Förstatligande Kring årsskiftet 1949-1950 inleddes förhandlingar om försäljning till staten. Efter det att man kommit överens undertecknades den preliminära överenskommelsen om försäljningen av de smalspåriga järnvägarna i Östergötland till staten den 2 mars 1950. För Norra Östergötlands järnvägar och Mellersta
Östergötlands järnvägar som ägdes av NÖJ fick staten betala 1.319.400
kr samt 26.000 i likvidationskostnader. Övertagandet skedde från och med den 1 juli 1950. Detta sedan avtalet blivit godkänt av riksdagen och sedan järnvägsbolagens vid , två på varandra följande bolagsstämmor, beslutade att sälja järnvägarna. Efter övertagandet uppgick järnvägarna i Statens Järnvägars organisation, 8 distriktet. I Fackföreningstidningen Signalen nummer 12 1958 uppmärksammades detta med ett reportage från TÖJ. Text och foto: Thord Olsson. Bilden nedan, bildtext. Vårt lands enskilda järnvägsnät krymper samman alltmera och vid halvårsskiftet blir det åter tillökning i den stora SJ-familjen. Enligt ett den 2 mars ingånget avtal, beroende på kmt:s godkännande, skall då trafikförvaltningen Östergötlands smalspåriga banor (TÖJ) förstatligas, varvid även kommer att övertagas förvaltningens biltrafik och Norra Tjusts Trafikaktiebolag, som i TÖJ:s regi ombesörjer en stor del av busstrafiken inom järnvägarnas östra trafikområde. Sedan NHVJ den 1 juli i fjol övergått i statens ägo, kommer därmed hela det enhetliga järnvägssystem, som brukar kallas Östra smalspårsnätet, att inlemmas i SJ. Köpesumman blir 2,539320 kr., varav för Norra Östergötlands Järnvägar och Mellersta Östergötlands Järnvägar (NÖJ och MÖJ) 1.319.000 kr. samt för Norrköping—Söderköping—Vikbolandets Järnväg (VB) 1.028.400 kr. Dessutom tillkommer 47.000 kr. i likvidationskostnader. Statsbanepersonalen kommer att öka med 600 samt därutöver aspirant- och tillfällig personal. Från och med den 1 juli i år föreslås trafikförvaltningen Östergötlands smalspåriga järnvägar (401 km) uppgå i SJ. Administrationen sköts från Norrköping Ö — största järnvägsstationen. Bilden nedan Någon lysande affär för SJ blir inte nyförvärvet. Driftsöverskottet för TÖJ har under de senaste 20 åren varierat mellan 258.000 kr. (depressionsåret 1932) och 1.020.000 (krigskonjunkturtoppen 1944), medan den bokföringsmässiga vinsten varit avsevärt lägre, ett sådant intensivt trafikår som 1945 icke mera än c:a 500.000 kr. Järnvägsstyrelsen påpekar också i sin hemställan till kmt att "såsom del av statsbanenätet — med dess lägre taxa samt bättre förmåner för personal och pensionärer — kommer dessa järnvägar att vid en framtida statistisk uppdelning av inkomster och utgifter bandelsvis — framträda som förluststräckor." Denna prognos är dock inte säregen för TÖJ, då huvudparten av redan övertagna smalspåriga järnvägar väntas komma att uppvisa lika ogynnsam proportion mellan inkomster och utgifter. Bärkraftigast är NÖJ, vars godstrafik är mest givande, tack vare anknytningen till industri- och handelsområdet söderut, främst Norrköping, Norsholm, Skärblacka, Ljusfors och Finspång. TÖJ har 891 mm spårvidd och en sammanlagd banlängd av
401 km, därav NÖJ 132, MÖJ 167,6 och VB 101,1 km. Skenvikten varierar mellan
14,5 och 24,8 kg/m. I trafikförvaltningen ingår tre bolag men
äganderättsförhållandet är mycket intressant. Genom aktieinnehav
kontrollerar NÖJ fullständigt MÖJ, medan VB är
självständigt men äger ett
stort antal aktier i NÖJ. I NÖJ - MÖJ har Norrköping stad slutligen största
inflytandet tack vare stora aktieposter. Den rullande materielen vid
trafikförvaltningen bestod vid 1948 års slut i bl. a. 27 ånglok, 7
lokomotorer, 5 elektromotorvagnar, 3 motorvagnar, 21 rälsbussar, 22 rälbussläpvagnar, 51 personvagnar, 254 slutna och 801 öppna godsvagnar.
Billinjetrafiken för person- och godsbefordran är betydande. TÖJ trafikerar
linjer om sammanlagt 315 km och Norra Tjusts Trafikaktiebolag 300 km. Den
samlade fordonsparken omfattar 37 bussar o 26 lastbilar.
I SJ-tjänst kommer att överföras cirka 600 personer samt aspiranter och tillfällig personal. Lönerna ökas rätt avsevärt för våra medlemmar, i vissa fall drygt 100 kronor per månad, och även pensionen stegras betydligt. Stationskarlen S. Johannisson i Varv och lokföraren A. Andersson drar in en tung grislåda i ellokets godsrum. — Lådan väger hela 390 kilo!
TÖJ har ett 40-tal egna järnvägsstationer. Valdemarsvik, vid en vik av Östersjön, utgör ändpunkt på en 55 km lång järnväg från Norrköping, som i Kummelby vinklas av till Arkösund. Om Östgötabanornas utveckling kan vidare anföras, att maximihastigheten i början var 15—32 km/tim. men senare på grund av överbyggnadsförstärkning och bättre rullande materiel höjdes och numera uppgår till 60 km/ tim och för rälsbussar 75 km/tim, att landsvägstrafikens begynnande och allt starkare konkurrens under 1920-talet blev mycket kännbar för Östgötabanorna och år 1931 delvis medförde att MÖJ gjorde konkurs, att den senaste krigskonjunkturen betydde hittills väldigaste trafiken för TÖJ med överbelastning av både materiel och personal, att införandet av rälsbussar då blev en lyckosam "giv" med ökad trafikkapacitet och sänkta driftkostnader som följd, att förvaltningens buss- och biltrafik under senare år kraftigt stegrats inom järnvägarnas trafikområde, att dörr till dörr-principen alltmera utnyttjats och att i övrigt en teknisk rationalisering inletts. Ödeshög på MÖJ är en annan "utpost". Nedan: Östergyllen har många kulturella och historiska minnen, som lockar turisterna. Under senare år har TÖJ också sommartid livligt utnyttjats av semesterfolket. — Vasaborgen i Vadstena. Av de tre järnvägsenheterna har NÖJ intensivaste trafiken, främst gods tack vare det livliga handels- och industriområdet i banans södra del, koncentrerat till Norrköping, Norsholm, Skärblacka—Ljusfors och Finspång. Järnvägsstyrelsens sammanställning av trafikrörelsens storlek på av SJ hittills övertagna smalspårsbanor (891 mm), gällande sena mellankrigsåret 1938, visar att NÖJ beträffande samlad trafikintensitet kom i andra rummet, medan VB och MÖJ låg något under medeltalet för ESJ. Så här är siffrorna: NÖJ — 61,2 (tusental) personkm, 87 (d: o) godstonkm, summa 148,2; VB — 78,4, 29,4, 107,8 resp. samt MÖJ — 64,4, 32,7, 97,1 resp. För ESJ var medeltalet 61,4, 54,9, 116,3 resp. Godstrafikrörelsen var sålunda jämförelsevis svag både på MÖJ och VB och skillnaden mot ESJ blev ännu större under krigsåren.
Två generationer på en rälsbuss. Lokföraren O. Vålinder, Norrköping, får efter många EJ-år sluta sin tjänst i SJ, medan biljettgranskaren B. G. Hermansson nästan från början blir SJ-man. De allmänna fördelar och rationaliseringsmöjligheter som det svenska järnvägsnätets enhetliggörande innebär, framträder endast delvis ifråga om järnvägar med annan spårvidd än den normala, framhåller järnvägsstyrelsen. Beträffande materielen bör dock vissa vinster kunna göras genom att hela östra smalspårsnätet kommer under en och samma förvaltning. Mera påtaglig är besparingen av expeditionsarbetet genom att ett stort antal nuvarande föreningsstationer förlorar denna karaktär, nämligen Örebro S, Pålsboda, Kimstad, Norsholm, Ringstorp, Linköping C, Motala, Fågelsta, Skänninge och Hästholmen. Ännu viktigare blir emellertid förenklingen av redovisning m.m. genom att huvudparten av hittillsvarande person- och godssamtrafik övergår till att bli SJ:s egentrafik. Därmed skapas möjligheter att utan bundenhet vid tariffvägar sända godset de vägar som är lämpligast ur trafik- och driftsynpunkt. Omlastningsarbetet kan koncentreras till mindre antal platser än nu och kan bedrivas mera rationellt än f. n. En påtaglig vinst för trafikanterna blir nedsättningen av flertalet biljettpriser och fraktavgifter, särskilt ändringen ifråga om viss godssamtrafik som nu betungas med övergångsavgift och banavgift. — Bra med förstatligandet även om kanske verkstadspersonalen tjänar minst på det, menar E. Carlsson, ordf i avd. 138 Finspång (t. v.) och E. Wahlberg, bas för TÖJ:s samorganisation. Personalbestämmelserna säger bl. a. att
befattningshavarna vid TÖJ fr.o.m. den 1 juli i år i regel skall vara
berättigade att erhålla anställning vid SJ enligt gällande villkor. 367
ordinarie och 97 icke ordinarie kommer att övertas. Härutöver skall övergå
25 fast anställd bilpersonal samt 106 ban- och verkstadsarbetare, för vilka
grupper vid SJ gällande kollektivavtal efterhand skall tillämpas. Gen
förstatligandet överföres sammanlagt 600 personer i SJ-tjänst och härtill
kommer ett antal aspirantpersonal, städerskor, tillfälliga arbetstagare
m.fl. vilka i den omfattning tjänsten kräver kan beredas sysselsättning vid
SJ och i förekommande fall ingå i rekryteringspersonalen. Övergången till SJ
kommer att ge personalen väsentliga förbättringar av löner och pensioner —
att TÖJ kunnat notera rätt hyggliga vinster beror ju, som det brukar vara
vid privatbanor, till stor del på att persona varit underbetald. Nu får den
bättre ordnat för sig och ingen säger heller nej därtill! Allra mest kanske
gläder sig de äldre, som nu kan erhålla en ordentlig pension på gamla dar.
Så här tyckte en representant från det hållet: TÖJ:s egentliga verkstad ligger i Finspång. Där jobbar ett 70-tal man med revisioner och reparationer av lok, rälsbussar och vagnar. Lokalerna är trånga och behöver nog utvidgas. NÖJ på SJ-tiden NÖJ historia kan
kanske sammanfattas i sex perioder
noj.till-sj.html senast uppdaterad 2010-01-11 |