HOME
INDEX

401     Uddevalla hamn - Färgelanda

FÖREGÅENDE
LISTA
Uddevalla hamn - Färgelanda
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Uvh Uddevalla Hamn v 0,000 2   0 Uddevalla hamn 2 se Älvsborgsbanan
Uv (Uddevalla C) h 1,500 13 1956-12-20 hp, † 1964-09-27;
  Bro   1,700   1903över UVHJ, Bohusbanan
Uw, UV Uddevalla UV   +0,300 6 1908-05-01 hp, † 1964-09-27; <1941-07-01 Uddevalla SJ (UvSJ)
Tav Tabor Taborvägen h 2,700 30 1933-05-15 hp, † 1964-09-27
  väg   3,700   ~1960 stopplikt Högströmsvägen , BI 1964-09-27
Spst,  Sport Sportstugan v 6,200 85 1937-05-22, hp  † 1964-09-27; sign Sport/Spst
Hogsjön 7,200 1911-05-08 hp, † b1927-05-15; fd Hogsjö
Hogsjö      
Kop Kp Kopperöd h 8,600 84 1925hp, † 1964-09-27
La/La, Lane Lane v 11,200 82 1895-07-28 stn, T hlp 1930, T stn 1936, T hlp 1955, † 1964-09-27
Hgh Höghult h 15,900 92 1924-06-01 hp, † 1964-09-27; <1941-06-09 Hasselbacken
Hbk Hasselbacken          
  väg 15,900   stopplikt väg Höghult, BI 1964-09-27
Näb  Nb Nättjebacka v 17,700 96 1895-07-28 stn, T hlp 1936, T hp 1955-12-01, I hp s1955, † 1964-09-27
En bro/Eöbr Ellenö bro v 23,500 78 1896ssp, BI 1964-09-27; <1937-05-22 Sundsbron; vedavlägg
  Ellerö bro      
Sundbron      
En/Eö Ellenö h 24,100 77 1895-07-28 stn, † 1964-09-27
Rbv/Ruv Rubbestadsvägen v 26,000 84 1937 hp, † 1964-09-27; sign
Öd/Ödb Ödeborg h 27,400 81 1899-10-19 stn, † 1964-09-27
  väg   29,800   1960stopplikt Kvarnvägen, BI 1964-09-27
Fa/Fäl Färgelanda h 30,600 90 1895-07-28 stn, † 1964-09-27


Uddevalla–Lelångens järnväg (ULB) Mer om ULB finns Här!

Uddevalla som hamn- och köpstad konkurrerade med Göteborg och med norska städer vid Osloorden, som alla gynnades av Dalslands järnväg och Dalslands kanal.
Därför fanns ett intresse att stärka förbindelserna åt nordöst, och ULB:s dominerande startkapital kom från Uddevalla.
Genom anknytningen till Lelången fanns godskunder upp över Värmlandsgränsen..

Terrängen var emellertid svår och banbygget blev kostsamt. Det var i första hand skogsprodukter som fraktades, inte minst massaved som tippades i Örekilsälven (Sundsbron/Ellenö bro) för vidare flottning, och färdigvaror.
Mellankrigstiden kom sedan med sedvanliga svårigheter som vägtrafik och dåliga konjunkturer samt även konkurrens från normalspåriga Dal–Västra Värmlands järnväg i den norra änden.

Efter förstatligandet övervägdes en breddning men de stora godskunderna började svika och småbruksbygden gav inte underlag nog för ett bevarande.

Koncession 1892-04-29

Längd 89 km

Spårvidd 891 mm

Förvaltningsort Uddevalla

Trafikförändringar
1895-04 *Uddevalla hamn–Bengtsfors, 89 km, provisorisk godstrafik
1895-07-28 *samma sträcka, allmän trafik.
1956-12-20 † Uddevalla hamn–Uddevalla, 2 km, persontrafik.
1960-05-29 † Bäckefors–Bengtsfors V, 29 km, all trafk (behovsgodståg 1958-06-01)
1964-09-27 † Uddevalla–Bäckefors, 60 km, all trafik (behovsgodståg Uddevalla hamn–Ödeborg, 28 km, 1960-09-01).

Samband
Från 1935-04-16 gemensam förvaltning med Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga
järnväg

Omläggning
1956-12-20 började persontågen inledas till Uddevalla C i stället för Uddevalla
hamn. De korsade SJ-spåret på en bro och backade sedan in till stationen

Förstatligad 1940-07-01
Upprivning Bengtsfors V–Billingsfors 1960, Billingsfors–Uddevalla hamn 1964–65

Anmärkning
a) Bengtsfors omdöptes till Bengtsfors V 1927-01-01 sedan DVVJ anlagt en egen station på orten, Bengtsfors Ö.
b) 1922–1950 fanns en ”tågfärja” som över Lelången överförde vagnar till/från Bengtsfors sulfitfabrik.
c) Som nedläggningsobjekt fick banan, liksom Falkenbergs järnväg, förbli signaltekniskt omodern med T-semaforerna kvar

Källor & litteratur: Svante Forsæus, Lelångenbanan, 1985 (SJK 40)
- Jannesson, Åke, m.fl.,  SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm

- Jannesson, Åke, m.fl.,  SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920


TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson Kjell Byström
Uppdaterad/kompletterad 2024-12-17 Rolf Sten