Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar
år
1859
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På
Västra
stambanan öppnades den 70 kilometer
långa bandelen Falköping Ranten - Töreboda för
allmän trafik 1 september.
- På
Södra
stambanan öppnades den 14 kilometer
långa bandelen Hör - Sösdala för allmän
trafik 18 juli.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- På
Gävle
- Dala Järnväg (GDJ) öppnades den 37 kilometer
långa bandelen mellan Robertsholm (Hofors) och Falun för
allmän trafik den 13 juli.
I och med detta var hela GDJ öppen för allmän
trafik

 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1859.html senast uppdaterad
2018-01-11
|