Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Åldj |
Åmåls djuphamn |
|
+0,800 |
|
1990-05-27 |
lp, inräknad till Åmål stn, T inräknad i Åmål stn ;
hst; även museitrafik; PH |
|
Kungsberget |
|
+0,5 |
| 1930-12-22 |
tunnel 248 m |
|
(Åmål) |
v |
0,000 |
49 |
1879-12-01 |
stn, † G 1999-01-01 (vagnslast även
därefter); ansl BJ; FS |
Åmö/Ålö |
Åmål Ö |
|
|
49 |
1928-12-02 |
stn, I infogad i Åmål stn
1933-04-20;
småbana Åmåls industri; även museitrafik (sign ); PS |
|
bro |
|
1,200 |
|
|
22 m över Norge/Vänernbanan |
Slru |
Slommeryd |
|
4,600 |
76 |
~1937 |
hpr, † 1966-09-25; även museitrafik; PH |
|
väg |
|
4,600 |
|
|
stopplikt väg Slommerud, BI 1949-05 |
|
väg |
|
6,200 |
|
|
stopplikt väg Jakobsbyn; övergång till automatiska vägsignaler
1957-07-29 |
Jh/Jby |
Jakobsbyn |
v |
6,500 |
80 |
1928-12-02 |
hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp
1959-04-01, I hp ~1960, † 1966-09-25; även museitrafik; PH |
Fp |
Finntorp |
|
10,500 |
122 |
1928-12-02 |
hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp 1950t, † 1966-09-25; även museitrafik; PS |
|
Forsbackabaden |
|
11,100 |
|
1977 |
hp; PH |
|
väg |
|
11,100 |
|
|
stopplikt väg Finntorp, BI |
Fpå |
Finntorps
ångsåg |
v |
11,200 |
|
124 |
ssp; tidigare Finntorps lastplats |
|
Hanefors |
|
|
|
| |
Båä |
Bårnäs |
|
15,100 |
130 |
~1937 |
hpr, † 1966-09-25; även museitrafik; PH |
Kp, Ka/Kan |
Kroppan |
v |
17,500 |
130 |
1928-12-02, |
hlp lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp
1959-04-01, I hp ~1960, †1966-09-25; även museitrafik; PH |
Öm/Ömn |
Ömmeln |
v |
19,700 |
1 28 |
1928-12-02, |
hlp lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp
1959-04-01, I hp ~1960, † 1966-09-25; även museitrafik; PH |
Blby |
Bollsbyn |
|
20,700 |
140 |
~1937 |
hpr, † 1966-09-25 |
|
Bollsbyn
tunnel |
|
21,000 |
|
1927 |
265 m; även museitrafik |
Kt/Ktg |
Källtegen |
v |
22,100 |
122 |
~1932 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, †1966-09-25;
även museitrafik; PH |
|
väg |
|
23,700 |
|
|
stopplikt Långviksvägen, BI |
Saof; |
Svanskogs Folkets hus |
|
24,500 |
|
~1997 |
hp; museitrafik; PH |
Sg,
Sa/Sao |
Svanskog |
v |
24,8 |
94 |
1928-12-02 |
stn, lp 1966-09-25, † 1992-01-01; även museitrafik; PS |
Saob |
Svanskogs bruk |
|
|
|
~1997 |
hp; räknad till Svanskog stn; PH |
Stnd |
Strand |
|
27,400 |
102 |
~1937 |
hpr, † 1954-06-10 |
|
väg |
|
29,000 |
|
|
stopplikt väg Hallanda, BI |
Kbn/Ktb |
Kättilsbyn |
|
33,400 |
|
1928-12-02 |
Vid sidobana från Hallanda.
hlp, lp 1932-09-05, U 1949-06-01,
† 1956-01-01 |
Ha, Hla/Hln |
Hallanda |
|
29,100 |
98 |
1928-12-02, |
stn lp 1933, hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10,
GU 1954-06-10, †1956-01-01; ansl Hallanda–Kättilsbyn |
Hae |
Harne |
|
30,100 |
93 |
~1937 |
hpr, †1954-06-10 |
|
|
väg |
31,200 |
|
|
stopplikt väg Hallanda missionshus, BI |
Lläg |
Lillängen |
|
31,200 |
106 |
~1937 |
hp , † 1954-06-10 |
Öd/Vöd |
Värmlands Ödebyn |
|
32,400 |
126 |
1928-12-02 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01,
† 1965-06-10; <1939-05-15 Ödebyn |
|
Ödebyn |
|
|
|
| |
Ky, Kd/Kku |
Kyrkudden |
|
34,800 |
141 |
1928-12-02 |
hlp, lp 1933, hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10,
GU 1954-06-10, † 1956-01-01 |
Htp/Hto |
Humletorp |
|
36,900 |
148 |
~1932 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10 |
Noeb |
Noraneby |
|
40,200 |
160 |
~1937 |
hp , † 1954-06-10 |
No/Noe |
Norane |
|
41,800 |
179 |
1928-12-02 |
hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10,
GU 1954-06-10, † 1956-01-01 |
|
väg |
|
44,100 |
|
|
stopplikt väg Jämnemon, BI |
Jm/Jmn |
Jämnemon |
|
44,200 |
172 |
~1932 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, †1954-06-10 |
|
grusgrop |
|
44,200 |
|
|
grp, Jämnemons, BI |
Fa/Ftk |
Fältakan |
|
47,000 |
137 |
~1932 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10 |
Tbb |
Trubbyn |
|
48,600 |
120 |
~1937 |
hpr, † 1954-06-10 |
Utä |
Utängen |
|
49,900 |
120 |
~1937 |
hp , † 1954-06-10 |
|
väg |
|
49,900 |
|
|
stopplikt väg Utängen, BI |
|
|
väg |
50,500 |
|
|
stopplikt väg Sillerud, BI |
Sl, Sld/Sud |
Sillerud |
|
50,700 |
133 |
1928-12-02 |
stn, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01,lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01 |
Skl/Srkl |
Snarkil |
|
53,400 |
138 |
~1932 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10 |
Sh/Sdhm |
Sandaholm |
|
55,900 |
138 |
1928-12-02 |
hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01,
lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01 |
Åf/Åsf |
Åsebyfors |
|
59,300 |
145 |
1928-12-02 |
hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01,
lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01 |
Rvkl) |
Rävkullen |
|
62,600 |
142 |
~1937 |
hpr, † 1954-06-10 |
Lh/Lvh |
Leverhögen |
|
63,800 |
149 |
1928-12-02 |
hlp, lp 1933, hlp 1936-04-20-12-01,
lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, †1 956-01-01 |
Sgds |
Sillegårdsed |
|
64,800 |
150 |
~1937 |
hpr, † 1954-06-10 |
|
Kasa |
|
65,800 |
131 |
~1937 |
hpr, † 1954-06-10 |
|
väg |
|
67,000 |
|
|
stopplikt väg Strandbacken, BI |
Sbn/Sbkn |
Strandbacken |
|
67,000 |
120 |
~1932 |
hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10 |
|
(Årjäng) |
|
69,400 |
110 |
1928-03-01 |
stn, lp 1985-06-10, † G 1985-07-31, †
1988-10-01 |
Åmål–Årjängs järnväg (ÅmÅJ)
Mer info finns
HÄR
ÅmÅJ drogs genom en glesbefolkad bygd.
Den kom till stånd så sent att den redan från början fick tampas med
konkurrens från vägtrafiken, förutom den befintliga båttrafiken, och den
koncessionerade sträckan Kättilsbyn– Högsäter blev aldrig byggd.
Järnvägsbolagets ambition att dra fram banan till Åmåls djuphamn skapade
motsättningar till Bergslagsbanan och framtvingade anläggandet av en egen
station.
Med tanke på trafikuppgifterna kan det
sägas att ÅmÅJ byggdes med alltför hög teknisk standard, något som
naturligtvis fördyrade, och byggprocessen blev ovanligt utdragen, elva år,
på grund av usel ekonomi, konjunkturberoende statliga nödhjälpsarbeten och
arbetskonflikter.
Sträckan från Åmål till Svanskog med dess boardindustri var den enda
lönsamma delsträckan och levde följaktligen längst
Koncession
1914-09-22 Årjäng–Åmål.
1924-07-11 Hallanda–Kättilsbyn(–Högsäter).
1929-04-12 Åmål–Åmåls djuphamn.
Längd Totalt 74 km.
Ägare
1932-07-01 konkursförvaltare.
1933-01-01 staten, 1933-04-20 utarrenderad till BJ.
1937-01-01 BJ, som efter treårsavtalets slut köpte banan tillsammans med
Dal–Västra Värmlands järnväg.
1937-09-01 DVVJ AB, blev ett helägt dotterbolag till BJ..
Förvaltningsort Åmål till 1933, sedan Göteborg.
Trafikförändringar
1927-11-22 *Åmål Ö–Hallanda, 30 km, provisorisk godstrafik.
1928-01-24 *Hallanda–Kättilsbyn, 4 km, provisorisk godstrafik.
1928-06-11 *Hallanda–Sillerud, 20 km, provisorisk godstrafik.
1928-12-02 *Hallanda–Kättilsbyn och Åmål Ö–Årjäng, 69 km, allmän trafik.
1930-12-22 *Åmål Ö–Åmåls djuphamn, 1 km, godstrafik.
1932-09-05 † Hallanda–Kättilsbyn, 4 km, persontrafik.
1949-06-01 † samma sträcka, godstrafik de facto (formellt 1954-06-10).
1954-06-10 † Svanskog–Årjäng, 44 km, all trafik (godstrafik de facto,
formellt. 1956-01-01).
1966-09-25 † Åmål–Svanskog, 24 km, persontrafik (neddragen 1963-05-26).
1991-12-19 † samma sträcka, godstrafik de facto (formellt 1992-01-01)
trafikuppehåll 1933-04-20–11-30 persontrafik.
Samband
a) ÅmÅJ bör rätteligen ses som en del av DVVJ från 1937, men banorna
särredovisades och ÅmÅJ redovisas här till sitt slut.
b) Ingick från 1937 i Trafikförvaltningen Göteborg - Dalarne–Gävle.
Förstatligad 1947-07-01 statligt bolag, till SJ 1948-07-01. Se även ”ägare”.
Fjärrblockering 1975-04-07 Åmål stn; Göteborg.
Upprivning Svanskog–Årjäng 1955.
Anmärkning
a) Trafiken 1971–1991 drevs för Swanboard AB, Svaneholms bruk.
Stort upprustningsbehov vägdes in i nedläggningsbeslutet.
b) Från 1993 arrenderades Svanskog–Årjäng av Järnvägssällskapet Åmål–Årjäng..
Spåret förvärvades 2000 av Åmåls och Säffle kommuner.
Litteratur
Hans Kihlberg, ”Historik Åmål–Årjängs Järnväg”, i JÅÅJ, 1993.
|
|