Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Det sjätte
loket (Engine
No. 6)
Teckning: Jan-Olov
Carlsson |
Nummer 6, tillverkades av Motala Verkstad år
1915. Tillverkningsnumret 566. Man köpte åter ett
tanklok, åttakopplat med axelföljden 1D. Loket var
i stort sett lika som 5:an men saknade tender. Det sattes i drift
år 1916 och var BLJ:s modernaste lok då det var utrustat
med så kallad överhettare. Man låter ångan
passera genom speciella element som hettas upp av rökgaserna.
På det viset höjs ångans temperatur avsevärt
innan den når cylindrarna. Inbesparingen av bränsle
uppgår till ca 20%.
Loket, tillsammans med lok 5, kom att vara de enda
linjeloken vid BLJ.
Hittills hade alla lok vid BLJ fått
namn. Nummer 1 "OSCAR" fick sitt namn efter den dåvarande
konungen Oscar den andre. Lok 2 "KLOSTER" fick namn
efter bolaget, Kloster AB. Lok 3 "STJERNSUND" "döptes"
efter bruket med samma namn. Förhållandet var detsamma
med lok 4 "LÅNGSHYTTAN". När det gäller
lok nummer 5 "THOR" är det svårare att härleda.
Från och med lok nummer 6 upphörde
man med att ge loken namn. I fortsättningen blev det "bara"
ett nummer.
BLJ lok nummer 6 fotograferat 1959. Foto: Stig Nyberg
Vid nedläggningen 1964 ställdes
loket av men såldes redan året därpå till
museibanan Anten - Gräfsnäs. Där kan det numera
beskådas när det tjänstgör som dragkraft
åt tågen på museibanan.
När det nu fanns två linjelok
kunde ett av de "små" loken ställs av. Det
var lok nummer 1 "OSCAR" som nu hade tjänstgjort
färdigt vid BLJ. De övriga kunde helt frigöras
för växlingstjänst.
Alla lok som hittills hade levererats till
BLJ hade köpts fabriksnya. I fortsättningen skulle
alla "nya" lokinköp bestå av begagnade lok.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ånglok
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
anglok6.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|