HOME
INDEX

399     Glava glasbruk/Olsfors - Bergsviken

FÖREGÅENDE
LISTA
Glava glasbruk/Olsfors - Bergsviken
NÄSTA

Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status


Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från

Notering








Olsfors - 1,000 - 1885-12-18 ssp, BI 1938
Glava - 0,000 - 1886 ssp, BI 1938
  Bergsviken - 10,000   1885-12-18 ssp, BI 1938; hamnspår
             
Kartan kommer från COHRS atlas öfver Sverige 1904. Vidstående urklipp är något kompletterat av Rolf Sten.
Grön punkt sågverket vid Olsfors
Orange punkt är Glafva glasbruk.
Röd punkt är platsen för ett sicksackspår  för att där övervinna den stora höjdskillnaden.
Blå punkt är hamnen Bergsviken vid Glafsfjorden.

 

Glafva glasbruks järnväg

Glafva, beläget i en värmländsk storskog mellan sjöarna Strora Gla och Glafsfjorden. Här fanns under en tid landets då största planglasbruk samt ett större sågverk,
Transportproblemen var stora här som på så många andra ställen.
För att förbättra transportern beslöt  glasbolaget att anlägga en egen järnväg.

Med begagnad räls från Ränkeseds järnväg byggdes till utlastningshamnen vid Glafsfjorden en bana som bland annat innefattade ett vändspår i den kuperade terrängen..

På 1930-talet fick glasbruket ekonomiska svårigheter och lade ner järnvägen i ett likväl misslyckat räddningsförsök.

Koncession 1896-07-04 Bergviken–Glava, upphävd 1897-11-11.

Längd 10 km.

Spårvidd
750 mm.

Ägare Glava glasbruk.

Förvaltningsort Glava.

Trafikförändringar
1885-12-18 *Bergviken–Olsfors, 9 km, enskild godstrafik.
1886 *Olsfors–Glava sågverk, 1 km, enskild godstrafik.
1896-07-04 *hela banan, allmän godstrafik.
1897-11-11 †allmän godstrafik.
1938 †enskild godstrafik.


Trafik
a) Hästdrift till 1886. Trafik bedrevs enbart under seglationssäsongerna.
b) 1909–1927 förekom inofficiell persontrafik Olsfors–Bergviken två dagar i veckan, men mer oregelbunden sådan hade utförts sedan 1887, och 1887 byggdes en personvagn på egen verkstad.

Litteratur
Reidar Nordenberg, ”Järnvägen Bergviken–Glava Glasbruk”, i På värmländsk räls, 1996.
Svante Forsæus, ”Glava glasbruks järnväg 1886–1938”, Spår 2002.

https://glavaglasbruk.org/brukets_historia/

 

 

 

 

 

 
TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson   /   Kjell Byström
Uppdaterad 2024-12-29 Rolf Sten