Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
VSBJ, Väderstad - Skänninge - Brännige Järnväg, V.S.B.J.
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Huvuddelen
av texten kommer från en bok, "Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944. Boken gavs ut
1944 av styrelserna för NÖJ och MÖJ. Vidstående bild är från bokens omslag.
Texten är något redigerad för att bli
lite mer lättläst.
Kommentarer och tillägg är gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande
stilsort, Arial.
Väderstad — Skänninge — Bränninge Järnväg,
V. S. B. J./VSBJ
Tidigare förslag
Redan på 1880-talet diskuterades frågan om anläggning
av järnväg från Skänninge över Bjälbo, Väderstad, Rök och Västra Tollstad
till Hästholmen och där befintliga hamn, varigenom avsågs att komma i
förbindelse med hamnarna vid Vättern och Göta kanal. Det första steget till
realiserandet av företaget togs av stadsfullmäktige i Skänninge, vilka
tillsatte särskild kommitté för att undersöka möjligheten av
järnvägsanläggning i ifrågasatt sträckning. Kommitterade tillställde
omedelbart alla kommuner, som kunde tänkas bli mer eller mindre berörda av
järnvägen, skrivelse med hemställan om bidrag till av sakkunnig person
utförd kostnadsberäkning. Det visade sig dock, att det förmodade intresset
inte fanns, ty endast en kommun, Appuna, var villig lämna ett mindre bidrag
till den ifrågasatta undersökningen. Vid sådan utgång av förfrågningarna
fick järnvägsförslaget förfalla.
Åren omkring sekelskiftet utmärktes av ivrigt
järnvägsbyggande. I Östergötland beviljades M. Ö. J.
koncession för
Linköping—Fågelsta den 14 nov. 1890, men järnvägsanläggningen påbörjades
först i slutet av år 1896; Ö. C. J. erhöll koncession den 19 november 1897;
den 3 juli 1903 beviljades koncession på linjen Kimstad—Norrköping och samma
dag på linjen Linköping—Ringstorp; Mjölby—Hästholmens Järnvägsaktiebolag
fick koncession den 31 december 1907.
1906 års förslag
Under tiden hade i Skänninge intresset för förbindelse
med det smalspåriga järnvägsnätet inom länet återuppvaknat, men nu för
anläggning i annan riktning än vad förra gången avsågs. Med anledning av
motion i Stadsfullmäktige i Skänninge av regementsläkare Conrad Wahlqvist,
redaktör O. Fredriksson, disponent O. Pettersson, folkskollärare C. A.
Pettersson och stationsinspektor O. Elert beslöt fullmäktige den 17 mars
1906 att överlämna åt en kommitté, bestående av motionärerna, att utreda
möjligheterna för ett järnvägsföretag från Alvastra station på
järnvägslinjen Fågelsta —Ödeshög över Skänninge till Gillberga, event.
Bränninge, på järnvägslinjen Linköping — Fågelsta. Kommitterade vidtog
omedelbart förberedande åtgärder och kunde redan den 5 maj samma år kalla
representanter för av företaget berörda kommuner till sammanträde i
Skänninge, varvid nära nog alla dessa var företrädda, och samtliga uttalade
sig för en järnväg i den föreslagna sträckningen. Vid ett senare inför
Länsstyrelsen avhållet sammanträde med ombud från Skänninge stad och 12
socknar fattades enahanda beslut.
Förslag till järnväg Mjölby – Hästholmen
Samtidigt med detta från Skänninge utgående
järnvägsintresse arbetade man i Mjölby på att få normalspårig bana mellan
Mjölby och Hästholmens hamn, och här lyckades man fortare förverkliga sin
avsikt, främst tillfölje av de relativt stora kommunteckningarna, däribland
Mjölby för 300 000 kronor. Redan i april 1906 avhölls i Mjölby möte med
ombud och intresserade från av företaget berörda kommuner, varvid beslöts
åstadkommande av den ifrågasatta järnvägen. I maj månad samma år anmodade
kommitterade dåvarande kaptenen V. V. K. John Ekelund att upprätta
kostnadsförslag för järnvägen Mjölby—Hästholmen. Den 13 aug. 1907 hölls
konstituerande bolagsstämma med Mjölby—Hästholmens Järnvägsaktiebolag, som
erhöll koncession å järnvägsanläggning den 31 dec. 1907.
1907 års förslag,
koncession söks och beviljas
I och med den sålunda koncessionerade Mjölbybanan
inträdde för initiativtagarna till linjen Alvastra—Skänninge—Gillberga helt
förändrade förhållanden beträffande linjesträckningen. Föreslagna linjen
Alvastra—Väderstad måste uppgivas och arbetet inskränkas till delen
Väderstad—Gillberga. Ansökan om tillstånd att anlägga en järnväg av 0,891
meters spårvidd från Bränninge över Skänninge till Väderstad ingavs till
Kungl. Maj:t under år 1907 av herrar Conrad Wahlqvist, Victor Andersson,
Alb. Gustafsson, Oscar Fredriksson, Carl Pettersson, K. A. Pettersson och O.
Elert. Koncession å den ansökta järnvägen erhölls under villkor av bl. a.,
att arbetet på järnvägsanläggningen skulle börja senast den 1 april 1909 och
så bedrivas, att järnvägen i sin helhet kunde vara färdig att för trafik
upplåtas senast den 1 april 1911 samt att före den 1 mars 1909 40 000 kronor
nedsattes i Kungl. Statskontoret såsom säkerhet för fullgörandet av i
koncessionen stadgade villkor. Det visade sig emellertid att tillräckligt
kapital för den till i 980 000 kronor kostnadsberäknade järnvägen icke kunde
uppbringas. Trots energiskt arbete för aktieteckning i företaget, särskilt
av ledande män i Mellersta Sveriges Sockerfabriks Aktiebolag, erhölls icke
erforderliga medel för påbörjandet inom föreskriven tid, varför anstånd
söktes hos Kungl. Maj:t och beviljades. Under påföljande åren 1909 och 1910
bedrevs arbetet för aktieteckning i företaget med ökad intensitet.
Bolaget bildas
Detta arbete kröntes nu med sådan framgång, att
koncessionshavarna utlyste konstituerande bolagsstämma med aktietecknarna i
Skänninge den 9 september 1910, varvid beslöts, att bolaget skulle komma
till stånd, bolagsordning antogs och styrelse valdes. Till styrelseledamöter
utsågs regementsläkare Conrad Wahlqvist, lantbrukare Alb. Gustafsson,
lantbrukare Victor Andersson, kantor O. Willén, bankdirektör S. Sundeqvist,
grosshandlare Anton Oden och direktör Oscar Hagberg och till
styrelsesuppleanter riksdagsman David Pettersson, inspektör Albin Andersson
och kyrkoherde J. A. Vesterlund.
1910 års förslag, ny
sträckning
Sedan det visat sig, att järnvägen på en del ställen
lämpligen borde ges annan sträckning än i det förut till Kungl. Maj:t
ingivna förslaget samt att järnvägen hellre borde ansluta vid Bränninge
station än vid Gillberga hållplats, beviljade Kungl. Maj:t den 6 maj 1910
fastställelse av den nya planen. I och för renstakning av linjen och
upprättande av kostnadsförslag vidtalade styrelsen den 24 sept. 1910
distriktschefen i östra Väg- och Vattenbyggnadsdistriktet major John Ekelund
att utföra härmed förenat arbete. Redan den 17 december 1910 avlämnades
renstakningsritningar jämte kostnadsförslag, slutande på 1 577 000 kronor.
Väderstad—Skänninge—Bränninge
Järnvägsaktiebolag
Vid styrelsens sammanträde den 24 sept. 1910 beslöts
bl. a. att hemställa till koncessionshavarna av järnvägsförslaget att ingå
till Kungl. Maj:t med underdånig ansökan att få på bolaget överlåta
koncessionsrätten till nämnda järnväg, att söka Konungens fastställelse på
bolagsordning för bolaget samt att söka erhålla statslån för
järnvägsbyggnaden. Uti en till Kungl. Maj:t den 17 oktober 1910 ingiven
skrift anhöll styrelsen, att bolaget måtte komma i åtnjutande av statslån
för anläggande av järnväg från Väderstad till Bränninge.
Sedermera medgav Kungl. Maj:t den 9 dec. 1910, att ovan
omförmälda koncession fick överlåtas på Väderstad—Skänninge—Bränninge
Järnvägsaktiebolag.
V. V. S. avgav den 8 maj 1911 utlåtande i ärendet och
överlämnade därvid av major John Ekelund upprättat, den 17 december 1910
dagtecknat kostnadsförslag på 1 577000 kr., varefter Kungl. Maj:t den 22
juni 1911 fastställde kostnadsberäkningen för ifrågavarande
järnvägsanläggning att, såvitt kostnaden skulle tagas till grund för sökt
statslån, sluta på 1 577 000 kr. samt beviljade för utförande av
järnvägsanläggningen ett lån ur allmänna järnvägslånefonden av 788 500 kr.
Aktieteckning
De förberedande åtgärderna för igångsättandet av
järnvägsbygget var härmed avslutade, och styrelsen skred ofördröjligen till
förverkligande av järnvägsanläggningen. Vid den konstituerande stämman den 9
september 1910 hade företetts teckningslistor på sammanlagt 407 000 kr. Den
fortsatta aktieteckningen gav till resultat, att notarius publicus i
Linköping den 9 februari 1911 utfärdade intyg, att nämnda dag tecknats
aktier till ett belopp av 792 300 kronor. Sedermera tecknades aktier för
ytterligare 3 125 kronor, vadan alltså hela aktiekapitalet kom att utgöra
795 425 kronor.
Vid sammanträde med styrelsen den 22 januari 1911
utsågs till verkställande direktör grosshandlare Anton Oden och anmäldes att
anbud inkommit på utförandet av järnvägsbygget, slutande på resp. 1 854 000
och 1 820 000 kr., allt undantagandes rullande materiel.
Järnvägen byggs
Entreprenad inköp av räls mm
Under år 1911 beslöts, att av tecknat aktiekapital
skulle inbetalas 50 % den 2 september, 25 % den 2 december 1911 och 25 % den 1 mars 1912 samt att genom annonsering utbjuda järnvägsbygget å
entreprenad, varvid eventuella anbud skulle inlämnas senast den 15 augusti
1911. Den 18 september prövades de inkomna anbuden, vilka samtliga avsåg
endast terrassering m. m. av bana och stationsplaner men ej räler, broar
eller rullande materiel. Åtta anbud förelåg, det högsta slutade på 580000
kr. och det lägsta på 387000 kr. Efter prövning antogs det av ingenjör J.
Ant. Andersson avgivna anbudet på 454 000 kr., med vilken kontrakt
upprättades och utväxlades. Till bolagets kontrollant antogs löjtnanten V.
V. K. Hans Nilsson i Mjölby.
Vidare gick styrelsen i författning om att inköpa räler
och sliprar, infordra anbud å broar m. m.
I kostnadsförslaget hade upptagits stålräls av 14,5
kg/m, men med hänsyn till väntad tyngre trafik av betor o. dyl. beslöts
inköpa räls för huvudspår av 17,5 kg/m samt söka erhålla V. V. S:s tillstånd
att i sidospår få inlägga begagnad räls av 14,7 kg/m, vilken anhållan även
bifölls. Den 16 september 1911 påbörjades järnvägsanläggningen. Såsom
statens kontrollant härvid hade Kungl. Maj:t förordnat dåvarande kaptenen V.
V. K. Arvid Blomberg.
Under år 1912 fortgick järnvägsbygget utan störande
avbrott men dock icke i så raskt tempo som kontraktet med entreprenören
upptog. Denne, som utfäst sig att ha banan klar för årets bettransporter,
anhöll om förlängning intill två månader av den tid, inom vilken järnvägen
borde vara färdig för berörda transporter. Styrelsen ansåg, att det begärda
uppskovet skulle medföra stora olägenheter för såväl sockerbruket som
sockerbetsodlare, och biföll endast i så måtto entreprenörens anhållan, att
uppskov medgavs beträffande bandelen Skänninge—Lunna till den 15 november
1912 och beträffande Lunna—Väderstad före årets betkampanj.
VSBJ nybyggda viadukt över SJ linjen i Skänninge 1913. För banbygget
inhyrt SRJ lok 33 med ett arbetståg har stannat på viadukten för att
fotografen ska kunna föreviga händelsen. Foto: nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Anslutning till andra banor
Bland övriga uppgifter styrelsen hade att lösa, var
anslutning till stationerna Väderstad, Skänninge och Bränninge. Under året
kunde överenskommelse träffas endast med Kungl. Järnvägsstyrelsen ifråga om
Skänninge såväl beträffande järnvägens inledande på stationen som ock
skötseln av den enskilda banans trafik genom Statens Järnvägars personal.
Med ägarna till Väderstads resp. Bränninge stationer hade underhandlingarna,
enligt vad verkställande direktören anmälde till styrelsen, icke lett till
tillfredsställande resultat. I fråga om anslutningen till Bränninge var
situationen sådan, att styrelsen uppdrog åt verkställande direktören att
låta verkställa utredning om kostnaderna för egen linje från Bränninge till
Linköping och härför anslog ett belopp av 700 kronor.
Antagande av trafikchef
VSBJ åkande personal samlad på en och samma bild. Året är troligen 1915.
Om någon läsare känner igen någon av personerna vänligen kontakta
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum
Under år 1913 hade järnvägsbygget framskridit så långt,
att anställandet av personal för trafikens ombesörjande upptogs till
behandling av styrelsen. I främsta rummet gällde det antagandet av
trafikchef. Då denna fråga efter utredning av verkställande direktören först
förelades styrelsen, yrkade verkställande direktören, att till trafikchef,
som jämväl borde sköta befattningarna såsom kamrer, kontrollör, ban- och
maskiningenjör, skulle antagas trafikchefsassistenten Birger Rasmusen vid
Lund—Revinge m.fl. järnvägar. Herr Andersson, sedermera verkställande
direktör vid Mellersta Sveriges Sockerfabriks A.-B., yrkade, att en
utredning omedelbart skulle företagas angående möjligheten av och villkoren
för att få gemensam trafikchef med M. Ö. J. och eventuellt att dessa
järnvägar övertog trafikerandet av V. S. B. J. Sedan statens kontrollant
uttalat såsom sin åsikt, att gemensam trafikchef vore att föredraga, beslöts
att verkställande direktören skulle sätta sig i förbindelse med trafikchef
H. Ekman vid M. Ö. J. och utreda frågan i av herr Andersson framställd
riktning, varemot förslaget om gemensamt trafikerande avslogs.
Vid ett i mars 1913 avhållet sammanträde anmälde
verkställande direktören, att trafikchef Ekman förklarat sig ej kunna
mottaga den erbjudna befattningen. Vid denna utgång av förhandlingarna med
trafikchef Ekman antogs till innehavare av trafikchefs- och övriga här ovan
anförda befattningar av verkställande direktören föreslagne Birger Rasmusen
och fastställdes hans löneförmåner, varjämte uppdrogs åt särskild kommitté
att jämte trafikchefen uppgöra förslag till avlöningsstat för övriga
erforderliga tjänstemän samt tillsättandet av dessa platser.
Det anmäldes, att förhandlingarna angående Väderstads
station avbrutits på grund av att stationens ägare, Mjölby—Hästholmens
Järnvägsaktiebolag, gått i konkurs. Åt verkställande direktören och bolagets
kontrollant uppdrogs att till sysslomännen i konkursen ingå med förslag till
uppgörelse om ingången till stationen ifråga.
Genom resolution av den 7 februari 1912 förordnade
Kungl. Maj:t, att den på M. Ö. J. gällande taxan skulle i tillämpliga delar
gälla för transporter på V. S. B. J.
Vid sammanträde den 17—18 maj 1913 godkändes av
särskilda kommitterade framlagt förslag till avlöningsstat och
platstillsättning samt bestämdes, att befattningarna skulle tillträdas den
15 augusti 1913.
Sedan trafikchef B. Rasmusen avsagt sig befattningen
som trafikchef m.m., valdes vid sammanträde den 11 juni 1913 till hans
efterträdare byråbokhållaren Johan Wallén (se
vidstående bild) i Växjö.
I den mån järnvägsanläggningen närmade sig sin
fullbordan, visade det sig, att kostnaden kom att betydligt överskrida det
beräknade beloppet. I första rummet berodde detta på den högst avsevärda
prisstegringen på nära nog alla för företaget erforderliga förnödenheter
inkl. rullande materiel, i andra rummet högre arbetslöner. Den 29 april 1913
träffades överenskommelse med M. Ö. J. om järnvägens inledande och
begagnande av Bränninge station.
Den nybyggda bron över Svartån 1914. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Del av järnvägen öppnas för
trafik
Ökning av aktiekapitalet, lån, besiktning
Vid ordinarie bolagsstämma den 30 juni 1913 hade
styrelsen på föredragningslistan uppfört bl. a. frågan om dels ökning av
bolagets aktiekapital och dels upptagande av tillfälliga erforderliga lån.
Bolagsstämman ansåg
möjligheterna att erhålla medel genom aktieteckning uteslutna, men bemyndigade styrelsen att för järnvägsanläggningens
fullbordan upptaga erforderliga lån och till säkerhet härför lämna ej mindre
anvisning på de medel, vilka ännu ej betalats på statslånet, än även
inteckning till förmånsrätt näst efter statens fordran i bolagets järnväg.
Vidstående ritning visar järnvägarnas inbördes förhållande i Bränninge.
I
enlighet med bolagsstämmans beslut avslöts med Ö. E. B. avtal om tillfälligt
lån på 346 000 kronor, varvid dock den tillhörande inteckningssäkerheten
måste stärkas genom styrelsens personliga borgen. Denna borgensförbindelse
kom att under närmast följande åren verka betungande på styrelsens
verksamhet.
Genom tillgång till likvida medel tillfölje denna
lånetransaktion kunde arbetet med järnvägsanläggningen påskyndas, så att
densamma besiktigades i och för upplåtande för allmän trafik den 7 oktober
1913. Besiktningsmännen konstaterade härvid, att järnvägen ännu ej var
införd på Väderstad station samt att större delen av den rullande materielen
inköpts enligt s. k. hyreskontrakt.
I anledning av dessa konstateranden
tillstyrkte besiktningsmännen, att den 41
kilometer långa järnvägslinjen Hygnestad—Bränninge finge
upplåtas för allmän trafik, sedan tjänstgöringsreglementet blivit i
vederbörlig ordning godkänt, samt att järnvägsbolaget skulle vid slutavsyningen visa, att den mot hyresavtal anskaffade
rullande materielen blivit slutamorterad och var i järnvägens ägo.
Den 9
oktober erhölls trafiktillstånd, och den 19 samma månad öppnades
bandelen
för allmän trafik.
Under tiden t. o. m. 31 dec. samma år befordrades 23
825 resande och transporterades 17 300 ton gods, inkomsterna uppgick till 33
900 kronor eller per dag och bankilometer kr. 11:03. Till det gynnsamma
resultatet bidrog att sockerbetstransporterna utfördes under denna
tidsperiod.
Vidstående ritning visar järnvägarnas
inbördes förhållande i Bränninge.
Appuna station omkring 1917. Lok nummer 2 med persontåg står inne på
stationen. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Hela järnvägen öppnas för trafik
Ekonomi
År 1914 förhandlades med sysslomännen i
Mjölby—Hästholmens Järnvägsaktiebolag om anslutning till Väderstad station
och trafikens ombesörjande därstädes, utan att man kunde enas om villkoren.
Det oaktat öppnades den 3 kilometer långa linjen Hygnestad—Väderstad för trafik
4 maj 1914 . Det visade sig
från första början att järnvägens dragande från Väderstad i stället för
enligt ursprungliga förslaget från Alvastra minskat järnvägens trafikområde.
Inkomsterna för åren 1914 och 1915 uppgick till kr. 5: 22 resp. 5: 26 per
dag och bankilometer, med en förlust på årsrörelsen av kronor 16 274 resp. 28
056, vari ingick räntor för kortfristiga lån med kronor 12 474 resp. IJ 704.
Då därjämte annuiteten på statslånet uppgick till c:a 40 000 kr. per år, hade
styrelsen på ett tidigt stadium klart för sig, att den ekonomiska
ställningen tämligen snart blev ohållbar. Under år 1916 började den av
första världskriget förorsakade prisstegringen tilltaga allt mer. Styrelsen
kunde vidtaga avsevärd höjning av befordringsavgifterna för resande och gods
med resultatet att årsrörelsen utvisade ett underskott av endast 9 845
kronor, annuiteten på statslånet icke inräknad. Trots underskottet ansåg
styrelsen, att konjunkturerna för järnvägens bestånd betydligt ljusnat, och
styrktes häri av den särskilda utredning trafikcheferna C. Carlsson i
Norrköping och P. Kock i Malmköping på styrelsens anmodan utfört och
avlämnat den 26 juni 1916. Det statistiska material utredningsmännen hade
till sitt förfogande, omfattade endast tiden 19/10 1913—31/3 1916, varför
dessa till stor del nödgades röra sig med antaganden. Så framhölls, att
sockerbetstrafiken borde lämna en trafikinkomst av c:a 20 000 kr. per år,
att den tillämpade godstaxan var avsevärt lägre än vad vid flertalet mindre
järnvägar var fallet, och därför borde höjas, att persontrafiken borde kunna
upparbetas, samt att billigare drivkraft för framförande av persontågen
anskaffades, så att därmed antalet tågkilometer ökades med c:a 50 %.
I den förteckning över bolagets skulder och behov av
rörelsekapital, som utredningsmännen intagit i sitt utlåtande, märkas
följande poster ur bokslut per i juli 1916.
Utlåtandet slutar sålunda:
"Jämföras dessa tal med förut angivna beräkning av
sannolika driftöverskottet, synes bolagets beräknade inkomster icke förslå
till täckande av de årliga annuiteterna å bolagets skulder, såvitt
statslånet inräknas. Om däremot uppskov kan utverkas för gäldandet av
annuiteterna av bolagets statslån, beräknas följande amorteringsplan,
ungefärligt och i runda tal:72
Av förestående tabell framgår, att bolaget från och med
år 1921 beräknas kunna förränta och amortera ett ifrågasatt obligationslån
250000:—, men först efter denna tid verkställa någon som helst inbetalning
till Riksgäldskontoret. Bolagets statsskuld kommer sålunda att ökas, så att
den om 10 år uppgått med c:a 1/2 million kronor.
Såsom slutomdöme av den skedda utredningen vilja vi
framhålla, att under förutsättning att lämplig förhöjning av taxorna
åstadkommes och driftkostnaderna genom införande av motortrafik samt i
övrigt genom ekonomiskt planmässiga åtgärder i alla möjliga avseenden
begränsas, bolaget borde kunna ha förhoppning att, så snart mera normala
förhållanden inträda, trafikinkomsterna skola vara tillräckliga att täcka ej
blott driftkostnaderna utan även från och med år 1925 annuiteterna å ett
obligationslån å c:a 250000 kronor."
Med bifogande av avskrift av ovan delvis intagna
utlåtande avlät styrelsen den 17 maj 1917 till aktieägande kommuner och
städer samt Mellersta Sveriges Sockeraktiebolag skrivelse med anhållan, att
dessa såsom huvudintressenter måtte hjälpa bolaget ur de iråkade ekonomiska
svårigheterna genom att teckna borgen såväl till kapital som ränta på ett
lån å 250 000 kronor pro rata parte till sina aktieandelsbelopp i
järnvägsbolaget mot säkerhet av inteckning å motsvarande belopp i bolagets
järnväg näst efter för statslånet lämnade inteckningar, varvid på resp,
tecknare skulle falla följande ansvarighetsbelopp:
De tillfrågade kommunerna behandlade lånefrågan under
år 1917, varvid hänsyn till styrelsemedlemmarnas borgensansvar i flera fall
blev utslagsgivande faktor. Det ansågs nämligen icke med rättvisa och
billighet överensstämmande att dessa, som under tiden från konstituerande
sammanträde och flera av dem dessförinnan nedlagt ett mången gång
uppoffrande arbete, därjämte skulle åläggas utgiva avsevärda belopp för
infriandet av borgensansvaret för medelanskaffning, varförutan järnvägen
icke blivit godkänd och för allmän trafik upplåten. Det största motståndet
mot garantiteckning för lånet synes ha mötts i Linköping. Styrelsens
framställning till staden upptogs såsom motion av herr Hagberg — vice
ordförande i bolagsstyrelsen — och remitterades den 29 maj till
Drätselkammaren och Beredningsutskottet. Drätselkammaren hemställde i sitt
utlåtande, att Stadsfullmäktige måtte bifalla motionen och teckna borgen för
ett belopp av 57 800 kronor jämte ränta under förutsättning att samtliga de
kommuner, som tecknat aktier i bolaget, jämväl iklädde sig borgensansvar för
ifrågavarande lån, samt att inteckning i järnvägen medgives till säkerhet
för lånet att gälla efter de för statslånet beviljade inteckningarna.
Beredningsutskottet tillstyrkte lånet mot villkor, dels
att samtliga övriga kommuner samt Mellersta Sveriges Sockerfabriksaktiebolag
jämväl på liknande sätt iklädde sig borgensansvar för ifrågavarande lån,
dels att bolaget visade att sådana ändringar blivit vidtagna i bolagets
stadgar, att styrelsens säte skulle vara i Linköping, att bland styrelsens
ledamöter minst tre skulle vara bosatta i Linköping och att en revisor och
en revisorssuppleant för granskning av styrelsens förvaltning och bolagets
räkenskaper skulle utses bland i Linköping bosatta personer.
Vid ärendets behandling av stadsfullmäktige i Linköping
föredrog ordföranden en från stadsfullmäktige i Skänninge anländ skrivelse,
daterad den 19 dec. 1917, vari anfördes, att Linköping redan hade det
åtrådda inflytandet i järnvägens styrelse, enär av dess ledamöter 3:e var
Linköpingsbor, och att den ene revisorn jämväl tillhörde Linköping, att när
Skänninge stad, varifrån initiativet till järnvägen utgått, på sin tid
tecknade det förhållandevis största penningebeloppet i företaget, skedde
detta för att staden genom den nya samfärdsvägen ej allenast skulle behålla,
utan om möjligt något utvidga det staden av ålder tillhörande handelsområdet
särskilt mot väster, men även något åt öster fram till Normlösa, med vilken
ort gamla förbindelser fanns, att när garantiteckningen enhälligt bifölls av
fullmäktige i Skänninge, berodde detta därpå, att staden ansåg sig moraliskt
förpliktigad att träda emellan för att skydda styrelsen för ekonomisk
förlust för de förbindelser, styrelsen såsom kommunernas förtroendemän måst
ikläda sig, och att stadsfullmäktige i Skänninge utgått från att Linköpings
stadsfullmäktige måtte liksom övriga kommuner teckna garantiförbindelser
utan de av dess beredningsutskott föreslagna villkoren, vilkas vidhållande
kunde bringa frågan i annat läge.
Vid den härpå följande diskussionen yrkades av herr
Hagberg m.fl. att stadsfullmäktige måtte besluta, att Linköpings stad — mot
säkerhet av inteckning i V. S. B. J., gällande med förmånsrätt näst efter de
för järnvägsbolagets statslån beviljade inteckningarna — beträffande ett
40-årigt amorteringslån på 250 000 kronor, som järnvägsbolaget hade för
avsikt att upptaga, skulle ikläda sig borgensansvar för såväl kapital som
ränta ifråga om ett belopp, motsvarande det av staden i bolaget tecknade
aktiekapitalet i förhållande till samtliga övriga kommuners och Mellersta
Sveriges Sockerfabriksaktiebolags aktieteckningar, d. v. s. för ett belopp
av 57 800 kronor jämte ränta, under förutsättning att nyssnämnda kommuner
och sockerbruksaktiebolaget på liknande sätt iklädde sig borgensansvar för
ifrågavarande lån.
Herr Sederblad m. fl. yrkade bifall till
beredningsutskottets förslag med det tillägg, att stadsfullmäktige skulle
ikläda sig ifrågavarande borgen endast under den ytterligare
förutsättningen, att till stadens säkerhet inteckning beviljades i V. S. B.
J. med förmånsrätt näst efter de för järnvägsbolagets statslån meddelade
inteckningarna.
Herr Jonn O. Nilson yrkade, att stadsfullmäktige måtte
besluta uppskjuta ärendets avgörande, till dess redogörelse för
järnvägsbolagets verksamhet under innevarande år bleve tillgänglig, och att
stadsfullmäktige i avbidan härpå måtte återremittera ärendet till
beredningsutskottet.
Herr Albert Johansson slutligen yrkade, att
stadsfullmäktige måtte avslå motionen.
Sedan vid företagna voteringar utslagits först herr
Sederblads, därefter herr Jonn O. Nilsons förslag, kom att i huvudvoteringen
stå mot varandra herr Hagbergs förslag om bifall till och herr Albert
Johanssons förslag om avslag å motionen. Härvid utföll omröstningen så, att
för herr Hagberg avgavs 30 röster mot 11 röster för herr Albert Johanssons
förslag.
Herr Jonn O. Nilson lät till protokollet anteckna, att
han i huvudvoteringen röstat för yrkandet om avslag å motionen.
Lok nummer 1 med persontåg vid Väderstad 1915. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Vad fick man för pengarna
I slutet av 1916 kunde man konstatera att hela
järnvägen inklusive rullande materiel hade kostat 1 763 953 kronor.
För dessa pengar hade man fått en smalspårig, 891 mm, 44 kilometer lång
järnväg. Sidospårens längd uppgick till 4 kilometer. Största lutning var
16,7 ‰ och minsta kurvradie 300 meter. Rälsen vara av stål och vägde 17,4
kg/m, största tillåtna axeltryck 8 ton samt största tillåtna hastighet 35
km/t.
Man hade byggt 7 egna
stationer samt uppfört 5 håll- och lastplatser.
För persontrafiken hade man
köpt 4 tvåaxliga - och 2 personboggivagnar.
För godstrafiken hade man köpt 16 täckta - och 45 öppna godsvagnar.
Som dragkraft hade man 1913
köpt ett nytt tanklok tillverkat av Motala Verkstad 1913. Loket som hade
axelföljden 1D numrerades som nummer 1. Samma år köpte man ett begagnat
tanklok från Vikbolandsbanan (nummer 4). Loket som hade axelföljden var till
verkat av Motala Verkstad 1893, fick vid VSBJ nummer 2.
Man insåg snabbt att två lok inte räckte för trafikens upprätthållande om
ett av loken gick sönder varför man 1915 från Arvid Andersson i Helsingborg
köpte ett tredje lok. Det var tillverkat av Orestein & Koppel 1900 och
hade axelföljden B. Loket fick vid VSBJ nummer 3.
För lokens drift och
underhåll uppfördes 1913 i Väderstad, bangårdens västra ände, ett rundstall
i tegel med plats för ett lok. En vändskiva på 6,5 meter anlades framför
stallet.
I Skänninge uppfördes 1913, i bangårdens södra ände ett rundstall i tegel
med ålats för två lok. Framför stallet anlades en vändskiva på 6,5 meter.
1917 uppfördes även ett vagnskjul.
1918 såldes lok nummer 3
till VÅgHj och under några år förlitade man sig på att kunna låna lok
från MÖJ när det behövdes.
1929 bedömdes lok nummer 2 som skrotfärdigt varför det
skrotades samma år.
Som ersättning för lok nummer 2 beslutade man sig att 1929
köpa ett begagnat lok från MÖJ (nummer 4). Det fick vid VSBJ nummer 3. Loket
skrotades 1934.
1916 hyrde man via Östergötlands VagnAB en dieselelektrisk
motorvagn, DEVA nummer 7. Den överfördes till till MÖJ 1940 och vid
förstatligandet 1944 byggdes den om till personvagn CF0 202. 1950 fick den
nytt littera SJ CF0p 845.
Lok nummer 1 överfördes
till MÖJ 1940. För dess vidare öden se MÖJ.
VSBJ lok nummer 2 någonstans längs linjen omkring 1916. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum.
Förslag om banans försäljning
Inom bolagsstyrelsen räknade man med eventualiteten att
låneoperationen med kommunborgen kunde stranda, varför även annan utväg för
att rädda styrelsen från borgensansvaret undersöktes. Såsom sådan utväg
syntes realisation av järnvägens tillgångar av olika slag vara framkomlig
tillfölje den av pågående världskriget förorsakade prisstegringen å alla
varuslag och förnödenheter.
Åt styrelsesuppleanten Alb. Andersson uppdrogs
att företaga närmare utredning i detta hänseende. Denna utredning gav till
resultat, att därest järnvägen kunde få försäljas med tillåtelse för event.
köpare att nedlägga driften på densamma, beräknades inflyta c:a 1 200 000
kronor, varigenom icke blott statslånet och bolagets övriga skulder bleve
täckta utan även överskott uppstod till utdelning åt aktieägarna. Om
däremot med köpet förenades skyldigheter att uppehålla trafiken å järnvägen,
ansågs köpeskillingen bli så låg, att det avsedda ändamålet med
försäljningen icke nåddes.
För att få visshet om huruvida järnvägen kunde
få förvärvas utan trafikeringsskyldighet, hade utlåtande inhämtats dels från
en framstående juridisk byrå i Stockholm, dels från verkställande direktören
i Svenska Järnvägsföreningen. Båda de tillfrågade svarade var för sig, att
fri disposition över en järnväg för försäljning av dess olika delar finge
icke äga rum utan Kungl. Maj:ts tillstånd och sådant tillstånd kom givetvis
icke att lämnas utan vederbörande myndigheters hörande och tillstyrkan och
efter ortsinnevånarnas hörande m. m.
Vid denna utgång av undersökningen förföll frågan om
järnvägens försäljning.
Styrelsen sökte även på annat sätt åstadkomma bättre
relation mellan utgifter och inkomster än vad dittills uppnådda
driftsresultaten utvisat.
Åtgärder för minskning av driftkostnaderna
Sedan det visat sig, att trafikomfånget blivit avsevärt
mindre än vad vid tiden för järnvägens öppnande för allmän trafik antogs,
upptog styrelsen till behandling frågan om förenkling och förbilligande av
driftsformen, dels genom utbyte på lämpliga punkter av högre kvalificerad
personal mot sådan av lägre kvalifikation, men fullt lämplig för
trafikbehovet, dels anskaffande av billigare dragkraft, än vad
ånglokomotiven krävde. Beträffande personalfrågan gjordes avsevärda
besparingar redan under senare hälften av 1916, och ytterligare åtgärder i
detta syfte planerades för tillämpning längre fram.
Med Östergötlands Vagnaktiebolag träffades hyresavtal
om en dieselelektrisk motorvagn, varmed persontrafiken skulle ombesörjas och
tätare persontåg kunna inläggas i tidtabellen. Tillfölje det pågående kriget
kunde emellertid motorolja icke anskaffas i tillräcklig myckenhet, varför
den beräknade vinsten genom motorvagnens insättande i trafiken till största
delen uteblev.
VSBJ motorvagn med persontåg omkring 1922. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Trots de vidtagna sparsamhetsåtgärderna och den genom
taxehöjningen ökade trafikinkomsten visade vinst- och förlusträkningen ett
för varje år stigande underskott, främst genom bolagets oförmåga att
inbetala förfallande annuiteter på statslånet. Räntan på detta lån uppgick
under byggnadstiden till kr. 58 809: 06. vilket belopp enligt lånekontraktet
bokfördes under rubriken "Anståndsränta" och förföll till betalning först
sedan hela lånet slutamorterats. I bolagets bokföring fördes denna
anståndsränta de första åren inom linjen men senare rätteligen utom linjen.
Enligt bokslutet per 31/12 1916 utgjorde ränteskulden kr. 54 175: 09, 1917
steg den till kr. 88 657: 08, 1918 till kr. 128 048: 35 och för varje år
ytterligare med c:a 40 000 kronor.
Ingridsdals stationshus utsmyckat med anledning av banans invigning 1914.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Reglering av skulder
Under inflationsåren 1918—1921 uppgick inkomsterna
i medeltal per år till c:a 292 000 kr. eller kr. 17: 75 per dag och
bankilometer, men utgifterna steg i än hastigare takt. Så ökades t. ex.
avlöningskontot från i medeltal för åren 1914—1917 kr. 44 600: — till kr. 98
500: — för åren 1918—1921. Ett under 1918 av styrelsen till M. Ö. J. och
Fågelsta—Vadstena—Ödeshög järnväg framställt förslag, att vid de mellan de
båda sistnämnda järnvägarna igångsatta utredningarna om sammanslagning även
bolagets järnväg måtte inneslutas i utredningen, föll på motstånd från
Fågelsta—Vadstena—Ödeshögs järnvägs styrelse.
Den 25 oktober 1918 beviljade
Kungl. Maj:t ur Handels- och sjöfartsfonden det av kommunerna och
Sockerfabriksbolaget garanterade lånet på 250 000 kronor, varigenom de mot
styrelsens personliga borgen upptagna låne- och reversskulderna infriades.
Låneförbindelsen undertecknades av bolagsstyrelsen först den 15 februari
1919, varför lånet förekommer i bolagets räkenskaper fr.o.m. sagda år.
Villkoren för detta lån var för låntagaren mera betungande än för första
statslånet, i det att räntan skulle erläggas efter fem procent. Annuiteten
för lånets återgäldande skulle beräknas till sex procent på ursprungliga
lånebeloppet, och om till betalning förfallen skuld icke i föreskriven
ordning erlades, skulle därå debiteras sex procent årlig ränta, intill dess
samma belopp blev behörigen inbetalt.
För att möta de ökade kostnaderna företog styrelsen
upprepade gånger höjning av befordringsavgifterna, vilka slutligen kom att
uppgå till 300 procent av den ordinarie taxan för lokaltrafiken, samtidigt
som de s. k. extra banavgifterna höjdes till 35 öre pr 100 kg. På dessa
befordringsavgifter beviljades dock för det tyngre godset, såsom
sockerbetor, betmassa, spannmål och gödningsämnen avsevärda
fraktnedsättningar.
De vidtagna åtgärderna till inkomstökning kunde dock
icke uppväga de fördyrade driftskostnaderna. Styrelsen fann sig därför
nödsakad att hos garanterna för lånet ur Handels- och sjöfartsfonden anmäla,
att bolaget saknade medel för inbetalning av första annuiteten på nämnda lån,
varför medel härtill lämnades av garanterna.
Bjälbo station omkring 1915. Vykort, samling Sveriges Järnvägsmuseum.
Ökade ekonomiska svårigheter
Bolagets ställning förvärrades under de närmast efter
1921 följande åren genom den alltmer tilltagande konkurrensen från den
motordrivna landsvägstrafiken och även minskad betodling. Mot en inkomst
under 1921 på 302 164 kr. inflöt under 1922 endast 133 557 kr., för
fyraårsperioden 1922—1925 uppgick medelinkomsten per år till c:a 141 600 kr.
Då utgifterna alltjämt översteg inkomsterna och skulden till statsverket
ökades genom de obetalda amorteringsbeloppen, fann sig styrelsen snart stå
inför alternativet att låta bolaget gå i likvidation. För att så länge som
möjligt kunna undvika sådant tvångsläge ingick styrelsen under åberopande av
en på föranstaltande av riksgäldsfullmäktige verkställd granskning av
järnvägens förvaltning och ekonomi med framställning om efterskänkande av
bolagets ränteskuld vid utgången av år 1923 på statslånet å 788 500 kr.,
eller, därest detta icke bifölls, att järnvägsföretaget måtte stödjas genom
teckning av aktier i bolaget till belopp motsvarande statens oprioriterade
fordringar hos bolaget.
V. V. S. tillstyrkte bolagets framställning under
villkor att garanterna för bolagets lån på 250 000 kr. ur Handels- och
sjöfartsfonden antingen avstod från de fordringar hos järnvägsbolaget, som
uppkom genom att de fullgjorde annuiteterna på detta lån, eller ock övertog
lånet. Däremot avstyrktes framställningen av fullmäktige i
riksgäldskontoret, vilka framhöll, att den av bolaget ifrågasatta
avskrivningen vore otillräcklig för att bringa bolagets ekonomi på solid
basis och efter allt att döma endast skulle innebära ett uppskov med en i
varje fall oundviklig likvidation.
Kungl. Maj:t fann den 22 februari 1924 framställningen
icke föranleda någon åtgärd.
I styrelsens förvaltningsberättelse för år 1924
omförmäles, att någon avskrivning på järnvägsanläggningen eller på den
rullande materielen icke kunnat verkställas, att annuitet på statslånet eller
lånet i Handels- och sjöfartsfonden ej heller under året kunnat erläggas,
att hos garanterna för sistnämnda lån gjorts hemställan, att dessa måtte
genom särskilda förbindelser befria bolaget från betalningsskyldighet och
själva övertaga betalningsansvaret för nämnda lån intill det belopp, för
vilket var och en tecknat borgen. Under räkenskapsåret hade sådana
förbindelser inkommit från Skänninge stad, Normlösa, Vallerstad och
Allhelgona, genom vilka förbindelser på sammanlagt kr. 71 012: 04 den
situation, då bolaget enligt aktiebolagslagen varit skyldigt träda i
likvidation, ännu icke inträtt.
Resultatet av årsrörelsen 1925 ingav styrelsen inga
förhoppningar om förbättrad ekonomisk ställning. Redan innan bokslutet för
sagda år förelåg, hade styrelsen hemställt till Riksgäldskontoret att utse
en kommitté att företaga värdering av banan. Denna hemställan bifölls, och
en nämnd tillsattes, bestående av fem personer, varav tre ledamöter utsågs
av fullmäktige och två av bolagets styrelse, vilken nämnd avgav sitt
utlåtande den 13 november 1925.
I utlåtandet hade framlagts två alternativ för en
uppgörelse:
Förslag till rekonstruktion
Alternativ I innebar, att, sedan bolaget gått i
likvidation, järnvägen efter av Kungl. Maj:t och Riksdagen givet tillstånd
försåldes till ett nytt bolag för en köpeskilling av 70 000 kr. och att
genom aktieteckning minst 30 000 kr. anskaffades till rörelsekapital.
Enligt alternativ II ifrågasattes, att järnvägsbolaget
för undvikande av likvidation ansökte om nedskrivning av bolagets statslån
till 70 000 kr. mot villkor, att för fullgörande av inbetalningarna i det
nedskrivna lånebeloppet ställdes borgen samt bolaget beslutade viss
nedskrivning av sitt aktiekapital och anskaffande av nytt rörelsekapital om
minst 30 000 kr.
Alternativ I medförde den icke oväsentliga svårigheten,
att de kommuner, som tecknat borgen för lånet ur Handels- och
sjöfartsfonden, omedelbart måst inbetala nämnda lån. Även ansågs icke kunna
undvikas, att med likvidationen och bildandet av nytt bolag vissa kostnader
måste uppstå.
Det var därför för bolagets intressenter och den trakt
järnvägen genomlöpte önskligt, att alternativ II kunde genomföras.
Ortsbefolkningen och de kommuner, som hade intresse av
banan och som tecknat större delen av aktiekapitalet, 795 425 kr., samt
sedan stött järnvägen med borgen för lånet på 250000 kr., för vilket lån de
nu helt övertagit betalningsskyldigheten, hyste även förhoppning, att genom
ett sådant förfaringssätt järnvägen helt skulle kunna bevaras i de gamla
intressenternas ägo. Det ansågs icke vara omöjligt att från dessa erhålla
borgen för ett sålunda nedskrivet statslån ävensom anskaffa ett
rörelsekapital av minst 30 000 kr.
Med åberopande av vad nämnden anfört, hemställde
styrelsen hos Kungl. Maj:t den 16 januari 1926, att bolagets skuld till
staten måtte nedskrivas till 70 000 kr. under villkor att för fullgörande av
inbetalningar på detta nedskrivna belopp ställdes borgen, som av vederbörande
myndigheter kunde godkännas, eller ock, därest detta icke bifölls utan
bolaget nödgades träda i likvidation, att järnvägen med rullande materiel
och vad till densamma nu hörde, måtte försäljas till ett nytt bolag,
bestående huvudsakligen av intressenter i nuvarande bolaget, till ett pris
av 70 000 kr.
V. V. S:s yttrande
V. V. S. gjorde i skrivelse den 5 februari 1926 det
uttalandet, att styrelsen vid inspektioner av järnvägen och dess rullande
materiel funnit underhållet någorlunda tillfredsställande, samt yttrade
vidare;
Av handlingarna i ärendet samt av verkställda
utredningar framginge, att järnvägen Väderstad—Skänninge—Bränninge genom
sitt läge till andra järnvägar samt på grund av de goda förutsättningarna
för motordriven landsvägstrafik kommit i ett läge, där driften endast med
stor svårighet kunde upprätthållas och icke kunde ingiva några förhoppningar
om statslånets fulla återbetalande.
Järnvägen hade uppenbarligen mycket små
förutsättningar att fortfarande existera såsom självständigt
järnvägsföretag, och önskvärt vore, att åtgärder för att införliva detsamma
med Mellersta Östergötlands Järnväg, som i vissa avseenden redan skötte dess
funktioner, bleve vidtagna. Med avseende på driften vore det uppenbart, att,
trots redan vidtagna besparingar, ytterligare inskränkningar erfordrades för
att skäl skulle anses föreligga att genom direkta uppoffringar upprätthålla
trafiken. Förslagen att på sträckan Väderstad—Skänninge nedlägga
persontrafiken samt i övrigt än ytterligare reducera trafikpersonalen torde
bland annat upptagas till omedelbar prövning.
Ehuru styrelsen ej hade något att erinra mot bolagets
förevarande förslag ur den synpunkten, att möjlighet knappast syntes
föreligga att genom järnvägsdriftens upprätthållande erhålla avkastning på
större belopp än 70 000 kr., så måste dock styrelsen känna sig betänksam mot
att nu formellt nedskriva statens fordran till ett avsevärt lägre belopp än
som uppenbarligen skulle tillgodokomma statsverket, om järnvägen nu
realiserades. Enligt verkställd värdering skulle järnvägens nuvarande
realisationsvärde uppgå till 317 000 kr. Då enligt uppgift järnvägens lån ur
Handels- och sjöfartsfonden numera i sin helhet övertagits av garanterna,
skulle sålunda det angivna realisationsvärdet vara vad staten nu kunde
påräkna såsom ersättning för sin fordran vid järnvägens nedläggande. Det
syntes styrelsen olämpligt, att statsverket till förmån för andra nu
formellt frånhände sig detta eventuella mervärde av 297 000 kr. Statslånet
syntes sålunda ej böra nedskrivas under det verkliga realisationsvärdet,
även om förräntning av detsamma ej krävdes till högre belopp än vad av
bolaget ifrågasatts.
Under angivna förutsättningar och då det ej syntes
lämpligt, att staten övertog järnvägen, tillstyrkte V. V. S. statsmakternas
medverkan till frågans ordnande i angiven riktning.
Riksgäldskontorets yttrande:
Fullmäktige i Riksgäldskontoret anförde i yttrande den
16 febr. 1926 huvudsakligen följande:
Såsom framginge av bolagsstyrelsens årsberättelse,
hade driften på bolagets järnväg knappast under något år lämnat
tillfredsställande ekonomiskt resultat. Under åren 1914, 1915, 1917, 1922
och 1924 hade inkomsterna understigit driftkostnaderna, övriga år utvisade
visserligen driftöverskott, men dessa hade med undantag för år 1919 varit så
obetydliga, att de endast i ringa mån kunnat förslå till täckande av
bolagets räntekostnader.
Järnvägsbolagets ställning vore sådan, att bolaget när
som helst kunde bliva nödsakat att träda i likvidation. Vid sådant
förhållande var det nödvändigt, att statsmakterna nu tog ställning till
frågan om järnvägens framtida öde. Att staten skulle förvärva järnvägen och
för framtiden själv ombesörja driften torde ej kunna komma ifråga. Däremot
kunde ifrågasättas, att staten efter järnvägens övertagande nedlade densamma
och realiserade tillgångarna, i vilket fall staten syntes kunna räkna med
att återfå en ej oväsentlig del — omkring 300 000 kr. — av sin fordran hos
bolaget.
Värderingsnämnden hade emellertid i sitt ovan berörda utlåtande
anfört skäl, som enligt dess mening talade för att järnvägsdriften trots det
svaga resultatet även för framtiden borde uppehållas. De anförda skälen
torde ej kunna frånkännas ett visst värde, varför fullmäktige åtminstone för
närvarande ej ansåg sig böra påyrka järnvägens nedläggande.
Med anledning av vad V. V. S. yttrat ville fullmäktige
framhålla, att det ej syntes föreligga stor utsikt för att M. Ö. J. med sin
ej särdeles starka ekonomiska ställning skulle vara villigt att på antagliga
villkor övertaga järnvägen ifråga. Även om förutsättningarna saknades för en
lönande drift på järnvägen, hade dock trafikinkomsterna under perioden
1914—1924 såsom helhet varit i det allra närmaste tillräckliga för
driftsutgifternas bestridande. Vissa ytterligare förenklingar och
besparingar kunde möjligen vidtagas och förhållandet mellan inkomster och
utgifter därigenom något förbättras.
Det framkomna förslaget att på sträckan
Väderstad—Skänninge nedlägga persontrafiken syntes ock böra upptagas till
prövning. Det torde emellertid ej vara lämpligt att uppställa några åtgärder
i detta syfte såsom villkor för en nu uppenbarligen oundgänglig reglering av
bolagets skuldförhållande till staten.
Bolagets framställning avsåg en nedskrivning till 70
000 kr. av skulden för lånet från allmänna järnvägslånefonden, under villkor
att borgen ställdes för behörig förräntning och amortering av detta belopp.
Då förenämnda skuld för närvarande uppgick till c:a 1 300 000 kronor, skulle
ett bifall till framställningen innebära efterskänkande av inemot 95 procent
av berörda fordran. Även om möjlighet knappast torde föreligga att — även
efter genomförande av möjliga ytterligare förenklingar — genom
järnvägsdriftens uppehållande erhålla avkastning på större belopp än 70 000
kr., delade fullmäktige de av V. V. S. uttalade betänkligheterna mot att nu
nedskriva statens fordran till detta belopp; och ville fullmäktige ansluta
sig till styrelsens förslag att begränsa nedskrivningen till det
realisationsvärde, som framkommit vid förenämnda värdering, eller 317000
kronor, viket belopp lämpligen kunde avrundas till 320000 kronor. Då borgen
för amortering och förräntning ej torde kunna erhållas för större belopp än
70 000 kr., borde den överskjutande skulden, 250 000 kr., för vilken staten
givetvis skulle hava inteckningssäkerhet, enligt fullmäktiges mening ej löpa
med ränta och någon viss årlig amortering ej vara föreskriven. Bolaget borde
däremot efter fullmäktiges beprövande vara skyldigt att i den mån
driftsresultatet därtill framdeles kunde giva möjlighet, verkställa
avbetalningar å ifrågavarande skuldbelopp.
Regleringen av skulden torde böra räknas från och med
1926 års början och annuitet efter 5 procent, varav 4,5 procent ränta, på
förenämnda skuldbelopp 70000 kr. första gången erläggas den 31 december 1926
och därefter samma dag varje år. Prövning och godkännande av borgenssäkerheten borde verkställas av Kungl. Maj:t.
Den föreslagna nedskrivningen borde enligt fullmäktiges
uppfattning medgivas, vare sig det nuvarande järnvägsbolaget kom att äga
bestånd eller efter bolagets likvidation järnvägen överlätes å nytt bolag,
huvudsakligen bestående av delägare i det nuvarande bolaget.
I anslutning till vad förenämnda värderingsnämnd
föreslagit, syntes såsom ytterligare villkor för nedskrivningen böra krävas,
att bolaget medgav sådan ändring av de i koncessionen för järnvägen
fastställda inlösningsvillkoren, att statsverket berättigades inlösa
järnvägen för 320 000 kronor, ökat med belopp, som framdeles kunde komma att
bindas i järnvägens fasta anläggningar och rullande materiel, men minskat
med behöriga avdrag på grund av slitning och annan teknisk värdeminskning.
Det syntes fullmäktige principiellt riktigt, att, så snart staten medgav
avskrivning å sin fordran hos ett järnvägsbolag, bolaget å sin sida medgav
staten inlösningsrätt efter berörda grunder, även om detta, såsom i nu
förevarande fall, ej alltid skulle hava särdeles stor praktisk betydelse.
Under åberopande av vad sålunda anförts, hemställde
fullmäktige, att till riksdagen måtte framläggas förslag till reglering av
bolagets skuld till staten på sätt av fullmäktige angivits.
Departementschefen yttrade:
"Av vad ovan anförts och av handlingarna i ärendet i
övrigt framgår, att Väderstad—Skänninge—Bränninge Järnvägsaktiebolags
ekonomiska ställning numera är sådan, att bolaget redan innevarande år kan
bliva nödsakat att träda i likvidation. En följd härav skulle sannolikt
bliva, att staten nödgades övertaga och trafikera järnvägen, en anordning,
som ej minst med hänsyn till järnvägens från statens järnvägar avvikande
spårvidd om möjligt synes böra undvikas.
Då det icke torde vara möjligt, att
staten någonsin skulle kunna erhålla full likvid för sin fordran hos
bolaget, gäller det närmast att söka finna en sådan form för regleringen av
bolagets skuldförhållande till staten, att förlusten för statsverket blir så
liten som möjligt.
Att nedlägga järnvägen och avyttra dess tillgångar synes
dock åtminstone icke för närvarande böra ifrågasättas, då banan trots
motorfordonstrafikens starka utveckling alltjämt torde ha en viss betydelse
för näringslivet i de bygder, den genomlöper. Möjlighet att låta banan
övertas av annat järnvägsföretag och därigenom vinna bättre driftsresultat
synes knappast förefinnas. Ej heller torde de besparingar och förenklingar,
som hittills genomförts och ytterligare lära kunna vidtagas, komma att
medföra en sådan förbättring av rörelsen, att därigenom en reglering av
skuldfrågan undvikes.
Den lämpligaste lösningen av detta spörsmål lär därför
vara, att staten för att undvika bolagets trädande i likvidation nu
nedskriver sin fordran hos bolaget. I sådant hänseende finner jag mig kunna
biträda fullmäktiges i Riksgäldskontoret förslag, enligt vilket statens
fordran skulle nedskrivas till 320 000 kronor, motsvarande järnvägens
realisationsvärde, samt förräntning och amortering krävas endast i fråga om
ett belopp av 70 000 kronor, vara vid fortsatt järnvägsdrift avkastning
synes kunna påräknas. För den sålunda ifrågasatta regleringen av bolagets
skuldförhållande till staten torde lämpligen böra föreskrivas villkor i
huvudsaklig överensstämmelse med vad fullmäktige i Riksgäldskontoret
föreslagit.
På grund av vad sålunda anförts, får jag hemställa, att
Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen medgiva, att statens den 31 december 1925 beräknade kapital- och
räntefordran hos Väderstad— Skänninge—Bränninge Järnvägsaktiebolag på grund
av det bolaget beviljade statslån på 788 500 kronor må till den del berörda
fordran överstiger 320000 kronor, avskrivas under de i statsrådsprotokollet
förordade villkor."
Med bifall till departementschefens hemställan avlät
Kungl. Maj:t proposition till 1926 års riksdag, vilken biföll densamma.
Västerlösa station omkring 1916. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Bolaget träder i likvidation
Det blev icke styrelsen förunnat att begagna sig av den
av Kungl. Maj:t beviljade möjligheten till skuldregleringen. De i bolaget
intresserade kommunerna hade uppgivit varje förhoppning på bolagets
fortbestånd och ville icke teckna den föreskrivna borgen, härvid i viss mån
påverkade av att förhandlingarna mellan sockerfabriksbolaget och betodlarna
om betodling under året strandat, varför ingen som helst trafikinkomst av
bettransporter var att räkna med för det året.
Då det ej heller yppats
någon möjlighet att på annat håll erhålla borgen, fann styrelsen ställningen
ohållbar. Med åberopande av bestämmelsen i aktiebolagslagens § 97 anmälde
styrelsen till 1926 års ordinarie bolagsstämma, att bolaget var skyldigt att
träda i likvidation. Bolagsstämman beslöt, att så skulle ske, och utsåg till
likvidatorer riksgäldssekreterare John Hägglund, grosshandlare Gustaf Wilde
och direktör Alb. Andersson. Extra bolagsstämma den 5 juni 1926 bekräftade
förenämnda beslut.
Vid likvidatorernas första sammanträde den 14 i samma
månad utsågs till ordförande riksgäldssekreterare John Hägglund. Till
sammanträdet hade såsom sakkunnige i trafikspörsmål kallats byråchefen i
Kungl. Järnvägsstyrelsen G. Englund samt trafikdirektör P. Kock
(se vidstående bild), Eskilstuna.
Bland annat förekom härvid till behandling frågan om sättet för driftens
uppehållande på järnvägen.
Spärringe stationshus nyrenoverat på 1930-talet. Foto: "Norra
Östergötlands Järnvägar och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren
1924 - 1944".
Statens Järnvägar upprätthåller driften
Av diskussionen härom och av gjorda beräkningar
framkom, att ganska betydande besparingar kunde göras, därest Statens
Järnvägar genom Skänninge station skötte driften. Åt ordföranden,
riksgäldssekreterare John Hägglund, uppdrogs att härom informera fullmäktige
i Riksgäldskontoret. Med anledning av därvid lämnade upplysningar hemställde
fullmäktige till Kungl. Järnvägsstyrelsen, att denna måtte, så snart ske
kunde, övertaga driften å järnvägen mot att de medel, som utöver
trafikomkostnaderna erfordrades för driftens uppehållande under likvidationstiden, tillskötes av Riksgäldskontoret. Kungl. Järnvägsstyrelsen
förklarade sig villig åtaga sig uppdraget och underställde frågan härom
Kungl. Maj:ts prövning. I skrivelse den 20 augusti 1926 bemyndigade Kungl.
Maj:t järnvägsstyrelsen att med bolaget i likvidation träffa avtal angående
trafikeringen av Väderstad—Skänninge—Bränninge järnväg genom Statens
Järnvägars försorg från och med den 1 sept. tillsvidare, intill dess
annorlunda förordades.
Med anledning av detta bemyndigande upprättades och
utväxlades den 10 september 1926 mellan Kungl. Järnvägsstyrelsen och bolaget
i likvidation avtal angående Statens Järnvägars besörjande av driften på
bolagsjärnvägen, vari bland annat bestämdes, att S. J. skulle ombesörja och
förskottsvis bekosta de underhållsarbeten på banan, som S. J. funne vara
nödtorfteligen erforderliga för att banan måtte kunna i vederbörlig ordning
trafikeras, samt att åt S. J. förbehölls rätt att i avseende på antalet tåg
och beträffande tidtabeller på banan ordna på sätt S. J. funne lämpligt.
Rörande transporter på banan bestämdes, att de för banan fastställda taxorna
skulle tillämpas med rätt för S. J. att medgiva fraktnedsättningar, om
därigenom ökad inkomst kunde förväntas i de kalkyler över bolagets inkomster
och utgifter, som upprättats i samband med statsbanornas övertagande av
driften, hade räknats med fortsatt sockerbetsodling — som ovan omförmälts
hade sådan odling icke förekommit under år 1926. I avsikt att för
lantbrukarna påpeka risken för järnvägsdriftens inställande i händelse av
utebliven sockerbetsodling utsände likvidatorerna den 5 mars 1927 till inom
järnvägens trafikområde boende sockerbetsodlare enträgen uppmaning att
stödja banan genom att minst i samma utsträckning som förut fortsätta med
betodling, i synnerhet sedan frågan härom blivit för åren 1927— 1931 ordnad
genom en av Kungl. Maj:t tillsatt särskild kommission. Oaktat denna vädjan
stannade 1927 års betodling vid 282 tunnland, den minsta areal som dittills
förekommit, och inkomsten av trafik av betor och betmassa vid 10 318 kronor,
eller mindre än hälften av det kalkylerade.
Den förbättring av bolagets ställning, avtalet med S.
J. beräknades medföra, uppnåddes icke. I särskilda poster utanordnade
Riksgäldskontoret till likvidatorerna under år 1926 sammanlagt 28 803: 08
kronor. Samtidigt med översändandet av den sista av dessa poster, 8 000: —
kronor, uttalade Riksgäldskontoret sin förväntan att icke vidare därifrån
medel skulle behöva begäras.
I likvidatorernas berättelse över verksamheten under år
1927 omförmäles, att till övervägande förekommit frågan om järnvägens
framtid och möjligheterna att bilda ett nytt bolag för dess övertagande samt
jämväl att dessa frågor diskuterats med representanter för S. J. Därvid
vanns enighet om att någon ändring av rådande förhållanden icke lämpligen
kunde tänkas förrän under år 1928, då först resultatet av ett helt års drift
förelåg och då även bättre kunde bedömas, i vilken utsträckning
sockerbetsodling var att räkna med för framtiden och således möjligheten för
ett nytt bolags bildande bättre kunde överblickas.
Vid sammanträde den 2 juni 1928, vari deltog, förutom
likvidatorerna och av dem tillkallade, trafikdirektör P. Kock,
representanterna för S. J. byråchef G. Englund, distriktschef Hj. Åberg och
banförvaltare Frank, diskuterades frågan, huru länge S. J. lämpligen borde
ombesörja trafiken på bolagsjärnvägen. Härvid framhölls, att det för
tillfället icke förelåg möjlighet att genom de gamla aktieägarna bilda nytt
bolag, som vore villigt att övertaga järnvägen, samt att sockerbetsodlingen
på grund av rådande låga priser ännu icke återupptagits i full
utsträckning. Då dessutom M. Ö. J. hade trätt i likvidation och
utvecklingen av denna likvidation kunde tänkas inverka på slutliga ordnandet
av V. S. B. J:s förhållanden, beslöts enhälligt att tillsvidare icke vidtaga
åtgärder för ändring av den med Kungl. Järnvägsstyrelsen gällande
överenskommelsen.
Normlösa station på 1930-talet. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
T.Ö.J. övertager driften
1 oktober 1930
Under år 1929 inleddes underhandlingar med N. Ö. J., V.
B. och M. Ö. J., vilka bildat en gemensam trafikförvaltning, om övertagande
under några år framåt av driften av V. S. B. J.
Den 18 mars 1930
undertecknades kontrakt mellan trafikförvaltningen och bolaget i
likvidation, enligt vilken trafikförvaltningen skulle handhava trafikeringen
av järnvägen från den dag de av Kungl. Maj:t den 27 mars 1929 utfärdade
godssamtrafiksbestämmelserna skulle komma i tillämpning, t. o. m. den 31
december 1933. Därest uppsägning ej skedde 6 månader före kontraktstidens
utgång, skulle kontraktet anses förlängt för ytterligare ett år i sänder.
Uppstod under trafikeringstiden driftsförlust, skulle densamma delas lika
mellan Riksgäldskontoret och trafikförvaltningen, dock med iakttagande
därav, att om förlusten understege 10 000 kr., förvaltningen skulle
vidkännas 5 000 kr. och om förlusten överstege 20 000 kr., förvaltningen
därav ej skulle vidkännas högre andel än 10 000 kr.
Sedermera förklarade sig trafikförvaltningen
(med MÖJ som operatör) villig att
övertaga trafikeringen redan fr. o. m. den 1 oktober 1930. Likvidatorerna
antog erbjudandet och underrättade härom Riksgäldsfullmäktige, vilka anmälde
förhållandet till Kungl. Maj:t. I skrivelse till S. J. förordnade Kungl.
Maj:t, att det S. J. lämnade bemyndigandet att uppehålla trafiken å V. S. B.
J. skulle upphöra att gälla från den dag berörda kontrakt trädde i kraft.
Enligt § 1 i nämnda kontrakt ålåg det bolaget i
likvidation att till trafikförvaltningen överlämna sin järnväg med rullande
materiel och inventarier i trafikabelt, av vederbörande tillsynsmyndighet
godkänt skick. För konstaterande av banans, rullande materielens och
inventariernas tillstånd vid överlämnandet skulle hållas syn. Den
föreskrivna synen förrättades den 7 november 1930, och konstaterades därvid
en del bristfälligheter på banan med därtill hörande husbyggnader,
inventarier och rullande materiel. Synemännen värderade skadan på
inventarierna till 850 kr. och på rullande materielen till 25 473 kr., vilka
belopp sedermera inbetalades till trafikförvaltningen. Beträffande
bristfälligheter på bana och husbyggnader beslöts, att kostnaden för
avhjälpande av dylika brister skulle fastställas vid avträdessyn.
Bränninge på 1930-talet. Lok nummer 1 har spårat ur och vält.
Bärgningsarbetet pågår. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
M.Ö.J. köper V. S. B. J.
Bland villkoren för statens hjälp till iordningställande av M. Ö. J.
fanns att M. Ö. J. skulle övertaga V. S. B. J., och skulle M. Ö. J. för
detta övertagande dels förbinda sig att erlägga ett belopp av 70 000: — kr.
medelst revers löpande med 5 % ränta, varav ½ % amortering, dels även lämna
en revers på 80 000: — kr. löpande utan ränta, för vilken
betalningsskyldighet skulle inträda endast efter järnvägens eventuella
nedläggning och upprivning, och skulle detta senare belopp få amorteras
genom de eventuella förluster, som kunde komma att uppstå å järnvägens
drift.
M. Ö. J:s styrelse trädde på grund av dessa villkor omedelbart efter det
nya bolagets bildande i förbindelse med Riksgäldskontoret för att få dessa
uppgörelser ordnade, och den 30 november 1934 resolverade Kungl. Maj:t, att
koncessionen för V. S. B. J. finge överflyttas på M. Ö. J. på villkor, bland
andra, att koncessionsinnehavaren icke var skyldig att uppehålla
koncessionen i större omfattning, än som av järnvägens förvaltning prövades
lämpligt, dock med en del förbehåll av mera formell art. M. Ö. J. hade redan
tidigare, den 31 augusti 1934, erhållit Kungl. Maj:ts tillstånd att nedlägga
person-, post- och styckegodstrafik på bandelen Skänninge—Väderstad och
omedelbart begagnat sig av detta tillstånd.
Den nyssnämnda skuldförbindelsen på 80 000: — kr. amorterades i enlighet
med lånebestämmelserna år från år och var slutamorterad under år 1939,
varefter V. S. B. J. icke längre behövde särskiljas i M. Ö. J:s räkenskaper
utan bägge företagens räkenskaper kunde sammanföras.
Vad som hände i
fortsättningen framgår av MÖJ:s historik. Den finner du här!
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
vsbj_fakta.html senast uppdaterad
2009-02-19
|