Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Järnvägsprojektet Ringstorp-—Slätbaken.
I maj 1907 erbjöd greve Ph. Klingspor, Ekenäs,
godsägaren O. Danielson, Åkerby, och borgmästaren i Söderköping A. Hagberg
Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag att övertaga den koncession, som
K. M:t den 31 december 1906 beviljat dem för anläggandet av en järnväg av 0,891
m. spårvidd från Ringstorp till Slätbaken efter plan, som upprättats av
kaptenen i Väg- och vattenbyggnadskåren John Nyström.
Bolagsstämman beslöt att extra bolagsstämma skulle besluta i
ärendet, sedan fullständigt förslag framlagts. Koncessionsinnehavarna
anmodade nu distriktschefen i Östra väg- och vattenbyggnadsdistriktet,
majoren J. Ekelund, att renstaka järnvägslinjen och uppgöra kostnadsförslag.
Detta slutade på en summa av 1 212 000 kr., varför aktieteckningen måste
uppbringas till 606 000 kr.
Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag tecknade på extra bolagsstämma
den 13 april 1911 35 000 kr. och beslöt att efter koncessionsöverlåtelsen
söka ett statslån på 606 000 kr. samt att färdigbygga och trafikera
järnvägen, sedan lånet erhållits.
Den ordinarie bolagsstämman s. å. bekräftade den extra
stämmans beslut. Koncessionen överläts på järnvägsbolaget den 26 maj 1911
med villkor, att arbetet skulle vara påbörjat den 1 febr. 1913 och färdigt
den 1 februari 1915. Innan statslånet beviljats, kunde styrelsen emellertid
icke vidtaga några åtgärder för järnvägsföretagets förverkligande utan sökte
och erhöll ett års anstånd med fullgörande av koncessionsvillkoren. Den 31
jan. 1913 beviljade K. M: t det begärda statslånet på 606 000 kr. med
villkor, att bolaget skulle före den 1 aug. s. å. styrka, att det förfogade
över ett kapital, som jämte statslånet vore fullt tillräckligt för
järnvägsanläggningens utförande.
Nu kom emellertid ett annat hinder i vägen för järnvägsföretaget.
Söderköpings stadsfullmäktige, som förut beslutat en teckning av 150 000 kr.,
rev upp detta beslut och nedsatte teckningen till 100 000 kr. En annan
kommun, Västra Husby, följde Söderköpings exempel och nedsatte sin teckning
till 15000 från förut beslutade 30 000 kr. Styrelsen såg då ingen annan utväg
än att hos K. M:t begära ytterligare anstånd såväl med uppfyllandet av
koncessionsvillkoren som av villkoren för statslånet, allt i förhoppning,
att dessa hinder snart skulle vara undanröjda. Anstånd beviljades till
slutet av året 1913 och på ytterligare ansökan till 1 aug. 1914.
Under tiden gjorde styrelsen och för järnvägen intresserade personer ute i
socknarna fruktlösa försök att få de felande 65 000 kr. tecknade. Under de
osäkra krigstiderna kunde man icke forcera saken, helst som materiell- och
arbetsprisernas höjning gjorde kostnadsförslagets byggnadssumma
otillräcklig.
Den 31 juli 1914 erhöll styrelsen anstånd till 1 augusti
1916 med koncessionsvillkorens uppfyllande, men ännu en gång, juli 1916,
gjordes ansökan om förlängd koncession, men då avslog K. M:t
framställningen. Frågan om järnvägen till Söderköping—Mem är sålunda f. n.
fallen. Skulle en sammanslagning av Östergötlands smalspåriga järnvägsnät
under ett bolag komma till stånd, blir väl järnvägen överflödig, men i annat
fall kommer nog frågan upp igen.
I dag vet vi att utvecklingen gick åt ett annat
håll och att detta projekt aldrig kom till stånd.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_fakta_04.html senast uppdaterad
2009-01-30
|