Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Mellersta Östergötlands Nya Järnvägsaktiebolag
Det nya bolaget tog från 1 januari 1929 över från det gamla bolaget. Enligt
stiftelseurkunden från 4 juli 1928 framgick att aktiekapitalet skulle vara
minst 1 000 000 kronor och högst 3 000 000 kronor.
Hur gick det sedan?
Den fortsatta texten kommer från en bok "Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944. Boken gavs ut
1944 av styrelserna för NÖJ och MÖJ. Vidstående bild från bokens omslag. Texten är något redigerad för att bli
lite mer lättläst.
Kommentarer och tillägg är gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande
stilsort, Arial.
I boken använda förkortningar.
Konkurrensen tär på ekonomin
"Det nya bolagets styrelse möttes av samma svårigheter, som det äldre
bolaget och likvidatorerna haft att brottas med.
Konkurrensen från andra trafikmedel skärptes ytterligare, sockerbetsodlingen
fluktuerade men nådde aldrig upp till förkrigsnivån, trafiken på Motala
övergick allt mera till Statens Järnvägar över Mjölby. Endast i ett
hänseende låg linjerna för bedömandet av den framtida utvecklingen klarare.
De sedan ett par tiotal år svävande frågorna om dels nya taxor för
lokaltrafik, dels nya föreskrifter angående godssamtrafik hade nämligen fått
sin lösning genom Kungl. Maj:ts resolution av den 27 juni 1929.
Till sina huvuddrag var de nya taxorna kända genom av Kungl.
Järnvägsstyrelsen vid skilda tidpunkter utfärdade publikationer, varigenom
styrelsen kommit i tillfälle att genomgående pröva det vid en ny taxas
tillkomst uppkommande läget beträffande bolagets lokala trafik, men
beträffande samtrafiken kvarstod olika meningar dels mellan Kungl.
Järnvägsstyrelsen och Svenska Järnvägsföreningen, dels inom den av Kungl.
Maj:t tillsatta kommittén för yttrande i berörda fråga. Först genom ovan
nämnda resolution gavs slutligt besked, så att järnvägsförvaltningarna i
allmänhet kunde beräkna, hur de nya bestämmelserna kom att verka för
vederbörande företag. Endast i ett fall var de nya
godssamtrafiksbestämmelserna otydliga, nämligen i fråga om begreppet en
järnväg.
T. Ö: J. trafikerar V. S. B. J.
I samband med denna överenskommelse träffades avtal mellan
Riksgäldskontoret och likvidatorerna av Väderstad—Skänninge—Bränninge
Järnvägs A.-B. å ena sidan och samförvaltningen å andra sidan, varigenom
samförvaltningen övertog trafikeringen av nämnda järnväg under 3 år.
Samtliga här ovan omförmälda överenskommelser och avtal
godkändes av ordinarie bolagsstämma den 30 juli 1930.
Sedan Kungl. Maj:t avslagit de tre bolagens ansökan om
gemensam taxa, ingav bolagen var för sig ansökan om fastställelse av lika
lydande taxa. Genom resolution den 23 maj 1930 fastställde Kungl. Maj:t det
ingivna taxeförslaget att tillämpas fr.o.m. den 1 juli 1930. Då det
emellertid visade sig, att med taxeförändringen förenat arbete icke kunde
hinna avslutas till sagda tidpunkt, föreskrev Kungl. Maj:t, att
ikraftträdandet av den nya taxan skulle anstå till den 1 oktober 1930. I
enlighet därmed tillämpades den nya taxan från och med anförda dag.
Samtidigt övertog T. Ö. J. trafikskötseln av bolagets järnvägar. Härigenom
bortföll behovet av förvaltningslokaler i Linköping, varför Styrelsen
försålde för berörda ändamål förut förvärvade stadsfastigheten S:t Larsgatan
128 a.
I sin förvaltningsberättelse till 1931 års
bolagsstämma meddelade Styrelsen,
"att tillfölje dels den alltmer skärpta konkurrensen från motordrivna fordon
och farkoster, dels försämringen av konjunkturläget för jordbruksnäringen,
av vilken näring bolagets järnvägar röna starkt inflytande, har någon
förbättring av bolagets ekonomiska ställning icke kunnat uppnås.
För att undersöka möjligheterna till en förbättring av denna
ställning har Styrelsen hos de större borgenärerna utverkat moratorium av
förfallande räntor och amorteringar till den i december 1931."
Vinst- och förlustkontot för år 1930 utvisade:
- från 1929 kvarstående förlust Kr. 62 793: 52
- årets förlust 73 762: 60
--------------------------------------------------
Kronor 136 556:12
Konkurs igen
Under år 1931 försämrades bolagets ekonomiska ställning ytterligare.
Förhoppningarna att kunna erlägga förfallande räntor och amorteringar inom
moratorietiden infriades icke, varför bolaget trädde i konkurs den 1
december 1931.
Den fortsatta driften av MÖJ kom nu att drivas av
konkursförvaltaren fram
till 1 januari 1934. Konkursförvaltaren hade naturligtvis ingen kunskap om
att driva en järnväg utan man tecknade ett avtal med NÖJ om att dom tills
vidare skulle sköta driften av MÖJ.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_fakta_09.html senast uppdaterad
2009-01-30
|