Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bt/Btd |
(Beted) |
v |
0,00 |
123
| 1928-03-01 |
stn, I hlp 1965-12-30, T hlp
1966-01-01,
lp 1985-06-10, U 1985-07-31, † 1988-10-01; ansl Arvika - Årjäng |
|
väg |
|
0,600 | |
~1938 |
stopplikt väg Stommen, BI 1961-05-28 |
Sltg |
Slärteg |
|
1,800 |
126 |
1938 |
hpr, † 1961-05-28 |
|
väg |
|
1,800 | |
~1938 |
stopplikt väg Slärteg, BI 1961-05-28 |
|
väg |
|
2,800 | |
~1938 |
stopplikt väg Näved , BI 1961-05-28 |
Ob, Os/Obr |
Osebron |
h |
3,900 |
119 |
1928-03-01 |
hlp, T hp 1959-04-01, †1961-05-28 |
|
väg |
|
4,200 | |
~1938 |
stopplikt väg Osebron , BI 1961-05-28 |
|
Mjölkbord |
|
5,200 | |
| mjölkbord U |
|
Mjölkbord |
|
6,800 | |
| mjölkbord U |
Vjd |
Vadjungsed |
h |
7,300 |
113 |
1932 |
hp † 1961-05-28 |
|
väg |
|
9,800 | |
~1938 |
stopplikt väg Grävbacka , BI 1961-05-28 |
Gk/Gvb |
Grävbacka |
h |
9,900 |
122 |
1928-03-01 |
hlp, T hp 1959-04-01, † 1961-05-28 |
|
Mjölkbord |
|
11,000 | |
| mjölkbord U |
|
väg |
|
13,100 | |
~1938 |
stopplikt väg Kronan, BI 1961-05-28 |
Kn/Kon |
Kronan |
h |
13,200 |
120 |
1928-03-01 |
hlp, T hp 1959-04-01, † 1961-05-28 |
Möbk |
Mörtbäcken |
|
15,200 |
121 |
1940 |
hpr, † 1961-05-28 |
Olr |
Olerud |
|
16,600 |
129 |
1938 |
hpr, † 1961-05-28 |
|
Skillingsfors vägkorsning |
|
18,800 | |
~1938 |
väg stopplikt väg Skillingsfors , BI 1961-05-28 |
|
|
|
18,800 | |
|
stoppställe sto, †; enbart avstigning ur västgående tåg |
Sr/Sfr |
Skillingsfors |
v |
18,900 |
122 |
1923-03-01 |
stn, hlp 1938, † 1961-05-28 |
Dal–Västra Värmlands järnväg (DVVJ)
Mer om DVVJ finns HÄR!
Unionsupplösningen blev grundskottet för Inlandsbanans planerade södra del
från Siljan till Bohuslän, men DVVJ kom till betydande del att dras i dess
tänkta sträckning.
Indirekt bidrog skilsmässan med Norge till dess
tillkomst, eftersom denna delvis finansierades genom en statlig
”gränsbanefond” som avsåg att knyta gränstrakterna fastare till Sverige.
Särskilt starka var de nationalistiska argumenten bakom bibanan till
Skillingsfors.
DVVJ:s södra del fram till Bengtsfors hade bäst ekonomiska
utsikter tack vara de många industrierna utmed Upperudsälven, men längre
norrut var bebyggelsen gles och näringslivet underutvecklat.
Göteborgsintressen (staden, Bergslagernas järnväg och privatpersoner) stod
för en stor del av aktiekapitalet och därmed ledningen över järnvägen.
Staten medverkade förutom med lån också med nödhjälpsarbeten under den långa
byggprocessen som försvårades och fördröjdes av besvärlig terräng,
arbetskonflikter och finansiella problem, och när den äntligen var klar hade
landsvägstrafiken etablerats.
Göteborg/BJ ville också efter konkursen
behålla kontrollen över banan för att inte förlora trafik till SJ och andra
konkurrenter.
En viss turisttrafik kunde inte uppväga det senare tappet på
grund av industrinedläggningar, vägtrafikkonkurrens och avfolkning, och
starka kommunala engagemang förmådde inte stoppa nedläggningen.
Koncession 1914-09-22
Längd Totalt 178 km
Förvaltningsort Göteborg (lokal huvudort Årjäng)
Trafikförändringar
1923-12-13 *Mellerud–Åsensbruk, 13 km, provisorisk godstrafik
1925-12-09 *Åsensbruk–Billingsfors, 25 km, provisorisk godstrafik
1926-09-28 *Beted–Gilserud(–Arvika), 29 km, provisorisk godstrafik
1927-01-01 *Mellerud–Bengtsfors Ö, 44 km, allmän trafik
1927-12-17 *Bengtsfors Ö–Blomskog, 38 km, och eted–Skillingsfors, 19 km,
provisorisk godstrafik.
1928-03-01 *Bengtsfors Ö–Gilserud(–Arvika), 115 km, och Beted–Skillingsfors,
allmän trafik.
1961-05-28 † Beted–Skillingsfors, 19 km, all trafik (behovsgodståg
1958-06-01) och Årjäng–Gustavsfors, 28 km, godstrafik.
1975-06-01 † Gustavsfors–Bengtsfors, 24 km, godstrafik.
1985-06-10 † (Arvika–)Gilserud–Bengtsfors, 113 km, persontrafik.
1985-07-31 † Jössefors Ö–rjäng, 61 km, godstrafik de facto, efter ras vid
Vännacka (formellt 1988-10-01).
1986-09-01 † Billingsfors–Bengtsfors, 6 km, all trafik och
Mellerud–Billingsfors, 38 km, persontrafik.
sommaren 1987 *Mellerud–Bengtsfors,44 km, säsongspersontrafik.
1989-10-01 † Jössefors Ö–Gilserud, 2 km, godstrafik.
Samband
BJ hade stora ägarintressen redan från början, och DVVJ och Åmål–Årjängs
järnväg ägdes från 1937-09-01 av ett BJ-dotterbolag, DVVJ AB.
Trafik
a) Trafikerades av BJ.
b) Under 1930-talet kördes vissa persontåg Arvika–Edane, 15 km, åt SJ.
c) Säsongspersontrafiken har utförts i en kommunstiftelses regi under det
gamla marknadsföringsnamnet De Vackra Vyernas Järnväg.
Förstatligad
1936-12 statligt ägande efter konkurs, ej införlivad med SJ,
såld till BJ 1937-05, statligt bolag 1947-07-01, till SJ 1948-07-01.
Fjärrblockering
1951-08-01 Gilserud fp; Arvika, lokal fjärrstyrning.
1974-06-17 (Mellerud stn, tidvis); Göteborg.
ATC 1984-04-03 Mellerud stn.
Upprivning
Årjäng–Jössefors Ö 1989, Jössefors Ö–Gilserud 1993.
Anmärkning
a) Bom/grindbevakningen Beted–Skillingsfors ersattes redan 1938 av tågstopp
vid de sju vägkorsningarna.
Bandelen var för övrigt veterligt SJ:s enda där
mjölkbord stod utsatta i linjeboken.
b) Turisttrafik med cykeldressin Bengtsfors–Kråkviken sommartid 1987–1988,
från 1989 Bengtsfors–Årjäng.
c) SJ begärde redan 1962 tillstånd till partiell nedläggning.
Framställningen bifölls aldrig och förändringen skedde först i länstrafikens
regi.
Väntetiden samlade ett stort behov av spårutrustning framför allt norr
om Billingsfors.
Källor och referenser
-
G. kermark, Dal–Västra Värmlands järnväg – DVVJ, 1932.
-
Svante Forsæus & Gösta Johannesson, Dal–Västra Värmlands Järnväg, 1990..
- Järnvägsdata 2009.
-
Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
|
|
|