Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Rullande materiel, rolling stock (2004-03-05) |
Vid UGJ:s öppnande för trafik bestod den rullande materielen
av 9 ånglok, 22 passagerarvagnar, 26 täckta och 150
öppna godsvagnar. Under året kom lok- och vagnparken
att genomgå en utveckling från små och lågbäriga
fordon till stora och kraftiga vilka kunde framföras i hastigheter
upp till 90 km/t. I mitten av 1920- talet infördes tryckluftsbromsade
tåg vilket och var en bidragande orsak till att man kunde
höja hastigheten på tågen.
Loken
De första lokomotiven beställdes 3 juni 1872 från
Nydkvist & Holm i Trollhättan. Det var tre fyrkopplade
tenderlok med axelföljden 2B1-2, det vill säga två
drivande axlar följt av en löpaxel samt en tvåaxlig
tender. De tre loken fick namnen "RASK", "FÄRDIG"
och "FLINK". Loken numrerades som 1, 2 och 3. Loken
levererades till UGJ i augusti 1873 och kostade 45 000 kronor
styck.
Lokens första användning var vid rälsläggningen
och grusningen vid bygget av banan.
Lokparken vid UGJ kom att kraftigt utvecklas.
Trafikbehovet gjorde att man skaffade för sin tid mycket
kraftiga stilfulla snällstågslok. Man kom även
att skaffa Sveriges kraftigaste tanklok, "Stortankarna".
Mer om snälltågsloken A, B, Ba och Bb kan du läsa
här!
Sveriges kraftigaste tanklok. Tre lok beställdes från
Motala Verkstad och levererades 1916. Loken littrerades I och
fick numren 27-29. Bilden visar lok 26 på vändskivan
vid lokstallet Sörby Urfjäll 1926. I hytten syns stallkarl
Rask. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926. |
Nedanstående tabell visar vilka ånglok
som fanns vid UGJ 1932
UGJ fyrcylindriga lok Bb nummer 31 på bangården
Gävle Södra 1918. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
|
Motorvagnar
Lokaltrafiken ökade alltmer längs UGJ och den sköttes
av lokdragna tåg. För att få bättre ekonomi
beslöt man att införa motorvagnsdrift i lokaltågen
längs huvudlinjen. 1925 beställdes från AB Hässleholms
Verkstäder två stycken bensinmotordrivna boggiemotorvagnar,
priset var 89840 respektive 85000 kronor. Motorvagnarna levererades
samma år och littrerades XCo och fick numren 201 och 202.
1927 beställdes ännu en motorvagn för 48400 kronor.
Denna var enbart avsedd som reservdel eftersom den bara bestod
av boggier, underrede och maskineri. Den här enheten numrerades
som nummer 203. Om någon av motorvagnarna 201 eller 202
gick söder tog man bara dess vagnskorg och lyfte över
den till reservenheten 203.
Bilden ovan visar motorvagn 201 på Gävle Södra
1926. I bakgrunden skymtar Staffanskyrkan. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
|
Godsvagnar
Från herrar Tidén Nordenfelt och C:o i London beställdes
40 stycken grusvagnar utan hjul och axlar. De senare levererades
från svensk verkstad.
Från D J Ekenbergs söners mekaniska
verkstad i Södertälje (Atlas) beställdes 26 täckta
godsvagnar varav 6 stycken med konduktörskupé och
broms. Vidare beställdes 100 stycken så kallade plankvagnar.
Förutom dessa vagnar beställdes även ett antal
godsvagnar från England. Med åren utökades godsvagnsparken
mycket kraftigt. Många av vagnarna kom att byggas på
den egna verkstaden
Personvagnar
Inför järnvägens öppnande för allmän
trafik köptes 1874 ett antal personvagnar. Sex första-
och fyra kombinerade första- och tredjeklassvagnar samt
12 tredjeklassvagnar.
Under åren kom naturligtvis personvagnsparken att utvecklas.
Många vagnar kom att byggas på järnvägens
egen verkstad i Gävle, till exempel den första boggievagnen
vilken sattes i trafik juli 1891.
UGJ var först i Sverige med restaurangvagnar. 16 juni 1894
satte man in tvåaxliga restaurangvagnar på sträckan
Uppsala - Gävle - Ockelbo. 1899 satte man in den första,
på egen verkstad byggda, boggierestaurangvagnen.
Bilden ovan visar restaurangvagn BCo3 nummer 5 tillverkad 1901.
Bilden nedan visar interiören från samma vagn. Bilderna
är tagna omkring 1925. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926. |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_05..html senast uppdaterad 2004-03-05
|