Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Trafikförvaltningen
Östergötlands smalspåriga järnvägar, TÖJ, T. Ö. J.
Frågan om sammanslagning av de smalspåriga järnvägarna inom Östergötland och
Norra Småland till en enhet är av gammalt datum. En mycket vidlyftig
utredning av detta ärende hade år 1910 verkställts av för ändamålet utsedda
kommitterade under ordförandeskap av landshövding Swedelius. Denna utredning
omfattade banorna Fågelsta—Vadstena—Ödeshög, Linköping—Fågelsta,
Linköping—Ringstorp, Norsholm—Bersbo, Västervik—Åtvidaberg—Bersbo,
Hultsfred—Västervik, Norrköping—Finspong—Pålsboda—Örebro, Norrköping
—Söderköping—Valdemarsvik samt Norrköping—Arkösund.
Vill du se en större karta? Klicka i bilden
ovan!
Genom utredningen påvisades, att stora fördelar skulle
kunna uppnås genom att samtliga dessa företag sammanfördes till en enhet,
främst trafikökning och undvikande av omlastning genom samtrafikvägarnas
omläggning, bättre utnyttjande av den rullande materielen, minskning av
kostnaderna för materialinköp och förrådsförvaltning samt för verkstäder
m.m. Trots detta lyckades man dock ej uppnå enighet, och förslaget fick
förfalla.
Men tanken var därmed ej avlivad, den fanns kvar och upptogs några
år senare av N.Ö.J:s styrelse i ett förslag att sammanslå de till M. Ö. J.
hörande banorna med N. Ö. J.
Svårigheten för en sådan sammanslagning var
bland andra den, att bandelen mellan Norsholm och Ringstorp hade annan
ägare, med vilken uppgörelse måste träffas rörande de genomgående tågens
framförande över denna bansträcka. Alternativt tänkte man sig dock en direkt
förbindelse, och förslag utarbetades år 1916 till anläggning av smalspårig
järnväg mellan Norsholm och Linköping med sträckning mellan stambanan och
sjön Roxen samt anslutning till M. Ö. J:s spår i Linköping. Förslagen blev
emellertid ej då realiserade.
Först några år senare — år 1922 — upptogs
frågan ånyo och man tillsatte delegerade för utredning av möjligheterna att
sammanslå de bägge företagen N. Ö. J. och M. Ö. J. till ett. Skulle sådan
sammanslagning komma till stånd, bleve det emellertid nödvändigt ej blott
att med N. V. H. J. träffa uppgörelse rörande tillstånd att framföra tågen
över bandelen Norsholm—Ringstorp utan även att av S. J. erhålla medgivande
att betingelserna för försändelsers framförande å de berörda linjerna enligt
N. Ö. J:s lokala taxa måtte anses uppfyllda ävensom att bestående
samtrafiksvägar berörande dessa — helt eller delvis — finge omräknas med
beaktande av att dessa linjer skulle anses tillhöra endast en förvaltning.
En för detta ändamål år 1925 till Kungl. Järnvägsstyrelsen gjord
framställning blev emellertid icke bifallen. Härigenom kom visserligen
frågan om N. Ö. J:s övertagande av M. Ö. J. i ett mindre gynnsamt läge, men
man gav likväl ej upp tanken utan gick i författning om att i alla händelser
låta verkställa en tekniskekonomisk utredning av ärendet.
Något direkt resultat nåddes dock ej heller genom denna
utredning, och något längre fram kom hela ärendet i ett annat läge.
T. Ö. J: bildas
I september år 1927 inkom nämligen till N. Ö. J:s
styrelse en skrivelse från V. B., i vilken föreslogs att företaga utredning
om och i vilken mån samarbete mellan dessa båda företag skulle kunna med
fördel anordnas. Frågan väckte N. Ö. J:s styrelses livliga intresse, och det
gavs i uppdrag till de båda företagens trafikchefer Lindgren och Carlsson
att verkställa sådan utredning, varvid de skulle äga rätt att anlita den
ytterligare sakkunskap, som kunde anses erforderlig eller lämplig.
Till N. Ö. J:s styrelsesammanträde den 27 april 1929
kunde utredningsmännen framlägga huvudgrunderna för ett samarbete mellan de
båda banorna, vilket gick ut på:
- 1. Gemensam trafikförvaltning.
- 2. Gemensamt användande av rullande materiel och
personal.
- 3. Vartdera bolaget erhåller sina inkomster och bär
sina utgifter.
Dessa huvudgrunder godkändes av styrelserna för de båda
järnvägarna, och man beslutade att föreslå årets bolagsstämmor att anta
desamma, vilket även skedde. Därjämte beslutades å stämmorna, att
utredningarna i ärendet skulle fortsättas och bedrivas så, att definitivt
förslag kunde föreläggas 1930 års bolagsstämmor och samarbetet påbörjas
senast den 1 januari 1931.
Då det emellertid ansågs önskvärt att även M. Ö. J.
ingick i den gemensamma förvaltningen, dryftades möjligheterna härtill
mellan de tre bolagens trafikchefer samt ordföranden i Norrköpings
drätselkammare rådman Reventberg, och var de samtliga intresserade för detta
förslag. För dess realiserande ansågs det lämpligt, att N. Ö. J. skaffade
sig ekonomiskt intresse i M. Ö. J. Major Lindgren föreslog därför N. Ö. J:s
styrelse å sammanträde den 13 september 1929 att förvärva den aktiemajoritet
i bolaget, som innehades av Östergötlands Enskilda Bank och som man trodde
sig veta, att banken var benägen att avyttra. För att härom underhandla med
banken utsåg styrelsen herrar Lindgren, Carlsson och Reventberg.
Dessa
delegerade anmälde till styrelsen den 15 oktober, att preliminärt avtal
träffats med banken om inköp av bankens aktiepost i M. Ö. J., 3 900 st.
preferensaktier. Styrelsen godkände avtalet och gav verkställande direktören
i uppdrag att avsluta köpet. Detsamma blev emellertid icke fullföljt. N.
Ö. J. arrenderade i stället under några år M. Ö. J., och då sedermera T. Ö.
J. bildades, ingick M. Ö. J. i denna förvaltning.
Förslag till överenskommelse rörande de tre banornas
samarbete förelåg färdigt på hösten år 1929 och antogs av de intresserade
företagen, av N. Ö. J. å extra bolagsstämma den 18 november sagda år.
Avsikten med samarbetet anges i ingressen till överenskommelsen, i vilken
det heter:
"I ändamål att genom de olika järnvägarnas
sammanförande under en förvaltning, benämnd Trafikförvaltningen
Östergötlands Smalspåriga Järnvägar (T. Ö. J.), åstadkomma rationell
trafikskötsel för järnvägarna såsom helhet, ledande till ökad
nettobehållning såväl genom minskning av utgifter som även genom ökning av
inkomster samt bättre utnyttjande av järnvägarnas tillgångar och personal,
har mellan de tre bolagen träffats överenskommelse om gemensam
trafikförvaltning."
T. Ö. J. skulle omfatta samtliga till M. Ö. J. hörande
banlinjer med en sammanlagd längd av 124,7 km. N. Ö. J:s banlinjer med en
längd av 132,3 km., V. B:s banlinjer med en längd av 101,1 km., Norrköpings
stad tillhöriga av V. B. arrenderade banlinjerna Norrköpings östra—Södra
Hamnen samt Slakthusspåret, längd 2,1 km. och därjämte N. V. H. J.
tillhöriga av N. Ö. J. delvis trafikerade järnvägslinjen Norsholm—Ringstorp
om 13,3 km. längd.
S umman av T. Ö. J. trafikerad banlängd skulle sålunda
uppgå till 373,5 km. Härtill kom sedermera även järnvägen
Skänninge—Bränninge om 27,2 km. längd, varigenom den trafikerade banlängden
ökades till 400,7 km. överenskommelsens villkor var i huvudsak följande:
Trafikförvaltningen handhas av ett trafikutskott,
bestående av två därtill befullmäktigade ledamöter med en suppleant från var
och en av de tre bolagens styrelser samt en verkställande direktör. Dessutom
skall hos Kungl. Maj:t göras framställning därom, att av bolagens kronoombud
ett utses att såsom ordinarie och ett såsom suppleant i trafikutskottet
företräda Kungl. Maj:ts och Kronans intressen.
Trafikutskottet, som utser verkställande direktör med
ett års ömsesidig uppsägning, äger att i enlighet med överenskommelsens
bestämmelser å de tre bolagens vägnar besluta och handla i avseende å
järnvägarnas drift och underhåll.
Förvaltningens huvudkontor skall vara förlagt i
Norrköping.
I den gemensamma förvaltningen skall anses ingå
järnvägarna i befintligt skick med personal, bana och husbyggnader, hamnar
och grustag, däri inbegripna respektive bolag tillhöriga hotellbyggnader
ävensom sådana anordningar, vilka för trafikens höjande å resp. banor redan
finnas föranstaltade, rullande materiel, inventarier och materialier.
Vid överenskommelsen skall fogas en förteckning över
under den gemensamma förvaltningen stående rullande materiel och inventarier
ävensom en förteckning över materialier i förråd. Varje bolag skall i
räkenskaperna gottgöras för materialierna efter värdering enligt dagspris.
Erforderlig nyanskaffning av lokomotiv, person- eller
godsvagnar, erforderliga nyanläggningar, utvidgningar och förbättringar m.
m. skola, efter förslag av verkställande direktören och utlåtande av
trafikutskottet, beslutas och bekostas av vederbörande bolag.
Reparationsverkstaden i Finspong skall i största
möjliga utsträckning gemensamt begagnas och kostnader för underhållet av
rullande materiel samt inventarier därstädes fördelas mellan banorna i
proportion till summan av verkligen utbetalda arbetslöner och verklig
anskaffningskostnad för erforderliga materialier för de reparationer, som
för varje järnvägs räkning i verkstaden utförts.
Om vissa lokomotiv, motorvagnar, personvagnar eller
inventarier användas å annan järnväg än ägarens, skall särskild
överenskommelse träffas angående ersättning till den ägande banan för
begagnande av denna materiel och om dess revision.
Rörande gemensamt användande av godsvagnar skall
särskild överenskommelse träffas.
Alla inkomster — likväl med undantag för varje bolags
egna räntor, inkomster från dotterbolag och inflytande aktieutdelningar samt
inkomster av skogar och lantegendomar — uppbärs av trafikutskottet, som
jämväl — med motsvarande undantag — bestrider alla utgifter för drift och
underhåll, även sådana som avse mindre förändringar av bana med byggnader
och anläggningar samt rullande materiel, vilka icke äro av natur att öka
kapitalvärdet.
Frågor om antagning, befordran och entledigande av
ordinarie personal eller förflyttning av sådan från den ena banan till den
andra, så ock beträffande denna personals lönevillkor, avgöras av
trafikutskottet.
Förslag till gemensam taxa å till T. Ö. J. anslutna
järnvägar skall inom av Kungl. Maj:t föreskriven tid upprättas av
trafikutskottet och underställas Kungl. Maj:ts prövning.
Överenskommelsen träder i kraft den 1 juli 1930 och
skall gälla till den 1 juli 1941. Uppsägning av densamma skall dock ske
minst två år före kontraktstidens utgång. Sker ej sådan uppsägning, gäller
överenskommelsen i ytterligare tio år och så vidare allt framgent.
Ovan är nämnt att uppgörelse måste träffas med S. J.
rörande de genom T. Ö. J:s tillkomst ändrade samtrafiksvägarna, vilket
ärende även berörde Mjölby—Hästholmens järnväg. Enighet härom nåddes, och
överenskommelse i ärendet undertecknades den 11 mars 1930.
Denna överenskommelse stadgade i huvudsak, att om
godstrafiken mellan två vid N. Ö. J., M. Ö. J. och V. B. belägna stationer
enligt vägbestämningsreglerna i de av Kungl. Maj:t den 27 juni 1929
fastställda godssamtrafiksföreskrifterna skulle ledas över väg över järnväg
med olika spårvidd, skulle godstransporterna utan hinder av nämnda regler
ledas över den smalspåriga vägen via Norsholm—Ringstorp.
Denna bestämmelse
gällde dock icke för trafik mellan Norrköping, Kimstad och Norsholm å ena
sidan samt Linköping, Motala, Fågelsta och Hästholmen å den andra samt
mellan Örebro Södra och Linköping. Den smalspåriga vägen skulle dock
fastställas som alternativ transportväg mellan Norrköpings östra å ena sidan
samt Linköping, Motala, Fågelsta och Hästholmen å den andra.
För den fraktavledning, som genom T. Ö. J:s tillkomst
kunde komma att drabba S. J., skulle T. Ö. J. erlägga en årlig avgift av 15
000: — kr. Till M. H. J. skulle av samma orsak erläggas en årlig avgift av 2
800: — kr.
Med N. V. H. J. träffades överenskommelse om rätt att
använda banlinjen Norsholm—Ringstorp mot ett årligt vederlag av 15 000: —
kr.
Slutligen träffades överenskommelse med V. S. B. J. i
likvidation, genom vilken T. Ö. J. övertog trafikeringen av V. S. B. J. och
sålunda åtog sig att ombesörja och bekosta denna järnvägs trafikerande,
underhåll och förvaltning mot rätt att uppbära alla från densamma inflytande
trafikinkomster.
Trafikutskottets första sammanträde ägde rum i Finspong
den 24 april 1930. Till ordförande inom utskottet valdes landshövding Trolle
och till vice ordförande överste Ekelund. Verkställande direktör blev major
Lindgren och trafikchef för hela förvaltningen trafikchef Carlsson, vilken
därjämte skulle förestå banavdelningarna å M. Ö. J. och å V. B.
Banavdelningen å N. Ö. J. skulle liksom förut skötas av baningenjör Laurell,
vilken även utsågs till maskiningenjör för hela förvaltningen.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_fakta_10.html senast uppdaterad
2009-01-30
|