Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Det sjunde
loket
(Engine No.
7) Teckning: Jan-Olov
Carlsson |
Nummer 7, var tillverkat av Motala Verkstad år
1888. Tillverkningsnummer 96. Köpare var Fågelsta
- Vadstena - Ödeshögs Järnväg (FVÖJ).
Där registrerades loket som nummer 4 med namnet "ALVASTRA".
Loket var ett sexkopplat tanklok med axelföljden C.
År 1919 sammanslogs FVÖJ med
Mellersta Östergötlands Järnvägar (MÖJ)
varvid loket numrerades om till nummer 104.
BLJ köpte loket som skrot år
1936. Troligen var avsikten att använda vissa delar till
något annat lok och skrota resten. Loket visade sig vara
bättre än man trodde varför det rustades upp och
sattes i drift. Det registrerades in som lok nummer 7.
BLJ lok nummer 7 avställt som reservdelsförråd
i Långshyttan 1949. Foto: Stig Nyberg.
Tjänstgöringen var i huvudsak växling
i Stjärnsund. När arbetartågen började rulla
mellan Stjärnsund och Långshyttan var det lok 7 som
svarade för dragkraften. Loket avställdes 1947 och
skrotades år 1950.
I mitten på 1930-talet började
lok nummer 3 "STJÄRNSUND" att närma sig slutet
på sin livslängd. BLJ såg sig därför
om efter en ersättare.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ånglok
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
anglok7.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|