Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1908
Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Statsbanan - Karlberg - Värtan, bandelen Tomteboda -
Norrtull. Det 1 kilometer långa spåret öppnades för persontrafik
under året.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Gruvgården - Fors Järnväg, GFJ. Den 7 kilometer långa
bandelen Garpenberg - Gruvgården öppnades för allmän trafik 1 oktober.
provisorisk godstrafik startade redan 18 maj.
Orsa - Härjeådalens Järnväg, OHJ. Den 121 kilometer
långa bandelen Orsa - Bäckedal öppnades för allmän trafik 30 november.
Södra Dalarnes Järnväg, SDJ. Den 3 kilometer långa
bandelen Ovangårdarna - Säters hospital öppnades för godstrafik i juli.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Gotlands Järnväg, GJ,spårvidd 891 mm. Den 15 kilometer
långa bandelen Havdhem - Burgsvik öppnades för allmän trafik 30 augusti.
Lidköping - Kållands Järnväg, LKållJ, LJ, spårvidd 891 mm.
Den 27 kilometer långa järnvägen Lidköping Västra - Tun öppnades för
allmän trafik 11 november.
Ljungbyholm - Karlslunda Järnväg, LCJ, spårvidd 891 mm. Den
19 kilometer långa järnvägen Ljungbyholm - Påryd öppnades för
allmän trafik 12 augusti.
Mellersta Östergötlands Järnvägar, MÖJ, spårvidd 891 mm.
Den 21 kilometer långa bandelen Linköping - Ringstorp öppnades för
allmän trafik 1 maj.
Voxna - Lobonäs Järnväg, VLJ, spårvidd 802 mm. Den 29
kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 13 november.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- |