995 lmk; km 112,372 = 8,000 mot gamla linjen
Rt/Drt Dals Rostock h 8,200 95 1908-08-15 stn, † P 1968-05-12, I lp 1973, † 1975-06-01; <1908-11-01 Gunnarsnäs
Rt Rostock   8,400   1884 säsong, hp (helår 1895), † 1908-11-01
Dbo/Dab Dansbo v 12,200 137  1909-05-01 hp,  †  1966-05-12
Tbo/Tgb Tångebo h 14,500 145 1912-06-10 hp, † 1966-05-12; <1940 Ölebäcken
Ölebäcken 14,500 145 1879-07-18 hp, † 1912-06-09
Dk/Dsk Dalskog h 16,200 140 1879-07-25 stn, † P 1968-05-12, I lp 1968, BI 1972-12, † 1973-01-01
Hl, Hln/Hlä Halängen h 18,200 130 1879-07-18 18,6 Halängen (Hl, Hln/Hlä) 130 hp 1909-05-01, † 1966-05-22
  Teåker   19,600  1879 tunnel 137 meter
Tå/Teå Teåker h 20,500 127 1879-07-18 hp ~1940, † 1968-05-12
Regineberg 21,000 1879-07-18 hp ~1910, †~1940
Ae, Ak/Ake Arket v 22,400 132  1909-05-01 hp, † 1968-05-12
  Kåruds grusgrop   25,000    grp, BI
Bäfl Bäckefors lasarett v 25,700 147 1930-09 hp † 1968-05-12; <~1942 Lasarettet; sign
Bäf Lasarettet 25,700 147 ~1942
Bf/Bäf Bäckefors h 26,300 149  1879-07-25 stn, † P 1968-05-12, † 1981-01-01; ansl ULB;ramp 1435>891; IS

Mer historiskt information  om Dalsland Järnväg finns HÄR   

Snabb info: Dalslands järnväg (DJ)
DJ blev från början en viktig länk mellan Norge och västra Sverige med direkta vagnar Köpenhamn -Göteborg-Oslo. Banan var också ursprungligen dominerad av norska intressen och kallades t.o.m. 1895-12-31 (tillsammans med en del av norska Smaalensbanen) Fredrikshald - Sunnanå järnväg, fastän ägande bolaget hela tiden var svenskt och hette Dalslands järnvägs AB.
      
Det var fastställandet av Bergslagsbanans sträckning förbi Mellerud som gjorde planerna på en järnväg till Norge konkreta. Karaktären av mellanriksbana föranledde ett större anslag från den svenska staten och ett lån från den norska. Fredrikshald konkurrerade med svenska hamnar och drog bland annat via Ed till sig trafik från det stora sjösystem som hade en ändpunkt där, medan förhoppningarna om frakter via Vänerhamnen Sunnanå i hög grad grusades.
Det är i stället fjärr- och transittrafiken som har varit DJ:s stora uppgift genom alla år koncession 1875-11-05

Längd Totalt 72 km, varav 1 km i Norge bortom "Grensebrua".

Förvaltningsort
Fredrikshald 1879-1895, Ed 1896-1941, Göteborg (BJ) 1942-1948.

Trafikförändringar
- 1879-07-25 *Sunnanå-norska gränsen - Kornsjö, 68 km, och Ed-Le, 3 km, allmän trafik (TT 1879-07-25).
- 1900 *Torp-Torpfors, 1 km, timmertransporter, sträckan ingick i koncessionen -~1927 † Mellerud-Sunnanå, 3 km, restpersontrafik (kraftigt minskad 1896, nedläggningstillstånd 1922-09-14).
- 1929 † Ed - Le, 3 km, persontrafik.
~1934 † Torp -Torpfors, 1 km, virkestransporter.
- 1959-05-30 † Mellerud - Sunnanå, godstrafik.
- 1964-05-30 † Ed - Le, godstrafik.
- 1968-05-12 † Mellerud - Kornsjö, 65 km, lokal.

Persontrafik (nedtrappning inledd 1965-05-30)
~1978 † Ed-Le, resttrafik samband DJ associerades tidigt med BJ som hade stora ägarintressen och arrenderade banan från 1942-01-01, varpå DJ ingick i GDG-gruppen. Den blev dotterbolag till BJ 1946.

Trafik
a) Persontrafiken på sidolinjerna pågick endast  under seglationsperioderna på Vänern respektive Stora Le.
b) DJ trafikerade sträckan Kornsjö - Fredrikshald t.o.m. 1896-07-31.
c) NSB:s motorvagnsmateriel använd (Oslo-) Mellerud-Göteborg 1946-02-16-09-08.

Omläggning
a) 1930 Dals Rostock - Dalskog, 1 km.
b) 1956-06-03 Öppnades vid Mellerud ett triangelspår  för direktgång Göteborg-Oslo.

Förstatligad 1947-07-01 statligt bolag, del av GDG-förvaltningen, till SJ 1948-07-01..

Elektrifiering
1939-05-15 [Mellerud] - norska gränsen - Kornsjö, 65 km.
1956-06-03 Mellerud, triangelspåret.

Linjeblockering 1956-06-03-1969-05-31 Dals Rostock-Mellerud, automatisk.

Fjärrblockering
1956-06-03 Mellerud, triangelspåret; Mellerud.

Lokal fjärrstyrning

1974-06-17 (Mellerud, tidvis) - (Ed); Göteborg.
1974-06-18 Ed - (Kornsjö); Göteborg.

ATC
1984-04-03 Mellerud stn.
1984-04-24 [Mellerud] - (Kornsjö).

Upprivning Torp - Torpfors 1934.

Nollpunkt Mellerud.

Anmärkning
a) Ed - Le var sicksackspår på grund av nivåskillnaden till Stora Le (43 m).
b) Mon stn (den första på svensk sida) var på sin tid betydande men nedklassades då tullhanteringen flyttades till Ed.
c) Mellerud - Sunnanå användes efter 1959 som uppställningsspår.

 

Källor och referenser
J. Wallin, Dalslands Järnväg 1879-1929, 1929.
Roland Olsson & Gösta Johannesson, Dalslands Jernväg 125 år, 2004.
För tiden 1988-07-01- se Norge/Vänerbanan.
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920

TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson  Kjell Byström
Uppdaterad/kompletterad  2024-12-03 Rolf Sten