Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
GJ,
Gotlands
Järnväg
Av Rolf
Sten |
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs järnvägen
enligt följande:
Gotlands järnväg.
Visby har två stationer, nämligen Visby hamn och Visby övre. Persontåg avgå
från och ankomma till Visby hamn i anslutning till ångbåtarna. Från
Visbyhamn slingrar sig järnvägen upp på platån i en stigning av 25 ‰ till
Visby övre station, som är belägen i stadens södra del omkr. 40 m. ö. h.
Härifrån utgår en sydlig, 70 km. lång, linje till öns sydligaste hamn,
Burgsvik, samt en, 36 km. lång, nordlig linje till Lärbro.
Visby hamn med ångaren Visby vid kaj på 1930-talet. Till vänster skymtar
det anslutande tåget. Foto: Samling Stig Nyberg.
Den förstnämnda linjen går genom öns bördigaste och
tätast befolkade trakter. Närmast Visby är dock naturen karg, beroende på
att kalkberget här går i dagen. Utmed järnvägen ser man också på de 7 första
kilometerna blott mariga tallar och enbuskar. Man passerar här i närheten av
öns högsta punkt - 78 m. ö. h. Terrängen faller sedan ned emot de bördiga
Barlingbo- och Romaslätterna, där det finnes åkerjord av lika god
beskaffenhet som Skånes bästa. Sockerbetan trivs här utmärkt, liksom
förhållandet för övrigt är överallt på ön, där jordmånen lämpar sig för
odling av densamma.
21 km. söder om Visby ligger Roma station, där banor från öns två -
förutom Visby - mest betydande hamnar, Slite på östra sidan och Klintehamn
på västra sidan, förena sig med stambanan. Här är också öns råsockerfabrik,
tillhörig Svenska sockerfabriks-aktiebolaget, belägen.
Etelhem station på 1930-talet. Stationen låg söder om Roma. Till höger i
bild är mot Burgsvik. Foto: Samling Stig Nyberg.
Strax söder om Roma passerar järnvägen en av öns största myrar, Store myr.
Ännu ser man något av den karaktäristiska myrnaturen, men det torde ej dröja
många år, innan de väldiga vidderna äro helt och hållet lagda under plogen.
Sedan man passerat myren, vidtager söder ut ett så gott som sammanhängande
skogsbälte av omkr. 20 km. djup, bevuxet med delvis mycket värdefull
tallskog. Söder om detta skogsbälte öppnar sig åter terrängen och man kommer
in i en rik jordbruksbygd, där järnvägen passerar Hemse raskt
framåtskridande municipalsamhälle. Söder ut blir jorden åter mindre
fruktbar.
Havdhem station 1957. En södergående rälsbuss lossar styckegods. Foto:
Samling Stig Nyberg.
Man lämnar nu den å ön i övrigt allenarådande kalkstensgrunden och kommer
i ett sandstensbälte, som börjar i närheten av Grötlingbo anhalt, 68 km.
från Visby, och sträcker sig något söder om Burgsvik. I detta område
bedrives en rätt omfattande stenhuggeriverksamhet i form av hantverk med
tillverkning av slipstenar samt blocksten för bildhuggeriändamål. Exporten
av dessa varor går till större delen över Burgsviks hamn, men en ej
obetydlig del söker sig vintertiden över Visby.
Burgsviks station är såsom nämnts slutpunkten i söder för Gotlands
järnväg.
Sommartiden resa turisterna hit för att sedermera med bil bege sig
längre söderut till Gotlands sydspets.
Burgsvik station på 1940-talet. Burgsvik var södra ändpunkten på GJ.
Rälsbussen med släp är beredd att avgå mot Visby
Norra delen av ön är i väsentliga delar olik den södra.
Jorden är här mindre bördig och befolkningen glesare. Skogen är också mera
vresig och lågvuxen, men lämnar ett utmärkt, även utom Gotland känt,
slipersvirke. Åkerbruket står också i allmänhet lägre än på öns mellersta
delar, även om man i Västkindetrakten, 11 km. norr om Visby, träffar bördig
jord och välskötta gårdar. Några km. norr om Västkinde station passerar
banan Martebo vidsträckta, ännu till största delen ouppodlade myr. Här
bedrives i stor utsträckning upptagning av bränntorv, som sändes söderut
till öns mera bränslefattiga delar.
24 km. norr om Visby passerar järnvägen genom Tingstäde
befästningsområde - öns enda nu kvarvarande »fasta punkt» - och går här
utmed stranden av Tingstäde träsk, en av Gotlands största sjöar. Vid den
norra slutstationen, Lärbro, har banbyggnaden tills vidare avbrutits i
avvaktan på att så småningom bliva fortsatt längre norr ut till Fårösund,
Gotlands nordligaste hamn.
Lärbro station omkring 1945. Norra ändpunkten på GJ. Den planerade
förlängningen mot Fårösund blev aldrig av. Rälsbussen med släp har just
ankommit från Visby. Foto: Samling Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till GJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
gj_beskrivning.html senast uppdaterad
2005-06-09
|