Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rälsbussepoken (The railcar era)
av Rolf
Sten |
Kortkopplat dieseldrivet
rälsbusståg, Y3
1964 beställde SJ ett kortkopplat dieselhydrauliskt drivet
rälsbusståg från den tyska firman Salzgitter
- Watenstedt, LBH. Rälsbusstågen kunde bestå
av en drivenhet, två eller tre mellanvagnar samt en manövervagn.
Sex drivenheter, två manöverenheter samt ett antal
mellanvagnar levererades under åren 1966 - 1967. Fordonen
trafikerade oelektrifierade bandelar som snabbtåg. Y3 kom
att hela tiden dras med driftproblem och blev därigenom
ingen lyckad konstruktion. Tågen togs efterhand ur drift
under 1980-talet. Inga fordon finns bevarade.
Ett rälsbusståg, Y3, anländer till Kristianstad
1977-04-07. Fordonskombinationen består av en drivenhet
med passagerarutrymme på övervåningen, tre mellanvagnar
varav en första klass samt en manövervagn med passagerarutrymme
i två våningar. I Skåne förekom smeknamnet
"kamelen" troligen beroende på "pucklarna"
i tågets båda ändar. Foto: Rolf Sten.
Rälsbuss
i stålkonstruktion, Y1
Eftersom rälsbussarna av modell Y6, 7 och 8 började
att bli slitna planerade SJ för deras efterträdare.
1977 fattade man beslut om att beställa 100 rälsbussar
från den Italienska firman FIAT i Savigliano.
Rälsbussarna, eller motorvagnarna som
de numera kallades, levererades under åren 1979 - 1981.
I Italien byggdes 58 vanliga motorvagnar samt 12 stycken försedda
med resgodsutrymme (YF1). 30 stycken vanliga motorvagnar byggdes
på licens hos Kalmar Verkstad.
De flesta av dessa motorvagnar finns idag kvar
i trafik om än i ombyggt skick.
Det här kom att bli det sista fordonet som beställdes
med begreppet rälsbuss.
Gällivare försommaren 1990. Ett rälsbusståg
bestående av sex Y1:or med Y1 1359 i spetsen står
inne på stationen. Rälsbusståget var chartrat
av ICA-kuriren för en tur på Inlandsbanan. Foto: Rolf
Sten.
Vansbro 2003-09-26. Två stycken Y1:or, 1289 och 1290,
målade i Dalatrafiks färger möts på stationen.
Foto: Rolf Sten.
Elektriskt
drivna rälsbussar
I slutet av 1930-talet planerade Hilding Carlsson att bygga elektriska
rälsbussar men kriget kom emellan.
1945 byggde Hägglund & Söner
en elektrisk provrälsbuss. Även ASEA byggde en provrälsbuss
vilken gick i provdrift 1949.
Till Mellersta Östergötlands Järnvägar,
MÖJ, levererade Hilding Carlsson två smalspåriga
elektriska rälsbussar. Konstruktionen var baserad på
boggirälsbussarna med trästomme. Leverans skedde 1949
- 1950.
Baserat på Y6 konstruktionen beställde
SJ 1952 30 stycken elektriskt drivna rälsbussar. Dessa byggdes
av ASJ och 18 stycken levererades 1955 och fick då littera
Ycoa6 (X16). 12 stycken levererades 1955-1956. Dessa var försedda
med en bekvämare inredning och fick littera Ycoa7 (X17).
De elektriskt drivna rälsbussarna avvecklades
efterhand på 1980-talet. Några få finns bevarade
hos en museiförening och Sveriges Järnvägsmuseum.
Två elektriskt drivna rälsbussar, Ycoa7 (X17) gör
uppehåll på Forsa station, linjen Hudiksvall - Ljusdal
(Dellenbanan). Den främsta vagnen är nummer 984. Året
är omkring 1984. Foto: Pontus Melin.
Kortkopplade
elektriska rälsbusståg
1953 hade Hilding Carlsson tagit fram en konstruktion på
ett kortkopplat trevagnars elektriskt drivet rälsbusståg.
Konstruktionen var baserad på stålrälsbussarna.
TGOJ beställde tre enheter. Sedan de första
levererats 1956 kunde man konstatera att motorkapaciteten var
stor nog för att dra ytterligare en mellanvagn. Följande
leveranser blev därför ett fyra-vagnarståg, två
motorvagnar samt två mellanvagnar. Även det först
levererade sättet kompletterades med en mellanvagn. Åren
1958- 1959 köpte TGOJ ytterligare ett antal fast den här
gången var det två-vagnarssätt. Littera på
dessa fordon blev Yoa104 senare X20 respektive Yoa202 senare
X21.
Samtidigt som leveranserna till TGOJ levererades
två smalspåriga trevagnssätt till den smalspåriga,
891 mm, Nordmark - Klarälvens Järnvägar, NKlJ.
Där kom de att gå i trafik under namnet "Uddeholmaren".
I juni 1957 beställde SJ 14 kortkopplade
elektriska trevagnars rälsbussätt. . Första provkörning
skedde i slutet av 1959. Det visade sig att motorerna var starka
nog för att klara ytterligare en mellanvagn varför
beställningen kompletterades med 10 mellanvagnar. Dessa
rälsbusståg blev från början mycket populära
och fler rälsbusståg beställdes. Sammanlagt levererade
Hilding Carlsson 23 rälsbusståg av denna typ till
SJ under åren 1959 - 1963. Littera på dessa fordon
var Yoa2 senare X9.
Vid SJ avvecklades X9 under 1980-talet. Några
enstaka enheter finns bevarade.
På NKlJ avvecklades fordonen i och med
persontrafikens nedläggning1964. En enhet finns bevarad
på järnvägsmuseet i Hagfors
På TGOJ avvecklades fordonen under 1990-talet.
Några enheter finns bevarade.
Rälsbusståg Yoa2 (X9) på Sveriges Järnvägsmuseum
2002. De här tågen hade under sin aktiva tid smeknamnet
"Paprikatåget". Detta med anledning av tågets
röda färg. En färgsättning som var ny på
sin tid. Rälsbussättet finns bevarat på Järnvägsmuseet.
Foto: Rolf Sten.
Rälsbussen
avvecklas
De äldsta tvåaxliga rälsbussarna började
avvecklas i och med att boggirälsbussarna hade levereras
på 1940-talet. Många byggdes om till olika sorts
tjänstefordon. De första boggirälsbussarna började
avvecklas på 1950-talet i takt med att de nya stålrälsbussarna
levererades.
På 1960 och 1970-talet började även
stålrälsbussarna att avvecklas. Avvecklingen skedde
först på de smalspåriga linjerna efterhand som
trafiken lades ned på dessa. Av de smalspåriga stålrälsbussarna
finns ett relativt stort antal av de senast tillverkade bevarade
hos olika museiföreningar.
I takt med att den sista generationen Y1 levererades
frigjordes fler och fler av stålrälsbussarna. Under
1980-talet upphörde all officiell trafik med dessa.
En stor del av fordonen blev ombyggda till
olika slags tjänstefordon och ett ganska stort antal finns
bevarade hos olika museiföreningar. Antalet släpvagnar
som är bevarade uppgår endast till en handfull. Resterande
är skrotade.
De gamla klassiska rälsbussarna har avvecklats från
sin ordinarie tjänst. Trots detta kan vi än idag få
uppleva dessa fordon. Ett stort antal finns bevarade hos olika
museiföreningar. Bilden ovan visar OKBv utflyktståg
på Inlandsbanan 1990. Bilden visar det i den ljusa sommarnatten
framilande rälsbusståget. Platsen är någonstans
i närheten av Sorsele. Foto: Rolf Sten.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt "rälsbussen"
innehållsförteckning
© Rolf Sten
ralsbussen_kortkopplat..html senast uppdaterad 2005-04-01
|