Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
NÖJ, Norra
Östergötlands Järnvägar
Av Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Stora delar av den fortsatta texten kommer från en bok "Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944. Boken gavs ut
1944 av styrelserna för NÖJ och MÖJ. Texten är något redigerad för att bli
lite mer lättläst.
Kommentarer och tillägg är gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande
stilsort, Arial.
Norra Östergötlands Järnvägar och Mellersta
Östergötlands Järnvägar under åren 1934—1944
Tidtabellerna
Under åren 1924—1936 vidtogs inga andra ändringar i
tidtabellerna än att en del tåglägenheter indrogs under de för N. Ö. J. och
M. Ö. J. bekymmersamma åren i början av 1930-talet för att därigenom minska
järnvägarnas driftskostnader.
Från och med den nya tidtabellen i maj år 1937 omlades
emellertid tidtabellerna för godstågen, varigenom stora fördelar vanns såväl
för trafikanterna som för järnvägarna.
Godstågen
Nya direktgående godståg insattes sålunda, och de
föregående godstågen, som gjort uppehåll vid alla stationer och lastplatser,
omlades från att huvudsakligen ha gått på dagen till att i likhet med de
nyinsatta direkttågen gå under kvällar och mornar.
Härigenom vanns för trafikanterna den fördelen, att
gods, som lastas på dagen, är framme på bestämmelsestationen redan påföljande
morgon. Sålunda är det på dagen vid Norrköpings östra och i
Norrköpings hamn lastade godset framme i Finspong och i Linköping samma dags
afton och i Hjortkvarn, Örebro, Vadstena och Ödeshög följande dags morgon.
Samma fördel erhölls givetvis för gods i motsatt riktning från de nämnda
platserna till Norrköping.
Dessa förändringar i godstågstidtabellerna medför, att
järnvägarna bättre kunna utnyttja lokomotiv, godsvagnar och personal.
Sålunda kan genom det snabbare vagnomloppet flera godsvagnar nu vara
tillgängliga på dagen för lastning och lossning i stället för att tidigare
då ha gått i tågen. Godset transporteras härigenom huvudsakligen under den
tid på dygnet, då trafikanterna icke lasta eller lossa. Resultatet har också
blivit, att de ökade transportuppgifterna ha kunnat tillfredsställande lösas
utan att utöka godsvagnsparken, en fördel av stor ekonomisk betydelse för
järnvägsföretagen.
NÖJ ånglok nummer 7 eller 8 med ett persontåg på linjen vid Finspång på
1920 talet. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Persontågen
Även beträffande persontrafiken vidtogs från och med
tidtabellsskiftet år 1937 förbättringar, dels genom att såväl på N. Ö. J. som
M. Ö. J. nya tåg insattes och dels genom att de blandade tågen ändrades till
rena persontåg, som icke längre medförde godsvagnar, varigenom snabbare
gångtider erhölls. Detta möjliggjordes genom de förändrade
godstågstidtabellerna.
Särskilt på M. Ö. J., där arbeten utförts på banan för
höjande av hastigheten på de elektriska linjerna Linköping—Vadstena och
Fornåsa—Motala från 40 till 60 km per timme och där ombyggnad och
nyanskaffning av elektriska dragkrafter ägt rum samt en ny motorvagn inköpts
för linjen Vadstena—Ödeshög, ökades tågantalet avsevärt och gångtiderna
förkortades. Även på linjerna Linköping—Ringstorp och Linköping—Skänninge
förbättrades persontidtabellerna. Antalet persontågkilometer på hela M. Ö. J.
ökades sålunda från tidtabellsskiftet år 1937 per månad från c:a 44 000 till
c:a 66 000 eller med c:a 50 %. Vid föreningsstationerna blev
förbindelserna även härigenom förbättrade.
Rälsbussarna
Från och med tidtabellsskiftet år 1939 insattes
boggierälsbussar på alla icke elektrifierade linjer, varigenom en betydande
förändring inträdde i fråga om persontrafiken. Rälsbussarna fick nämligen
framföras med en hastighet av 75 km per timme, varjämte igångsättning och
avsaktning med dessa lätta fordon, som endast vägde 10 ton men ändock rymde
80 personer, varav 46 sittande, kunde ske snabbare än förut. Flera nya tåg
kunde härigenom insättas, varjämte anslutningarna vid föreningsstationerna
förbättrades.
På linjen Örebro—Finspong—Norrköping insattes rälsbussar
i samtliga persontåg med undantag av posttågen, vilka framfördes av
motorvagn, intill dess att släpvagn till rälsbuss innehållande postkupé
erhölls år 1941. Inga persontåg framförs därefter i regel med ångkraft,
undantagandes lördagar och söndagar, då den större trafiken så kräver.
Gångtiden för rälsbusstågen nedbringades för sträckan
Örebro—Pålsboda (30 km) till 35 minuter mot att den förut varit 50 minuter,
och mellan Örebro och Norrköping blev gångtiden 2 tim. 50 minuter mot
tidigare 3 tim. 35 minuter.
För närvarande framgå mellan Örebro och Norrköping
dagligen 4 tågpar, varjämte under lördagar och söndagar tillkommer ännu 1.
Mellan Finspong och Norrköping framgå 8 tågpar, lördagar och söndagar 9.
På linjen Linköping—Ringstorp (21 km) nedbringades
gångtiden från 45 minuter till 25, och antalet tågpar ökades. Lördagar
framföras på denna bansträcka 8 tågpar. I Ringstorp finnes förbindelse till
och från Västervik med nästan alla tåg.
På linjen Linköping—Skänninge, 34 km, förkortades
gångtiden från 1 tim. 15 minuter till 45 minuter, och antalet dagliga tågpar
utökades till 4, vissa dagar 5. Samkörning ordnades även, så att
rälsbusstågen från Skänninge i regel fortsätta direkt till Ringstorp och
likaså i motsatt riktning.
På linjen Vadstena—Ödeshög hade antalet tågpar redan år
1937 utökats till 6. Gångtiderna minskades genom rälsbussarna från 1 timme
till 45 minuter.
Linjebild med rälsbussarna
NÖJ Y 258 + 259 samt TÖJ Post- och resgodssläp DF 24 år 1944. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Gengasdriftens inverkan på tågtidtabellerna
På grund av bristen på flytande bränsle påbörjades år
1940 montering av gengas på samtliga rälsbussar, varför från och med
tidtabellsskiftet år 1941 vissa av ovan angivna gångtider måste något
förlängas.
N. Ö. J:s 7 st. rälsbussar utförde under år 1943 633
000 tågkilometer och M. Ö. J:s 6 st. 385 000.
Släpvagnar
För befordran av il- och resgods påkopplas till
rälsbussarna 2-axliga släpvagnar, vägande 2 ton och med 3 tons lastförmåga.
Dessutom har Kungl. Postverket anskaffat boggiesläpvagnar, innehållande
postkupé och godsutrymme.
Under år 1944 ha ytterligare beställts släpvagnar,
rymmande 40 personer samt gods, till såväl N. Ö. J. som M. Ö. J.
Dubbleringar
Då resandetrafiken är så stor, att den ej kan
ombesörjas av rälsbussarna, insättas, ångtåg, vilka stanna endast vid de
större stationerna. Dylika ångtåg dubbleras av rälsbuss, som följer
omedelbart efter ångtåget och stannar vid alla stationer och hållplatser.
Härigenom vinnes dels att rälsbusstidtabellerna kunna hållas, vilket icke
vore möjligt, om ångtågen skulle stanna överallt, och dels att resan för det
större antalet resande blir behagligare genom ett fåtal uppehåll. I ångtågen
sparas dessutom bränsle.
Persontrafikökningen åren 1938-1943
Från år 1938 till år 1943 har resandeantalet ökat på N.
Ö. J. från 331 000 till 646000 och på M. Ö. J. från 535 000 till 1 074000.
Medelreselängden har stigit på N. Ö. J. från 24,6 till 25,8 km, och på M. Ö.
J. från 19,5 till 22,0 km.
Antalet personkilometer har ökat på N. Ö. J. från 8 144
000 till 16 659 000 och på M. Ö. J. från 10 441 000 till 23 600 000.
Tjänstemän
I maj år 1936 inträdde trafikchef Carl Carlsson i
pensionsåldern och lämnade då sina befattningar hos T.Ö.J. och de till T.Ö.J.
anslutna järnvägsföretagen. Till hans efterträdare utsågs trafikinspektören
vid Varberg—Borås—Herrljunga Järnväg Eric Johnsson, född 1891, vilken
tillträdde sina befattningar som verkställande direktör för T. Ö. J. och
järnvägsbolagen samt som trafikchef för dessa den 15 juli 1936.
Av förvaltningstjänstemännen vid T.Ö. J. avgick
underingenjören Albert Hansson den 15 januari 1937, trafikassistenten Oscar
Stiernström den 1 oktober 1937 och kassören Alfr. Bolin den 1 november 1939,
den sistnämnde på grund av uppnådd pensionsålder.
Som maskiningenjör för hela förvaltningen antogs från
den 1 februari 1937 ingenjören vid Mellersta och Norra Sveriges
Ångpanneförening Yngve Blomstrand, född 1903.
Som trafikinspektör anställdes från den 1 juni 1937
stationsskrivaren vid Varberg—Borås—Herrljunga Järnväg Allan Almqvist, född
1900.
Till kassör befordrades den 1 november 1939
byråbokhållaren vid T. Ö. J. Nils Ahlin, född 1897.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_1934-1944_03.html senast uppdaterad
2010-01-11
|