Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
NÖJ, Norra Östergötlands
Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Stora delar av den fortsatta texten kommer från en bok "Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944. Boken gavs ut
1944 av styrelserna för NÖJ och MÖJ. Texten är något redigerad för att bli
lite mer lättläst.
Kommentarer och tillägg är gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande
stilsort, Arial.
Norra Östergötlands Järnvägsaktiebolags rekonstruktion 1933—1934
N. Ö. J:s moratorium 1933
De för de svenska järnvägarna synnerligen goda åren i slutet av 1920-talet
förbyttes hastigt till sämre från och med året 1930. Detta blev också fallet
för N. Ö. J. Sålunda visade företagets inkomster för sagda år i förhållande
till det föregående en minskning av ej mindre än 218 911: 83 kr. I
styrelseberättelsen för året meddelades, att orsakerna härtill var flere:
"Sålunda", skrev styrelsen, "medförde den snöfattiga vintern 1929—30 en
betydligt reducerad virkes- och massavedsavverkning med därav följande
minskning i virkestransporterna på järnvägen. Den i mars utbrutna strejken
vid vissa pappers- och trämassefabriker, vilken varade över två månader,
medförde en fullständig stagnation vid Ljusfors pappersbruk med dess eljest
betydande transporttillfällen samt inverkade även menligt på transporterna
till och från Skärblacka. När strejken slutligen bilades och arbetet åter
kunde igångsättas, började den ännu rådande depressionen inom såväl trämassa- som trävaruindustrien att göra sig allt mera märkbar och för
bolaget kännbar. Härtill måste även läggas den inkomstminskning, som
förorsakats bolaget dels genom den utav Kungl. Maj:t fastställda lägre taxan
för de till den gemensamma förvaltningen anslutna järnvägsbolagen och dels
de fraktnedsättningar, som framtvingats av bilkonkurrensen. Som av det ovan
anförda framgår, har järnvägens dåliga årsresultat föranletts av en
kombination av ogynnsamma omständigheter, vilken — det torde väl vara att
hoppas — för framtiden icke skall återkomma."
Tyvärr blev emellertid de följande åren ingalunda bättre för
järnvägsbolaget. Sålunda måste man för år 1931 redovisa en ren förlust å
rörelsen av 5 361:11 kr., vilken i styrelseberättelsen förklarades med att
N. Ö. J. åtagit sig garanti för det i trafikförvaltningen ingående M. Ö. J:s
driftskostnader mot uppbärande av inkomsterna. Till följd av den under
driftsåret felslagna betskörden, som endast utgjorde 40 % av den beräknade,
samt på grund av genom kristiden uteblivna spannmålstransporter m. fl.
oberäkneliga faktorer hade ett driftsunderskott för M. Ö. J. uppstått av 44
648: 44 kr., vilket måst gäldas av N. Ö. J. Järnvägsrörelsen hade givetvis
även i övrigt ej varit tillfredsställande, då detta jämförelsevis mindre
underskott kunnat förorsaka ren förlust i årsresultatet.
Året 1932 blev tyvärr ännu ogynnsammare för järnvägsföretaget och medförde
en redovisad förlust på rörelsen av ej mindre än 153 827:66 kr. Vid
styrelsens sammanträde den 21 november 1932 måste verkställande direktören
anmäla, att medel fattades för utbetalning av november månads avlöning till
personalen. Vikbolandsbanan hade emellertid lovat att försträcka sådana, om
inteckningar i fastigheter, som icke ingick i N. Ö. J:s lagfarter, ställdes
som säkerhet, vilken åtgärd av styrelsen godkändes. I samband härmed
beslutades även, att då N. Ö. J. häftade i skuld till T. Ö. J., men V. B.
däremot hade fordran hos denna, man skulle överföra N. Ö. J:s andel i
förrådet på detta företag, varigenom N. Ö. J:s skuld till T. Ö. J. minskades
med motsvarande belopp.
Verkställande direktören anmälde vid samma sammanträde, att medel saknades
till gäldande av såväl räntor som amorteringar på bolagets statslån och
obligationslån samt på dess revers- och checkräkningslån, varför han
hemställde, att styrelsen måtte hos Riksgäldskontoret, vederbörande banker
och obligationsinnehavare begära moratorium intill den 31 december år 1933,
och erhöll han styrelsens bemyndigande att vidtaga härför erforderliga
åtgärder.
Bolagets skulder uppgick i november 1932 till följande belopp:
|
Återstående belopp |
Statslån av år 1884 och 1886 á 4½ %.
Ursprungligt belopp 500 000: — kr. Säkerhet: inteckning med första
förmånsrätt i järnvägen Finspong—Norsholm |
219 309: 07 |
Obligationslån av år 1896 á 4½
%.
Ursprungligt belopp 1 200 000: — kr. Säkerhet: inteckning med första
förmånsrätt i järnvägen Pålsboda—Finspong samt inteckning näst efter
statslånet i järnvägen Finspong—Norsholm ... |
235 000: 00 |
Obligationslån av år 1911 på 5 %.
Ursprungligt belopp 2 000 000: — kr. Säkerhet: inteckning med
första förmånsrätt i järnvägen Örebro—Pålsboda, inteckning
med första förmånsrätt i järnvägen Kimstad—Norrköping, inteckning med första förmånsrätt i järnvägen Pålsboda—Finspong, i den mån denna icke tages i anspråk för 1896 års obligationslån, inteckning näst efter statslånet i Finspong— Norsholms
järnväg, i den mån denna icke tages i anspråk för 1896 års obligationslån |
1 297 000: 00 |
Checkräkning i Östergötlands Enskilda Bank, Norrköping.
Säkerhet: inteckning i Örebro—Pålsboda järnväg efter ovan nämnda
inteckningar |
249 724: 11 |
Checkräkning i Skandinaviska Kreditaktiebolaget, Norrköping.
Säkerhet: inteckningar, som äro pantförskrivna för obligationslånen av åren 1896 och 1911, i den mån desamma icke tagas i
anspråk för gäldande av dessa lån |
349 866: 94 |
Reverslån i Östergötlands Enskilda Bank, Finspong. Säkerhet: inteckning i järnvägen Pålsboda—Finspong efter ovan nämnda
inteckningar |
300 000: 00 |
Summa kronor |
2 650 900: 12 |
För fullgörande av det honom lämnade uppdraget kallade verkställande
direktören fordringsägarna till ett enskilt sammanträde i Norrköping
tisdagen den 17 januari 1933. Till detta sammanträde kom
från Järnvägsbolagets styrelse: landssekreterare V. E. von der Lancken,
dåvarande rådmannen, sedermera borgmästaren C. J. Reventberg, verkställande
direktören major Eric M. Lindgren, trafikchef Carl Carlsson och f.
riksdagsman Karl Andersson, Eliantorp;
från Östergötlands Enskilda Bank: överste John Ekelund och bankdirektör
Einar Beskow;
från Skandinaviska Kredit Aktiebolaget: bankdirektör Leon. Klingbom; från
Livförsäkrings Aktiebolaget Thule och Försäkrings Aktiebolaget Freja: jur.
kand. M. Pontin;
från Gefle—Dala Järnvägs Änke- och Pupillkassa, Understödsförening, och
Gefle—Dala Järnvägs Pensionskassa, Understödsförening: kamrerare Bror
Wennerdahl;
från Statens Järnvägars Pensionsfond: trafikinspektör K. E. Martien;
från Enskilda Järnvägarnas Försäkringsanstalt mot olycksfall: direktör M. M.
Friberg.
Därjämte var en hel del obligationsinnehavare representerade genom
fullmakter.
Vid sammanträdet, som öppnades av bolagsstyrelsens vice ordförande herr
Reventberg och sedermera avhölls under ordförandeskap av herr von der
Lancken, föredrogs en av trafikchef Carlsson och baningenjör Laurell
uppgjord "beräkning av det realisationsvärde, som bör kunna erhållas ur
Norra Östergötlands Järnvägsaktiebolag tillhörande järnvägar, i händelse
järnvägsdriften nedlägges och bananläggningen med rullande materiel och
inventarier realiseras". (I denna beräkning var ej upptaget något värde för
i banvallen ingående jordområden.)
1. Linjen Örebro—Pålsboda 176 400: —
2. ,, Pålsboda—Finspong 509 000: —
3. „ Finspong—Norsholm 173 500: —
4. ,, Kimstad—Norrköping 186 100: —
Inventarier 1 500: —
Fastigheter som ej ingå i järnvägsfastigheten 118500: —
Aktier och diverse 16 500: —
Summa kronor 1 181 500: —
Trafikchef Carlsson hade även uppgjort en kalkyl över bolagets beräknade
inkomster och utgifter för år 1933, vilken visade ett mycket nedslående
resultat, varför han ansåg, att bolaget måste söka få till stånd en sådan
uppgörelse med sina borgenärer, att en betydande del av bolagets skuldsumma
avskrivs.
"Huru stor denna avskrivning skall bliva", så avslutade herr Carlsson sin
utredning, "torde icke nu med någon grad av tillförlitlighet kunna avgöras,
utan måste bliva beroende på huru utvecklingen av bolagets trafik under år
1933 kommer att gestalta sig, samtidigt som bolaget måste sträva efter att
få sina driftkostnader än ytterligare minskade. Om bolaget genom ytterligare
reduceringar av driftkostnaderna kan få dessa ned till c:a 1050000:— kr.
samtidigt som inkomsterna ökas, så att de icke understiga 1932 års
inkomster, synes bolaget bliva i stånd att kunna förränta ungefär hälften av
den skuldsumma, som nu åvilar bolaget, eller i runt tal 1500000:—. En
avskrivning av ungefär halva skuldbeloppet synes emellertid ofrånkomlig."
Major Lindgren, som inte såg fullt lika pessimistiskt på den inträdda
situationen, lämnade en skriftlig redogörelse över järnvägsbolagets uppkomst
och utveckling samt över företagets ekonomi. Han redogjorde vidare för de
åtgärder man redan företagit i besparingssyfte och vad man tänkte sig att i
sådant avseende ytterligare kunna åstadkomma. Skrivelsen avslutades sålunda:
"Som av det ovanstående framgår, är det för bolaget icke möjligt att under
nuvarande lågkonjunktur förränta och amortera sina skulder. Skall således
bolaget kunna fortsätta sin verksamhet utan ett ackordsförfarande, som för
en del av fordringsägarna innebär en definitiv förlust av vissa delar av
deras fordringar, är det absolut nödvändigt, att det begärda moratoriet nu
beviljas. Bolaget har ju tidigare varit ett gott företag och till och med
kunnat lämna sina aktieägare en förhållandevis hög utdelning. Om normala
konjunkturer återvända, varom styrelsen givetvis icke vågar profetera något,
är det ingalunda uteslutet, att bolaget kan återfå en sådan ställning, att
detsamma förmår fullgöra sina förbindelser till sina fordringsägare.
Styrelsen vågar därför hoppas, att fordringsägarna vilja medgiva det av
styrelsen begärda moratoriet."
Utseende av obligationsinnehavarnas förtroenderåd
Efter någon diskussion beslutades också enhälligt, att dels bevilja det
begärda moratoriet för 1896 och 1911 års obligationslån för tiden högst
intill 1933 års utgång, dels ock utse ett förtroenderåd på tre personer med
uppdrag att följa bolagets förvaltning och undersöka de olika åtgärder, som
kunde tänkas lämpliga i gemensamt intresse för ett säkerställande av
obligationerna.
Samma anstånd medgavs även sedermera av vederbörande beträffande bolagets
statslån och banklånen.
Till ledamöter av förtroenderådet valdes överste John Ekelund
(sammankallande), Norrköping, trafikchef John Johnson, Eskilstuna, samt jur.
kand. M. Pontin, Stockholm.
Vidare uppdrogs åt bolagets styrelse att på obligationsinnehavarnas vägnar
hos riksgäldssekreterare John Axel Hägglund hemställa, att han ville delta i
förtroenderådets utredningsarbete.
Besparingsåtgärder
Järnvägsbolagets ledning hade redan tidigare inlett underhandlingar i
besparingssyfte med bolagets anställda, vilka underhandlingar resulterat i
att lönerna för linjepersonalen nedsatts med 10 % och för kontorspersonalen
med 15 %. Förvaltningspersonalen hade fått vidkännas ännu högre
nedskärningar av sina förmåner. Då det emellertid ansågs nödvändigt att
undersöka, om inte ytterligare besparingar kunde göras, anhöll
förtroenderådet, att styrelsen ville låta verkställa en sådan undersökning
genom byråchefen hos Kungl. Järnvägsstyrelsen J. E. Lindblad. Dennes
utredning låg färdig i maj 1933 men föranledde inte några vidare åtgärder,
utan man beslutade då att tills vidare se tiden an.
Pensioner
En utgift, som emellertid särskilt tyngde bolagets utgiftsstat, var den för
pensioner.
Då de enskilda järnvägarnas pensionskassa bildades år 1888, hade förfrågan
framställts även till de båda järnvägsbolagen Pålsboda — Finspong och
Finspong — Norsholm, om de inte ville ingå i kassan för sin personal,
vartill bolagen dock då svarade nej. Man ordnade själv pensionsfrågan, och
medel avsattes varje år till en pensionskassa.
Under årens lopp blev
emellertid denna pensionsfråga ofta ventilerad mellan ledningen och
personalen men den fick inte sin lösning förr än år 1912. Den personal, som
därtill var berättigad på grund av sin ålder, inlöstes då i Sveriges
Enskilda Järnvägars Pensionskassa för kr. 44 543: —, vilket belopp togs ur
järnvägens pensionsfond, som härigenom minskades till 118 064: — kr. Detta
återstående belopp beräknades skola räcka för pensionering av den äldre
personal, som inte kunde vinna inträde i pensionskassan. Men denna beräkning
hade inte hållit streck, och under år 1933 skulle kassans kontanta medel
vara slut. Kassan hade dock en fordran hos järnvägsbolaget på 40 000: — kr.
Bristen måste givetvis täckas med trafikmedel, och det beräknades att härför
skulle erfordras c:a 20 000: — kr. per år, oberäknat den pension på 10 500:
— kr., som enligt bolagsstämmobeslut år 1928 skulle utgå till verkställande
direktören vid dennes avgång från tjänsten den 1 juli 1933.
Dessa utgifter skulle, som sagt, i hög grad tynga bolagets budget, men de
var givetvis ofrånkomliga.
Förslag till N. Ö. J:s rekonstruktion
Såväl inom förtroenderådet som inom järnvägens förvaltning diskuterades i
första hand frågan om hur man skulle söka ordna med företagets
rekonstruktion.
Under år 1932 hade flera järnvägsföretag i vårt land råkat i
ekonomiska svårigheter, och Kungl. Maj:t hade, för att utröna möjligheterna
att genom sammanslagning av vissa banor till större enheter eller på annat
sätt kunna sanera dessa företag, tillsatt sakkunniga. Dessa, som benämndes
"1932 års järnvägsekonomiutredning", utgjordes av landshövdingen i
Stockholms län Nils Eden, ordförande, verkställande direktören hos
Stockholm—Roslagens Järnvägs Aktiebolag Åke Nerell samt t. f.
distriktschefen vid Statens Järnvägar A. Påhlson. Dessa sakkunniga hade till
överläggning upptagit frågan om en fusion mellan Östergötlands Smalspåriga
Järnvägar och Norsholm—Västervik—Hultsfreds Järnvägar och önskade för detta
ändamål att en rekonstruktionsplan för N. Ö. J. snarast skulle utarbetas.
Trafikchef Carlsson framlade med anledning härav i maj 1933 ett av honom
utarbetat preliminärt förslag till sådan rekonstruktion. Enligt detsamma
borde 1911 års obligationslån nedskrivas till 25 % av sitt värde samt
bankernas fordringar helt avskrivas. Att detta förslag mötte kritik både hos
förtroenderådet och bankerna, var ju ej att undra på. De statliga
myndigheterna ställde sig däremot ganska förstående till detsamma.
På grund av den mot förslaget framställda kritiken ägde ett flertal
överläggningar rum mellan de intresserade parterna, och man sammanträffade
slutligen den 24 juli 1933 inför 1932 års järnvägsekonomiutredning för att
söka att få enighet i frågan. Vid detta sammanträde meddelade herr Carlsson,
att det högsta belopp, som styrelsen vågade beräkna kunna inflyta som årligt
driftöverskott, vore 140 000: — kr., och det var endast med stor tvekan man
räknade med denna summa. Utgående från densamma framlade
Järnvägsekonomiutredningen följande
"P. M.
med Förslag till rekonstruktion av Norra Östergötlands Järnvägs A/B.
Planen
grundar sig på den förutsättningen, att man för framtiden skall kunna räkna
med ett årligt driftöverskott av 140 000: — kr.
Med utgångspunkt från detta belopp föreslås följande ändringar beträffande
järnvägsbolagets skulder och för dessa gällande villkor.
I. De första fyra åren.
1. Det nuvarande statslånet (ursprungligt belopp 500000:— kr.)
á c:a
200000:— kr. (inklusive anståndsränta) omskrives till nytt lån, löpande
med 5 % annuitet (varav 4½ %
ränta). Årlig utgift c:a |
Kr. 10 000 |
2. 1896 års obligationslån (ursprungligt belopp 1 200 000: —) varav nu
återstår 235 000: — kr. och 4 års annuitet utbetalas planmässigt, årlig
utgift c:a |
Kr. 65 000 |
3. På 1911 års obligationslån (ursprungligt belopp 2000000:— kr.), varav nu
återstår 1 297 000: — kr., nedsättes räntefoten till 4 % och erlägges ingen
amortering. Årlig utgift c:a |
Kr. 52 000 |
4. På sina fordringar, c:a 900000:— kr., medgiva
bankerna räntefrihet .... „
|
—: — |
Summa årliga utgifter |
Kr. 127000 |
vartill komma c:a 15000:— kr. för vissa andra i vinst- och förlusträkningen
förekommande utgifter.
Det förutsattes vidare, att under innevarande år (1933) eller därförut
upplupna men ej erlagda räntor efterskänkas, utom i vad avser 1896 års lån,
för vilket bankerna — om så anses erforderligt — åtaga sig ansvar.
II. Efter fyra år (alltså från och med 1938).
1. Statslånet som ovan, årlig utgift c:a |
Kr. 10 000 |
2. 1896 års obligationslån, slutbetalat |
— |
3. 1911 års obligationslån omlägges efter 4 %
räntefot och till en amorteringstid av c:a 27 år, varigenom
annuiteten nedbringas till c:a |
Kr. 80 000 |
4. Bankernas fordringar nedskrivas till 200 000: —
kr. (c:a 20 %) att förräntas efter 4 % och amorteras inom 20 år.
Annuitet c:a |
Kr. 15 000 |
Summa årliga utgifter |
Kr. 105 000 |
Beträffande bolagets eget kapital föreslås
1. Att Norrköpings stad erhåller 5 % preferensaktier för det belopp av 200
000: — kr., som staden måste tillhandahålla bolaget för att detta skall
kunna förvärva M. Ö. J. (eventuellt kan beloppet också tänkas tillskjutet i
form av lån).
2. Att bankerna erhålla stamaktier med bästa förmånsrätt för skillnaden
mellan sina nuvarande fordringar och dessas nedskrivna belopp eller alltså
för ett sammanlagt belopp av c:a 700000: — kr., samt
3. Att det nuvarande stamaktiekapitalet 1 872 000: — kr. nedskrives till
lämpligt belopp med sämre rätt än i punkt 2 berörda aktier."
De vid sammanträdet närvarande representanterna för järnvägsbolaget och
fordringsägarna — bankerna och obligationsinnehavarna — ansåg sig kunna
förorda detta förslag och skulle diskutera detsamma med intressenterna.
Riksgäldskontoret meddelade också i skrivelse till järnvägsbolaget,
"att därest samtliga i frågan intresserade lämna sin medverkan till
förslagets genomförande och förutsatt att inköp av M. Ö. J. kommer till
stånd, allt i överensstämmelse med skrivelsens innehåll, fullmäktige i
Riksgäldskontoret är beredda att tillstyrka av Eder hos Kungl. Maj:t gjord
framställning om avlåtande av proposition till 1934 års riksdag angående
reglering av bolagets skuldförhållanden till staten i enlighet med sagda
förslag".
Bankerna meddelade bolaget, att man önskade följande ändringar i de
föreslagna villkoren till rekonstruktionsplanen:
"att när räntebetalningarna återupptagas på det lån de skulle lämna på
200000:— kr. eller den 1/1 1938, räntan kommer att utgå efter 5 %,
att räntan å de tecknade preferensaktierna likaledes bestämmes till 5 %,
samt att det gamla aktiekapitalet nedskrives och att överenskommelse träffas
om preferensaktiernas rösträtt i bolaget."
Det sistnämnda villkoret var ett av de viktigaste, enär bankerna ansåg, att
om deras fordringar skulle utbytas mot ett så stort belopp preferensaktier,
borde de icke blott bliva representerade inom företagets styrelse utan även
där erhålla bestämmanderätten.
Norrköpings stad, som tillfrågats om dess inställning till den ifrågasatta
medverkan till rekonstruktionen, svarade, att då den för svars avlämnande
utsatta tiden varit så kort, att definitivt svar ej kunde lämnas, hade
presidierna inom stadsfullmäktige och drätselkammaren sammanträtt och gjort
följande uttalande:
"Vid sammanträde, som den 3 augusti 1933 hållits mellan ledande kommunalmän
i Norrköping för dryftande av den ståndpunkt, som Norrköpings stad borde
intaga med anledning av den nuvarande ekonomiska situationen vid Norra
Östergötlands Järnväg, hava de vid sammanträdet närvarande enat sig om att
uttala, att de för sin del funno det med stadens intressen i nämnda järnväg
förenligt att från stadens sida vidtages en stödåtgärd, som kunde möjliggöra
en ifrågasatt rekonstruktion av Norra Östergötlands Järnvägsaktiebolag, samt
att nämnda åtgärd lämpligen borde givas formen av ett åt bolaget av
Norrköpings stad lämnat lån å 200000:— kronor med uttryckligt villkor, att
staden till säkerhet för detta lån erhölle inteckningar i järnvägen,
liggande mellan 200000:— och 400000:— kronor av de inteckningar, som för
närvarande i Riksgäldskontoret ligga som säkerhet för järnvägsbolagets
statslån, för närvarande utgörande c:a 200000:— kronor, ävensom att de
hypotek, som genom amorteringarna å statslånet frigöras från
Riksgäldskontoret, automatiskt skola tillfalla staden som säkerhet för dess
lån.
Möjligheten för genomförande av här angivna stödaktion är dock för
närvarande närmast beroende på vad stadens drätselkammare och
stadsfullmäktiges beredningsutskott kunna komma att besluta i förevarande
spörsmål."
Det uppställda villkoret för stadens deltagande i stödet åt N. Ö. J. eller
att staden skulle erhålla de ovannämnda inteckningarna som säkerhet för åt
bolaget lämnat lån blev föremål för långa överläggningar, och då enighet
härom ej kunde nås, blev detta villkor slutligen den sten, som stjälpte den
med så mycket arbete uppbyggda rekonstruktionsplanen.
Anledningen till att tvistighet kunde uppkomma rörande denna inteckning var
följande.
Då Riksgäldskontoret på sin tid beviljade bolaget lån på 500 000: — kronor,
lämnades som säkerhet för detsamma inteckningar med första förmånsrätt i
järnvägen Finspong—Norsholm på samma belopp. På denna skuld återstod vid
slutet av år 1933, inklusive anståndsränta, 205 066:44 kronor.
Inteckningarna mellan 500 000: — kronor och 1 200 000: — kronor hade lämnats
som säkerhet för 1911 års obligationslån.
Genom 1912 års lag rörande s.k. ägarehypotek bestämdes bland annat, att om
vid fastighets exekutiva försäljning eller vid fastighetsägarens konkurs
inteckning är belånad till lägre belopp än det nominella, överskottet
tillfaller fastighetsägaren respektive hans konkursbo. Järnvägsbolaget ansåg
sig emellertid med hänsyn till obligationskontraktets innebörd inte kunna
godtyckligt disponera över ägarehypoteket, vilket Norrköpings stad fordrade
som säkerhet, i händelse staden skulle med lån eller på annat sätt lämna
bolaget sitt stöd, med mindre än att de pantförvaltande bankerna och
obligationsinnehavarna därtill lämnade sitt samtycke. Detta erhölls dock
icke, enär några av de större obligationsinnehavarna av principiella skäl
bestämt satte sig däremot.
Ett flertal sammanträden hölls för att uppnå enighet rörande detta villkor.
Norrköpings stad ställde visserligen i utsikt, att man skulle nöja sig med
endast 100 000: — kr. av de ifrågavarande inteckningarna, om säkerhet för
resten av stödbeloppet lämnades i inteckningar i M. Ö. J., men enighet kunde
i alla händelser inte åvägabringas, och vid ett sammanträde inför 1932 års
järnvägsekonomiutredning den 15 september 1933 avslutade ordföranden,
landshövding Eden, förhandlingarna med följande anförande:
Utredningsmännen kom nu närmast att tillskriva parterna för att få frågans
läge definitivt konstaterat, eventuellt kom samtidigt att göras en
officiell hänvändelse till stadsfullmäktige i Norrköping angående
möjligheten att komma förbi det från stadens sida hittills uppställda
villkoret. Därest på detta sätt bekräftelse vunnes, att
meningsskiljaktigheterna beträffande det framlagda rekonstruktionsförslaget
kvarstod, skulle utredningsmännen för sin uppdragsgivare anmäla, att
förhandlingarna strandat och att utredningsmännen på grund härav jämväl såg
sig förhindrade att tills vidare handlägga frågan angående N. Ö. J:s förvärv
av M. Ö. J. och om åstadkommande av en fusion av Östgöta-och
Västerviksbanorna, vilka frågor för sin lösning vore beroende av att N. Ö.
J. blivit rekonstruerat”.
I enlighet med detta uttalande sände Järnvägsekonomiutredningen den 14
oktober 1933 en skrivelse till samtliga intresserade parter, i vilken
framhölls, att meningsskiljaktigheter rörande rekonstruktionsplanen inte
förelåg i annat hänseende än beträffande den punkt, som avsåg Norrköpings
stads medverkan, varför man riktade en varm vädjan till parterna att jämväl
i denna punkt söka att uppnå enighet. På skrivelsen begärdes svar före den
15 november 1933.
Sådana svar inkom inom föreskriven tid från Norrköpings stad,
Järnvägsbolagets styrelse, de fordringsägande bankerna samt
obligationsinnehavarnas förtroenderåd, som, innan svar lämnades, varit i
samråd med representanter för de större obligationsinnehavarna.
Genom de
inlämnade svaren måste utredningsmännen emellertid konstatera, att enighet
mellan parterna icke kunnat ernås, då Norrköpings stad inte avstod från den
fordrade säkerheten av inteckningar intill 1 000 000: — kr. i det s. k.
ägarehypoteket och de större obligationsinnehavarna på sin sida inte tillät
att någon del av detta pantförskreves till staden. Ytterligare svårigheter
hade även tillkommit genom att staden ännu inte kunnat ta slutgiltig
ställning till rekonstruktionsförslaget i övrigt och att
obligationsinnehavarna genom förtroenderådet givit till känna, att de för
sin medverkan till förslagets genomförande även fordrade att få "för dem
betryggande inflytande i bolagets skötsel och ledning".
På grund av detta meddelade utredningsmännen i skrivelse den 15 december
1933 till de intresserade parterna, att de med beklagande måste konstatera,
att deras bemödanden att sammanföra parterna i den föreliggande frågan till
en uppgörelse icke vidare kunde fullföljas, varför de till statsrådet och
chefen för kommunikationsdepartementet kommer att anmäla, att
förhandlingarna om en frivillig rekonstruktion av järnvägsbolaget inte lett
till positivt resultat, samt att de inte kunde framlägga något förslag till
statens medverkan för sådan rekonstruktion.
Åtgärder med anledning av att rekonstruktionsförslaget ej kunde
genomföras
Situationen blev genom detta resultat av förhandlingarna i hög grad
tillspetsad, och då förtroenderådet, under den tid ärendet behandlades av
Järnvägsekonomiutredningen, haft ingående överläggningar såväl med
representanter för de bägge fordringsägande bankerna som med de större
obligationsinnehavarna och då kommit till den bestämda uppfattningen, att en
uppgörelse i frågan var utesluten, för så vitt Norrköpings stad inte avstod
från sin fordran på säkerhet i ägarehypoteket, såg man ingen annan möjlighet
till frågans lösning än att fordringsägarna fick utse en ny styrelse för
järnvägsbolaget, vilken möjligen skulle kunna framlägga ett annat
rekonstruktionsförslag. Man ansåg sig ha så mycket större anledning att gå
denna väg, som man genom att — åtminstone för något år — sköta rörelsen
skulle kunna erhålla bättre överblick över den verkliga ställningen och
företagets utsikter för framtiden. På grund härav beslutade representanter
för Försäkrings A/B Freja, Livförsäkrings A/B Thule, Gefle—Dala Järnvägs
Pensionskassa, Gefle—Dala Järnvägs Änke- och Pupillkassa,
Oxelösund—Flen—Westmanlands Järnvägs A/B:s Pensionskassa Understödsförening,
Skandinaviska Kredit A/B och Östergötlands Enskilda Bank A/B den 22 december
1933 att till N. Ö. J:s styrelse avlåta en skrivelse i ärendet, vilken
skrivelse hade följande lydelse:
"Sedan det numera visat sig, att det rekonstruktionsförslag, som
järnvägsbolagets styrelse tillställt fordringsägarna, icke gått att
genomföra, torde det för järnvägsbolaget, då det under år 1933 gällande
moratoriet utlöper, icke återstå annat än att antingen begära sig i konkurs
eller upptaga förhandlingar med fordringsägarna om fortsatt moratorium.
Undertecknade försäkringsbolag och pensionskassor, vilka representera några
av de större obligationsinnehavarna, samt undertecknade banker såsom
fordringsägare äro för sin del eventuellt villiga att bevilja
järnvägsbolaget fortsatt moratorium under förslagsvis ytterligare sex
månader. Sådant moratorium bör dock sökas vid ett nytt sammanträde med
fordringsägarna, vilket möte lämpligen hålles i Stockholm och till vilket
järnvägens styrelse enligt vår mening snarast bör utfärda kallelse.
Det torde vara otvivelaktigt, att så länge bolaget ej kan uppfylla sina
betalningsförpliktelser utan måste begära moratorium från fordringsägarnas
sida för att kunna fortsätta sin rörelse, man har rätt att anse, att
rörelsen bedrives för fordringsägarnas räkning och ej för aktieägarnas.
Under sådana förhållanden borde de nuvarande aktieägarna enligt vår mening
bereda fordringsägarna tillfälle att i järnvägsbolagets styrelse insätta
representanter samt utse revisorer. Frågan är därföre, om ej extra
bolagsstämma omedelbart bör utlysas och för nytt styrelseval erforderliga
fullmakter ställas till fordringsägarnas förfogande. Därigenom skulle det av
fordringsägarna tillsatta förtroenderådet kunna upphöra, samtidigt som den
nya styrelsen skulle ha större möjligheter att på nytt upptaga förhandlingar
om eventuell rekonstruktion av järnvägen.
Vi vore tacksamma, om styrelsen vid sammanträdet ville lämna fordringsägarna
en så noggrann redogörelse som möjligt över resultatet av innevarande års
rörelse å såväl N.Ö.J:s som M. Ö. J:s järnvägar, varjämte fordringsägarna
borde delgivas resultatet av de värderingar av bolagets tillgångar, som
företagits under året, och de kalkyler, som eventuellt finnas uppgjorda för
nästa års drift."
Denna skrivelse behandlades på N. Ö. J:s styrelsesammanträde den 28 december
1933, vid vilket även förelåg en skrivelse från Riksgäldskontoret, i vilken
erinrades om att det bolaget beviljade moratoriet upphör den 31 december
1933 och att på statslånet var förfallet ett belopp av 25 000:— kr. jämte
överränta därå från årets början, och anhöll Riksgäldskontoret att vid
moratorietidens utgång få emotse de förfallna beloppen.
Vid styrelsesammanträdet meddelade ordföranden, rådman Reventberg —
excellensen Trolle hade vid 1933 års bolagsstämma lämnat styrelsen —, att
förda underhandlingar med en del fordringsägare om eventuellt ackord icke
lett till resultat, varför styrelsen nu inte hade annat att göra än att
kalla fordringsägarna till sammanträde, vilket utsattes att hållas i
Stockholm den 8 januari 1934.
Sammanträde med obligationsinnehavarna för förlängt moratorium
Till detta sammanträde kom representanter för Riksgäldskontoret, N. Ö. J:s
styrelse, Skandinaviska Kredit A/B, Östergötlands Enskilda Bank A/B,
Försäkrings Aktiebolagen Freja och Thule, Oxelösund—Flen—Westmanlands
Järnvägs A/B:s Pensionskassa Understödsförening, Enskilda Järnvägarnas
Försäkringsanstalt mot olycksfall, Kungl. Järnvägsstyrelsen, Uppsala
Sparbank, Sparbanken i Hälsingborg, Gefle—Dala Järnvägs Änke- och
Pupillkassa och Gefle—Dala Järnvägs Pensionskassa m. fl.
Representerade var 78 % av 1896 och 72 % av 1911 års obligationer.
Sedan trafikchef Carlsson redogjort för ställningen och utsikterna för den
närmaste framtiden, beslutades utan meningsskiljaktighet att bevilja bolaget
förlängt moratorium tillsvidare till den 30 juni 1934 under villkor: att
extra bolagsstämma inkallades så snart som möjligt,
att nuvarande styrelseledamöter vid denna stämma ställde sina platser till
stämmans förfogande, att innehavarna av aktiemajoriteten i bolaget utsåg sju
styrelseledamöter, av vilka fyra skulle bestämmas av de större
fordringsägarna, samt att under tiden från och med den 1 januari 1934 till
och med moratorietidens utgång räntebetalningar eller andra utgifter än som
oundgängligen erfordrades för järnvägens drift, icke verkställdes.
I beslutet deltog inte ombuden för Riksgäldskontoret och Kungl.
Järnvägsstyrelsen. Riksgäldskontoret meddelade emellertid sedermera, att
kontoret den 12 januari 1934 beviljat moratorium för bolaget, men endast
till den 15 mars 1934. Avsikten med denna begränsning av moratorietiden var
den, att man ville söka att få fram ett nytt rekonstruktionsförslag för N.
Ö. J. och M. Ö. J. i sådan tid, att proposition kunde framläggas för 1934
års riksdag angående dels omläggning av statslånet till N. Ö. J., dels ock
ett nytt statslån till M. Ö. J. för denna järnvägs iståndsättande, vartill
ansågs erfordras 340 000: — kr. Riksgäldskontoret framhöll samtidigt, att då
den ordinarie propositionstiden utgick i mitten av mars, vore det önskvärt
att det nya rekonstruktionsförslaget förelåg klart redan före februari
månads utgång.
Extra bolagsstämma och val av ny styrelse för N. Ö. J.
Extra bolagsstämma utlystes till den 23 januari 1934. Vid densamma var 6 873
st. aktier representerade, av vilka 3 042 st. tillhörde Vikbolandsbanan, 1
890 st. A/B Vikno och 1 874 st. A/B Novik, båda dotterbolag till V. B.
Norrköpings stads aktier var däremot ej representerade.
Till ledamöter av den nya styrelsen för bolaget valdes överste John Ekelund,
Norrköping, bankdirektör Einar Beskow, Linköping, direktör Albin Andersson,
Linköping, trafikchef John Johnson, Eskilstuna, f. riksdagsman Karl
Andersson, Eliantorp, och trafikchef Carl Carlsson, Norrköping. Vid årets
ordinarie bolagsstämma utökades styrelsen med ännu en ledamot, bankdirektör
S. Rydin, Stockholm. Statens representant, landssekreterare V. E. von der
Lancken, kvarstod givetvis i den nya styrelsen.
Nytt förslag till rekonstruktion av N. Ö. J.
Sedan registrering av denna i laga ordning meddelats av Kungl. Patent- och
Registreringsverket, började styrelsen sitt arbete, vilket främst inriktades
på att snarast möjligt få fram ett nytt rekonstruktionsförslag. Härvid måste
man särskilt taga hänsyn till tvenne omständigheter, nämligen dels att något
stöd från Norrköpings stads sida inte var att påräkna och dels att i
rekonstruktionsplanen även måste ingå sanering av M. Ö. J.
Som i ett föregående kapitel närmare berättats, ägdes de skilda till M. Ö.
J. hörande banorna efter bolagets konkurs och exekutiv försäljning av dess
järnvägar av de olika inteckningsinnehavarna, och driften på järnvägen
uppehölls av N. Ö. J. Inteckningsinnehavarna hade träffat avtal med N. Ö. J.
att överlåta sina andelar till detta företag eller ett dess dotterbolag, som
eventuellt skulle komma att bildas för ett sammanförande av de till M. Ö. J.
hörande olika banlinjerna till ett järnvägsföretag. En rekonstruktion av N.
Ö. J. utan statens medverkan var knappast tänkbar, och staten fordrade för
sådan medverkan, att N. Ö. J. övertog hela ansvaret för M. Ö. J. Om så ej
skedde, fanns knappast någon utsikt att uppehålla driften å M. Ö. J., varför
man stod inför risken att eventuellt bli nödsakad att nedlägga denna, riva
upp banan och realisera tillgångarna. Styrelsen för östgötabanken, som genom
sitt ingripande tagit ansvaret för N. Ö. J., ville under inga förhållanden
vara med om att något sådant skulle inträffa, vilket skulle medföra
svårigheter i ekonomiskt avseende för stora områden i västra Östergötland,
en uppfattning som också helt delades av N. Ö. J:s nya styrelse. Man
inkopplade därför M. Ö. J. i det nya rekonstruktionsförslaget och förutsatte
ett intimt samarbete mellan de bägge järnvägsföretagen.
För ordnande av denna angelägenhet tänkte man sig att bilda ett nytt bolag,
som för en köpesumma av 500 000: — kr. skulle överta samtliga Mellersta
Östergötlands Järnvägar i enlighet med de grunder, som fastställdes i
köpeanbudet av den 18 augusti 1932. Det nya bolagets aktiekapital skulle
bliva 150 000:— kr., som helt skulle övertagas och likvideras av N. Ö. J.
övriga erforderliga 350 000: — kr. skulle anskaffas genom upptagande av dels
ett lån på 300 000: — kr., för vilket utlovats borgen av samtliga de
kommuner, som genomlöptes av banorna, samt av Mellersta Sveriges
Sockerfabriks Aktiebolag, dels ock ett lån på 50 000: — kr., som skulle
tillhandahållas av Östergötlands Enskilda Bank A/B mot säkerhet av aktier i
med järnvägen samarbetande trafikföretag samt borgen av N. Ö. J.
För M. Ö. J:s iståndsättande och modernisering beräknades åtgå ett belopp
av 340 000: — kr. i enlighet med en den 7 maj 1932 gjord teknisk-ekonomisk
utredning av riksgäldssekreterare J. Hägglund, byråchef S. Norrman och
trafikchef C. Svensson.
Denna utredning omfattade följande arbeten:
Utbyte av räls (14 kg/m mot 17 kg/m) å linjen
Linköping — Vadstena jämte spår växlar å övriga bandelar |
Kr. 125 000 |
Ljussignaler vid vägar och stationer ,, |
Kr. 8 000 |
Komplettering av telefonledning till dubbelledning jämte ma tareledning |
Kr. 5 000 |
Utbyte av motorer å elektrisk rullande materiel m. m
|
Kr. 105 000 |
Anskaffande av motorvagn |
Kr. 55 000 |
Anskaffande av lokomotor |
Kr. 10 000 |
Anskaffande av motordressiner och
gruslastningsapparat |
Kr. 10 000 |
Anskaffande av för godsutkörning |
Kr. 22 000 |
Summa |
Kr. 340 000 |
Detta belopp räknade man med att erhålla som lån av staten mot säkerhet
av inteckningar i järnvägen.
N. Ö. J. skulle likvidera aktierna — 150 000: — kr. — i M. Ö. J. dels med 50
000: — kr. av egna medel, som kunde tagas av 1933 års driftsöverskott, dels
genom upptagande av ett lån på 100 000: — kr., för vilket kunde ställas
säkerhet genom inteckningar i vissa fastigheter i Finspong och en fastighet
i Pålsboda, vilka icke ingick i järnvägslagfarten.
Efter överläggningar rörande rekonstruktionsplanerna med vederbörande
statsmyndigheter, 1932 års järnvägsekonomiutredning, bankerna och de större
obligationsinnehavarna kunde styrelsen den 5 februari 1934 till samtliga
obligationsinnehavare utsända ett rekonstruktionsförslag med begäran om svar
före den 20 i samma månad, huruvida detsamma av dem godkändes.
I detta förslag redogjordes för styrelsens planer rörande förvärv av M. Ö.
J. samt föreslogs en rekonstruktion på följande grunder:
1. Alla intill den 31/12 1933 förfallna räntor på bolagets statslån,
obligationslånen av år 1896 (med visst undantag) och av år 1911 samt å
bolagets lån hos Skandinaviska Kredit A/B och hos Östergötlands Enskilda
Bank A/B skulle efterskänkas.
2. Statslånet skulle omskrivas till ett nytt lån per den 1/1 1934 på 205
066: 44 kr. löpande med 41/2 % ränta och 1/2 % amortering. I summan ingick
anståndsränta, varemot 1932 och 1933 års räntor skulle efterskänkas.
3. Obligationslånet av år 1896 — 235 000: — kr. — skulle fortlöpa
planmässigt med efterskänkande av räntor för 1¼ år. Lånet beräknades bliva
slutamorterat den 31/12 1937.
4. Obligationslånet av år 1911 — 1 297000:— kr. — skulle konverteras till
nytt lån, löpande med 4 % ränta från den 1/1 1934 till den 31/12 1937 samt
därefter med 41/2 %. Amortering skulle ej äga rum förrän från och med år
1938. Räntefrihet på lånet skulle beviljas för 1¼ år. Lånet beräknades bliva
slutamorterat år 1964.
5. Skulderna till Östergötlands Enskilda Bank A/B och till Skandinaviska
Kredit A/B, som den 31/12 1933 utgjorde c:a 965 000: — kr., skulle
konverteras till 900 000: — kr. preferensaktier med företrädesrätt framför
stamaktierna till kapital och högst 5 % ackumulativ ränta ur bolagets vinst
från och med år 1934. Av detta belopp skulle Östergötlands Enskilda Bank A/B
teckna 550000:— kr. och Skandinaviska Kredit A/B 350000:— kr. Beloppet 65
000: — kr. skulle av bankerna efterskänkas.
6. Bolagets nuvarande aktiekapital skulle nedsättas med erforderligt belopp,
vilket skulle användas till nedskrivning av bolagets tillgångar.
Järnvägsbolagets styrelse framhöll i sin skrivelse till
obligationsinnehavarna, att för så vitt rekonstruktionsförslaget inte av dem
skulle godtagas, en konkurs skulle bli den oundvikliga följden. Detta skulle
emellertid medföra stora svårigheter och olägenheter inte minst för
obligationsinnehavarna och i synnerhet för dem, som innehade obligationer av
1911 års lån, vilkas värde då skulle bli synnerligen svårbedömligt. Ett
godkännande av förslaget skulle däremot medföra, att obligationsinnehavarna
fick ränta på sina obligationer från den 1/1 1934 och även utsikt att helt
erhålla åter sitt kapital. Härtill kom även den fördelen, att det omstridda
ägarehypoteket blev pantförskrivet för obligationslånen, varigenom
säkerheterna för dessa — i synnerhet för 1911 års lån — bleve väsentligt
förbättrade.
Det gick visserligen ej så lätt att få in svar från obligationsinnehavarna —
spridda som de var över stora delar av landet — men genom påstötningar per
brev och telefon lyckades det dock, så att det vid styrelsens sammanträde
den 23 februari 1934 kunde meddelas, att icke kända obligationsinnehavare,
från vilka svar sålunda ej kunnat erhållas, representerade av 1896 års lån
endast ett belopp av 10 000: — kr. och av 1911 års lån 60 000: — kr. Man
ansåg sig på grund härav kunna utgå ifrån att hinder från fordringsägarnas
sida ej förelåg mot det framlagda rekonstruktionsförslaget. Styrelsen
beslutade därför att hos Kungl. Maj:t göra framställning om statens
medverkan till bolagets rekonstruktion. Denna medverkan tänkte man sig
skulle ske på så sätt, att staten dels efterskänkte räntorna på statslånet
för åren 1932 och 1933 samt omlade detta lån till ett nytt sådant per den
1/1 1934, lydande på 205 066: 44 kr. och löpande med 4½ % ränta och ½ %
amortering, dels ock beviljade ett nytt lån på 210 000: — kr. till det
bolag, som kom att förvärva M. Ö. J., att förräntas och återbetalas med en
annuitet av 5 %, varav ränta 4½ %. Man hade, i enlighet med vad ovan nämnts
rörande M. Ö. J:s iordningställande och modernisering, ursprungligen tänkt
sig att detta lån skulle lyda på 340 000: — kr. Vid närmare granskning av
det till grund för denna summa liggande förslaget hade man emellertid
ansett, att det vore mindre praktiskt att lägga ned den jämförelsevis höga
arbetskostnaden för rälsutbyte för en så pass liten skillnad i räls vikt som
från 14 till 17 kg/m, utan ansågs bättre att öka rälsvikten till 20 kg/m.
Man skulle härigenom vinna fördelar i järnvägstekniskt avseende samt även i
billigare underhåll. Man beräknade därför de arbeten, som skulle utföras med
statslånet, sålunda:
Utbyte av räls på linjen Linköping—Vadstena (längd 50 km.) mot tyngre sådana
om 20 kg/m vikt, jämte en del nya växlar, med avdrag för vad som inflyter
vid försäljning av den gamla rälsen Kr. 190 000: —
Ljussignaler vid vägar och stationer . ,, 10 000: —
Komplettering av telefonlinje till dubbellinje jämte matareledning och
diverse reparationsarbeten ,, 10 000: —
Summa Kr. 210000: —
Beträffande den i det förstnämnda kostnadsförslaget omnämnda rullande
materielen skulle särskild framställning göras till Kungl. Maj:t om
erhållande av lån för anskaffning av en motorvagn från det av riksdagen för
budgetåret 1933—34 anvisade reservationsanslaget för understöd åt enskilda
järnvägar. Anskaffning av övrig erforderlig rullande materiel och reparation
av befintlig sådan beräknade styrelsen skulle kunna göras utan hjälp av
staten.
Över den underdåniga framställningen inhämtade Kungl. Maj:t yttrande av 1932
års järnvägsekonomiutredning, Fullmäktige i Riksgäldskontoret samt V. V. S.,
vilka samtliga tillstyrkte bifall till densamma, dock på vissa villkor.
Sålunda påyrkades, att för det begärda statslånet på 210 000: — kr. skulle
ställas borgen av Östergötlands läns landsting samt vidare att det bolag,
som kom att bildas för övertagande av de till M. Ö. J. hörande banorna,
skulle på sätt, som av Kungl. Maj:t godkändes, även övertaga järnvägen
Väderstad—Skänninge—Bränninge.
Kungl. Maj:ts och Riksdagens godkännande av det nya
rekonstruktionsförslaget.
Uppgörelse rörande övertagande av V. S. B. J.
I överensstämmelse härmed avlät Kungl. Maj:t den 9 mars 1934 proposition
till riksdagen, som den 14 april 1934 beslutade i ärendet och godkände det
framlagda förslaget.
Uppgörelse träffades sedermera rörande övertagandet av järnvägen
Väderstad—Skänninge—Bränninge på så sätt, att det nya bolag, som övertog de
till M. Ö. J. hörande banorna, iklädde sig en skuld till staten på 70 000: —
kr., för vilken säkerhet skulle lämnas i inteckningar i järnvägen samt
därjämte borgen av Mellersta Sveriges Sockerfabriks A/B. Därutöver skulle
till staten även lämnas en skuldförbindelse på 80 000: — kr., vilken
förbindelse skulle löpa räntefritt och ha till ändamål att utgöra en form
för säkerställande av statens intressen vid realisation av järnvägen, och
skulle betalningsskyldighet inträda endast efter järnvägens eventuella
nedläggande och upprivning. På skuldförbindelsen skulle få avräknas de
förluster, som uppstod på järnvägens drift, varför skuldförbindelsen skulle
återställas, därest denna sammanlagt kom att uppgå till 80 000: — kr.
I samband härmed beviljades även den ändring i den för järnvägsbolaget
gällande koncessionen, att driften på järnvägen skulle få nedläggas helt
eller delvis, för så vitt driftsresultatet skulle göra detta nödvändigt.
Tillstånd erhölls också sedermera att nedlägga person-, post- och
styckegodstrafik på linjen Skänninge—Väderstad.
Emellertid återstod ännu tvenne mycket viktiga angelägenheter att ordna,
innan rekonstruktionsförslaget kunde anses vara genomfört, nämligen
anskaffande av landstingets borgen på statslånet till M. Ö. J. samt ändring
av bolagsordningen för N. Ö. J. i och för nedskrivning av aktiekapitalet.
Framställning till Östergötlands läns landsting rörande borgen å M.
Ö. J:s statslån.
Enär ordinarie landsting ej skulle avhållas förr än i september månad och
lånefrågan måste ordnas snarast möjligt, så att arbetena på M. Ö. J:s
iordningställande och modernisering kunde igångsättas redan på sommaren
1934, anhöll N. Ö. J:s styrelse den 7 maj 1934 hos Fullmäktige i
Riksgäldskontoret, att Fullmäktige ville hos Länsstyrelsen i Östergötlands
län begära, att Länsstyrelsen måtte hos Kungl. Maj:t göra framställning om
sammankallande av urtima landsting för behandling av frågan om tecknande av
borgen för statslånet till M. Ö. J. De med landstingets sammanträde förenade
kostnaderna fick järnvägsbolaget förbinda sig att bestrida. Sedan Kungl.
Maj:t beslutat, att urtima landsting skulle inkallas, utsattes detta att äga
rum den 18 juni 1934.
Framställning till Norrköpings stad rörande ny bolagsordning för N.
Ö. J.
Till Norrköpings drätselkammare hade styrelsen redan den 16 mars 1934
överlämnat berättelsen över bolagets förvaltning under år 1933, i vilken
berättelse även var intagen den nya bolagsordningen, som styrelsen ämnade
föreslå till antagande vid den extra bolagsstämma, som för ändamålet skulle
hållas den 9 juni 1934. Årets ordinarie bolagsstämma, vid vilken det
eventuellt på den extra stämman fattade beslutet rörande bolagsordningen
skulle konfirmeras, utsattes till den 29 juni 1934.
Norrköpings stad hade vid dessa stämmor det avgörande ordet. Staden ägde
nämligen av bolagets 18 720 aktier 5 049 st. Därjämte ägde Vikbolandsbanan
dels direkt, dels genom sina tvenne dotterbolag 7 522 st. aktier i N. Ö. J.,
och då staden i V. B. innehade c:a 30 % av hela aktiestocken, kunde man
anse, att staden disponerade över mera än 2/3 av N. Ö. J:s aktier.
I den nya bolagsordningen bestämdes bland annat:
§ 2.
Bolagets verksamhet har till föremål att trafikera järnvägarna mellan Örebro
—Pålsboda, Pålsboda—Finspong, Finspong—Norsholm och Kimstad—Norrköping, att
eventuellt i sammanhang därmed anlägga och trafikera nya järnvägar och att
idka annan trafikrörelse samt förvärva aktier och andelar i andra
trafikföretag.
§ 3.
Bolagets styrelse skall hava sitt säte i Norrköping.
§ 4.
Aktiekapitalet skall utgöra minst En miljon (1 000 000) och högst Tre
miljoner (3 000 000) kronor.
§ 5.
Aktie skall lyda på Femtio (jo) kronor. Aktiebreven skola ställas till viss
man.
§ 6.
Aktierna skola vara dels stamaktier, dels preferensaktier, vilka sistnämnda
skola kunna utgivas till ett belopp av högst en miljon femhundratusen (1 500
000) kronor. Preferensaktierna skola framför stamaktierna medföra
företrädesrätt till årlig utdelning av bolagets vinst intill fem för hundra
å aktiebeloppet med rätt att, därest under ett eller flere år sådan
utdelning ej kunnat lämnas, av följande års utdelningsbara vinst bekomma vad
däri brustit, innan utdelning å stamaktierna må äga rum. Därefter skola
stamaktiernas ägare erhålla i utdelning för året likaledes fem för hundra å
akties belopp. Av ytterligare tillgängliga vinstmedel äga preferens- och
stamaktier bekomma utdelning med lika rätt. Upplöses bolaget, skola
preferensaktiernas innehavare äga företräde framför innehavare av stamaktier
till återbekommande av aktiernas belopp ävensom nyssnämnda utdelning av fem
för hundra i den mån den icke guldits. Därest, sedan därefter ägarna av
stamaktier återbekommit beloppet av sina aktier, överskott finnes, skall
detta lika fördelas å samtliga aktier.
I händelse av aktiekapitalets ökning intill maximikapitalet skola
förutvarande stamaktieägare hava företrädesrätt, envar i förhållande till
antalet av hans stamaktier, till nya stamaktier och förutvarande
preferensaktieägare, envar i förhållande till antalet av hans
preferensaktier, till nya preferensaktier.
---------------
§ 9.
Vid bolagsstämma må envar röstberättigad rösta för fulla antalet av de
aktier, han vid stämman företräder. I fråga om aktiernas röstvärde skall
iakttagas att stamaktieägare och preferensaktieägare äga en röst för varje
aktie.
Förutom antagande av den nya bolagsordningen föreslog styrelsen
bolagsstämman därjämte att besluta,
"att bolagets nuvarande aktiekapital nedsättes från kr. 1 872 000: — till
kr. 936000:— genom aktiernas nedskrivning från nominellt kr. 100:— till kr.
50: — per aktie samt att det belopp, kr. 936 000: —, varmed aktiekapitalet
nedsättes, överföres till reservfonden, som därefter kommer att uppgå till
kr. 1 186 000: —,
att godkänna det av styrelsen den 5 februari 1934 upprättade
rekonstruktionsförslaget för järnvägsbolaget och att aktiekapitalet i
samband därmed ökas genom utgivande av nominellt kr. 900 000: — i
preferensaktier, av vilka Östergötlands Enskilda Bank skall äga rätt att
teckna nominellt kr. 550 000: — och Skandinaviska Kreditaktiebolaget kr. 350
000: —, att likvideras genom kvittning av respektive bankers fordringar å
bolaget,
att balanserade vinstmedel kr. 16984:79, avsatta medel kr. 22000:—,
pensionsfonden kr. 82 729: 23 och av reservfonden kr. 1 002 400: — användas
till nedskrivning av det bokförda värdet av bolagets tillgångar genom
överföring till förnyelsefonderna, varav kr. 300 000: — till fonden för
rullande materiel och återstoden till fonden för bana och byggnader."
Genom dessa avskrivningar skulle pensionsfonden, vars kontanta belopp
förbrukats under år 1933, helt bortfalla, och kom pensionerna sedermera att
utgå direkt av bolaget och påföras driftskostnaderna.
Landstingets beslut i borgensfrågan
Vid den extra bolagsstämman deltog inte några ombud varken från Norrköpings
stad eller Vikbolandsbanan, och endast 1 934 st. aktier var representerade,
de flesta genom ombud. Styrelsens till stämman avlämnade förslag blev utan
meningsskiljaktighet av densamma godkända.
Landstinget sammanträdde på bestämd dag, den 18 juni 1934, för att behandla
frågan om tecknande av borgen för statslån på 210 000: — kr. till det
företag, som skulle övertaga driften av de till M. Ö. J. hörande banorna.
Vid sammanträdet valdes omedelbart ett utskott om 12 personer för ärendets
beredning, vilket utskott med hänsyn till vad som inhämtats rörande
förutsättningarna för det blivande bolagets verksamhet och på grund av den
stora betydelse, som ett uppehållande av driften på de ifrågavarande
järnvägarna måste anses äga för länet, tillstyrkte landstinget besluta att
ikläda sig den ifrågasatta borgensförbindelsen.
Vid ärendets behandling inom landstinget uttalades visserligen av några
talare en viss tvekan, huruvida detsamma kunde anses vara av sådan art, att
det vore ett hela länets intresse, men något yrkande om avslag framställdes
inte, och vid den vidtagna voteringen bifölls utskottets förslag med 43
röster. 11 ledamöter avstod från att rösta, och då inga nejröster
förekommit, var beslutet fattat med kvalificerad majoritet.
Norrköpings stads behandling av frågan om ändring av
borgensordningen.
Frågan om Norrköpings stads inställning till den nya bolagsordningens
bestämmelser m.m. förelåg hos stadsfullmäktige till behandling vid
sammanträde den 21 juni 1934. Drätselkammaren hade några dagar tidigare
behandlat ärendet och avgivit yttrande över detsamma. I detta yttrande
konstaterades med vemod, att den kris, som på senare tid övergått landets
järnvägar, även drabbat N. Ö. J. så hårt, att bolagets fordringsägare ansett
sig nödsakade att ingripa i bolagets ledning och förvaltning, så att de
nuvarande aktieägarna berövades allt egentligt inflytande på bolagets
ekonomi och framtida utveckling. Huruvida detta varit nödigt eller lämpligt,
lämnades därhän, men någon för staden godtagbar uppgörelse med
fordringsägarna hade ej stått att vinna.
"Även om sålunda rekonstruktionsplanen", skrev drätselkammaren, "i dessa och
andra avseenden — exempelvis bolagets engagerande i andra, ekonomiskt mindre
bärkraftiga trafikföretag — måste väcka allvarliga betänkligheter och en
bestämd gensaga från stadens sida, så bör man å andra sidan icke bortse
ifrån, att staden, därest den nu motsatte sig planens realiserande, helt
säkert skulle bliva nödsakad att, till följd av fortsatt tryck från såväl
statsmakternas som fordringsägarnas sida, vidkännas sådana ekonomiska
uppoffringar för bolagets fortsatta bestånd, som i nuvarande läge måste
betraktas såsom alltför betungande och följaktligen icke tillrådliga. Vid
slutligt övervägande av den ställning staden nu bör intaga, har
drätselkammaren alltså kommit till den uppfattningen, att staden av
ekonomiska skäl icke bör motsätta sig rekonstruktionsförslagets
genomförande. Det må med andra ord helt ankomma på fordringsägarna — för
tillfället bolagets egentliga ägare — att visa tillförlitligheten i sina
beräkningar och sina förhoppningar om bolagets fortsatta existens och
bärkraft. Drätselkammaren anser sig också uttryckligen böra betona, att den
omständigheten, att staden nu icke motsätter sig förslagets realiserande
eller rent av biträder detsamma, under inga förhållanden får så uttydas, att
staden därmed skulle hava avsett att ställa sig såsom ekonomisk medgarant
vid förslagets omsättande i praktiken. Detta får anses uteslutet redan av
den anledningen, att staden saknar inflytande på bolagets ledning."
I fortsättningen framhöll drätselkammaren, att ett biträdande av
rekonstruktionsförslaget från drätselkammarens sida skedde under den
bestämda förutsättningen, att medverkan från samtliga till
trafikförvaltningen hörande järnvägsföretag lämnades till en av
förhållandena påkallad revision av de för trafikförvaltningen gällande
bestämmelserna i syfte att förhindra att V. B. belastades med utgifter för
drift och underhåll av annat i förvaltningen ingående företag.
Drätselkammaren föreslog med anledning av vad i ärendet anförts,
stadsfullmäktige att besluta
"att förklara sig för sin del medgiva, att drätselkammaren såsom
förvaltare av stadens aktier i Norra Östergötlands Järnvägsaktiebolag
biträder styrelsens hemställan till bolagsstämman enligt styrelsens den 13
mars 1934 dagtecknade förvaltningsberättelse för år 1933".
På grund av drätselkammarens yrkande på revision av de för
trafikförvaltningen gällande bestämmelserna de olika järnvägsföretagen
emellan, inlämnade N. Ö. J. den 21 juni 1934 en skrivelse till
stadsfullmäktige, i vilken förklarades, att ehuru enligt styrelsens för N.
Ö. J. uppfattning vad som stadgades i § 2 mom. 2 av trafiköverenskommelsen
redan lämnade betryggande garanti i av drätselkammaren angivet hänseende,
styrelsen likväl i allt, vad på styrelsens åtgöranden kunde bero, var villig
medverka till den av drätselkammaren påyrkade revisionen, så att av
överenskommelsens innehåll än tydligare måtte framgå, att den ena järnvägen
icke finge belastas med utgifter för drift och underhåll av annat i
trafikförvaltningen — då eller framdeles — ingående trafikföretag.
Vid stadsfullmäktiges sammanträde föranledde ärendet en långvarig
diskussion, och yrkande framställdes av en talare, att stadsfullmäktige icke
måtte godkänna det föreliggande förslaget. Stadsfullmäktige beslutade dock
utan votering att bifalla detsamma.
N. Ö. J:s ordinarie bolagsstämma 19/6 1934.
Vid den ordinarie bolagsstämman den 29 juni 1934 var 15 623 st. av bolagets
aktier representerade. De av den extra bolagsstämman fattade besluten
rörande bolagets rekonstruktion blev av stämman enhälligt godkända.
Härmed var den segslitna rekonstruktionsfrågan äntligen slutgiltigt avgjord,
och man kunde nu ta itu med rekonstruktionsförslagets genomförande. Sålunda
bildades ett nytt bolag, benämnt Mellersta Östergötlands Järnvägar A/B, som
inköpte de till det gamla M. Ö. J:s konkursbo hörande företagen samt
därjämte V. S. B. J. Arbetena på iordningställande och modernisering av de
nyssnämnda banorna igångsattes, likaså modernisering av den rullande
materielen till desamma m. m. De ekonomiska frågorna ordnades, och planerade
nya lån upptogs. Härigenom blev bolagens fasta skulder följande:
N. Ö. J:s och M. Ö. J:s fasta skulder åren 1934 och 1944.
Norra Östergötlands Järnvägs A/B. |
|
Statslån av år 1934 á 4½ %
|
Kr. 204 041: 11 |
Obligationslån av år 1896 á 4 % |
175 000: 00 |
Obligationslån av år 1934 á 4 % (efter 31/12 1937 4½
%). . , |
1 297 000: 00 |
Summa |
Kr. 1 676 041: 11 |
|
|
Mellersta Östergötlands Järnvägar A/B, |
|
Statslån av år 1934 a 4½ %
|
70 787: 50 |
Statslån av år 1935 å 4½ %
,, |
210 000: 00 |
Reverslån i Linköpings stads pensions- samt änke- och pupill
fond ,, |
250 000: 00 |
Statslån á 4½ % för
anskaffning av en motorvagn „ |
60 000: 00 |
Summa |
Kr. 590 787: 50 |
eller summa skulder för bägge järnvägsbolagen ,, |
2 266 828: 61 |
Vid 1943 års slut hade dessa skulder nedbringats till: |
|
för Norra
Östergötlands Järnvägs A/B |
|
Obligationslån av år 1934 á 4½ %
„ |
1 143 000: 00 |
för Mellersta Östergötlands Järnvägar A/B „ |
— |
Summa |
Kr. 1 143 000 |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_rekonstruktion.html senast uppdaterad
2010-01-11
|