Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SlRJ, Slite - Roma Järnväg
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta,
SlRJ, Slite-Roma Järnväg
I Svenska Järnvägföreningens jubileumsskrift
från 1926 börjar kapitlet om Slite - Roma Järnväg,
SlRJ, med följande: "På initiativ av landshövdingen
Em Poignant och verkst.
direktören i Roma
sockerfabriks a.-b., översten O. Carlstedt, företogs
år 1896 undersökning för en järnväg
Slite - Roma, huvudsakligen i syfte att kunna å denna och
övriga banor på Gotland transportera tillräckliga
mängder av sockerbetor för den då nya sockerfabriken.
Då även ortsintressena för den föreslagna
järnvägen voro stora, särskilt i Slite med hänsyn
till den därvarande goda hamnen, bildades en interimsstyrelse,
som hos K. M:t sökte koncession å järnvägen".
Bättre än så kan man väl inte sammanfatta
varför denna järnväg kom till?
Koncessionen för den 33 kilometer långa
järnvägen beviljades 20 mars 1897.
Aktier tecknades för 340 000 kronor och statslån på
samma belopp beviljades.
Det kom att dröja till 20 mars 1897
innan Slite - Roma Järnvägsaktiebolag konstituerades.
Den första styrelsen bestod av överste O Carlstedt
(ordförande), lantmätare O Warfvinge, grosshandlaren
Ferdinand Nyström, Kamrer Imm. Möller och nämndeman
N E Eriksson.
Under ledning av ingenjören E Andersson började
bygget av banan och 15 maj 1902 kunde järnvägen öppnas
för allmän trafik.
Banan var 33 kilometer lång och hade
spårvidden 891 mm. Sidospårens längd uppgick
till 5,67 kilometer. Den största lutningen var 10 och minsta kurvradie var 300 meter. Rälsen
på banan var av stål och vägde 15,2 kilo per
meter. Största tillåtna hastighet var satt till 30
km/t.
Till banans rälsläggande och trafikstarten
hade man köpt rullande materiel. Dragkraften bestod av av
två lok tillverkade av Karlstads Mekaniska Werkstad i Kristinehamn
1900 respektive 1901. Loken var tanklok, vattenförrådet
finns i tankar på ömse sidor av ångpannan. Axelföljden
var C, det vill säga tre drivande axlar. Loken numrerades
som nummer 1 och 2 och som vanligt på den här tiden
fick de individuella namn, "SLITE" och "GUTE".
Man skaffade även 2 boggipersonvagnar,
1 tvåaxlig postvagn samt 47 tvåaxliga godsvagnar.
Kostnaden för banan och den rullande
materielen uppgick till 778 380 kronor.
1920 levererades ännu ett lok till SlRJ. Även
det här var ett tanklok. Axelföljden var 1D och loket
var tillverkat av Henschel & Sohn i Tyskland. Loket numrerades
som nummer 3 och fick namnet "DAHLHEM". På bilden
syns loket på bron över Bogeviken, strax söder
om Slite. Bilden är tagen en vinterdag omkring 1925. Loket
är bevarat och finns nu på museijärnvägen
Gotlands - Hesselby Järnväg. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från 1926 beskrivs banan
enligt följande:
Slite-Roma järnväg, 33 km.
Slite är Gotlands största lanthamn och näst Fårösund Gotlands bästa
hamn, skyddad av utanför liggande holmar, av vilka Enholmen var befäst till
år 1905. Platsen är vidare lotsplats och tullstation.
Samhället är rätt betydande. Cementfabrik och kalkugnar finnas, och
exporten utgöres av kalk och något trävaror.
Slite är även på grund av den utmärkta sandstranden bekant som en
av Gotlands förnämsta och livligast frekventerade badorter.
Bland stationerna märkes Gotlands Hässelby i närheten av Dalhems
kyrka, som är ett populärt mål för turistutflykter. Den nuvarande kyrkan
torde vara en ombyggnad aven äldre kyrka från år 1209. Det höggotiska tornet
är från 1300-talet. En under senare tid företagen restaurering har icke i
alla delar varit förmånlig, men kyrkan är dock ett av de bästa exemplen på
gotisk byggnadskonst.
Roma station, föreningsstation med Gotlands
järnväg och Klintehamn - Roma järnväg, är Gotlands viktigaste
trafikknut, särskilt på grund av den därvarande sockerfabriken. Ur
turistsynpunkt är platsen intressant genom ruinerna av Roma klosterkyrka
från Roma cistercienserkloster, som grundades år 1164. Även Roma sockenkyrka
från slutet av 1200-talet är värd uppmärksamhet.
Från första januari 1927 hade SlRJ kommit överens med Klintehamn - Roma Järnväg, KlRJ, om att man skulle ha en gemensam trafikförvaltning.
Denna kallades för Trafikförvaltningen Slite - Klintehamn
och kom att bestå till 1940.
Förstatligad
1 juli 1947 förstatligades Gotlands Järnväg och
uppgick i ett tillfälligt statligt bolag med samma namn.
SlRJ arrenderades från samma datum och uppgick i det statliga
bolaget.
1 juli 1948 överfördes SlRJ från det statliga
bolaget till Statens Järnvägar.
Nedlagd
10 juni 1953 lades all trafik ned på den 2 kilometer långa
sträckan mellan Slite och Bogeviken.
Från samma datum lades den allmänna
trafiken ned på den resterande sträckan, Bogeviken
- Roma. På den här sträckan fortsatte man att
sporadiskt köra bettransporter. Dessa upphörde 1955.
Sträckan Slite - Bogeviken revs
upp direkt efter nedläggningen 1953.
Den resterande sträckan Bogeviken
- Roma revs upp 1958.
Museijärnväg
Därmed skulle SlRJ helt vara bort om inte Gotlands Hässelby
station hade bevarats av Museiföreningen Gotlands Hesselby
Järnväg. Föreningen har byggt upp cirka 1 kilometer
av linjen mot Roma.
Här kan man alltså fortfarande under
vissa dagar på året åter uppleva hur det vara
att åka tåg på SlRJ. Mer om föreningen
och om när tågen rullar kan du få veta om du
besöker deras hemsida. på hemsidan finns även mer information om de
Gotländska järnvägarna. Klicka
HÄR!
Källor:
Gotlands Järnvägar av John Kvarnstedt, Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift från1926, Riksarkivet, Svensk järnvägsstatistik
samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SlRJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
slrj_fakta.html senast uppdaterad 2005-06-09
|