Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
ROJ,
Ruda - Oskarshamns Järnväg
RÄJ,
Ruda - Älghultsby Järnväg
ÖSmJ,
Östra Smålands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
ÖSmJ,
Östra Smålands Järnväg
ROJ och RÄJ i konkurs
Den djupa lågkonjunktur som inträffade under 1920-talet
påverkade järnvägarnas ekonomi mycket starkt.
För ROJ och RÄJ var det fortsatta transporter av sand
och virke som en viss tid räddade situationen. Persontransporterna
försökte man rationalisera 1924 genom att köpa
en motorvagn från Kalmar Verkstad.
Trots stora ansträngningar gick både
ROJ och RÄJ i konkurs 1931. Ett nytt bolag bildades för
den fortsatta verksamheten. Från 1 juli 1932 sammanslogs
ROJ och RÄJ till ett bolag med namnet Östra Smålands
Järnväg, ÖsmJ. Det nya bolaget var ett dotterbolag
till Kalmar - Berga Järnväg, KBJ.
Östra Smålands Järnväg, ÖsmJ
ÖsmJ bildades 1 juli 1932 för att överta Ruda
- Oskarshamns, ROJ, och Ruda - Älghults järnvägar
vilka hade gått i konkurs 1931. Det nya bolaget var ett
dotterbolag till Kalmar - Berga Järnväg, KBJ.
Genom den här sammanslagningen av ROJ och RÄJ
fick man samförvaltning och stordriftsfördelar tillsammans
med KBJ.
Kalmar - Berga Järnvägs lok nummer 4 "Freja"
på vändskivan utanför lokstallet i Kalmar. Tillverkat
av NOHAB 1897. Köptes 1933 av ÖSmJ där det fick
nummer 2. Skrotades 1945. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Mer dragkraft
1933 köpte ÖsmJ ett begagnat tanklok från KBJ,
före detta nummer 4 "Freja". Loket var tillverkat
vid NOHAB 1897. Det numrerades vid ÖsmJ som nummer 2.
1932 köpte man en tvåaxlig lokomotor från Kalmar
Verkstad. Det var för övrigt tillverkarens första
lokomotor. Den fick vid ÖsmJ nummer 101.
Leveransfoto på Kalmar Verkstads första lokomotor.
Levererades till Östra Smålands Järnväg
i slutet av 1932. Lokomotorn finns bevarad på museijärnvägen
Jädraås - Tallås Järnväg. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Några ord om Kalmar läns östra
järnvägs AB
Det här bolaget var ägare till KBJ. 1910 bildade man
ett dotterbolag som inköpte Mönsterås - Åseda
Järnväg, MÅJ, sedan detta bolag gått i
konkurs. Som nämnts ovan bildade Kalmar läns östra
järnvägs AB 1932 ännu ett dotterbolag, ÖsmJ
vilket inköpte ROJ och RÄJ efter konkursen. 1 januari
1937 upplöstes dotterbolagen och inkorporerades direkt med
KBJ.
Den stora vinsten mede detta var att man nu
kunde samutnyttja den rullande materielen över hela linjenätet.
Förstatligande
Den fortsatta lågkonjunkturen på 1930-talet höll
järnvägarna i ett svårt ekonomiskt grepp. Inte
blev det bättre genom den ökande konkurrensen från
landsvägstrafiken.
I och med krigsutbrottet 1939 blev situationen helt ohållbar,
antingen konkurs eller försäljning till staten.
1 juli 1940 köptes ÖsmJ, tillsammans
med KBJ och MÅJ, av staten. Järnvägarna inkorporerades
i Statens Järnvägars organisation, dåvarande
27 trafiksektionen i Kalmar.
Vad hände sedan?
Ironiskt nog ökade trafiken under krigsåren. Samtidigt
minskade konkurrensen på grund av bränslebristen.
På persontrafiksidan sattes rälsbussarna
efterhand in i trafiken. På sträckan Oskarshamn -
Älghult - Brittatorp - Växjö sattes direkta rälsbusståg
in i trafiken.
På samma sträcka gick en omfattande godstrafik. Dragkraften
var till en början tanklok med littera Np vilka på
1950-talet ersattes av nybyggda tenderlok littera Gp. Godstågsparet
9811 och 9812 fortsatte att ha Gp-lok som dragkraft fram till
nedläggningen 1963. Detta blev för övrigt de sista
ordinarie smalspårstågen med ånglok som dragkraft.
ROJ lok nummer 5 tillverkat av Henschel & Sohn 1920. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Lokens vidare öden
- Lok 1 fick efter förstatligandet SJ nummer 3025 och littera
S8p. Loket skrotades 1953
- Lok nummer 2 (KBJ4) skrotades 1945.
- Lok 3 fick efter förstatligandet SJ nummer 3026 och littera
S9p. Sedan loket slopats köptes det av museijärnvägen
Anten - Gräfsnäs Järnväg. Loket är bevarat.
- Lok 4 fick efter förstatligandet SJ nummer 3038 och littera
S2p. Loket skrotades 1962.
- Lok 5 fick efter förstatligandet SJ nummer 3039 och littera
S2p. Sedan loket slopats köptes det av museijärnvägen
Anten - Gräfsnäs Järnväg. Loket är bevarat.
- Lokomotorn 101 fick efter förstatligandet nummer 143 och
littera Zp. Den såldes vidare 1960 till Dala - Ockelbo
- Norrsundets Järnväg, DONJ. Vid DONJ hade den nummer
7. 1971 överfördes den till Museijärnvägen
Jädraås - Tallås Järnväg, JTJ. Den
finns bevarad och är driftduglig.
Nedläggning
Under 1950-talet blev järnvägstrafiken alltmer olönsam
och till sist kom man till "smärtgränsen".
Beslut fattades om nedläggning.
29 september 1963 upphörde all trafik
på sträckan Ruda - Älghult - (Brittatorp). Vissa
transporter av rullande materiel fortsatte att transporteras
över den nedlagda sträckan fram till 1967.
29 september 1963 lades godstrafiken ned på
sträckan Oskarshamn - Kvillegärde.
1 juli 1966 lades persontrafiken ned på
sträckan Oskarshamn - Kvillegärde.
1 juli 1966 lades persontrafiken ned på
sträckan Kvillegärde - Ruda.
1970 upphörde godstrafiken på sträckan
Kvillegärde - Ruda och därmed hade all trafik upphört
på forna ÖsmJ.
Rivning
Mellan Oskarshamn och Skorpetorp revs banan 1968
Mellan Älghult och Ruda revs banan 1968 - 1968.
Slutligen, mellan Ruda och Skorpetorp revs banan 1970 - 1971.
Signaltavlan ovan
betyder "Stopp".
ÖSmJ är borta och här rullar inga tåg längre!
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ÖSmJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
osmj_fakta.html senast uppdaterad 20 januari 2004
|