Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Invalidtransporterna
På begäran av de krigförande makterna och genom förmedling av Svenska Röda
Korset igångsattes i augusti 1915 utväxling av krigsinvalider genom Sverige.
Österrikiska invalider vid Haparanda station.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Transporterna, som skedde i särskilda tåg och i för ändamålet
iordningställda personvagnar, utfördes under överinseende av Svenska Röda
Korset och med dess personal som vårdare under resan.
Interiör av Svensk invalidtransportvagn.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Invalidutväxlingen pågick med några korta uppehåll till i januari 1918 och
under denna tid befordrades 65 509 ryska, tyska, österrikiska, bulgariska
och turkiska invalider och sjuka krigsfångar.
Invalidtransporttåg i Haparanda.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Tågens sammansättning var: 1 AB 01, 1 Bf. o, 12 C 3 d och 1 CF hb samt
vintertid 1 ångfinka. En av C 3 d-vagnarna var apterad till isoleringsvagn
för sinnessjuka. Ett tågsätt rymde 228 invalider jämte sjukvårdspersonal.
Rysk Röda-Korsdelegation gästar Haparanda. 1. Chefsläkaren på
invalidtågen, doktor Ekeroth, 2. Medicinalrådet E Edin, 3. Trafikinspektör A
Asplund.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Tågens järnvägstekniska utrustning utfördes vid vagnverkstaden i Tomteboda,
där soffor och resgodshyllor uttogos, samt i stället rörstolpar insattes och
bårsängar enligt arméns modell upphängdes. Svenska Röda Korset
fullständigade utrustningen med bäddar och sjukvårdsmateriel.
Generalguvernör Seyn mottar i Torneå den första Ryska
invalidkontingenten.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
I varje C3d-vagn fanns 16 sängplatser och i C 05-vagnarna 12 sängplatser
jämte läkarens mottagnings- och operationsrum.
Mellan Torino och Haparanda transporterades invaliderna genom försorg av
Svenska Röda Korset och ryska sjukvårdsmyndigheter. Detta skedde under
sommartid medelst stora överbyggda brädgårdspråmar, som bogserades över
älven. Pråmarna voro försedda med plana golv och utrustade med bårar.
Vintertid skedde överförandet i stora särskilt härför konstruerade slädar.
När älven varken bar eller brast, fördes invaliderna landsvägsledes över
Mattila.
11 tyska, 205 österrikiska och 2 turkiska invalider, som avlidit under
transporten från Ryssland, ligger begravda på Haparanda kyrkogård.
Holmsvedsolyckans offer förs över till Torneå.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Invalidbegravning i Torneå.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Invalidbegravning i Haparanda.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
En vilostund i väntan på invalidtåget.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Båten från Torneå har just lagt till och första stegen tas på Svensk
mark.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
En daglig syn från tiden för invalidutväxlingen.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Invalidtransport över älven sommartid.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Invalidtransport vintertid.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Invalidmonumentet invigs 19 juli 1919.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_08.html senast uppdaterad
2010-01-09
|