Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Det åttonde
loket (Engine
No. 8)
Teckning: Jan-Olov
Carlsson |
Nummer 8, tillverkades av Motala Verkstad år
1901. Tillverkningsnummer 273. Köpare var Ulricehamns Järnväg
(UJ) och loket numrerades där som nummer 4.
År 1903 köptes UJ av Västra
Centralbanan (VCJ) vilka började att bygga om UJ till normal
spårvidd. Denna skedde i etapper och i början av år
1907 var den sista delen mellan Åsarp och Vartofta klar.
Loket hade blivit arbetslöst om det inte, samma år,
hade blivit sålt till Ljungbyholm - Karlslunda Järnväg
(LCJ). På den nya banan fick loket nummer 1. I samband
med att Kalmar - Torsås Järnväg år 1929
övertog aktiemajoriteten i LCJ numrerades loket om till
nummer 41.
BLJ köpte loket 1937. Dess huvudsakliga
tjänstgöring kom att vara växling i Långshyttan.
Därmed kunde lok nummer 3 ställas av och skrotas.
Efter nedläggningen år 1964 fortsatte loket sin tjänst
inne på bruksområdet i Långshyttan. Det kom
att vara i tjänst fram till det definitiva slutet i november
1971.
BLJ lok nummer 8 i Långshyttan 1949. Foto: Stig Nyberg.
Våren 1972 köptes loket av museibanan
Jädraås - Tallås Järnväg (JTJ) där
det redan till sommaren kom i tjänst.
För att alltid klara det alltmer krävande
växlingsarbetet såg man sig tvungen att köpa
att reservlok.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ånglok
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
anglok8.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|