Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
UGJ, Uppsala - Gävle
Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Förhistoria, Prehistory (2004-03-05) |
Första förslaget att bygga en järnväg mellan
Uppsala och Gävle lades redan 1845. Det var greve Adolf
Eugène von Rosen som i sin ansökan att få anlägga
ett järnvägsnät i Sverige bland annat föreslog
en järnväg Uppsala - Gävle.
I en resolution 27 november 1845 fick han tillstånd
att bygga de järnvägar som han hade förslagit.
Förslagen kom aldrig till stånd eftersom han bland
annat inte klarade av finansieringen. Tillståndet drogs
in i och med utgången av 1847.
Under åren som följde tog staten
initiativ till byggande av stambanor över hela landet. När
det gällde dragningen av norra stambanan, Stockholm och
norrut, framlades en mängd olika förslag. Bland förslagen
fanns sträckan Uppsala - Gävle som ett alternativ.
Överste Nils Ericsson var motståndare
till en järnväg mellan Uppsala och Gävle. Han
föreslog i stället att norra stambanan skulle dras
Stockholm - Uppsala - Sala och vidare till någon lämplig
punkt på Gävle - dala Järnväg.
Norra stambanans sträckning mellan Stockholm och Uppsala
vållade ingen större debatt. Banbygget startade 1
december 1863 och 20 september 1866 öppnades sträckan
för allmän trafik.
Om fortsättningen norrut var meningsskiljaktigheterna
stora. De två huvudalternativen var Uppsala - Gävle
eller Uppsala - Sala och vidare till någon lämplig
punkt på Gävle - Dala Järnväg.
Den här debatten gjorde att det drog ut
på tiden. Först vid riksdagen 1870 -1871 kunde man
definitivt bestämma norra stambanans vidare sträckning
norrut. Man fastställde sträckningen till Uppsala -
Sala - Storvik.
De
som hade förespråkat en järnväg direkt till
Gävle gav inte upp utan presenterade nu ett alternativ som
innebar att banan skulle byggas som privatbana.
Sommaren 1870 inbjöd Baltzar von
Platen (se vidstående bild) på Örbyhus slott,
häradshövdingen G Östberg i Uppsala samt disponenten
på Österbybruk, friherren G Tamm till aktieteckning
för byggande av en smalspårig järnväg från
Uppsala och vidare öster om Vendelsjön via Söderfors
till Margretehill (Forsbacka) vid Gävle - Dala Järnväg
(GDJ). I förslaget ingick en bibana från Tobo till
Dannemora.
Ovanstående personer kallade sedan
alla intressenter till ett möte i Uppsala 2 juni. Vid mötet
beslöts att gå vidare med aktieteckning och ansökan
om statslån. Aktieteckningen gick mycket bra och vid ett
nytt möte den 1 september 1870 beslöts att utse en
kommitté vilken skulle ta fram en trafikberäkning
och en kostnadskalkyl. Resultatet presenterades 6 november och
visade att kostnaden för en smalspårig (1067 mm) bana
skulle uppgå till 3 611 000 riksdaler riksmynt inklusive
rullande materiel. Skulle banan byggas normalspårig (1435
mm) med lätt överbyggnad kalkylerades kostnaden till
4 728 000 riksdaler riksmynt, även detta inklusive rullande
material.
Upsala Margretehills Jernvägsaktiebolag
Vid ett sammanträde på Uppsala stadshotell 6 december,
med de som tecknat aktier i den tilltänkta järnvägen,
bildades Upsala Margretehills Jernvägsaktiebolag. En interimsstyrelse
valdes och den bestod av greve Baltzar von Platen, häradshövding
G Östberg, kapten C F W Gripenberg, direktör E Westman
samt major Cl Adelsköld.
Bolagsordningen beslutades och begäran om dennas fastställande
skickades till kunglig Majestät. Bolagsordningen fastställdes
16 december.
Smal- eller normalspår
Vid ett möte 4 april 1871 uppdrog bolagsstyrelsen åt
Claes Adelsköld (se vidstående bild) att göra
en ny utredning av
sträckningen mellan Uppsala och Margretehill för att
utröna om den kunde dras en annan väg och med ny slutpunkt.
Uppdraget avsåg både smal - och normalspårig
bana.
Vid bolagsstämman 6 juni 1871 presenterades
utredningen. Enligt denna skulle banan nu dras från Uppsala
via Skutskär, Harnäs till Gävle. Bibanor skulle
byggas till Dannemora och Söderfors.
Vid ett styrelsemöte 9 september 1871
fastställdes banans sträckning. Den skulle gå
från Uppsala via Vattholma, Tobo, Älvkarleö,
Skutskär, Harnäs och vidare till Gävle. Bibanor
skulle byggas mellan Orrskog och Söderfors samt Örbyhus
och Dannemora.
21 september 1871 sökte styrelsen koncession för en
smal- eller normalspårig järnväg enligt ovanstående
sträckning.
Koncession för en smalspårig bana beviljades
12 januari 1872. Dessutom godkändes ett låneunderstöd
på 500 000 kronor.
Beslut om normalspår
Bolagsstyrelsen insåg att man rimligtvis borde bygga banan
normalspårig varför man på en extra bolagsstämma,
5 mars 1872, enhälligt föreslog att banan borde byggas
med normal spårvidd.
Förslaget godtogs av stämman varefter
bolaget gick in med en ansökan om ändring i koncessionsvillkoren.
Denna ändring godkändes 15 mars 1872.
Banan var kostnadsberäknad till 4,8 miljoner
kronor och kapital fanns. Banbygget kunde börja!
Foton: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till UGJ historik
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ugj_historik_01..html senast uppdaterad 2004-03-05
|