Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1907
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Statsbanan Göteborg - Uddevalla - Skee - (Strömstad). Den
84 kilometer långa sträckan Tingstad - Uddevalla öppnades för allmän
trafik.
Tingstad - Ljungskile 65 kilometer 1 juni, Ljungskile - Uddevalla Södra 18
kilometer 9 juni samt Uddevalla Södra - Uddevalla SJ 2 kilometer 23 augusti.
Statsbanan Göteborg - Uddevalla - Skee - Strömstad. Den 1
januari köpte Svenska staten den 7 kilometer långa järnvägen
Strönstad - Skee . Den införlivades med Statens Järnvägar och blev en del av
statsbanan Göteborg - Strömstad.
Statens Järnvägar . Den 1 januari inköpte
Svenska staten den 49 kilometer långa Örebro - Svartå Järnväg och
införlivade den med Statens Järnvägar
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Kävlinge - Barsebäckshamn, KjBj. Den 16 kilometer
långa järnvägen öppnades för allmän trafik 4 augusti.
Lund - Revinge Järnväg, LReJ. Den 1 kilometer långa
bandelen Högevall - Lund Södra öppnades för allmän persontrafik 5
juni.
Norra Lidingö Järnväg, LiB. Den 2 kilometer långa
bandelen Islinge - Hersbyholm öppnades för persontrafik 26 oktober.
Mellersta Södermanlands Järnväg, MlSlJ. Den 23 kilometer
långa järnvägen Stålboga - skebokvarn öppnades för allmän trafik 28 oktober.
Nora Bergslags Järnväg, NBJ. Den 4 kilometer långa
bandelen Bofors - Valåsen öppnades för allmän trafik 1 juli.
Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar, SWB. Den 38
kilometer långa bandelen Björbo - Vansbro öppnades för allmän trafik 5
november.
Västra Centralbanan, VCJ. Den 1 kilometer långa
bandelen Falköpings stad - Falköping Ranten öppnades för allmän trafik 22
november
Västra Centralbanan, VCJ. Den 8 kilometer långa
bandelen Åsarp - Vartofta (efter ombyggnad från smalspår) öppnades för
allmän trafik 17 februari.
Ängelholm - Klippans Järnväg, EKJ. Den 8 kilometer
långa bandelen Östra Ljungby - Klippan öppnades för allmän trafik 1 maj.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Gotlands Järnväg, GJ, spårvidd 891 mm. Den 15
kilometer långa bandelen Havdhem - Burgsvik öppnades för provisorisk
godstrafik i oktober.
Mellersta Östergötlands Järnvägar, MÖJ, spårvidd 891 mm.
Den 8 kilometer långa bandelen Klockrike - Borensberg öppnades för
allmän trafik 21 december.
Ruda - Oskarshamns Järnväg, ROJ, spårvidd 891 mm. Den 33
kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 11 januari.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Strömstad - Skee Järnväg. Den 7 kilometer långa
järnvägen såldes 1 januari till Statens Järnvägar.
Örebro - Svartå Järnväg, ÖrSJ. Den 1 januari inköpte
Svenska staten den 49 kilometer långa järnvägen och införlivade den
med Statens Järnvägar
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Före detta Ulricehamns Järnväg, UJ, spårvidd 891 mm. Den 8
kilometer långa bandelen Åsarp - Vartofta ombyggdes till normalspår
varefter smalspårstrafiken lades ned.
Bredsjö - Degerfors Järnväg, BDJ, spårvidd 802 mm. Den
allmänna trafiken på den 40 kilometer långa bandelen Degerfors -
Dalkarlsberg lades ned 1 juli. Bredsjö - Degerfors Järnväg, BDJ,
spårvidd 802 mm. Den allmänna trafiken på den 3 kilometer långa
bandelen Fogdhyttan - Striberg lades ned 1 juli. Bredsjö -
Degerfors Järnväg, BDJ, spårvidd 802 mm. Persontrafiken på den 4
kilometer långa bandelen Vikersvik - Fogdhyttan lades ned 1 juli |