Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ki/Kil |
(Kil) |
h |
0,000 |
99 |
1879-11-15 |
stn; ansl Nordvästra stambanan, statsbanan Bergslagernas J
BJ;
FS |
Gta/Gta |
Gunnita |
v |
5,100 |
65 |
1913-08-02 |
hlp, T hp 1967-05-28, I hp 1985-09-30, †2002-06-16; hamnspår |
|
Norsälven |
|
6,000 |
|
| bro, 140 m |
Trd/Tgs |
Trångstad |
|
7,200 |
73 |
1913-08-02 |
T hp 1966-05-22, I hp 1966; <1931 Grindstugan;
PH |
|
Grindstugan |
h |
|
|
|
|
Tta/Tlt |
Tolita |
h |
9,900 |
73 |
1913-08-22 |
stn, hlp 1964-05-31, T hp 1966-05-22, I hp 1986-11-17; PH |
Få/Frå |
Frykåsen |
h |
16,100 |
90 |
1913-08-02 |
hlp, T hp 1960t; PL |
Bk/Bäb |
Bäckebron |
v |
20,300 |
91 |
1913-08-02 |
stn, †G 1994-06-12; PS |
Sbg/Svbg |
Svensbyäng |
h |
24,600 |
115 |
1933 |
hp, †1970-06-13 |
Vä/Vä |
Västra Ämtervik |
v |
28,0000 |
84 |
1913-08-02 |
(t) stn, hlp 1965, T hp 1975-06-01; PL |
Öv/Öjr |
Öjervik |
h |
33,500 |
68 |
1913-08-02 |
hlp, T hp 1966-05-22, I hp 1966; PH |
Rs/Rts |
Rottneros |
v |
36,000 |
70 |
1913-08-02 |
stn; FS |
Kns |
Kolsnäs |
|
39,700 |
|
1995-02-13 |
hst (inom Sunne stn); PH |
Lå/Leå |
Lerans ångsåg |
|
39,900 |
|
1939 |
ssp, I infogat i Sunne stn |
Sn/Sun |
Sunne |
v |
40,900 |
67 |
1913-08-02 |
stn; hamnspår; FS |
|
Sunnesundet |
|
41,200 |
|
1914 |
svängbro totalt 76 m, fast bro 1975; Fryken |
Suvå |
Sundsviks ångsåg |
|
41,300 |
|
1914 |
ssp, I infogat i Sunne stn 1953 |
|
sidospår |
|
43,100 |
|
1992-06-12 |
ss , Tetra Pak, I infogat i Sunne stn 1992-08-25 |
Im/Imr |
Ingmår |
v |
46,000 |
87 |
1914-10-01 |
hlp, T hp 1966-05-22, I hp 1966; PH |
Ebk/Ebk |
Edsjörke |
h |
48,600 |
67 |
1914-10-01 |
hlp, T hp 1977-05-22, I hp 2000; PH |
Lpsa |
Lappnässätra |
|
52,200 |
72 |
1954-06-10 |
hpr, †1970-06-13 |
Ibe/Ibe |
Ivarsbjörke |
h |
55,500 |
67 |
1914-10-01 |
hlp, T hp 1966-05-22, I hp 1966; PH |
Öjs |
Öjenäs |
|
58,700 |
70 |
1954-06-10 |
hpr, †1970-06-13 |
Ly/Lyv |
Lysvik |
v |
61,900 |
72 |
1914-10-01 |
stn, †G 1977-05-22; PS |
Stlb |
Stallberg |
|
66,300 |
77 |
1954-06-10 |
hpr, †1968-05-12 |
|
Stallberget |
|
|
|
| |
Brk/Bdb |
Badabruk |
h |
68,00 |
88 |
1914-10-01 |
hlp, T hp 1975-06-01, I hp 1975-09-02; PH |
Äga |
Ängarna |
|
70,200 |
82 |
1954-06-10 |
hp , †1968-05-12 |
Blå |
Blåberget |
|
73,800 |
69 |
1954-06-10 |
hp , †1966-05-12 |
Ol/Ol |
Oleby |
h |
76.600 |
72 |
1914-10-01 |
hlp 1959-06-01, T hp 1992-10-01; hamnspår; PH |
Åbh/Åbh |
Åstbyholm |
h |
79,200 |
81 |
1934 |
hp, †1968-05-12 |
Skal |
Skallebyn |
|
79,800 |
|
1975-10-07 |
ssp, BI 2001-03-15; Torsby Stål |
Stje |
Stjerneskolan |
|
81,700 |
|
1992-08-31 |
hp; PH |
Tb/Toy |
Torsby |
v |
82,300 |
95 |
1915-02-10 |
stn ; FS |
Kil–Fryksdalens järnväg (KFJ)
Mer om KFJ finns HÄR!
Liksom i andra befolkningsstråk med utvecklad
sjötrafik fördröjdes här tillkomsten av
järnvägar.
Ett problem var att sjöarnas bredd
gjorde att en ensam järnväg inte kunde tillgodose hela dalgången på ett tillfredsställande sätt, samtidigt som det inte fanns trafikunderlag för två banor.
Den kombination som slutligen valdes, med väst/östväxling i Sunne, var nog optimal med hänsyn till terräng och marknad. Totalt bidrog kommunerna med det mesta av aktiekapitalet, men för den största enskilda posten stod Bergslagernas
järnvägar med deras policy att knyta till sig bibanor.
Träsliperiet i Rottneros fick relativt
sent direkt spåranslutning men blev banans största godskund.
Som så många andra bygdejärnvägar har den i flera omgångar sedan 1960-talets hotats av nedläggning, men planerna väckte ett osedvanligt starkt motstånd från kommuner och enskilda.
Koncession 1907-10-18..
Längd 82 km
Förvaltningsort Filipstad (BJ:s regionkontor), Sunne lokal huvudort.
Trafikförändringar
1912-12-20 *Kil–Sunne, 41 km, provisorisk godstrafik
1913-08-02 *samma sträcka, allmän trafik.
1914-10-01 *Sunne–Oleby, 36 km, allmän trafik.
1915-02-10 *Oleby–Torsby, 5 km, allmän trafik.
1994-01-12 †Sunne–Torsby, 41 km, godstrafik de facto (formellt 1998-01-01)
2007 *samma sträcka, godstrafik.
Samband
Ingick i trafikförvaltningarna Göteborg– Stockholm–Gävle och
Göteborg–Dalarne–
Gävle.
Trafik Ombesörjdes av BJ.
Förstatligad
1947-07-01 statligt bolag, del av GDG-förvaltningen, till SJ 1948-07-01.
Anmärkning Marknadsförs som ”Fryksdalsbanan”.
|