Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
INSTRUKTIONER
FÖR
LINIE- OCH TRAFIKPERSONAL
BETRÄFFANDE
ELEKTRISKA LEDNINGARNA
KLOCKRIKE BORENSBERGS ELEKTRISKA JÄRNVÄG
LINKÖPING A. BILLSTENS
BOKTRYCKERI
1908
I. Vidrörande af de elektriska kontaktledningarna är
lifsfarligt, antingen beröringen sker direkt eller med något föremål t.ex.
af trä eller metall. Det är därför personalen förbjudet att bestiga vagnstak
under ledningarna, då de äro strömförande, äfvenså uppmanas
stationspersonalen att vid lastning och lossning af öppna vagnar själfva
iakttaga samt uppmana trafikanter till försiktighet att ej kontaktledningen
beröres direkt eller med något föremål.
II. Arbete får på inga villkor ske å kontaktledningen
utan att den är både urkopplad och jordförbunden. Apparater för att
jordförbinda ledningen finnas dels i motorvagnen, dels hos de tre
banvakterna.
III. Vid ett eventuellt uppstående fel
urkopplas ledningen genom sektionsströmbrytarna medelst dragstång och den
urkopplade delen jordförbindes äfven medelst dragstången.
IV. Urkoppling af en sektion företages på
följande sätt:
Först fastsättes jordlinan säkert i skenan antingen medelst
sax eller också genom att fästa den under en skarfjärnsbult, därefter göres
linan fast vid dragstångens klämma B, och sedan dragés strömbrytarens knif
ut medelst dragstången.
V.
Jordförbindning af en sektion göres som följer: Först
fastsättes jordlinan säkert i skenan såsom förut, därefter göres linan fast
i dragstångens klämma A och sedan hänges dragstångens krok öfver
kontaktledningen eller en utliggare. (Se vidstående figur).
VI. Skulle eventuellt en ledning
nedfalla på marken utan att beröra någon af skenorna, får den ej beröras
utan att först jordförbindas, d. v. s. förbindas med rälsen. Detta kan ske,
om ej jordningsdragstången är till hands, med en lina eller tråd af minst 3
m/m diameter, hvarvid linan då först säkert fastgöres vid rälsen, och sedan
kastas öfver kontaktledningen, hvarvid iakttages, att man släpper linan
innan den berör tråden. Den sektion, å hvilken tråden brustit, urkopplas,
och ledningen skarfvas i två upphängningspunkter, d. v. s. en ny tråd dragés
mellan de upphängningar, där tråden brustit.
VII. Det åligger personalen, att
genast rapportera eventuelt iakttagna fel å kontaktledningen till
banmästaren eller linjemontören, hvilka hafva ansvaret för deras afhjälpande,
och skall den först anträffade af dessa då afgöra, om felet är af den art,
att det omedelbart behöfver af-hjälpas eller om därmed kan anstå tills å
tider, då kontaktledningen är strömlös.
VIII. Då kortslutning å linien
uppkommit, åligger det kraftstationen att försöka göra en inkoppling af
strömmen omedelbart efter det kortslutningen uppkommit och att, om det då
visar sig, att kortslutningen är kvar, ej åter inkoppla strömmen förrän
telefonorder härom ingått från någon af vagnförarna, ansvarige linjemontören
eller banmästaren. Skulle sådant fel inträffa på tider, då ej vagnen är i
trafik, åligger det kraftstationen härom omedelbart meddela ansvarige
linjemontören eller banmästaren, som då har att undersöka linien. Har
kraftstationen erhållit meddelande att linjen med afsikt är kortsluten, så
får ofvan omnämnda försöksinkoppling ej göras.
IX. Utsökning af
kortslutningsfel å linien tillgår på följande sätt:
Två man utgå med dressin och fälttelefon till matarledningens
anslutningspunkt och ur-koppla här strömbrytaren för Klockrikeledningen
medelst dragstång pä vanligt sätt. Fälttelefonen inkopplas på
telefonledningen och kraftstationen uppmanas påsläppa ström; är
kortslutningen dä borta ligger felet åt Klock-rike till. Strömbrytaren för
Klockrike inkopplas nu och manskapet förflyttar sig till sektionen vid
Brunkärr, hvars strömbrytare urkopplas. Kraftstationen uppmanas släppa pä
ström; är kortslutning kvar, ligger felet således på denna sektion och man
har att detaljundersöka denna, för att finna felet.
Var felet ej på denna sektion, inkopplas strömbrytaren och
man far till nästa sektion och afkopplar strömbrytaren, släpper på ström
etc. och fortfar så till den felaktiga sektionen är funnen. Vanligtvis
uppstår å det felaktiga stället ljusfenomen, så att felet lätt synes utan
detaljundersökning.
X. Under hvarje år företagas 2
genomgripande revisioner å linien, en höstrevision i nov. och en vårrevision
i april.
XI. Vid dessa revisioner
efterses kontaktledningen i detalj, särskildt hvad isolatorer och
efterspänningsanordningarna beträffa.
XII. Under öfriga tiden på
året har vakten att hufvudsakligen rikta sin uppmärksamhet på, att stolparna
blifva stående rätt samt att trådarna vid sektionsdelningarna ligga i samma
höjd, äfvensom tillse, att ledningarna för växlarna å bangårdarna ligga
rätt, så att bygeln ej kan hafva tillfälle hänga upp sig. Om en stolpe ger
efter, skall den genast spännas tillbaka igen.
XIII. Den längsgående jordledningen med sina
skenförbindningar bör äfven tillses, så att inga förbindelseledningar till
skenorna äro afbrutna. Eventuelt afslagna sådana repareras genast.
XIV. Skulle någon blifva skadad af den
elektriska strömmen skall genast läkare efterskickas, och under tiden
upplifningsförsök göras enligt föreskrifter, som erhållas från Sv.
Teknologföreningen. Sådana föreskrifter finnas anslagna å stationerna
Borensberg, Klockrike samt hållplatsen Brunkärr och i vagnstallet vid
Borensberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_instruktion.html senast uppdaterad
2009-01-26
|