HOME
INDEX

400     Åmåls djuphamn - Årjäng

FÖREGÅENDE
LISTA
Åmåls djuphamn - (Åmål) - Hallanda - (Årjäng) inklusive (Hallanda) - Kättilsbyn 
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Åldj Åmåls djuphamn +0,800 1990-05-27 lp, inräknad till Åmål stn, T inräknad i Åmål stn ; hst; även museitrafik; PH
  Kungsberget     +0,5   1930-12-22 tunnel 248 m
  (Åmål) v 0,000 49 1879-12-01 stn, † G 1999-01-01 (vagnslast även därefter); ansl BJ; FS
Åmö/Ålö Åmål Ö 49 1928-12-02 stn, I infogad i Åmål stn 1933-04-20; småbana Åmåls industri; även museitrafik (sign ); PS
  bro   1,200     22 m över Norge/Vänernbanan
Slru Slommeryd 4,600 76 ~1937 hpr, † 1966-09-25; även museitrafik; PH
  väg   4,600     stopplikt väg Slommerud, BI 1949-05
  väg   6,200     stopplikt väg Jakobsbyn; övergång till automatiska vägsignaler 1957-07-29
Jh/Jby Jakobsbyn v 6,500 80 1928-12-02 hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp 1959-04-01, I hp ~1960, † 1966-09-25; även museitrafik; PH
Fp Finntorp   10,500 122    1928-12-02 hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp 1950t, † 1966-09-25; även museitrafik; PS
  Forsbackabaden   11,100     1977 hp; PH
  väg   11,100     stopplikt väg Finntorp, BI
Fpå Finntorps ångsåg v 11,200 124 ssp; tidigare Finntorps lastplats
Hanefors  
Båä Bårnäs 15,100 130 ~1937  hpr, † 1966-09-25; även museitrafik; PH
Kp, Ka/Kan Kroppan v 17,500 130 1928-12-02,  hlp  lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp
1959-04-01, I hp ~1960, †1966-09-25; även museitrafik; PH
Öm/Ömn Ömmeln v 19,700 1 28 1928-12-02, hlp  lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, T hp 1959-04-01, I hp ~1960, † 1966-09-25; även museitrafik; PH
Blby Bollsbyn 20,700 140 ~1937 hpr, † 1966-09-25
  Bollsbyn tunnel   21,000     1927 265 m; även museitrafik
Kt/Ktg Källtegen v 22,100 122 ~1932 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, †1966-09-25; även museitrafik; PH
  väg   23,700     stopplikt Långviksvägen, BI
Saof; Svanskogs Folkets hus 24,500 ~1997 hp; museitrafik;  PH
Sg, Sa/Sao Svanskog v 24,8 94 1928-12-02 stn, lp 1966-09-25, † 1992-01-01; även museitrafik; PS
Saob Svanskogs bruk   ~1997 hp; räknad till Svanskog stn; PH
Stnd Strand 27,400 102 ~1937 hpr, † 1954-06-10
  väg   29,000     stopplikt väg Hallanda, BI
Kbn/Ktb Kättilsbyn 33,400 1928-12-02 Vid sidobana från Hallanda.
hlp, lp 1932-09-05, U 1949-06-01, † 1956-01-01
Ha, Hla/Hln Hallanda 29,100 98 1928-12-02, stn  lp 1933, hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10,
GU 1954-06-10, †1956-01-01; ansl Hallanda–Kättilsbyn
Hae Harne 30,100 93 ~1937 hpr, †1954-06-10
      väg 31,200     stopplikt väg Hallanda missionshus, BI
Lläg Lillängen 31,200 106 ~1937 hp , † 1954-06-10
Öd/Vöd Värmlands Ödebyn 32,400 126 1928-12-02 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1965-06-10; <1939-05-15 Ödebyn
Ödebyn  
Ky, Kd/Kku Kyrkudden 34,800 141 1928-12-02 hlp, lp 1933, hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01
Htp/Hto Humletorp 36,900 148 ~1932 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10
Noeb Noraneby 40,200 160 ~1937 hp , † 1954-06-10
No/Noe Norane 41,800 179 1928-12-02 hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01
  väg   44,100     stopplikt väg Jämnemon, BI
Jm/Jmn Jämnemon 44,200 172 ~1932 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, †1954-06-10
  grusgrop   44,200     grp, Jämnemons, BI
Fa/Ftk Fältakan 47,000 137 ~1932 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10
Tbb Trubbyn 48,600 120 ~1937 hpr, † 1954-06-10
Utä Utängen 49,900 120 ~1937 hp , † 1954-06-10
  väg   49,900     stopplikt väg Utängen, BI
      väg 50,500     stopplikt väg Sillerud, BI
Sl, Sld/Sud Sillerud 50,700 133 1928-12-02 stn, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01,lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01
Skl/Srkl Snarkil 53,400 138 ~1932 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10
Sh/Sdhm Sandaholm 55,900 138 1928-12-02 hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01
Åf/Åsf Åsebyfors 59,300 145 1928-12-02 hlp, lp 1933-04-20, hlp 1936-12-01, lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, † 1956-01-01
Rvkl) Rävkullen 62,600 142 ~1937 hpr,  † 1954-06-10
Lh/Lvh Leverhögen 63,800 149 1928-12-02 hlp, lp 1933, hlp 1936-04-20-12-01, lp 1954-06-10, GU 1954-06-10, †1 956-01-01
Sgds Sillegårdsed 64,800 150 ~1937 hpr, † 1954-06-10
Kasa 65,800 131 ~1937 hpr, † 1954-06-10
  väg   67,000     stopplikt väg Strandbacken, BI
Sbn/Sbkn Strandbacken 67,000 120 ~1932 hp, † 1933-04-20, *P 1936-12-01, † 1954-06-10
(Årjäng) 69,400 110 1928-03-01  stn, lp 1985-06-10, † G 1985-07-31, † 1988-10-01
 
Åmål–Årjängs järnväg (ÅmÅJ) Mer info finns HÄR

ÅmÅJ drogs genom en glesbefolkad bygd.
Den kom till stånd så sent att den redan från början fick tampas med konkurrens från vägtrafiken, förutom den befintliga båttrafiken, och den koncessionerade sträckan Kättilsbyn– Högsäter blev aldrig byggd.
Järnvägsbolagets ambition att dra fram banan till Åmåls djuphamn skapade motsättningar till Bergslagsbanan och framtvingade anläggandet av en egen station.

Med tanke på trafikuppgifterna kan det sägas att ÅmÅJ byggdes med alltför hög teknisk standard, något som naturligtvis fördyrade, och byggprocessen blev ovanligt utdragen, elva år, på grund av usel ekonomi, konjunkturberoende statliga nödhjälpsarbeten och arbetskonflikter.
Sträckan från Åmål till Svanskog med dess boardindustri var den enda lönsamma delsträckan och levde följaktligen längst

Koncession
1914-09-22 Årjäng–Åmål.
1924-07-11 Hallanda–Kättilsbyn(–Högsäter).
1929-04-12 Åmål–Åmåls djuphamn.

Längd Totalt 74 km.

Ägare
1932-07-01 konkursförvaltare.
1933-01-01 staten, 1933-04-20 utarrenderad till BJ.
1937-01-01 BJ, som efter treårsavtalets slut köpte banan tillsammans med Dal–Västra Värmlands järnväg.
1937-09-01 DVVJ AB, blev ett helägt dotterbolag till BJ..

Förvaltningsort Åmål till 1933, sedan Göteborg.

Trafikförändringar
1927-11-22 *Åmål Ö–Hallanda, 30 km, provisorisk godstrafik.
1928-01-24 *Hallanda–Kättilsbyn, 4 km, provisorisk godstrafik.
1928-06-11 *Hallanda–Sillerud, 20 km, provisorisk godstrafik.
1928-12-02 *Hallanda–Kättilsbyn och Åmål Ö–Årjäng, 69 km, allmän trafik.
1930-12-22 *Åmål Ö–Åmåls djuphamn, 1 km, godstrafik.
1932-09-05 †  Hallanda–Kättilsbyn, 4 km, persontrafik.
1949-06-01 † samma sträcka, godstrafi­k de facto (formellt 1954-06-10).
1954-06-10 † Svanskog–Årjäng, 44 km, all trafik (godstrafi­k de facto, formellt. 1956-01-01).
1966-09-25 † Åmål–Svanskog, 24 km, persontrafik (neddragen 1963-05-26).
1991-12-19 † samma sträcka, godstrafik de facto (formellt 1992-01-01) tra­fikuppehåll 1933-04-20–11-30 persontrafik.

Samband
a) ÅmÅJ bör rätteligen ses som en del av DVVJ från 1937, men banorna särredovisades och ÅmÅJ redovisas här till sitt slut.
b) Ingick från 1937 i Trafikförvaltningen Göteborg - Dalarne–Gävle.

Förstatligad 1947-07-01 statligt bolag, till SJ 1948-07-01. Se även ”ägare”.

Fjärrblockering 1975-04-07 Åmål stn; Göteborg.

Upprivning
Svanskog–Årjäng 1955.

Anmärkning
a) Trafiken 1971–1991 drevs för Swanboard AB, Svaneholms bruk.
Stort upprustningsbehov vägdes in i nedläggningsbeslutet.
b) Från 1993 arrenderades Svanskog–Årjäng av Järnvägssällskapet Åmål–Årjäng..
Spåret förvärvades 2000 av Åmåls och Säffle kommuner.

Litteratur
Hans Kihlberg, ”Historik Åmål–Årjängs Järnväg”, i JÅÅJ, 1993.

TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   /  Benny Nilsson  /  Kjell Byström
Uppdaterad 2024-12-31 Rolf Sten