HOME
INDEX

397     Årjäng - Mellerud

FÖREGÅENDE
LISTA
(Årjäng) - Bengtsfors - (Billingsfors) - (Mellerud)
NÄSTA

 

Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från

                           Notering








Åj (Årjäng) v 95,900 110 1928-03-01 stn, lp 1985-06-10, † G 1985-07-31, † 1988-10-01.
Kyr Kyrkerud 93,800 1976-02-09 hp, † 1985-06-10
Bjå Bå Björnåsen h 90,900 115 1928-03-01 hp 1928-03-01, † 1985-06-10
Bmg g, Bsg Blomskog v 81,008 109 1928-03-01

stn 1928-03-01, hlp 1961, T hp 1960t, I hp 1972,
† 1985-06-10

Bsk Blomskoga kyrka 80,400 1935 hp 1935, † 1948
Rst/Rs Rösstegen h 74,004 116 1928-03-01 hlp, T hp 1954-04-01, I hp ~1960,† 1985-06-10
  Gustavsfors klaffbro   68,700   1928 fast bro ~1948; Dalslands kanal
Gfs Gustavsfors h 67,700 112 1928-03-01 stn, hlp 1965, T hp 1975-06-01, † 1985-06-10
Kr/Kvk Kråkviken h 59,800 102 1928-03-01 stn, T hlp ~1940, I hlp 1942, T hp 1964-01-01, I hp 1970, † 1985-06-10
Ski/Skif Skifors 57,300 132 1944 hpr, † 1977-05-22
Svdl Slg Svärdlång h 51,800 141 1928-03-01 hlp, † 1969-06-01
Bef Bef Bengtsfors 43,800 113 1960-06-01

stn 1927-01-01, † 1986-09-01; <1960-06-01 Bengtsfors Ö; även museitrafik; PS

Beö Bfö Bengtsfors Ö h 40,700 1927-01-01  
Tjs Tjugonde sluss(en) 40,700 1927 svängbro 160 m (30 m rörlig del) , Dalslands kanal; IL
Bfoo Billingsfors oljespår  39,300 1965 ssp, U 1980t, BI 1990-04;
Tkn, Tbk Tallbacken   38,900 92 1949-01-01 hp, † 1971-05-23
Bfo Br (Billingsfors) h 38,200 85 1895-07-28 st, † P 1986-09-01; ansl ULB; hamnspår, ramp 1435>891; även museitrafik; FS
Bfos Billingsfors sågverk 36,800 1967 > ssp 1967, lp 1968-05-12, ssp 1979-06-11; I infogad i Billingsfors stn 1987-07-28; sign Bfos
FlgdFri/ Friluftsgården 34,600 90 1944 hpr, † 1986-09-01; även museitrafik; PH
Lbr/Lgb Långbron   32,200 80 1932 hp, † 1986-09-01; även museitrafik; PH
Lgb Långbron   32,200 22 1927 klaffbro, Dalslands kanal
Lgb Långbron h 32,100 80 1932 bro 72 m, Strömmen
Dld Dld Dals Långed v 3,000 71 1927-01-01 stn, † P 1986-09-01, † 1991-06-10; även museitrafik; PS
TslTsg/ Tisselskog v 24,00 80 1927-01-01 hlp, † 1986-0924,0-01; även museitrafik; PL
But Brd Buterud v 18,500 66 1933-05-15 hp, † 1986-09-01; även museitrafik; PH
Rån Råsjön 15,800 1974-06-04 ssp, lp 1973-06-18, ssp 1991-06-10; IL
Hå/Hvr Håverud v 15,100 68 1927-01-01 stn, hp 1965, † 1986-09-01; även museitrafik; PH
Hvr Håveruds kvedukt 14,700 801927 vid akvedukten ; Dalslads kanal; IL
Hfb Håfreströms Bruks lastspår 13,900 62 1960t ssp, U b, BI 1970; fd Håfreströms lastspår (Hfl)
lastspår (Hfb)
Hfb Hfl Håfreströms lastspår    
  Sensbruk 12,5 51 1927-01-01 stn, † P 1986-09-01; 
Htm Håvreström   12,5 51 1985-06-01 stn,; även museitrafik; FS1975-06-01–1985-06-01
Skr Skru Skållerud 9,700 47 1936 hp, † 1968-09-01; även museitrafik; PH
Skallerud v    
Iby: Iby Ingribyn h   62 1978-05-28 6,5 Ingribyn (Iby) 62 hp 1927-01-01, †1978-05-28
Ml Ml (Mellerud) h 0,000 55 1879-06-21 stn ansl BJ,; triangelspår; FS
             
Gds Gd Gerdserud   1981-05-31  

 
Dal–Västra Värmlands järnväg (DVVJ) Mer om DVVJ finns HÄR!

Unionsupplösningen blev grundskottet för Inlandsbanans planerade södra del från Siljan till Bohuslän, men DVVJ kom till betydande del att dras i dess tänkta sträckning.
Indirekt bidrog skilsmässan med Norge till dess tillkomst, eftersom denna delvis finansierades genom en statlig ”gränsbanefond” som avsåg att knyta gränstrakterna fastare till Sverige. Särskilt starka var de nationalistiska argumenten bakom bibanan till Skillingsfors.

DVVJ:s södra del fram till Bengtsfors hade bäst ekonomiska utsikter tack vara de många industrierna utmed Upperudsälven, men längre norrut var bebyggelsen gles och näringslivet underutvecklat.
Göteborgsintressen (staden, Bergslagernas järnväg och privatpersoner) stod för en stor del av aktiekapitalet och därmed ledningen över järnvägen.
Staten medverkade förutom med lån också med nödhjälpsarbeten under den långa byggprocessen som försvårades och fördröjdes av besvärlig terräng, arbetskonflikter och finansiella problem, och när den äntligen var klar hade landsvägstrafiken etablerats.
Göteborg/BJ ville också efter konkursen behålla kontrollen över banan för att inte förlora trafik till SJ och andra konkurrenter.
En viss turisttrafik kunde inte uppväga det senare tappet på grund av industrinedläggningar, vägtrafikkonkurrens och avfolkning, och starka kommunala engagemang förmådde inte stoppa nedläggningen.


Koncession 1914-09-22

Längd Totalt 178 km

Förvaltningsort Göteborg (lokal huvudort Årjäng)

Trafikförändringar
1923-12-13 *Mellerud–Åsensbruk, 13 km, provisorisk godstrafik
1925-12-09 *Åsensbruk–Billingsfors, 25 km, provisorisk godstrafik
1926-09-28 *Beted–Gilserud(–Arvika), 29 km, provisorisk godstrafik
1927-01-01 *Mellerud–Bengtsfors Ö, 44 km, allmän trafik
1927-12-17 *Bengtsfors Ö–Blomskog, 38 km, och eted–Skillingsfors, 19 km, provisorisk godstrafik.
1928-03-01 *Bengtsfors Ö–Gilserud(–Arvika), 115 km, och Beted–Skillingsfors, allmän trafik.
1961-05-28 † Beted–Skillingsfors, 19 km, all trafik (behovsgodståg 1958-06-01) och Årjäng–Gustavsfors, 28 km, godstrafik.
1975-06-01 † Gustavsfors–Bengtsfors, 24 km, godstrafik.
1985-06-10 † (Arvika–)Gilserud–Bengtsfors, 113 km, persontrafik.
1985-07-31 † Jössefors Ö–rjäng, 61 km, godstrafik de facto, efter ras vid Vännacka (formellt 1988-10-01).
1986-09-01 † Billingsfors–Bengtsfors, 6 km, all trafik och Mellerud–Billingsfors, 38 km, persontrafik. sommaren 1987 *Mellerud–Bengtsfors,44 km, säsongspersontrafik.
1989-10-01 † Jössefors Ö–Gilserud, 2 km, godstrafik.

Samband
BJ hade stora ägarintressen redan från början, och DVVJ och Åmål–Årjängs järnväg ägdes från 1937-09-01 av ett BJ-dotterbolag, DVVJ AB.

Trafik
a) Trafikerades av BJ.
b) Under 1930-talet kördes vissa persontåg Arvika–Edane, 15 km, åt SJ.
c) Säsongspersontrafiken har utförts i en kommunstiftelses regi under det gamla marknadsföringsnamnet De Vackra Vyernas Järnväg.

Förstatligad
1936-12 statligt ägande efter konkurs, ej införlivad med SJ, såld till BJ 1937-05, statligt bolag 1947-07-01, till SJ 1948-07-01.

Fjärrblockering
1951-08-01 Gilserud fp; Arvika, lokal fjärrstyrning.
1974-06-17 (Mellerud stn, tidvis); Göteborg.
ATC 1984-04-03 Mellerud stn.

Upprivning
Årjäng–Jössefors Ö 1989, Jössefors Ö–Gilserud 1993.

Anmärkning
a) Bom/grindbevakningen Beted–Skillingsfors ersattes redan 1938 av tågstopp vid de sju vägkorsningarna.
Bandelen var för övrigt veterligt SJ:s enda där mjölkbord stod utsatta i linjeboken.
b) Turisttrafik med cykeldressin Bengtsfors–Kråkviken sommartid 1987–1988, från 1989 Bengtsfors–Årjäng.
c) SJ begärde redan 1962 tillstånd till partiell nedläggning.
Framställningen bifölls aldrig och förändringen skedde först i länstrafikens regi.
Väntetiden samlade ett stort behov av spårutrustning framför allt norr om Billingsfors.

Källor och referenser
- G. kermark, Dal–Västra Värmlands järnväg – DVVJ, 1932.
- Svante Forsæus & Gösta Johannesson, Dal–Västra Värmlands Järnväg, 1990..
- Järnvägsdata 2009.
- Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm


TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   Benny Nilsson   /   Kjell Byström
Uppdaterad / Kompletterad 2024-12-25 Rolf Sten