Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar
år
1861
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På
Västra
stambanan öppnades den 10 kilometer
långa bandelen Saltskog (Södertälje övre)
- Järna för allmän trafik 1 juni. Den 18 kilometer
långa bandelen Järna - Gnesta öppnades för
allmän trafik 1 oktober.
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Den 15 kilometer
långa Söderhamns
Järnväg (Söderhamn -
Bergvik) med spårvidd 1217 mm öppnades för allmän
trafik 11 september.
Redan några månader tidigare hade banan öppnats
för provisorisk gods- och persontrafik, 15 mars respektive
3 juli.

 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1861.html senast uppdaterad
2018-01-11
|