Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Det femte
loket
(Engine No.
5)
Teckning: Jan-Olov
Carlsson |
Nummer 5 "THOR", tillverkades av Vagn
& Maskinfabriken i Falun år 1909. Loket var i samma
utförande som de lok fabriken levererat till Dala - Ockelbo
- Norrsundets Järnväg åren 1906-1907. Tillverkningsnumret
var 107.
Till skillnad mot de tidigare loken var detta
ett tenderlok. Kol- och vatten- förrådet fanns på
en vagn (tender) som var fast kopplad till loket. Det var åttakopplat
med axelföljden 1D-2. En löpaxel följd av 4 drivande
axlar och en tvåaxlig tender. Vikten var 41 ton och var
därmed en "bjässe" jämfört med
de andra loken. Eftersom loket var tyngre än de andra hade
man lagt in kraftigare räls på banan.
Loket levererades till BLJ under år 1909
och dess tjänstgöring kom att i huvudsak att vara linjetjänst.
Det var i drift fram till nedläggningen år 1964. År
1966 ställdes det, tillsammans med några vagnar, upp
framför stationshuset i Långshyttan. Under vintrarna
ställdes loket in i lokstallet och togs sedan ut igen till
sommaren.
När internväxlingen i Långshyttan
upphörde år 1971 försvann denna möjlighet
och det fick stå ute året om. 1974 såldes loket
till museibanan Uppsala- Länna där det har rustats
upp och går nu sommartid i trafik.
Transportvolymerna fortsatte att öka
och man såg sig tvungna att åter förstärka
dragkraften.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ånglok
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
anglok5.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|