Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
ÖKJ,
Örebro - Köpings Järnväg. Före detta Köping - Hults Järnväg,
KHJ
Av Rolf
Sten |
Rullande
materiel
(Rolling
stock)
Det rullande materielet vid KHJ senare ÖKJ har varit
mycket varierat, speciellt de första åren vid KHJ.
Av den anledningen presenteras det rullande materielet i tabellform
och endast översiktligt.
Tabellen som visar ångloken vid banan kan innehålla
ett och annat fel, speciellt när det gäller det äldsta
materielet eftersom källdata för detta är mycket
bristfälligt.
Om Du som läser detta ser felaktigheter eller har kompletteringar,
bådet text och bilder, är jag tacksam om Du hör
av dig till Historiskt om Svenska Järnvägar: historiskt@telia.com
Bilden
visar KHJ lok nummer 15. Tillverkat av NOHAB 1895.
Loket slopades 1919 och såldes samma år vidare till
ÖCJ, Östra Centralbanan (Linköping - Hultsfred)
där det fick nummer 10. Foto: Stig Nyberg.
Ångloken vid Köping
- Hults- och Örebro - Köpings Järnväg
Förklaringar till tabellen nedan:
Nr = inventarienummer (number), Namn/Littera = (Name/Class),
Axelf = Axelföljd, Tillv/nr = Tillverkare/tillverkningsnummer
(manufacturer/manufacturing number, År=tillverkad år
(manufacturing year), Till OFWJ/till TGOJ = År då
loket kom till OFWJ respektive överföres till TGOJ
(year when the engine came to OFWJ or was tranfered to TGOJ),
Före detta/överf till = Före detta ägare
eller överfört till (former owner or transfered to),
Skrot/sl, Slopad =(Scraped/abolish year), Anmärkning
=(comment), t = till (to).
Fairbairn= W Fairbairn & Sons Manchester, Man W= Manning
Wardle England, SS= Sharp Stewart Manchester England, NOHAB=
Nydqvist & Holm Trollhättan. |
Rullande materiel antal: |
År
1857 |
År
1910 |
År
1930 |
Ånglok tank |
1 |
2 |
3 |
Ånglok tender |
10 |
7 |
2 |
Motorvagn Dieselelektrisk |
|
|
|
Person- och post- (inklusive med resgodskupé kombinerade)
vagnar. 2-axlig |
29 |
25 |
4 |
Person- och post- (inklusive med resgodskupé kombinerade)
vagnar. 4-axlig |
|
7 |
7 |
Personvagn 3-axlig |
|
|
|
Personvagn 4-axlig |
|
|
|
Resgods- och godsvagnar 2-axlig |
154 |
249 |
320 |
Resgods- och godsvagnar 3-axlig |
|
171 |
223 |
Postvagnar, hela 2-axliga |
|
|
1 |
|
Nr |
Namn |
Axelf |
Tillv/nr |
År |
Till ÖKJ |
Före detta |
Skrot |
Anmärkning |
- |
Littera |
- |
- |
- |
Till TGOJ |
Överf till |
sl, Slopad |
|
- |
"Little England" |
1A1-2 |
G. England |
1851 |
1855 |
fd?, |
ca 1871 |
stationär ångmaskin 1864-71 |
- |
"Wasp" |
1A1-2 |
? |
? |
1855 |
fd? |
sl 61-75? |
29 nov 1855 Pannan exploderade |
- |
"Courier", |
2A-2 |
Crewe 76 |
1847 |
1855 |
fd LNWR? |
sl 61-75? |
|
- |
"Wilson" |
1B-2 |
? |
1852 |
1855 |
fd? |
sl 61-75? |
|
- |
"Oscar" |
1A1 T |
Fairbairn |
1855 |
1855 |
|
sl 1860 |
Efter urspårning 1860 omb till stationär maskin 1861-75, |
- |
"Carl" |
|
Fairbairn |
1856 |
1857 |
|
|
|
- |
"New Engine" |
1B-2 |
Fairbairn |
1861 |
1861 |
|
1862 |
1862 t SJ nr 20 sl 1899 1902 |
l |
"William Chaplin" |
1A1-2 |
Fairbairn |
|
1857 |
fd "Energy" |
1892 |
|
2 |
"Decision" |
1A1-2 |
Fairbairn |
|
1857 |
fd "A.E.von Rosen" |
1892 |
|
2 |
|
C ST |
Man W 505 |
1873 |
1904 |
fd FLJ 12, |
sl 1914 |
1914 t Guldsmedshyttan, 1946-47 omb till motorlok, 1968 |
3 |
"Frövi" |
1B-2 |
Fairbairn |
1857 |
1857 |
fd "Victoria" |
sl 1909 |
fd 1A-2 1909 t HNJ 26, 1931 |
4 |
"Dylta" |
1B-2 |
Fairbairn |
1857 |
1857 |
fd "Albert" |
1910 |
fd 1A-2 |
5 |
"Karl" |
1B-2 |
Fairbairn |
? |
1857 |
fd "Örebro" |
1904 |
fd 1A-2 (Ursprungligen loket "54") |
6 |
"Walskog" |
1B-2 |
Man W 73 |
1863 |
1863 |
fd "Nora" |
1909 |
|
7 |
"Köping" |
B1 T |
SS 1900 |
1868 |
1868 |
|
1912 |
tender fr lok l el 2 tillkopplad åren kring 1900, |
7 |
|
D T |
Falun 227 |
1916 |
1931 |
t TGOJ N 84 |
1964 |
|
8 |
"Fellingsbro" |
1B-2 |
SS 2430 |
1874 |
1912 |
|
sl 1912 |
1912 t YEJ 4, 19,1941 SJ A4 1605, sl 42, 1943 |
8 |
|
D T |
Falun 228 |
1917 |
1931 |
t TGOJ N 85 |
1964 |
|
9 |
"Arboga" |
1B-2 |
SS 2082 |
1870 |
1875 |
fd FLJ |
sl 1895 |
1895 t ÖrSJ, 1906 SJ Bö,Bc 9, sl 1907, 1909 |
9 |
|
2B-3 |
Nohab 888 |
1908 |
1931 |
t TGOJ C3 37 |
1960 |
|
10 |
"W.Hartridge" |
C-2 |
SS 2942 |
1880 |
1895 |
|
sl 1895 |
1895 t ÖrSJ 10, 1906 t SJ Hd 21, 1910 t MöToJ 10 via
TRJ, 1926 |
10 |
|
2B-3 |
Nohab 889 |
1908 |
1931 |
t TGOJ C3, 38 |
1960 |
|
11 |
"Ervalla" |
C-2 |
SS 3165 |
1884 |
1895 |
|
sl 1895 |
1895 t ÖrSJ 11, 1906 t SJ Hd 22, 1911 t 11, 1938 |
12 |
|
C-2 |
Nohab 354 |
1892 |
1892 |
|
sl 1912 |
1912 t MSJ 12 1938 |
13 |
|
C-2 |
Nohab 356 |
1893 |
1893 |
|
sl 1912 |
1912 t MSJ 13 1938 |
14 |
|
1B-2 |
Nohab 397 |
1894 |
1931 |
t TGOJ A 36 |
1941 |
|
15 |
|
C-2 |
Nohab 419 |
1895 |
1895 |
|
sl 1919 |
1919 t ÖCJ 10 |
16 |
|
C-2 |
Nohab 456 |
1897 |
1931 |
t TGOJ K3a 35 |
1938 |
|
151 |
|
D T |
Motala 261 |
1901 |
1928 |
fd SJ N 636 |
|
|
- |
|
|
|
|
1931 |
t TGOJ N 86 |
1964 |
|
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ÖKJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
okj_rullande..html senast uppdaterad 22 april 2012 |