Retur till Sveriges järnvägars huvidsida?
Klicka i bilden ovan
- 1832 tog en resa med diligens
Göteborg - Stockholm fyra och ett halvt dygn. Man övernattade
i Sollebrunn, Mariestad, Örebro och Västerås.
Sedan Västra stambanan öppnats för
trafik gick samma resa på 14 timmar!
- Arbetet med Statsbanan Örebro
- Hallsberg påbörjades i juni 1860. |
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001
Förändringar
år
1862
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På
Västra
stambanan öppnades den 9 kilometer
långa bandelen Gnesta - Björnlunda för allmän
trafik 15 maj.
Den 21 kilometer långa bandelen Björnlunda
- Sparreholm öppnades för allmän trafik 1 augusti.
Den 75 kilometer långa bandelen Hallsberg - Töreboda
öppnades för allmän trafik 1 augusti.
Den 103 kilometer långa bandelen Sparreholm - Hallsberg
öppnades för allmän trafik 8 november.
I och med den föregående bandelens färdigställande
hade Västra stambanan fullbordats. Stockholm och Göteborg
hade knutits samman med järnväg.
- På
Södra
stambanan öppnades den 37 kilometer
långa bandelen Falköping Ranten - Mullsjö för
allmän trafik 8 november.
Den 51 kilometer långa bandelen Hässleholm
- Älmhult öppnades för allmän trafik 1 augusti.
Den 16 kilometer långa bandelen Älmhult - Liatorp
öppnades för allmän trafik 1 december
- Statsbanan
Örebro - Hallsberg,
25 kilometer, öppnades för allmän trafik
1 augusti 1862.
|
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1862.html senast uppdaterad
2018-01-11
|