Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
VSBJ, Väderstad - Skänninge - Brännige Järnväg, V.S.B.J.
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Avskrift
av redogörelsen för den granskning av V. S. B. J.
förvaltning och ekonomi, vilken på uppdrag av fullmäktige i
Riksgäldskontoret blivit verkställd.
P. M. angående Väderstad—Skänninge Bränninge Järnväg.
Undertecknade, som i anledning av
Väderstad—Skänninge—Bränninge järnvägsaktiebolags svaga ekonomiska ställning
av herrar fullmäktige i riksgäldskontoret erhållit i uppdrag att verkställa
granskning av järnvägens förvaltning och ekonomi, få, efter att hava berest
järnvägen och samrått med representanter för bolagets styrelse ävensom med
trafikchefen vid Mellersta Östergötlands järnväg, avgiva följande
redogörelse.
Väderstad—Skänninge—Bränninge smalspåriga järnväg, med
en längd av 43,4 kilometer, erhöll koncession år 1908 och öppnades för trafik
åren 1913 —1914.
Järnvägen ansluter vid Bränninge, 7 kilometer från
Linköping, till Mellersta Östergötlands smalspåriga järnväg, vid Skänninge
till statsbanan och vid Väderstad till Mjölby—Hästholmens normalspåriga
järnväg.
För järnvägens anläggning beviljade Kungl. Maj:t genom
beslut den 22 juni 1911 järnvägsaktiebolaget ett lån på 788,500 kronor att
utgå ur den s. k. allmänna järnvägslånefonden. Det sålunda beviljade lånet
lyfte bolaget under åren 1912—1915. Till säkerhet för statens fordran jämte
ränta innehar riksgäldskontoret inteckning med första förmånsrätt i
järnvägen.
Järnvägens aktiekapital är bokfört till 795,425 kronor.
Bilaga A anger hur aktieposterna fördela sig på skilda tecknare.
Det genom aktieteckning och statslån anskaffade
kapitalet visade sig emellertid otillräckligt. För avveckling av uppkommande
svävande skulder begärde bolaget och erhöll år 1917 ur handels- och
sjöfartsfonden ett lån på 250,000 kronor, mot villkor att borgen tecknades
av kommuner inom banans trafikområde samt av Mellersta Sveriges
Sockerfabriksaktiebolag. Huru ansvarighetssumman härvid fördelar sig på
olika garanter framgår jämväl av bilaga A.
Då behov av ytterligare kapital uppstod för anskaffning
av en dieselelektrisk motorvagn, löstes denna fråga på så sätt, att för
ändamålet bildades ett bolag, Östergötlands vagnaktiebolag, som inköpte en
motorvagn för 70,000 kronor och uthyrde densamma till järnvägsbolaget. Av
det årliga hyresbeloppet tillgodoräknas vagnbolagets aktieägare 8 procent,
varefter återstoden tillföres en amorteringsfond. När fonden uppgår till
vagnens värde, skall vagnen tillfalla järnvägen. Fondens nuvarande storlek
har uppgivits till c:a 20,000 kronor.
Nedanstående sammanställning anger för vart och ett av
trafikåren dels nettoinkomstens resp. driftunderskottets storlek och dels
förlustens storlek, varvid märkes, att nettoinkomsten och driftunderskottet
framgå, innan räntorna blivit debiterade, samt att förlusten upptages med de
belopp, som framkomma, om man i likhet (i förevarande fall) med allmän
järnvägsstatistik, men i olikhet med järnvägsaktiebolagets bokföring icke
debiterar anståndsräntan som utgift.
Som av tabellen framgår har järnvägen icke under något
trafikår lämnat ett tillfredsställande ekonomiskt resultat.
Trafikinkomsterna balansera i allmänhet driftkostnaderna, men utan att (utom
för år 1919) kunna lämna avsevärt bidrag till räntekostnadernas täckande.
Det är under anförda förhållanden naturligt, att några avskrivningar eller
däremot svarande avsättningar till förnyelsefond icke blivit gjorda, ävensom
att bolaget icke till riksgäldskontoret inlevererat någon del av förfallna
annuiteter på statslånet.
Vid prövning av orsakerna till järnvägsaktiebolagets
svaga ekonomiska ställning kommer först järnvägens geografiska läge i
betraktande. Från början var avsett, att järnvägen skulle dras från
Linköping över Skänninge till Hästholmens hamn vid Vättern, i vilket fall
järnvägen fått att besörja en betydande del av Västergötlands och
Östergötlands inbördes varuutbyte. Denna plan korsades emellertid, då dels
koncession den 31 december 1907 beviljades för en normalspårig järnväg
mellan Mjölby och Hästholmen och dels Linköpings stad som villkor för sin
aktieteckning satte, att järnvägen icke finge ingå till Linköping, utan
skulle anknyta med Mellersta Östergötlands järnväg vid Bränninge, för att på
så sätt Mellersta Östergötlands järnväg skulle i ökade trafikinkomster för
den 7 kilometer långa sträckan Bränninge—Linköping erhålla kompensation för
det trafikintrång, som den nya banan i övrigt beredde järnvägen.
Med den ändrade och reducerade sträckning, som
järnvägen sålunda erhållit, har banan förlänats typen av en lokalbana med
synnerligen inskränkt trafikområde. Avståndet från Normlösa station, ungefär
mitt emellan Bränninge och Skänninge, är nämligen i norr till Mellersta
Östergötlands järnväg 8 kilometer och i söder till stambanan 9 kilometer.
Närheten till andra om trafiken konkurrerande banor medför tvång för
järnvägen att rätta sin taxa efter taxorna vid berörda banor.
Genom anslutning vid Bränninge med Mellersta
Östergötlands järnväg har järnvägen kommit i stort beroende av denna bana,
särskilt beträffande samtrafiksfrakterna, i det att Mellersta Östergötlands
järnväg kan, blott genom vidhållande av krav på banavgift vid Bränninge, så
fördyra transporterna på Väderstad - Skänninge - Bränninge järnväg, att gods
från banans naturliga trafikområde blir fört till stationer på Mellersta
Östergötlands järnväg eller på statsbanan.
Till en allmän översikt av järnvägens ekonomiska
förhållanden har nedanstående tablå sammanställts.
Byggnadskostnaden är, om hänsyn tages till banans
obetydliga trafikomfattning, relativt stor, beroende bl. a. på, att
järnvägen byggts under tid då prisnivån nått sitt högsta läge före kriget,
att banan går över två relativt större och ett mindre vattendrag och att
järnvägens utrustning beträffande rullande materiel, husbyggnader m. ni.
beräknats efter en något större trafik än den uppnådda.
Denna är som av uppgifterna framgår obetydlig, och
uppgår vad persontrafiken angår ej till en tredjedel, och beträffande
godstrafiken till knappt hälften av den trafik, som råder vid de smalspåriga
järnvägarna i genomsnitt eller vid den närbelägna Mellersta Östergötlands
järnväg. I trafikomfattning är banan närmast jämförlig med landets
trafiksvagaste banor, men bär dock på grund av sina bettransporter en något
större godsrörelse än dessa. Jämväl järnvägens inkomst- och
utgiftsförhållanden äro per bankilometer jämförliga med dem vid de
trafiksvagaste banorna.
Mot spårets läge och banans beskaffenhet förekom vid
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens senaste inspektionsberättelse ingen
väsentlig anmärkning.
Vi skola härefter övergå till en undersökning av vilka
åtgärder äro vidtagna eller lämpligen kunna ifrågasättas till förbättring av
banans ekonomiska resultat.
Vad utgiftsförhållandena angår, må först erinras om
styrelsens i förvaltnings- och revisionsberättelser för år 1921 omnämnda
åtgärd att uppsäga all bolagets personal till avflyttning den 1 januari
1922, för att efter denna tidpunkt anställa endast den personalnumerär, som
bleve erforderlig för den planerade enklare driftsformen. I anslutning
härtill har bolaget begärt rätt att tillämpa ett förenklat trafikreglemente
och även erhållit sådan rätt från den 1 oktober 1922. Genomförandet av de
för driftskostnadernas nedbringande nödvändiga personalindragningarna ha i
vissa fall mött motstånd från landskommuner, som tecknat aktier i järnvägen,
särskilt då fråga varit om förändring av station till trafikplats.
Järnvägens administrationskostnader har genom numera
vidtagna åtgärder i hög grad nedbringats. Överenskommelse har sålunda
träffats med Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag om ombesörjande av
tågledning, vagnfördelning, personalärenden och bokföring, allt för en årlig
kostnad av 1,000 kronor. Trafikuppbördskontrollen ombesörjes av
östgötabanornas gemensamma kontrollkontor mot en ersättning av 0,43 öre per
1,000 kronors bruttoinkomst. Genom sagda anordningar har särskilt trafikchef
och särskild förvaltningspersonal för järnvägen blivit umbärliga. Till
styrelsens verkställande direktör utgår ett arvode av 1,000 kronor per år.
De åtgärder, som sålunda redan vidtagits eller
ytterligare planeras för utgifternas nedbringande, synas oss synnerligen
välbetänkta.
Beträffande tarifferna, som reglera järnvägens
inkomster, har vi redan visat, hurusom desamma måste avvägas i förhållande
till de vid olika tider gällande tarifferna på närliggande järnvägar.
Järnvägen tillämpar i princip samma tariffer som Mellersta Östergötlands
järnväg. Av särskild betydelse är härvid den uppgörelse, som hösten 1921
träffats med Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag att i godssamtrafik
mellan Linköping och stationer på Väderstad—Skänninge—Bränninge järnväg icke
pålägga någon särskild banavgift för Mellersta Östergötlands järnväg. De
gemensamma fraktinkomsterna i godssamtrafik fördelas enligt samma grunder
som i van-
lig samtrafik, endast med den skillnad, som betingas
därav, att särskilda banavgifter icke utgå. Beträffande den av järnvägen
förda tariffpolitiken ha vi alltså inte funnit något skäl till erinran.
Det har från visst håll ifrågasatts, att järnvägens
rullande materiel dels skulle vara större än behövligt och dels av Mellersta
Östergötlands järnväg utnyttjas utan tillfredsställande ersättning. Vi ha i
anledning härav upptagit denna fråga till prövning.
Av dragkraft förfogar järnvägen utom förenämnda
dieselmotorvagn över 2 lokomotiv. Det ena behöves för godstrafiken, det
andra, inköpt som gammalt och av föråldrad typ, uppgives kunna avvaras, dock
endast under förutsättning att Mellersta Östergötlands järnväg garanterar
tillhandahållande av reservlokomotiv. Personvagnparken omfattar en
boggievagn och fyra tvåaxliga vagnar. Efter dieselmotorvagnens förhyrning
torde boggievagnen kunna avvaras, varför en försäljning av densamma synes
lämplig.
Av resgods- och godsvagnar förfogar järnvägen över 18
täckta och 45 öppna. Antalet av godsvagnarna genomlupna kilometer per vagn
var år 1921 3,000 mot 4,000 kilometer vid de smalspåriga järnvägarna i
medeltal och 4,1300 vid Mellersta Östergötlands järnväg. Siffrorna visa, att
godsvagnparken inte kommer till så stor användning, som ur ekonomisk
synpunkt är önskvärd. Detta torde dock huvudsakligen bero därpå, att
järnvägen har en trafik, som är mycket oregelbunden, i det att bet- och
spannmålstransporterna, som utgöra huvudmassan av banans godstrafik, äro
koncentrerade till några få höstmånader. Med hänsyn till att vagnbehovet, då
vagnar icke stå att förhyra, måste anpassas efter maximalbehovet, torde
vagnparken under normala betodlingsförhållanden icke överstiga behovet.
För lokomotiv och vagnar, som framgå på Mellersta
Östergötlands järnväg, erlägger denna lok- och vagnhyra, enligt vanliga
grunder endast med följande, som det vill synas väl försvarbara, undantag.
Under betkampanjen ställer Mellersta Östergötlands och
Väderstad— Skänninge—Bränninge järnvägar vardera till sockerbrukets
förfogande vagnar, som till antalet beräknas med hänsyn till den betareal,
som skall avverkas inom de olika banornas trafikområden. Dessa vagnar
framföras därefter på vilken som helst på de båda banorna utan beräkning av
vagnhyra. Vidare är samtrafiksfrakten för grus från Ledbergskulle till
Linköping uppgjord under förutsättning att banans vagnar skola hyresfritt
framföras de 7 kilometerna på Mellersta Östergötlands järnväg.
Bolagets balansräkning den 31 december 1921 upptar
följande tillgångar och skulder:
Då aktiekapitalet utgör 795,425 kronor, är bolaget
skyldigt träda i likvidation, när bristen uppgår till kronor 530,283: 74.
Enligt balansräkningen understeg bristen vid 1921 års utgång detta belopp
med omkring 139,000 kronor. I balansräkningen ingår emellertid
anståndsräntan som effektiv skuld. Föres berörda ränta, såsom förfallande
till betalning först långt i framtiden, inom linjen, skulle bristen vid 1921
års utgång minskats till 332,479 kronor. Detta belopp understiger med
197,804 kronor det belopp, vid vars överskridande likvidationstvång
inträder.
Av ovan i en not meddelade uppgifter framgår, att 1922
års bettrafik i omfattning långt underskridit motsvarande trafik under de
närmast föregående åren. I huvudsak som följd härav uppvisar 1922 års
bokslut en större förlust än vanligt, nämligen 82,388 kronor. De rena
driftsutgifterna (utom räntor) har överstigit inkomsterna med 23,431 kronor.
Under sådana förhållanden kan bolaget bli nödgat att av brist på
rörelsemedel gå i likvidation, redan innan två tredjedelar av aktiekapitalet
är förbrukat.
Även om så inte skall behöva bli fallet, får man, enär
överskott till räntekostnadernas fullständiga täckande svårligen kan
påräknas även efter omkostnadernas nedbringande till de lägsta möjliga,
räkna med, att järnvägsaktiebolaget, om samtliga räntekostnader påföras
banan, skall nödgas att inom relativt få år träda i likvidation. Vid den
exekutiva försäljning, som då torde komma att äga rum, torde
riksgäldskontoret, som är skyldigt att därvid bevaka statens fordran, nödgas
för statsverkets räkning inropa järnvägen.
Vi kunna för närvarande inte uttala oss om, huruvida
eller i vilken omfattning driften på järnvägen skäligen bör upprätthållas på
banan efter ett eventuellt inköp av riksgäldskontoret, bland annat enär
verkningarna av vidtagna och planerade besparingsåtgärder ännu icke kunna
helt överblickas. Emellertid synes oss från statens sida böra tagas under
allvarligt övervägande, huruvida banan har den allmänna betydelse, att en
förlustbringande drift på banan bör genom statens försorg upprätthållas.
Även om härvid skulle befinnas, att ett fullständigt nedläggande av banan
icke borde företagas, torde dock en partiell inskränkning av driften vara
väl befogad. Vi syfta härvid på den 17 kilometer långa bandelen
Väderstad—Skänninge och dess förvandling från en för fullständig trafik
upplåten järnväg till ett endast för godstrafik upplåtet godsspår.
Av utredningar, som delgivits oss, framgår, att
järnvägens inkomst per dag och bankilometer varit:
Av 1920 års inkomster på sträckan Väderstad—Skänninge,
kronor 71,600, hänföra sig kronor 19,800 till person- och posttrafik, som
vid ovan ifrågasatta omläggning av driften skulle bortfalla, och kronor
51,800 till godstrafik, som alltjämt skulle framföras. Någon beräkning av de
utgiftsbesparingar, som skulle möjliggöras genom förändring av linjen
Väderstad—Skänninge till godsspår, föreligger icke, men torde berörda
besparingar långt överväga den inkomstminskning, som skulle uppstå genom
person- och posttrafikens upphörande.
Någon anledning att från statens sida påskynda inträdet
av järnvägsbolagets likvidation eller konkurs torde inte kunna anses
föreligga, då vid fullt upprätthållen drift en statsförvaltning av banan
icke torde kunna giva gynnsammare resultat än som i enskild drift ernås,
sedan planerade besparingar genomförts. I järnvägsägarnas intresse synes det
ock ligga att söka så länge som möjligt uppskjuta tidpunkten för inträdet av
en tvångslikvidation. Så torde ock vara bolagets avsikt.
Den bästa lösningen skulle enligt vår uppfattning vara,
att Mellersta Östergötlands järnväg, till vilken
Väderstad—Skänninge—Bränninge järnväg i realiteten utgör en sidobana, på
skäliga villkor arrenderade banan. De förhandlingar, som på framställning av
1919 års bolagsstämma förts med Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag
om övertagande av järnvägens trafikering, har emellertid hittills inte lett
till något resultat. Längre än till de numera träffade, i och för sig till
synes lämpliga överenskommelserna om Mellersta Östergötlands järnvägs
övertagande av driftsledningen och om samtrafiksfraktens beräkning synes man
för närvarande ej kunna komma.
Kvar står då utvägen att söka dels i görligaste mån
nedbringa järnvägens driftkostnader, dels nedskriva bolagets skulder. I
först berörda hänseende torde järnvägsledningen, såvitt vi kunna bedöma
frågan, vara inne på rätt väg. För nedskrivning av järnvägsbolagets skulder
synes oss med fog kunna ifrågasättas, att garanterna för lånet till Handels-
och sjöfartsfonden antingen övertaga detta lån mot erhållande av aktier i
bolaget eller, om detta icke kan genomföras, i varje fall efterskänka de
fordringar hos järnvägsaktiebolaget, som uppkomma genom att de fullgöra
annuiteterna å lånet. Blev aktiekapitalet ökat med ett belopp, motsvarande
lånet till Handels- och sjöfartsfonden, skulle bolaget erhålla en
väsentligen utsträckt respittid, innan likvidationstvång skulle behöva vid
sparsammaste drift inträda.
Stockholm den 13 mars 1923.
John Hägglund. Sven Norrman.
Avskrift.
Bilaga A..
Fördelning av borgen på ett
Väderstad—Skänninge—Bränninge Järnvägsaktiebolag nr Handels- och
Sjöfartsfonden enligt Kungl. Maj:ts nådiga resolution av 25 oktober 1918
beviljat lån på 250,000 kronor.
Linköping den 9 nov. 1922.
Väderstad Skänninge—Bränninge Järnvägsaktiebolag.
Albin Andersson.
Linköping 1923 A.-B. Östgöta Correspondentens
Boktryckeri.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
vsbj_pm.html senast uppdaterad
2009-02-18
|