Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Banan, the track (2004-03-05) |
Kraftigare räls
Den ständigt ökande trafiken och därmed kraven
på snabbare och tyngre tåg gjorde att banan efterhand
förstärktes. Stationerna utökades och bangårdarna
förlängdes.
Den ursprungliga järnrälsen byttes på huvudlinjen
och sidobanorna till 24,8 kg:s stålräls under åren
1884 - 1888. Några år senare var det dags igen Under
1896 samt under åren 1902 - 1904 belades hela huvudlinjen
med räls som vägde 40,5 kg/m.
I och med den kraftiga rälsen höjdes tillåtet
axeltryck till 18 ton. Största tillåtna hastighet
höjdes 1907 till 70 km/t och 1917 fick man tillstånd
för 90 km/t. På sidobanorna höjdes hastigheten
1907 till 50 km/t.
Nya broar
Broarna förstärktes också i takt med banan i
övrigt. 1901 ersattes den gamla bron med en ny som placerades
intill (uppströms) den gamla bron. Den gamla bron monterades
ned och såldes till Spännarhyttan där den kom
till användning i en högbana.
Den nya bron över Dalälven byggdes 1899 - 1901.
Stålkonstruktionen byggdes av Göteborgs mekaniska
verkstad och vägde 333,3 ton. Bilden är tagen 1901
och visar provbelastning av bron, tre lok är utkörda
på bron. Foto från Uppfinningarnas bok 1906.
Moderniseringar
Under åren byggdes även bangårdarna ut. Allt
i takt med ökade krav på hastighet, axeltryck och
tåglängder. Ställverk installerades villket gjorde
att växlar och semaforer kunde centralomläggas. Signalsystemen
moderniserades med bland annat modernare semaforer. I slutet
av 1920-talet började en del semaforer att ersättas
av elektriska dagljussignaler. På Gävle Södra
installerades också ett antal dvärgsignaler.
Linjeomläggningar
Under åren gjordes naturligtvis ett antal mindre förändringar
av spåren men även stora linjeomläggningar gjordes.
1900 lades ett nytt spår bredvid det
gamla mellan Skutskär och Harnäs. Det gamla spåret
behövdes för växling mellan industrierna och hamnen
i Harnäs.
Sammanbindningsbanan med GDJ-stationen ändrades
i slutet av 1800-talet. 1888 fylldes Islandsån igen och
bron togs då bort. Åren 1896 - 1898 kompletterades
det tidigare enkelspåret men ytterligare två spår.
Av den anledningen byggdes bron över Gavleån om till
en fast trespårig bro.
Trespårsbron över Gavleån omkring 1915. Till
vänster ligger GDJ-stationen och till höger UGJ Gävle
Södra. Foto från gamalt postkort. Samling Rolf Sten.
1914 lades anslutningen av Bibanan till
Dannemora om. Bibanan hade anslutits till huvudspåret via
en linjeväxel strax söder om Örbyhus (Upplanda
banvaktsstuga). Nu drogs Bibanan om genom att dess spå
förlängdes in och anslöts direkt till Örbyhus
station.
1923 lades Bomhusbanans anslutning till huvudlinjen
om. Anledningen till detta vara att man behövde plats inför
uppförandet av de nya verkstäderna (AB Trafikförbundets
verkstäder) samt de nya lokstallarna för OKB.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_04..html senast uppdaterad 2004-03-05
|