Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Drift och underhåll,
maintenance
(2004-03-05) |
För lokens drift och underhåll uppfördes ett
antal lokstallar.
I södra änden på bangården i Gävle
uppfördes 1873 ett så kallat parallellstall med tre
spår. Man lade även ned en 12 meters vändskiva.
Bilden visar lokstall och verkstäder vid Gävle Södra
1907. Byggnaderna är från vänster räknat
plåt - och godsvagnsverkstad uppförda 1882 - 1884,
lokstallet uppfört 1874 samt verkstaden för personvagnar
uppförd i början av 1890-talet. Spåret mellan
lokstallet och personvagnsverkstaden är huvudlinjen mot
Uppsala. Framför lokstallet står loken nummer 14,
16 och 10. Verkstäder och lokstallar revs under åren
1919 - 1925 för att ge plats för bangårdens utbyggnad.
Foto: Stig Nyberg.
I slutet av 1890-talet planerade UGJ att skaffa
större ånglok. Inför detta behövde lokstallarna
i Gävle utökas. Utrymmet för utbyggnad var begränsat
varför man köpte mark vid Sörby Urfjäll,
några hundra meter söder om stationen. Med början
1899 uppfördes ett så kallat rundstall med tre platser
beläget väster om och alldeles intill bibanan till
Bomhus. En 16 meters vändskiva lades ned framför stallet.
I samband med inköpet av de så kallade Faluloken byggdes
stallet till med två platser. Samtidigt uppfördes
ett vattentorn i anslutning till stallet. 1912 var det dags igen,
stallet utökades med ytterligare två platser.
Samtidigt som UGJ 1915 beställde ytterligare fem ånglok
byggde man ut stallet med ytterligare sex stallplatser. Hittills
hade man använt både det gamla stallet borta vid stationen
och den nya vid Sörby Urfjäll parallellt. I och med
den senaste utbyggnaden flyttades efterhand hela verksamheten
över till de nya stallarna i Sörby Urfjäll. Det
gamla lokstalls och verkstadsområdet började rivas
1919 och var helt borta 1925. Anledningen till rivningen var
att man inför Ostkustbanans anslutning till Gävle Södra
behövde göra stora utvidgningar av bangården.
1922 gjordes en sista tillbyggnad av lokstallet, då ytterligare
två stallplatser byggdes. UGJ-stallarna används idag
av Sveriges Järnvägsmuseum.
I Harnäs uppfördes 1883 för växelloket
ett enkelt parallellstall i trä med ett spår. Stallet
är rivet.
I Tierp, på norra änden av bangården,
uppfördes i början av 1880-talet ett enkelt parallellstall
i trä med plats för ett tanklok. Anledning var att
man börjat köra lokaltåg till och från
Tierp och stallet behövdes för "överliggande"
lok.
Den ökande lokaltrafiken och planerna
på en bibana till Strömsberg gjorde att man beslutade
uppföra ett nytt lokstall. Det nya stallet uppfördes
ungefär på det gamlas plats och stod färdigt
28 oktober 1914. Det nya stallet var ett rundstall med två
platser samt en 12 meters vändskiva nedlagd framför
stallet. I anslutning till stallet hade man även byggt ett
vattentorn samt lokaler för administration och överliggning
för lokpersonal.
I och med att Strömsbergsbanan öppnades
för trafik behövdes fler stallplatser. 1919 stod därför
ytterligare två platser klara för användning.
Stallet finns kvar och används i dag av Banverket.
I Uppsala uppfördes 1874, cirka 50 meter söder
om SJ-lokstall, ett parallellstall i trä med två spår.
I anslutning till byggnaden uppfördes en enklare verkstad.På
grund av en bangårdsutbyggnad revs stallet 1913 varefter
UGJ i stället hyrde stallplatser i SJ-stallet
Verkstäderna
De första åren hade UGJ ingen egen verkstad utan man
lejde ut arbetet på andra järnvägsverkstäder.
Man insåg snart att detta var både orationellt och
dyrbart. I bortre delen av lokstallet inreddes den första
något provisoriska lokverkstaden. 1882 - 1884 uppfördes
öster om och vägg i vägg med lokstallet en till
utseendet likadan byggnad. Den var försedd med tre spår
och användes som vagn- och plåtslagarverkstad. Nu
fick man resurser att på egen verkstad bygga både
person- och godsvagnar.
Efter några år blev verkstaden
för trång och man beslöt att bygga en separat
personvagnsverkstad väster om huvudspåret. Även
den verkstaden hade i princip samma utseende som de två
andra byggnaderna, tre parallella spår och tak med lanterniner.
AB Trafikförbundets Verkstäder
Inför Ostkustbanans byggnad kom de båda bolagen UGJ
och OKB överens om att bilda ett verkstadsbolag där
man kunde utföra större reparationer, revisioner och
nybyggnader. AB Trafikförbundets Verkstäder konstituerades
17 november 1919. Tomtmark anskaffades öster om de nya UGJ-stallarna
på Sörby Urfjäll. Hösten 1923 började
verkstadsbygget och det togs i bruk, mars 1925. De gamla verkstäderna
revs omedelbart för att ge plats åt den nya bangården
vid Gävle Södra.
Efter förstatligandet av UGJ och OKB 1933
upplöstes TUN. Verkstäderna blev ett helägt dotterbolag
till SJ, AGEVE, Aktiebolaget Gävle VagnVerkstäder.
Verksamheten övertogs senare av ABB Maintenance vilka drev
verksamheten till 1992 varefter den lades ned. . I dag används
lokalerna av Gävle Järnvägsteknik AB.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_06..html senast uppdaterad 2004-03-05
|