Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Trafiken startar, start of traffic (2004-03-05) |
Järnvägen invigs och tas i trafik
Det allra första extra persontåget gick från
Uppsala 13 oktober klockan 0900 och ankom till Gävle klockan
1400. Det tog bara fem timmar och det ansågs på den
här tiden som något alldeles extra.
Sedan alla arbeten som behövdes för
banas slutbesiktning avslutats och banan i vederbörlig ordning
hade godkänts beslöt att den officiella invigningen
skulle ske 14 december 1874 varefter banan skulle öppnas
för allmän trafik.
Uppsala - Gäfle Järnväg med
signaturen UGJ hade öppnats för allmän gods- och
persontrafik.
Teckningen visar invigningstågets ankomst till Gävle
Södra 14 december 1874. Bild: Uppsala - Gäfle Järnvägars
minnesskrift 1874 - 1924.
7 033 042 kronor
Banan var 132,491 kilometer lång inklusive bibanorna Örbyhus
- Dannemora och Orrskog - Söderfors. Kostnaden för
detta inklusive rullande materiel uppgick till 7 033 042 kronor.
- Huvudspåret Gävle - Uppsala var 114,281 km.
- Bibanan Örbyhus - Dannemora var 9,000 km.
- Bibanan Orrskog - Söderfors var 9,210 km.
- Banan var belagd med järnräls som vägde 21,5
kg per meter.
- Huvudspåret och sidobanornas största lutning var
10 .
- Minsta kurvradie på huvudspåret var 445 meter och
på sidobanorna 297 meter.
- Största tillåtna hastighet på huvudspåret
var 32,1 km/t och på sidobanorna 21,4 km/t.
Trots att banan hade godkänts för allmän trafik
återstod det många arbeten att utföra innan
den slutliga besiktningen kunde göras. Denna utfördes
22-26 maj 1876 och därmed var UGJ slutligen i sin helhet
klar.
Nytt
bolagsnamn
Upsala Margretehills Jernvägsaktiebolag kom att vara järnvägsbolagets
firmanamn ända fram till 22 oktober 1913 då det ändrades
till Uppsala - Gäfle Järnvägsaktiebolag. Det gamla
namnet speglade den från början tänkta slutpunkten
Margretehill på Gävle - Dala Järnväg. Margretehill
som för övrigt bytte namn till Forsbacka 1 juni 1894.
Vidstående bild visar bolagets nya sigill.
Gävle Södra station omkring 1910. Till vänster
i bild är i riktning mot Uppsala. Det nya stationshuset
uppfördes på samma plats som det gamla 1926. Foto:
Stig Nyberg.
.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_03..html senast uppdaterad 2004-03-05
|