Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Olsfors |
- |
1,000 |
- |
1885-12-18 |
ssp, BI 1938 |
|
Glava |
- |
0,000 |
- |
1886 |
ssp, BI 1938 |
|
Bergsviken |
- |
10,000 |
|
1885-12-18 |
ssp, BI 1938;
hamnspår |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kartan kommer från COHRS
atlas öfver Sverige 1904. Vidstående urklipp är något kompletterat
av Rolf Sten.
Grön punkt sågverket vid
Olsfors
Orange punkt är Glafva
glasbruk.
Röd punkt är platsen för ett
sicksackspår för att där övervinna den stora höjdskillnaden.
Blå punkt är hamnen
Bergsviken vid Glafsfjorden. |
Glafva glasbruks järnväg
Glafva, beläget i en värmländsk storskog mellan sjöarna Strora Gla och
Glafsfjorden. Här fanns under en tid landets då största
planglasbruk samt ett större sågverk,
Transportproblemen var stora här som på så många andra ställen.
För att förbättra transportern beslöt glasbolaget att anlägga
en egen järnväg.
Med begagnad räls från Ränkeseds järnväg
byggdes till utlastningshamnen vid Glafsfjorden
en bana som bland annat innefattade ett
vändspår i den kuperade terrängen..
På 1930-talet fick glasbruket ekonomiska svårigheter
och lade ner järnvägen i ett likväl misslyckat
räddningsförsök.
Koncession 1896-07-04 Bergviken–Glava,
upphävd 1897-11-11.
Längd 10 km.
Spårvidd 750 mm.
Ägare Glava glasbruk.
Förvaltningsort Glava.
Trafikförändringar
1885-12-18 *Bergviken–Olsfors, 9 km, enskild
godstrafik.
1886 *Olsfors–Glava sågverk, 1 km, enskild
godstrafik.
1896-07-04 *hela banan, allmän godstrafik.
1897-11-11 †allmän godstrafik.
1938 †enskild godstrafik.
Trafik
a) Hästdrift till 1886. Trafik bedrevs enbart under
seglationssäsongerna.
b) 1909–1927 förekom inofficiell persontrafik
Olsfors–Bergviken två dagar i veckan, men
mer oregelbunden sådan hade utförts sedan
1887, och 1887 byggdes en personvagn på
egen verkstad.
Litteratur
Reidar Nordenberg, ”Järnvägen Bergviken–Glava Glasbruk”, i På värmländsk räls, 1996.
Svante Forsæus, ”Glava glasbruks järnväg
1886–1938”, Spår 2002. |
https://glavaglasbruk.org/brukets_historia/
|