Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
VSBJ, Väderstad - Skänninge - Brännige Järnväg, V.S.B.J.
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926 beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Väderstad—Skänninge—Bränninge järnväg, 44 km.
Med Bränninge station å Mellersta Östergötlands
järnvägar, linjen Linköping—Ödeshög, såsom utgångspunkt går banan i
sydvästlig riktning till Skänninge och korsar å broar av
fackverkskonstruktion Kapellån, Svartån och Skenan. Vid Skänninge gör linjen
en betydande kurva västerut, korsar statsbanan, linjen Mjölby—Hallsberg, å
viadukt och fortsätter därefter något mera sydlig riktning till Väderstad,
föreningsstation med Mjölby—Hästholmens järnväg. Järnvägslinjen har en för
svenska förhållanden särdeles gynnsam plan och profil, med långa sträckor
sammanhängande raklinjer och endast ett par stigningar av betydelse.
Ledbergskulle station. Lok nummer 1 gör uppehåll vid stationen. Foto
omkring 1916. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Förutom en mycket bördig jordbrukstrakt och Skänninge
stad äro inga större sevärdheter att påvisa inom järnvägens trafikområde.
Dock kan erinras om, att den för sitt fågelliv berömda sjön Tåkern ligger
nära järnvägen och att Bjälbo var medelpunkten i folkungarnas stora gods.
Man vet ej med säkerhet, var den gamla jarlaborgen var belägen, men det är
möjligt, att murrester, som anträffats nära den gamla, märkliga kyrkan, äro
återstoden av densamma. Å kyrkogården står en av Östergötlands kvinnor rest
minnessten över Birger Jarl.
Blandat tåg med last av bland annat sockerbetor. Lok nummer 1 svarar för
dragkraften. Året är omkring 1920. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
vsbj_beskrivning.html senast uppdaterad
2009-02-18
|