Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
WBJ, Varberg - Borås
Järnväg
VBHJ, Varberg - Borås - Herrljunga Järnväg
Av Rolf
Sten |
Sida 2/2
Snabbfakta:
WBJ, Varberg - Borås Järnväg
VBHJ, Varberg - Borås - Herrljunga Järnväg (Facts about VBHJ)
Den norra delen av bangården i Borås Nedre sedd
från Särlabron 1930. Till vänster om vattentornet
syns lokstallet. Stationshuset ligger bortanför och till
höger om gångbron. Bortåt i bild är i riktning
mot Herrljunga respektive Göteborg. Foto ur WBJ minnesskrift
1880 - 1930.
Borås Nedre - Borås Central
Sedan
avtal tecknats mellan WBJ och Kinds Härads Järnväg, KindsJ,
kunde den nya järnvägen anslutas till Borås nedre den 1 november 1885.
När det några år senare, 1893, blev klart att Göteborg -
Borås järnväg, GBJ, skulle anslutas till den ursprungliga gods- och
hållplatsen vid Borås nedre kom detta att innebära stora förändringar. På
till största delen GBJ:s bekostnad byggdes bangården ut och ett stort
stationshus i tegel uppfördes. Huset var ritat av arkitekten Adrian
Pettersson i Göteborg och stod klart då GBJ invigdes hösten 1894. Samtidigt
blev Borås nedre även huvudstation för WBJ persontrafik Till Borås Nedre anslöts Göteborg
- Borås Järnväg, GBJ, 15 december 1894 och i
samband därmed blev Borås Nedre huvudstation även för WBJ:s persontrafik.
Sedan Borås - Herrljunga järnväg 1898 byggts om till
normalspår kom man överens om att köra genomgående
tåg Herrljunga - Borås - Varberg.
23 december 1902 anslöts Borås -
Alvesta Järnväg, BAJ, till Borås nedre och 24
maj 1912 anslöts Borås - Ulricehamns Järnväg,
BUJ, till Borås Nedre. BUJ använde sig av BAJ spår
mellan Borås Nedre och Gånghester.
I samband med att fler järnvägar
kom att trafikera Borås Nedre byggdes revs det gamla trälokstallet
från 1880. I samband med GBJ tillkomst 1884 uppfördes
ett rundstall i tegel med fyra platser, vändskivan byttes
till en 15 meters. Inför öppnandet av BAJ 1902 utökades
stallet med ytterligare tio stallplatser.
Inför sammanslagningen av BHJ och WBJ
1930 ändrades Borås Nedre till Borås Central.
Samtidigt degraderades Borås Övre till hållplats.
Ändringen infördes 15 maj.
Den södra delen av bangården i Borås
Nedre sedd från Särlabron 1930. Spåret som viker
av till vänster leder till Alvesta och Ulricehamn. Bortåt
i bild är i riktning mot Varberg. Foto ur WBJ minnesskrift
1880 - 1930.
Varberg
Varbergs
station har under åren genomgått en kraftig utbyggnad,
allt i takt med att fler järnvägar anslutits.
Till Varbergs station anslöts 19 september
1886 Mellersta - Hallands Järnväg, MHJ. Några
år senare, 1 september 1888, var det dags att ansluta Göteborg
- Hallands Järnväg, GHB, till stationen.
Båda dessa järnvägar köptes
av staten 1 januari 1892 för att ingå i den blivande
Västkustbanan. I samband med SJ:s övertagande av dessa
järnvägar byggde WBJ ut lokstallet med fyra platser
vilka hyrdes ut till SJ. 1924 byttes vändskivan ut till
en 15 meters.
1911 anslöts ännu en privat järnväg
till Varbergs station. Det var Varberg - Ätrans Järnväg, VbÄJ, som 1 april öppnades för allmän trafik
Varberg - Ullared. Den återstående delen till Ätran
öppnades 22 juli.
Varberg station 1930. Som synes har det hänt en hel del
på de 50 år som gått sedan WBJ öppnades
för trafik. Foto ur WBJ minnesskrift 1880 - 1930.
Gemensam förvaltning med Borås - Herrljunga
Järnväg
1918
kom man överens med BHJ om att ha en gemensam Trafikchef. Förste
gemensamma trafikchef blev J A Andersson (se bild till vänster),
sedan 1914 trafikchef vid BHJ.
1919 års bolagsstämma beslöt
att utöka samarbetet med BHJ till att bli en gemensam trafikförvaltning.
Detta innebar att man bland annat fick gemensam kamrer, kassör,
baningenjör och trafikchefsassistent. Detta innebar att
WBJ som hittills hade haft förvaltningen placerad i Varberg
flyttade denna till Borås.
Varberg - Borås - Herrljunga Järnväg,
VBHJ, bildas
1930 beslöt de båda järnvägsbolagen WBJ
och BHJ att gå samman i ett nytt järnvägsbolag,
Varberg - Borås - Herrljunga järnvägsaktiebolag,
VBHJ. Sammanslagningen skedde 24 oktober.
Den rullande materielen märktes om med
den nya signaturen VBHJ.
Det gamla BHJ-stallet, Borås övre,
kompletterades 1934 med en tvåspårig vagnbod strax
söder om stallet. Anledningen till denna var att ge stallplats
åt de nyinköpta motorvagnarna. Driftanläggningen
revs på 1980-talet.
Det gamla BHJ-stallet i Herrljunga ändrades
på 1930-talet på så vis att två av stallplatserna
förlängdes för att kunna ge plats åt motorvagnarna.
1939 var 594 personer anställda vid VBHJ.
Ett modernt VBHJ persontåg draget av lok nummer 8 år
1930. Foto ur WBJ minnesskrift 1880 - 1930.
En av de första passagerarvagnarna litt C0 i stål
levererad till WBJ strax före sammanslagningen till VBHJ
år 1930. Foto ur WBJ minnesskrift 1880 - 1930.
Rullande materiel
Vid sammanslagningen av de båda banorna kom ångloken
att delvis få nya nummer.
WBJ loken fick behålla sina tidigare
inventarienummer utom loken 1-6 vilka hade skrotats eller sålts
under åren före sammanslagningen. Loken från
BHJ 1-7 fick numren 15-21 och lok 8 nummer 14. Eftersom en del
lok föll för åldersstrecket och skrotades behövde
man förstärka lokparken. 1936 köptes fem stycken
begagnade lok från SJ. Av dessa var det två tanklok
och tre tenderlok. De numrerades VBHJ 22-23 respektive 24 - 26.
Det här var den sista ångloksanskaffningen till VBHJ.
BHJ ångvagn fick vid VBHJ behålla sitt
nummer "5"
1930 respektive 1934 köpte man tre stycken tvåaxliga
lokomotorer dessa fick nummer 1 respektive 2-3.
BHJ motorvagn nummer 1 fick vid VBHJ behålla
sitt nummer.
1929 köpte VBHJ två motorvagnar från
Kockum. Dessa numrerades som 2-3.
1935 köptes ännu en motorvagn, en här
gången från DEVA. Den numrerades som nummer 4.
1938 köptes ytterligare två motorvagnar,
den här gången från Linke Hoffman. Dessa numrerades
5-6.
VBHJ motorvagn nummer 1 år 1930, ursprungligen levererad
till BHJ 1929. Foto ur WBJ minnesskrift 1880 - 1930.
Förstatligad
Tillsammans med övriga privata järnvägar i regionen
förstatligades VBHJ 1 juli 1940 och inordnades i Statens
Järnvägars organisation
Och sedan
Inför elektrifieringen i slutet av 1940-talet gjordes en
stor upprustning av banan. Bland annat byttes huvudspårets
räls till 43 kilos räler.
Elektrifiering
1 januari 1949 togs den elektriska driften i bruk på sträckan
Varberg - Borås. Några månader senare, 1 juni,
togs eldriften i bruk mellan Borås och Herrljunga.
Automatisk TågControll, ATC
ATC tog i bruk mellan Herrljunga och Borås 10 april 1986.
På sträckan Varberg - Borås togs ATC i bruk
9 juni 1997.
En av WBJ banvaktsstugor 1930, byggd med SJ banvaktsstugor
som modell. Foto ur WBJ minnesskrift 1880 - 1930.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
wbj_snabbf_02..html senast uppdaterad 2004-03-14
|