|
Linjen Volgsjön
- Storuman - Sorsele, 153 km. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
1916 fattade riksdagen principbeslut
att hela Inlandsbanan skulle byggas färdig. Det vill säga
även delen Volgsjön - Gällivare. Hittills hade
man byggt en sträcka i sänder med årliga anslag
till byggandet. I fortsättningen fick man nu anslag som
gällde hela den kvarvarande sträckan.
På sträckan Volgsjön - Storuman
- Sorsele började arbetena vid Volgsjöfors och Vilhelmina,
hösten 1916. Med samma tekniska bestämmelser som för
de sydligare bandelarna byggdes banan norrut.
Banans sträckning genom denna region beskrivs
i SJ:s 75-års historik från 1931 enligt följande:
"Från Volgsjön framgår banan med nordvästlig
riktning i Ångerman- älvens floddal, passerar Vojmån
första gången strax ovanför dess utlopp i Volgsjön
och når Vilhelmina kyrkplats, huvudorten för Ångermanälvens
övre, flodområde, högt och vackert belägen
invid östra stranden av Volgsjön. Härifrån
fortsätter banan till Lövlid vid norra änden av
nämnda sjö, varifrån ett bispår är
framdraget till Holmsele vid Malgomajsjön, avsett att betjäna
orterna omkring denna sjö. Vid Lövlid ändrar banan
i en stor båge sin huvudriktning till nordöstlig,
korsar ännu en gång Vojmån i närheten av
Storsele by cirka 7 km från åns utlopp ur Vojmsjön
och går över den mäktiga vattendelaren mellan
Ångermanälven och Umeälven, vilken sistnämnda
korsas ungefär 5 km nedom dess utlopp ur sjön Storuman.
Strax därefter når banan fram till sydöstra änden
av nämnda sjö, där en större station, Storuman,
anlagts cirka 4 km från Stensele kyrkplats, huvudorten
i Umeälvens övre dalgång, vilken plats av terrängskäl
icke kunnat direkt beröras av huvudlinjen. Från Storuman
går banan med nordlig huvudriktning upp över vattendelaren
mellan Ume älv och Juktån, som korsas vid Lomsele
by, och vidare fram till och över Vindelälven strax
ovanför Sandsele by för att därefter följa
älven på dess nordöstra sida förbi Blattnicksele
by till Sorsele, huvudorten i Vindelälvens övre lopp."
För att kunna bygga banan
var man ibland även tvungen att bygga vägar: "Så
länge banan icke var rälslagd, verkställdes de
erforderliga transporterna längs linjen medelst häst
och bil å intill banan befintliga och delvis genom banbyggnadens
försorg iordningställda eller ock nyanlagda vägar.
Längden på de av statsbanan nyanlagda även för
biltrafik avsedda transportvägarna uppgick till 92 km och
kostnaderna belöpte sig i runt tal till icke mindre än
1 200 000 kr. Häruti ingå dock kostnader för
vägarnas komplettering och underhåll under järnvägens
byggnadstid, omkring 267 000 kr., ävensom vederbörlig
andel i allmänna omkostnader. Att kostnaderna för dessa
vägar blevo så höga, berodde i första hand
på att de i sin helhet kommo till under den svåraste
kristiden, 1917-1923, men även därpå, att de
byggdes något kraftigare än förr med hänsyn
till de alltmer ökade krav, biltransporterna ställde
på dem."
Banans höjd över havet
är vid Volgsjön 337 m, vid Storuman 356 m samt vid
Sorsele 350 m. Den högsta punkten, 483 m, ligger mellan
Vojmån och Ume älv och den lägsta punkten, 327
m, i närheten av korsningen med Vindelälven.
Banans längd, inklusive bispåret till Holmsele, är
mellan Volgsjön och Storuman 83,0 samt mellan Storuman och
Sorsele 72,0 km.
Banan belades med begagnad räls
som hade en vikt på 27,5 kg/meter förutom på
vissa sträckor norr om Storuman, där beganad 34 kg:s
räls användes.
Ett flertal större broar byggdes:
- Över Vojmån, två stycken. Den ena av dessa
bestod av ett fackverksspann om 41,4 m över djupfåran
av två 10 m granitvalv, ett på vardera sidan om fackverksspannet.
- Över Ume älv. Närmast södra stranden byggdes
två granitvalv på vardera 16,7 m, därefter ett
fackverksspann, 61,8 m, över huvudfåran samt slutligen
vid norra stranden ett spann av plåtbalkar med 15,s m spännvidd.
- Över Vindelälven ett fackverksspann med en spännvidd
på 72 m.
På bandelen anlades 3 stationer, Vilhelmina, Storuman och
Sorsele, 8 håll-, last- och mötesplatser, 3 håll-
och mötesplatser, 4 håll- och i lastplatser samt 1
militärmötesplats.
Orterna och byarna längs banan fick
sin förbindelse med järnvägen genom följande
trafikplatser:
Vilhelmina, Bäsksele, Dalasjö jämte bygderna kring
Volg- och Malgomajsjöarna genom Vilhelmina station
Tärna jämte övriga platser längs Umeälvens
övre delar omkring och ovanför Stor Uman genom Storumans
station.
Byarna ned efter Vindelälven genom Blattnicksele håll-,
last- och mötesplats.
Sorsele samhälle och byarna längre upp efter Vindelälven
genom Sorsele station.
Anläggningskostnaden för
bandelen Volgsjön - Storuman - Sorsele, inklusive rullande
materiel uppgick till 24 047 305 kr.
Efterhand som banan färdigställdes
öppnades den för allmän trafik:
- Volgsjön - Vilhelmina 16 februari 1918.
- Vilhelmina - Storuman 15 november 1923.
- Storuman - Sorsele 1 december 1929.
Ångdriven rälsgående grävmaskin i arbete
med gruslastning vid någon av de nordligare grusgroparna.
Foto i slutet av 1920-talet.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till Inlandsbanan"innehåll" |
© Rolf Sten
inlb_norra_volgsj_smn_sor.html senast uppdaterad 6 januari 2000
|