Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Det fjärde
loket (Engine
No. 4)
Teckning: Jan-Olov
Carlsson |
Nummer 4 "LÅNGSHYTTAN", tillverkades
av Motala Verkstad år 1897. Tillverkningsnumret var 176.
Också detta var ett sexkopplat tanklok med axelföljden
C. Totalvikten var under 15 ton. Loket levererades till BLJ år
1897 och med den här förstärkningen klarade man
sig ett tag till.
Efter banans nedläggning 1964 fortsatte
loket sin tjänst inom bruksområdet i Långshyttan
fram till det definitiva slutet år 1971. Året därpå
såldes loket till museibanan Uppsala -Länna där
det efter, en omfattande upprustning, åter togs i drift.
Produktionen vid bruken ökade
hela tiden och därmed ökade också behovet av
transporter. Även växlingen inom bruken ökade.
Den befintliga dragkraften räckte inte varför man beslöt
om förstärkning.
Volymerna var nu sådana att man beslöt
att skaffa ett särskilt så kallat linjelok och låta
de äldre loken mest syssla med växling i Långshyttan
och Stjärnsund.
Leveransfoto av BLJ lok nummer 4. Foto: Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ånglok
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
anglok4.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|