Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar
år
1860
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På
Västra
stambanan öppnades den 35 kilometer
långa bandelen Stockholm södra - Saltskog (Södertälje
övre) för allmän trafik 1 december
Den 1 kilometer långa sidobanan mellan Saltskog
och Södertälje öppnades samtidigt.
- På
Södra
stambanan öppnades den 15 kilometer
långa bandelen Sösdala - Hässleholm för
allmän trafik 18 juli.
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Den 18 kilometer
långa Vessman Barkens Järnväg, spårvidd
1188 mm, öppnades för allmän trafik 7 juli.
Den 7 kilometer långa delsträckan Smedjebacken - Sandsta
hade öppnats för provisorisk trafik redan 3 juni 1859.
Även delsträckan Sandsta - Marnäs, 11 kilometer,
hade öppnats för provisorisk trafik redan 1 oktober
1859.
Från 1883 kallades banan för Smedjebackens Järnväg.
- Den 11 kilometer långa
Hudiksvalls
Järnväg, HJ, spårvidd
1217 mm, öppnades för allmän trafik 16 juli. Provisorisk
godstrafik hade då pågått sedan november 1859.

 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1860.html senast uppdaterad
2018-01-11
 |