Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala
- Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Banan byggs, construction of the railway
(2004-03-05) |
Som
överingenjör vid banbyggnaden anlitades majoren Claes
Adelsköld och som arbetschef anställdes trafikchefen
vid Söderhamns Järnväg, J A Söderlind (se
vidstående bild9.
15 april 1872 togs det första spadtagen
för anläggandet av en provisorisk träbro över
Dalälven vid Älvkarleö. Provisoriet uppfördes
strax uppströms den permanenta bro som senare byggdes.
1 maj startade terrasseringsarbetena
på var sin sida om Dalälven. Två arbetssektioner
inrättades. Den ena bestod av sträckan Harnäs
- Marma och den andra Marma - Orrskog - Söderfors - Tierp.
31 juli hade terrasseringsarbetena färdigställts
mellan Harnäs och Mehedeby. Arbetsstyrkan uppgick då
till 350 personer.
Den provisoriska träbron över Dalälven togs
i bruk 1873. Loket på bilden är nummer 2 "FÄRDIG"
levererat från Nydqvist & Holm i Trollhättan samma
år. Foto: Stig Nyberg.
En tredje arbetssektion inrättades för
sträckan Tierp - Dannemora och 30 augusti 1832 uppgick den
totala arbetsstyrkan till 800 personer.
För järnvägens överbyggnad
slöt man avtal med ett antal leverantörer.
3500 ton järnräls med en vikt på 21,5 kilo per
meter samt skarvjärn, bultar och rälsspik beställdes
från den engelska firman The Rhymney Iron Company Ltd.
Med Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm skrevs kontrakt
om leverans av 6 stycken järnbroar.
Med olika skogsägare tecknade man avtal
om leverans av sliprar, sammanlagt 130 000 stycken fritt levererade
till den blivande banan. Priset för dessa varierade mellan
1 och 1,10 kronor styck.
Med ingenjör Wiman slöts avtal om
anläggande av telegrafledning inklusive själva telegrafapparaterna.
Priset för detta var 30 000 kronor.
8 augusti 1872 slöts avtal om anläggande
av hamnen i Harnäs
I december godkände styrelsen förslaget
om järnvägens dragning på en träviadukt
över dalgången vid Järvsta by strax norr om Gävle.
I december kunde man även konstatera att
arbetena gått betydligt fortare än planerat. Arbetsstyrkan
uppgick till 1120 personer och tack vare den milda vintern 1872
- 1873 flöt allt på i en snabb takt.
I mars 1873 påbörjades terrasseringsarbeten på
sträckan Uppsala - Vattholma.
I slutet av april pågick arbeten längs
hela den blivande järnvägen inklusive bibanorna. Arbetsstyrkan
uppgick till 1300 personer och 7 mil av banan var färdigterrasserad.
25 augusti 1873 började terrasseringsarbeten
inom dåvarande Gävle stad.
I augusti 1873 började rälsen att
levereras och samtidigt levererades de första lokomotiven
samt ett antal öppna vagnar. Allt detta levererades per
båt till Harnäs.
I och med detta kunde arbetet med banans överbyggnad (slipers,
räls och grus) starta.
Harnäs hamn omkring år 1890. Det var till den här
hamnen som det mesta av UGJ:s material och materiel levererades
under banans byggnadstid. I förgrunden syns ett större
rälsupplag. Vagnarna är ar avsedda för malm- respektive
träkolstransport. Ute på redden syns både segel-
och ångfartyg. Foto: Stig Nyberg.
Rälsläggningen startar
Rälsläggningen startade i Harnäs och gick söderut.
1 februari 1874 hade rälsläggningen kommit cirka 4
mil till strax söder om Tierpsån.
Den fortsatta rälsläggningen forcerades,
framför allt från Tierp till Dannemora, eftersom man
så snabbt som möjligt ville komma igång med
malmtransporter från Dannemora till Harnäs för
vidare befordran till kunderna med båt, bland annat till
bruket i Iggesund samt bruken längs Upplandskusten.
Under sommaren blev rälsläggningen
klar till Dannemora. Malmtrafiken startade omedelbart och äntligen
kunde järnvägsbolaget få inkomster i stället
för bara utgifter.
15 juni 1874 blev den permanenta bron över
Dalälven färdig. Brodelarnas sammanlagda vikt uppgick
till 298 ton. I september hade rälsläggningen från
Harnäs mot Gävle nått fram till strax
norr om Järvsta. När den sista delen av den så
kallade "Pinnmobacken" söder om Kaserngatan i
Gävle genomgrävdes i samma månad kunde rälsläggningen
fullbordas fram till strax norr om Kaserngatan. Bilden till
vänster visar ett arbetslag som arbetar med genomgrävning
av "Pinnmobacken".
23 september 1874, på Storvreta, station sammanspikades
det sista skenparet och därmed var rälsen lagd från
Kaserngatan i Gävle till Uppsala station.
Lördagen 10 oktober 1874 sammanspikades
de sista skenorna på bangården i Gävle 50 meter
norr om Kaserngatan.
Anslutning till Gävle - Dala
För anslutningen mellan UGJ och Gävle - Dala Järnväg
Byggdes broar över Islandsån och Gavleån. Den
senare bron var en svängbro. Spåret byggdes 1875 och
öppnades för allmän trafik 1877 samtidigt som
nuvarande Gävle Centralstation togs i bruk
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_02..html senast uppdaterad 2004-03-05
|