Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1906
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Gammelstad - Karlsvikshyttans Järnväg, GKJ. Den 5 kilometer
långa banan öppnades för allmän godstrafik 7 februari.
Enköping - Heby - Runhällens Järnväg, EHRJ. Den 47
kilometer långa bandelen Enköping - Runhällen öppnades för allmän trafik
5 januari.
Enköping - Heby - Runhällens Järnväg, EHRJ. Den 2
kilometer långa bandelen Enköping - Enköpings Hamn öppnades för allmän
trafik 12 februari.
Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ. Det 2 kilometer långa
förbindelsespåret Röjen - Vanneboda öppnades för allmän persontrafik
Helsingborg - Råå - Ramlösa Järnväg, HRRJ. Den 2
kilometer långa bandelen Helsingborg Västra - Triangeln öppnades för
godstrafik 18 juli.
Landskrona - Kävlinge - Sjöbo Järnväg, LKSJ. Den 45
kilometer långa bandelen Kävlinge Sjöbo öppnades för allmän trafik 18
februari.
Lund - Revinge Järnväg, LReJ. Den 2 kilometer långa
bandelen Revingehed - Harlösa öppnades för allmän trafik 6 februari.
Lödöse - Lilla Edets Järnväg, LEEJ. Den 15 kilometer
långa järnvägen Alvhem - Lilla Edet öppnades för allmän trafik 20 augusti.
Tidaholms Järnväg, TJ. Den 24 kilometer långa
järnvägen Tidaholm - Vartofta öppnades för allmän trafik 8 november.
Västra Centralbanan, VCJ. Den 16 kilometer långa
bandelen Falköpings stad - Åsarp öppnades för allmän trafik 21 december.
Västra Centralbanan, VCJ. Den 29 kilometer långa
bandelen Ulricehamn -Åsarp (efter ombyggnad från smalspår) öppnades för
allmän trafik 21 december.
Västra Centralbanan, VCJ. Den 84 kilometer långa
bandelen Ulricehamn - Landeryd öppnades för allmän trafik 21 december.
Åtvidaberg - Bjärka Säby Järnväg, ÅBJ. Den 19 kilometer
långa järnvägen öppnades för allmän trafik 21 januari.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Borgholm - Böda Järnväg, BBJ, spårvidd 891 mm. Den 55
kilometer långa järnvägen Borgholm - Böda öppnades för allmän trafik 1
december.
Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ, spårvidd 891 mm. Den
17 kilometer långa bandelen Kimstad - Norrköping Östra öppnades för
allmän trafik 3 juni.
Norrköping - Söderköping - Vikbolandets Järnvägar, NSVJ,
spårvidd 891 mm. Den 28 kilometer långa bandelen Söderköping - Gusum
öppnades för allmän trafik 15 maj. Bandelen Gusum - Valdermarsvik, 11
kilometer öppnades för allmän trafik 1 oktober.
Södra Roslags Kustbana, SRK, spårvidd 891 mm. Den 2
kilometer långa bandelen Åkersberga - Österskär öppnades för allmän
trafik 16 januari.
Vetlanda - Målilla Järnväg, HvMJ, spårvidd 891 mm. Den
51 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 21 juni.
Vimmerby - Spångenäs, VSJ, spårvidd 891 mm. Den 17
kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 26 januari.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Före detta Ulricehamns Järnväg, UJ, spårvidd 891 mm. Den
29 kilometer långa bandelen Ulricehamn - Åsarp ombyggdes till normalspår
varefter smalspårstrafiken lades ned. |